Jump to content
  • bejegyzés
    12
  • hozzászólás
    8
  • megtekintés
    11.895

Bak

Tápiószecső

2.347 views

Vétel előtt már a próbaúton kiszúrtam, hogy a váltásokkal valami nem stimmel. Akkor még azt gondoltam, hogy csak szokni kell a kuplung fogáspontját, de hamar rájöttem bárhogy is hangolom a lábtechnikámat nem bennem van a hiba. Tempósabb váltásoknál ránt, néha pedig annyira próbálom finomítani ezt a rántást, hogy túlcsúsztatom. Nagypapás tempónál viszont általában jó. Úgyhogy igazából nem szeretek váltani ezzel az autóval. :(

 

Nem telt el sok idő, és érett bennem a kuplungcsere gondolata, ami egészen addig jó ötletnek tűnt, amíg meg nem néztem az árakat. A 3-as szett (tárcsa, szerkeszet, kinyomó) ugyanis ehhez az autóhoz 100-150ehuf körül alakul. :o Ez leginkább azért lepett meg, mert a pirosban néhány éve végrehajtott kuplungcsere alkatrészára ~50ehuf-ból megállt. Kicsivel később megfejtettem, hogy a kinyomócsapágy hidraulikus mivolta miatt lehet indokolt részben a magasabb ár, de azt a mai napig nem tudom, hogy az elvileg teljesen hasonló működési elven alapuló mindösszesen ~1 centivel nagyobb tárcsa és a hozzá tartozó szerkezet miért 2-3-szoros árú. Persze ha kell, akkor kell, de feleslegesen nem szívesen dobnék ki ennyi pénzt, így próbáltam megbizonyosodni valóban ott van-e a probléma. Kaptam is egy újabb ötletet. Az ilyen jelenséget néha az elöregedett motortartó bakok okozzák. És valóban, a bakok eléggé szabadon engedték mozogni a motort. Újabb rövid életű, kezdetben nagyszerű gondolatom támadt: néhány gumipogácsa és minden újra rózsaszín. Apró bökkenő, hogy a két első olajos csillapítású szerkezet, a hátsó pedig valami egészen fura formájú, közük sincs a hagyományos kerek bakokhoz. Az áruk ehhez mérten szintén figyelemre méltó, a három együtt ~120ehuf. :o Természetesen gyáriban, mivel az utángyátottakat senki nem merte ajánlani, állítólag olyan gyorsan szétmennek, és csak próbálgatásra azért azok sem túlságosan olcsók. Az előre-hátra mozgásokkor keletkező terhelés nagy részét a hátsó tartóbak viseli, ezért a figyelmem oda összpontosult. Alternatív megoldás után néztem.
Elég széles körben használt tartóbak erősítási megoldás a gyári gumipogácsák közötti rések feltöltése valamilyen a guminál keményebb anyaggal. Ezek a bakok elég jelentős rezgéscsillapítási szerepet töltenek be, ezért ha túl keményre sikerül az átalakítás, akkor kellemetlen vibráció lép fel és végeredményben a motor szétrázhatja a kasztnit. Az ilyen műveletet végzők közti vélemények igencsak megoszlanak. Van aki jelentéktelen vibráció növekedésről számol be és van aki elviselhetetlenről.

 

A vélemények alapos átbogarászása után a választott kitöltő anyag egy 70-es Shore A keménységű szélvédőragasztó (Sika Drive) lett. Ez a keménység nagyjából megfelel a gumiabroncsok futófelületének keménységével.
Shore-Hardness-Scale_Polytek.jpg

 

A bak elég jól el van dugva és elég nehezen hozzáférhető, a cseréje nem 5 perces művelet. Ki-be szerelésre nem vállalkoztam, és napokra sem akartam leállítani az autót, így fillérekért vettem egy használt még egész értelmes állapotú hátsó bakot. Így néz ki:
DSC_0727.jpg
És ilyen mértékű elmozdulásra képes:
DSC_0733.jpg
Persze, ha a helyén van, akkor nem képes ilyen szögben meghajolni, de jól látszik mennyire rugalmas a gumielem.
Fogtam is gyorsan és az egészet feltöltöttem a széldévőragasztóval. A korábbi centikben mérhető elmozdulás, jó ha talán tizedmilliméterekben volt mérhető. De úgy igazából semennyire sem mozdult meg. :)
Időközben fogtam két kisebb kemény gumilapot és kiékeltem vele a bent lévő bakon az U profil két felső részét, hogy megtudjam mégis mire számíthatok. Mivel gyorsításnál a középső rész lefelé igyekszik mozdulni csak annyit éreztem, hogy hátramenetben nagyon közvetlen lett és hogy bizony megjelentek a rezgések. Ez így nem jó, semmi értelme berakni, szétráz mindent...
Magamba is roskadtam egy pár hónapra, aztán meglett a megoldás. Pofon egyszerű: a rezgések csak kis amplitúdójú mozgást eredményeznek, míg a terhelésváltások nagyot. Azaz, ha hagyok némi rést a középső rész és a ragasztó között, akkor hibátlan lesz. Az elkészítéssel is szenvedtem egy keveset, de a szélvédőragasztó visszavágása az igazán embert próbáló feladat. Ráadásul az alsó részen vigyázni kellett nehogy átvágjam az eredeti gumi támasztékot.
Végül így sikerült:
DSCF0001.JPG
DSCF0003.JPG
Alul csak óvatosan a széleknél metszettem be, felül viszont teljesen elvágtam és hagytam ~1mm-s rést. Még így is tartottam tőle, de a végső lökést a szívócső problémája adta. Bekerült.

 

Azt gondoltam, hogy az alapjárat a leginkább kritikus pont, ha az jó lesz akkor nincs hiba, de nem így lett. Az alapjárat olyan sima, hogy egyáltalán nem érezhető változás. Elindulásnál picit finomabban kell kezelni a kuplungot, mert könnyebben berázza a kasztnit, de egyáltalán nem vészes. És az egész fordulatszámtartományban egy 500-as tartomány kivételével csak minimálisan érezhető különbség, bőven messze attól, hogy zavaró legyen. Azonban 1500 és 2000 között nagyobb gázadásra búg. ~1750-es csúcsponttal folyamatosan erősödik majd gyengül. Rezonanciát nem is érezni, csak a búgást. Olyan mintha egy sportdob került volna fel. 1-3 fokozatban ezt a tartományt könnyen átlépi a motor, ezért bár ott is tapasztalható nem zavaró. 4-ben és 5-ben viszont az. Egyenletes haladáshoz elegendő gázpedálállással és egy finom gyorsításnál is teljesen hangtalan, de már egy közepes gyorsításkor előjön. Erőteljesebb gyorsításnál már annyira zavaró, hogy inkább visszaveszek, vagy elváltok. Továbbá érzékelhető motorféknél gyakorlatilag a teljes fordulatszámtartományban, de itt sem zavaró mértékben.
Viszont a csere után az első métereken is azonnal az érződött, hogy az autó tíz körömmel fogja az utat. A várakozásoknak megfelelően jelentősen mérséklődött a motormozgás. Közvetlenebb lett gyorsításnál is és kanyarban is pontosabban irányítható. Csak az az 500-as tartomány ne lenne...

 

És persze a lényeg. Nem oldotta meg a váltási problémát. Mérséklődött, de még mindig jelen van. Segített viszont a szívócsőnél. Nyugalmi helyzetben már van 1-2mm :) a cső teteje és motorháztető között. Ráadásul találtam egy képet egy másik B Vectráról ezzel a szívőcsővel és ott is van kopás, tehát nem egyedi a jelenség.
Az előző posztban írt felbővített pillangószelep által okozott sima járás nagyon adta magát, hogy amennyire lehet most csökkentsem vele a fellépő rezgéseket. Mivel az alsó fordulatszám tartományt nem tudom a korábbi módon használni, nem volt már meg a gyári változat előnye. Egy kis reszelés (finomítottam azokon a karcokon, amik a képen látszottak) után vissza is került a módosított. Kicsit talán jobb lett, de hosszú távon ez nem lesz elég. Most az a terv, hogy körben 1-2 mm-s elhagyással öntsek ki egy bakot. Valószínűleg a korábban bent lévővel próbálkozom, mert kiszedve az sem látszik nagyon ramatynak.

 

Egy régóta tapasztalt és bosszantó tényezőt, azonban csak a napokban sikerült a rángatásokhoz kötnöm. Mégpedig azt, hogy gyorsítás utáni gázelvételnél az autó kitartja a fordulatot ~0,5-1 másodpercig, Ha gyorsan engedem össze túl nagy a fordulatszámkülönbség, ezért ránt. Ha kivárom ezt a "kis" időt, akkor zökkenésmentes a váltás. Bár abban nem vagyok biztos, hogy ez az egyedüli okozója vagy csak rásegít, de biztos hogy köze van hozzá.

 

Készítettem egy videót, amin 5 másodperc körül látszik, hogy 2550nél megáll majd olyan 2600ig felugrik és ott is marad picit. Rendesen kell koncentrálni, de ott van. Az autóban egyértelműbb. Nos, 2550nél vettem le a lábam a gázról. :icon11: A végén 45 másodperctől egy olyan váltás van, ami be is rángatott. A videón nem érződik, de látszik, hogy milyen gyorsan húzza le a fordulatot.
Most keresem tovább a lehetőségeket.

  • Like 1


4 Hozzászólás


Recommended Comments

Szia. Pontosan ugyan ilyen problémám van az 1.4 16v Golf 4-esemmel. Ki akartam próbálni ezt a gumival feltöltest, de te mar megtetted :) egy olyan tippet is kaptam, hogy ha a difi holt játéka túl nagy vagyis kopott. Akkor az okozhat ilyen kellemetlenséget 

Share this comment


Link to comment

Ez a váltási probléma ugyanaz, mint amikor bebillen a motor és ezért himbálódzik a kaszni egy kicsit?

Share this comment


Link to comment

Nem mondom, hogy biiztosan tudom mire gondolsz, de szerintem nem. Egyszerűen csak ránt egy nagyot, ha gyors a váltás és leginkább alacsonyabb fordulaton csinálja.

Share this comment


Link to comment

Szeretnél hozzászólni? Hozz létre egy fiókot, vagy jelentkezz be.

Regisztrált felhasználónak kell lenned ahhoz, hogy hozzászólást írhass.

Fiók létrehozása

Regisztrálj egy új fiókot a közösségünkben. Nem nehéz!

Regisztráció

Bejelentkezés

Már felhasználók vagy? Jelentkezz be!

Bejelentkezés


  • Legújabb Blog bejegyzések

  • Képek

  • Hozzászólások

    • Attol fugg, milyen GPS, de a legtobbon mikro, vagy mini USB csatlakozo van, ami a masik oldalon is mehet USB-be.
    • Sajnos csak ezt láttam én is, de ez nagy, nem férne ott el normálisan. Apropó, ha a gps kábelt sima usbre cserélem, akkor nem kell a szivaros vége, avval is működne? Nem kaptam hozzá, és nem tudom jó-e lenne, akkkor bátrabban mernék venni usbs bt-t
    • Egyetértek, az 1.4es gyenge a kombiba. Az 1.6os szerintem teljesen rendben van, a 105lovas is. Nekem is az van.
      Nyilván bekapcsolt klímával, 4 emberrel, fullra pakolt csomagtartóval már ez sem versenygép, de talán nem is arra vágyik az az ember, aki Astra kombit szeretne!
      Az én átlagom az elmúlt 13ezer km-re, fővárosi és agglomerációs+autópályás használatban 7.5L/100km opelmuhely.com -on van vásárlási tanácsadó, mindent nem tudsz kiszűrni de jó alapot ad. Az igazolt előélet fontosabb mint az évjárat, az adott pénzért ne a legfiatalabbat vedd, hanem a lehető legjobb állapotút.
      Nem volt igazán mértékadó az a ráncfelvarrás, sokat nem hoz a konyhára. Twinport motorok eltűntek, lettek helyette a változó szelepvezérlésűek, mindkettőnek megvan a maga előnye-hátránya. Arról is találsz ott az Astra H leírások között összehasonlítást. A listához tenném még az első torony szilentek állapotát, nagyon össze tud rohadni és akkor komplett gólyaláb csere szokott lenni, rugóval, gátlóval és egyebekkel. Motortérben ha lepattintod a kis kupakot a toronynál, már látni hogy mi vár rád.
      A nagyon alap verziókban tud hiányozni néhány alapnak gondolt "extra". Gondolok itt arra, hogy az alap verziókban nincs a hátsó üléseknél világítás és elöl is kis bénácska van, nincs világítós tükör a napellenzőkben, esetleg nem dönthető osztottan az ülő-hátlap, nincs könyöklő, nincs deréktámasz, nincs ködlámpa. A középkonzolon lévő kijelző típusok is eltérőek. Olyanokba már nem is megyek bele, hogy az extrásabb kombiknál sötétített a B-oszloptól hátrafelé az üveg, vagy mondjuk krómcsík van az ablakszegélynél, van tetősín, plusz szigetelés az ajtóélnél,  stb-stb. Amik elsőre talán fel sem tűnnek, de mégis meghatározzák az összképet. Szóval mérlegelni kell, hogy mi a fontos és jól megnézni a kiszemeltet mert a sok apró dolog összeadódik.
    • Nem találtam ilyenben a hagyományos Y formát, ami megfelel a kritériumoknak( szivargyujtó+USB+Bluetooh), olyant csak ezt: https://www.mobiltokshop.hu/cikk/82776/szivargyujto-tolto-autos-tolto-eloszto-pohartartoba-helyezheto-beepitett-fm-transmitter-bluetooth-v3-0-edr-usb-aljzat-5v/
    • Szia! Hétköznapi használatra teljesen jó.
×