Jump to content

Ranglista


Népszerű tartalom

Showing most liked content since 2018-03-23 in all areas

  1. 4 points
    MA bekerült végre a vadiúj bézs bőrbelső is:
  2. 3 points
    Csak részben, mert 2002-től már esőérzékelővel volt az omega is felszerelve. Egyébként a B.C. nélküli omega volt a ritka...
  3. 2 points
    Megint nem érted, amit írtunk! Gezoli már válaszolt a kérdésedre. A multitimer szempontjából nincs szerepe a potis K8-as relés megoldásnál. Kapcsolási rajza nélkül is értelmezhető: K10 benne van vezérli, helyette K8 van bekötve amit nem vezérel. K8-nál kap egy 53C-re +12V-ot (szakaszos törlés) 31-re test, és I-re megy a poti. Az érintkezőket a K10 aljzatba kell kötni. Innen megy az ablaktörlő motorra. (nem a multitimerre) Használd a Thank gombot...
  4. 2 points
    Mi lenne, ha elhinnéd azt, amit valaki segítő szándékkal ír?! Ha tudnál kapcsolási rajzot olvasni, akkor nem kérdeznél ilyen butaságot. Elmagyarázom: a potis megoldásban nincs K10 relé. Lényegtelen a multitimer kapcsolása, hiszen a relé nincs benne, nincs amit a multitimer vezérelne. A szakaszos (fekete/sárga) pozitív szála nincs elvágva, de a poti is ide van kötve. Tehát az ellenállása vezérli a K8 relét. Használd a Thank gombot...
  5. 2 points
    1,5 legalábbis a 2004-es verziónál. De szerintem ezen nem változtattak az évek alatt.
  6. 2 points
    Itt a leírásom: https://docs.google.com/file/d/0B282mpwg7ZdONTYzaEZRaGkwTjg/edit
  7. 2 points
    Problema megoldva...részletek...A beszereléshez kapott utasítás alapján az ecu-nál (jelen esetben x18xe1) általánosságban a "barna" vezetéket (valójában barna/fekete) kell keresni.Itt volt a bibi, erre mentségként talán csak annyit tudok felhozni, hogy egy 20 éves autóban a kábelköteg ami egy teljes hosszában megvágott gége csőben, motortérben fut, ennyi idő után elég rendesen elszíneződik, kifakul megöregszik és még sorolhatnám. Egy szó mint 100, sok barnás árnyalatú érrel találkozhat az ember ebben (gondolom a többiben is) a kötegben. Elkerülhetetlen, hogy az ember az ecu tűzfal felé menő köteg csatlakozóját széthúzza és kimérje a megfelelő lábhoz tartozó vezetéket. (lebarmozás elfogadott )Jelenleg az alapjárati fogyasztás meleg motornál 1.0 l/h és haladáskor teljesen reális fogyasztást mutat. Floodolást befejeztem, mindenkitől utólagos elnézést. Üdv : Lacika555
  8. 2 points
    Mit találtam a kiszerelt középkonzol mögött a kábelkötegen: íme a bizonyíték arra hogy az autóm legalább részben magyar! A cédula felirata: Delphi-Packard Hungary, 2000.11.09
  9. 2 points
    Tényleg darabra adják, én a múltkor pl. 7db-ot kértem a Cromaxban, amivel heveny csodálkozást váltottam ki az eladóból, lévén ő még héthengeres motorról nem hallott... mondtam neki hogy én sem, de 4+3 az éppen 7... (ugyanaz az FLR8LDCU+ kell a négyhengeres Z18XE-be, és a háromhengeres Z10XE-be is)
  10. 2 points
    Az ebayen autós telefontöltő után kutatva botlottam bele szivargyújtó helyére szerelhető, két usb-t és voltmérőt tartalmazó cuccba, potom 1300 forintért. Az anyós ülés előtti, teljesen haszontalan kampót már régóta szerettem volna szivargyújtóra cserélni, így megrendeltem a töltőt, pláne hogy így figyelemmel követhetem a töltést. Miután megjött felkeszültem, hogy a bal oldali szivargyújtóról kell vinnem áramot. A kampó kiszedésével nem voltam tisztában, ezért kis tükörrel és egy lámpával benéztem a műszerfal mögé. Meglepődve láttam, hogy a kampó házába egy vezeték csatlakozó van berakva. A kampót csak ki kellett feszegetni. A hátuljába fogatott csatlakozóban volt áram, nem kellett a másiktól áthozni. Persze a műszerfal lyukja kisebb volt, de reszelővel kitágítottam. Majd kiderült, hogy a töltő előlapja nagyobb, mint a sülyeszték. Azt is lereszeltem. A vezetékről a gyári csatit levágtam és két csúszósarut raktam fel. A vezetékekre ráhúztam a tartó anyát, csatlakoztattam, majd helyére nyomtam a töltőt. Az anyát alulról felnyúlva feltekertem a töltő házára. Most örülés van, mert rendben működik a cucc, és szépen mutatja a töltést illetve alaphelyzetben az akku töltöttségét.
  11. 2 points
    Az xev-nek ez az egyik rákfenéje. Egyedi a főtengely jeladója, és nagyon hisztis rá, bár külsőre egyezik a többivel, nem olyan, mivel ez az egy ami siemens vezérlős, a többi bosch motronic. Többektől olvastam már hogy csak a gyárival hajlandó működni normálisan.
  12. 1 point
    Reméljük le is volt papírozva, nem csak úgy beletette...
  13. 1 point
    6:30 - Csörög az ébresztő. Kimásztam az ágyból, gyors zuhany + fogmosás. -Öltözés- Az előkészített fehér inget végig gombolom, a nyakkendőm igazítása közben pedig egy pillantást vetettem a tükörben a mai szettre. Lesz egy kemény tárgyalás, de megcsináljuk.. Óra felcsatol, irány a garázs. 7:00 - Ahogy közelítek felé, megint elcsodálkozom a méretein. Gyönyörű fekete, tökéletes a forma. A hátulján még lenne mit javítani, de ennyi hibája legyen. 7:01 - Kilincsre ráfog - Gomb megnyom - Ajtó nyílik. Start gomb és az autó beindul. A telefonom bedobom a szokásos helyére ahol az induktív töltő azonnal elkezd dolgozni. Kuplung kinyom, 1-es, indulunk. A garázs elég szűkös építésű, így a 4,9 méter hosszú autóval elég nagy kihívás egy lendületből kifordulni. Élesen fordulok balra, és a jobb eleje közeledik az oszlophoz, a PDC asszisztens már folyamatosan sípol. TUDOM, hogy elfér, de mégis bennem van az ideg. A középső kijelzőn megnyomom a kamera gombot, így a jel alá rejtett kis objektívnek köszönhetően, az autó teljes orrszélességében látom, hogy mi merre van. Kb 4cm az oszlop, el fogunk férni. 7:30 - 31 fok van kinn, én pedig az M1M7-es közös szakaszán vagyok Siófokra, a tárgyalás helyszínére tartva. A klima tökéletesen teszi a dolgát, de a fullbőr belső ilyenkor tudNA kellemetlenségeket okozni, pláne hosszú ujjú ingben... Amikor az extrákat X-elgettem, mindenki mondta, hogy ne legyen bőrbelső, mert szívás nyáron és télen. Tudtam, hogy igazuk van, ezért rendeltem úgy, hogy fűthető és hűthető is legyen... 3-4 órás autó út alatt sem izzadsz bele, legyen bármilyen meleg is. 7:36 - 1km- múlva, tarts balra... és a szélvédőre vetítve, pont a látómezőmbe, megjelenik egy piros nyíl. Érkezik egy fontos e-mail, amire azonnal reagálnom kell. Az adaptív tempomatot beállítom 100km/órára, és a követési távolságot nagyra. Elkezdem írni a válasz e-mailt amikor heves sípolásba kezd valami műszer és a kormány balra tekeredik magától. Annyira belemerültem a telefonozásba, hogy megfeledkeztem az M7-re vezető nagy balkanyarról, de a sávtartó asszisztens bekanyarodott helyettem, gyakorlagilag beavatkozás nélkül. 7:40 - A HUD jelzi, hogy már nincs 100km/órás korlát, a tempomaton állítunk egy keveset. Az este keveset aludtam, izgultam a mai tárgyalás miatt. Hogy oldjam a feszültséget, bekapcsolom a masszírozó funkciót, ami a gerincem szinte teljes hosszában megdolgoz. 8:00 - Néha végignézem az autó vitális jeleit. Töltés, olajhőfok, gumiabroncsokban a nyomás... A kormányon található gombokkal, a félig digitális műszerfalon pillanatok alatt nyugtázom, hogy minden rendben. Elmegy mellettem egy autó, látom, hogy lefotóznak a jobb1-ből... 8:01- A hűtött kesztyűtartóból előveszem az energiaitalt. Pont van elég idő, hogy hasson. Ahogy távolodunk a fővárostól, kedvenc rádióadóm elnémul, így a telefonomon található zenék között böngészek a középső kijelzőn, majd berakom a legújabb Szecsei mixet. A Bose hifi könyörög, hogy kicsit hangosítsak rajta, nem szereti, ha nem hagyják kiteljesedni. 8:33 - A belső sávban veretek, miközben a külsőből mindenféle jelzés nélkül egy igazi idióta berántja elém. Az adaptív tempomat lekezeli. 8:45 - Begurulok a partner parkolójába. Az autók a padka mellett egy sorban állnak, de látom, hogy van egy lefoglalt hely. Az lesz az enyém. Ahogy elgurulok a hely mellett, az autó jelzi, hogy itt egy parkoló. A képernyő átvált felső nézetbe, így az autó körül 360 fokba látok mindent. Rükvercbe váltok, elindulok hátra és a kormány magától elkezd tekeredni. Egyből tökéletesen beáll, én csak a pedálokat használtam. Stop Gomb - Ahogy leállítom a motort, az ülés előlrébb csúszik az ülés. A közel 2 méteres magasságom miatt, a B oszlop mindig útba van kiszálláskor, ezért bekapcsoltam a "könnyő kiszállás" opciót. Keresem a kulcsot, de eszembejut, hogy a laptoptáskámba van, úgyhogy nincs baj. 21:00 - Vége a tárgyalásnak. Elhúzódott. 21:05 - Sétálunk az autó felé, nyakkendő lazítás, hárman még feljönnek velem Budapestre. Gyanítom, hogy pokoli forróság lehet az autóban, ezért hosszan nyomom a nyitó gombot. Az autó szokásos fényjátékát eljátssza, és lehúzódik mind a 4 ablak, továbbá kinyílik a napfénytető. Még egy kicsit beszélgetünk. 21:10 - Beszállunk az autóba. Meglepődik a mögöttem ülő szintén 2 méter körüli magassággal rendelkező Úr, hogy a térde közelében sincs az én ülésem, és milyen óriási a hely hátul. 21:15 - Gurulunk a parton, és a semmiből, tényleg a _SEMMIBŐL_ egy erősen ittas férfi lép le az útra. Le se tudtam reagálni, addigra a vészfékező rendszer megállította az autót. 21:30 - Megyünk az autópályán és magától felkapcsolódik a reflektor. Furán néznek a többiek, hogy előttünk azért van pár autó, de én mégse kapcsolom le. "Had vakuljanak?" Ahogy haladunk el az autók mellett azt látják, hogy sosem vetül fény rájuk. A lézer led fényszóró felismeri az objektumokat, és kikerüli azokat, illetve úgy állítja a fénycsóvákat, hogy a szembejövőt se vakítsa el, viszont nekem maximális legyen a látótávolságom. -Adaptív tempomat+sávtartó- A jobb egyben ülő hölgy kicsit fázott, ezért a kétzónás klíma adta lehetőségekkel élt. 21:50 - Folyamatosan beszélgettünk, és kérdezték, hogy ennyire csendes-e az autó, magasabb sebességnél is. Felgyorsítottunk 200-ig, majd a tempomat. Ugyan olyan hangerőn tudtuk folytatni a beszélgetést. Minimális menetzaj. 23:00 - Nyílik a garázsajtó. A helyem két oszlop között van, elég egy apró figyelmetlenség és a fizetésem egy részét lapátolhatom a márkaszerviznek. 360 fokos nézet, (Egyébként a tükrök alljában vannak ezek a nagyon nagy látószögő kamerák) így már látom az oszlopokat, és az autót. Motor leállít - ülés előre - kiszállás. Gomb megnyom, autó bezár. Sétálok el, majd kb. 10 méter után, visszanézek... <2036 KM, 4 nap , 8,1 Literes átlag... ;) >
  14. 1 point
    Well Done hideg zsíroldó. Úgyszólván bármelyik vegyiáru boltban/háztartási boltban beszerezhető a szórófejes és a literes kannás kialakítás: Van belőle 5 literes kannás kiszerelés is, azt már nem mindenhol kapni, de érdemes utánajárni. Én ezt szoktam motortér tisztításra használni (a szórófejest), a műanyagot kicsit megmattítja, szóval arra ne fújd, de mindenféle zsírt és kormot levisz. Konkrétan annyira erős, hogy gumikesztyű használata határozottan javallott, mert ha puszta bőrfelületre jut, akkor azt marja. Nem lesz égési sérülésed azért, de fájdalmasan kipirosodik.
  15. 1 point
    A multitimernek semmi köze a vezérléshez. A potival szabályozod a relé intervallumát. A fekete-sárga vezetéket nem kell elvágni.
  16. 1 point
    Jól van nah, ne izélj, nem volt türelmem kivárni mire megjön Kínából és megvettem őket
  17. 1 point
    Lényegében igen. Lehet más színű is Igazából a viszkozitási osztály lenne a lényeg, pl ezekbe a régi opelekbe Dexron II, én eddig pirosat láttam ezekben (gondolom keverni nem célszerű). VW, ford csoportosok szoktak zöldek lenni, elvileg a zöld kimondottan szervóolaj, piros meg aut.váltó. Nekem van tarcsiban, de sajna nem eladó
  18. 1 point
    Tegnap beszéltem egy itt ajánlott Szolnok megyei LED forgalmazóval. A beltérbe mindehova canbus-os kell. Meg is rendeltem mindenhova Van valakinek tapasztalata H-es LED izzóval? Minőség,beépítés tényleg csak annyi, hogy régi ki, LED be?
  19. 1 point
    Nekem olyan poti van ott amit nem lehet szétszedni, nem látok rá a skálára. Annyit tudok csinálni, hogy multiméterrel kimérem a két végállásban a feszültséget, és közben forgatom ( adom a gázt) és nézem egyenletesen emelkedik-süllyed-e a fesz. 0.55-től kezdődik a tényleges mérés addig csak szerencsétlenkedem. 053 Voltól 4.44 Voltig egyenletesen emelkedik ugrás nélkül. Lehet hogy nálatok is ki lehet mérni, de azt nem tudom melyik lábon kell nézni. Egy tűt szúrtam a csati gumi szigetelése mellett a pinhez oda tudtam fogatni a mérőcsúcsot.
  20. 1 point
    El lehet csak csak ki kell szedni a kábelkorbácsot, és akár 20-30 centis darabokat is bele kell toldani. Ez a csomagtér ajtóm kábelkötege ide is megy pár vezeték, és szoktak törni. Ez utóbbi nem az én autómról készült kép, én nem vártam eddig.
  21. 1 point
    Szerintem nem gáz, hogy nem abban az kényelmetlen lyukban kell menet közben nyomkorászni, másrészt nagyobb a kijelzésre szolgáló terület, harmadrészt nincs a szokásos probléma mint már sok régebbi esetben, hogy a kijelzőt rögzítő két egybknt már rideg fűl egy véletlen erősebb nyomástól letörik. Egy bc-s ablaktörlő kar kb 4000-6000e huf, bárhol megkapod, arra figyelj, hogy coupe csak első, ferde hátú hátsó ablakos is + gombok term. A kijelzőhöz nem tok mit hozzá fűzni, nekem bejön, fényes, jól látható, csak rohadt nagy napsütésben furi kicsit de ennyiért ennyi, ráadásul nincs túl sok alternatíva e-téren.
  22. 1 point
    Sok motornál közvetlenül a pillangószelepre fecskendezik a benzint mégis szépen elvan évtizedekig. De ha aggódsz miatta, miután elpárolgott amivel tisztítód, benzin vagy féktisztító, fújhatsz oda flakonból kenőolajat a tengely tövéhez.
  23. 1 point
    Nem ott szokták forrasztani ahol eltörik, kiváltják egy hosszabb vezetékkel, és ott forrasztják ahol már nem mozog. Kicsit el kell tolni a forrasztásokat hogy ne egy helyre essenek mert akkor ott túl vastag lesz a kábelkorbács.
  24. 1 point
    Milyen kenőanyagot használsz? Milyen gyakorisággal cseréled? Mikor volt betöltve a mostani mennyiség (idő/km)? Szoktad városon kívül használni/mikor mentél vele hosszabb utat egyszerre? Milyen fordulaton használod az autót (melyik típus vagy: aki engedi pörgetni vagy a mindig elváltogatós)? A hűtőfolyadékod nem fogyogat? Múlt tavasszal amikor tisztítottuk a fojtószelepet, féktisztítót és szintetikus hígító (de az is lehet h csak nitro hígító volt otthon) + ecset megoldást használtunk és tökéletesen bevált.
  25. 1 point
    Nem hinném. Én megbütyköltem aztán újra töltöttem. Egy sima kombinált fogóval szépen folyamatosan engedve szedtem le ezt a gyári szorító bilincset és a cső is lejött probléma nélkül ahogy engedett a bilincs. Járattam és gondolom a kiegyenlítő tartályhoz jött a levegő a rendszerből, mert mikor letekertem a kupakot szisszent egyet, de már jóval a motor leállítása után nyitottam, hogy még azt a kicsit ami maradt a flakonban bele töltsem.
  26. 1 point
    Igen, pont azt fejtegettem az iment, hogy ezzel lehet megoldani az egyes hengerekbe befecskendezett mennyisegek korrekciojat, hogy egyenletesen jarjon a motor Illetve a masik iranybol nezve, tud "gyujtaskimaradas" hibat jelezni, ha az egyik hengert nem tudja rabirni arra, hogy azonos tempoban menjen a tobbivel.
  27. 1 point
    Facebookon keres opel adok veszek és opel-es csoportokat. Rengeteg van, ott biztos hogy találsz...
  28. 1 point
    Szerezz be esetleg egy ilyen készletet: Pontosan erre van kitalálva, puha műanyag, direkt kíméletes feszegetéshez, én is ilyen narancssárga készlettel csináltam, semmi nyom nem marad. Puhább mint a műszerfal műanyagja. Persze azért ezzel is óvatosan csináltam. Magyar boltban nem tudom hol találni, én aliexpress-ről rendeltem régebben. Ha ebayen vagy neten keresed, valami ilyesmire keress rá: "Plastic Car Interior Dashboard Removal Opening Tool"
  29. 1 point
    Van itt pár Opel 10:00-tól érdemes nézni 5 percig. Hungaria Classic Oldtimer Szuperkupa 2018
  30. 1 point
  31. 1 point
    Az említett kábel nincs bevezetve az utastérbe, és minden motorkódnál más helyre kell kötni, itt van a kivonat a vonatkozó részről az eredeti beszerelési utasításból, kellemes cseh-angol konyhanyelven megfogalmazva. Anno én is megküzdöttem vele, de ott van vastagon szedve a lényeg, hogy gyárilag ez egy fekete-barna vezeték:
  32. 1 point
    Egészségetekre!
  33. 1 point
    Ne várj tőle csodákat, olyan nagyon nem érződik, szerintem sokkal többet számít ha jó minőségű, puha és jól tapadó gumit teszel fel. Mondjuk az meg gyorsabban fog kopni... Igazából sztem talán annyi a haszna hogy később melegszik el, meg nekem még az is hogy nem mutat hülyén a picike fék a 18"-as felni mögött
  34. 1 point
    Ha már megvan a kattogó féltengely hang akkor csak a csere segít vagy lecseréled csak a külső csuklót, veszel újat, +gumiharangot-zsírt és összerakod, vagy veszel bontóban komplett féltengelyt, akkor csak kiszeded a régit, berakod amit vettél és annyi. Le kell kötni a gólyalábat, tehát alul a talpast, fent a kormányösszekötő gömbfejet, a lengőkarról a stabrúd szilentet. Le kell tekerni ( még akkor amikor az autó nincs megemelve) a tengelyről a nagy koronás anyát, amihez hosszított 30-as dugókulcs kell, és lehetőleg fix szár, mert a racsnis kulcsok itt eltörhetnek. Aztán autó felemel, kerék leszed, lehúzod a gólyalábat a féltengelyről, kicsit félretolod-kötöd. Ezek után a féltengely egy rántással kiszedhető, ne essen le, és legyen alatt valami mer olaj folyhat ki a váltóból. Aztán eldöntöd, amit az elején írtam hogy kicseréled csak a csuklót, vagy az egészet egy használtra. Ha eltávolítod a gumiharang maradékát, és kissé kitörlöd a zsírt látni fogsz egy zeeger gyűrűt amit összenyomva, le lehet húzni a tengelyről a csuklót. Ha csak tisztítod és raksz rá másik gumiharangot-zsírt ( amihez szintén szét kell szedni) kattogni fog tovább a végén széttörik a csillag, vagy a távtartó a golyók kipotyognak, és az autó ott marad ahol éppen van. Ha újat veszel, az 8-10 ezer forint pölö:https://www.delman.hu/opel-astra-f-calibra-kadett-vectra-feltengely-csuklo-feltengely-csuklo-374176-1202013 Ha veszel bontottat, az mondjuk 5 ezer forint, pölö:https://bontoplaza.hu/bontott-hasznalt-opel/astra-f/----osszes-termek----/feltengely/elado Persze lehet hogy máshol olcsóbb vagy éppen drágább.
  35. 1 point
    A 19MA9234-ig motorszám esetében -ezek a korábbi évjáratú twinportok -az alacsonyabb, tömzsibb szűrő kell!
  36. 1 point
    Sziasztok. Gondolom sokan tudjátok,hogy idén is Kiállítottunk az AMTS -en pár autót. A mindentudó és látó facebookok megelőzött minket.. Pár képet szeretnék megmutatni azoknak akik nem jutottak ki vagy nem látták a kiállításunkat.
  37. 1 point
    Sziasztok . Volt szerencsénk kiállítani az AMTS -en egy szép példányt.
  38. 1 point
  39. 1 point
    TIS szerint: "Thermostat housing to coolant pump - 8 Nm". Ha nem erre gondoltál, termosztáttal más nyomatékot nem látok a motornál.
  40. 1 point
    Aztán végülis visszaraktam a talót a hídba és felemeltem úgy. Én csak egyszer cseréltettem ismerősnek, de nem mertem kalapálni, meg akkor még nagy satum sem volt. Kerestem egy műhelyt ahol direkt írták hogy kerékcsapágy csere, odamentem a kiszedett gólyalábbal meg a csapággyal, és ingyen kicserélték. Nem akart a fószer elfogadni semmit.
  41. 1 point
    A kétpólusú Bosch 885 Ft/db https://zsu.hu/webaruhaz/htmls/cikkszam?km=2&cikkkod=0+242+229+654+BOSC+*GD&keres=0+242+229+654
  42. 1 point
    2centis beepito kerettel meg nem er hozza nekem az ajtókárpithoz.
  43. 1 point
    Szerintem a hozzávaló nyereggel együtt megy át.
  44. 1 point
    Szia! Hogy konkrétan lehet-e venni magát csak a tükörlapot, vagy csak a mögötte lévő műanyag lappal létezik, azt nem tudom. Ha lehet, akkor egyszerű dolgod van, simán vagy kétoldalú ragasztóval, vagy valami erősebb folyékony ragasztóval beragasztod (utóbbi azért jobb megoldás, mert hamarabb átmelegszik). Ha ilyet nem lehet magában kapni, akkor itt van ez a kis videó, elég egyértelmű, de inkább meleg helyen állj neki, nehogy repedjen a műanyag.
  45. 1 point
  46. 1 point
    Sajnos típus betegség... Ez még a gyári termosztátnak tűnik. Nos létezik valami utólagos mentes könyök mokerálás (nem autósboltban beszerezhető, nem gyári megoldás), de ha valóban nem tudni mikori a termosztát, akkor egy komplett csere sem lenne szentségtörés... Otthon is gyorsan kicserélhető.
  47. 1 point
    Sziasztok! Tegnap sikeresen lecseréltem a hétfőn leszakadt hátsó kipufogó dobot. Meglepően egyszerű volt. Semmi gikszer. Csodálkoztam is. Végre szép hangja lett és most már 2500-as fordulat alatt is van vonóerő...
  48. 1 point
    B16XER három hónap után. Zömében autóút, 100-110 km/h, minimális városi forgalom. https://photos.app.goo.gl/F1ThPxnyHU4tLAb42
  49. 1 point
    Aki H Astra vásárláson töri a fejét, ráadásul 1.6-os motorral biztos, hogy fel fogja tenni a kérdést, hogy melyik 1.6-os a jobb a 105 Le-s Z16XEP vagy a 116 Le-s Z16XER. Nagyon sokszor felmerül ez a kérdés H Astra-s körökben, ezért készítem ezt a leírást amolyan hiánypótlóként. Kezdjük a gyengébbik 105 Le-s Z16XEP motorral. Ez volt az első alap 1.6-os motor a H Astra-ban, ez híres a Twinport szívósoráról, amit szépen reklámoz is az autó hátulján található felirat is. A motorban van EGR szelep, ami már egy plusz gond az XER-hez képest, maga az EGR szelep és a visszatérő ága idővel tele lesz lerakódással, ami a motor égéstermékéből válik ki és lerakódik a csatornákba és a szelepre. Ez megakasztja a szelepet és nem fog tudni mozogni. Jobb esetben segíthet egy alapos takarítás, rosszabb esetben tönkreteszi az EGR szelepet és csak cserélni lehet már. Persze a csere közben szintén alaposan ki kell takarítani a hozzá tartozó járatokat, csatornákat, másképp semmi értelme feltenni az újat. Továbbá van olyan lehetőség, hogy lefalazzák az EGR szelepet, ez azt jelenti, hogy a szelep és a hengerfej közé ahova fel van fogatva egy lemez kerül be, és a szoftveréből ki kell írni, másképp folyamatosan hibát fog adni. Ezen kívül, szelepfedélben található egy membrán, ami ha átszakad, az alapjárat megemelkedik és szabálytalan lesz, ezen kívül erősen kezdi csipegetni az olajat, ennek itthon a megoldása a szelepfedél csere ami szintén nem olcsó dolog, azonban külföldön lehet hozzá venni külön membrán is. Személy szerint élőben még nem láttam a szelepfedelet, de a képek alapján szétszedhető a membrános rész és valószínűleg cserélhető, másképp nem lenne hozzá külön membrán. Így viszont olcsón ki lehet hozni a javítását. Ez a membrán XER-ben is megtalálható, de a hiba valamiért csak az XEP motorra jellemző az eddigi tapasztalataim alapján. A membrán: Másik szintén XEP "betegség" az elrepedő kipufogó leömlő, mivel együtt van a katalizátorral, ezért a cseréje újra nagyon drága 160-250 ezer ft és a csillagos ég. Hegesztést meg lehet próbálni, de az, hogy meddig bírja már kérdéses. Bontott jöhet szóba.FONTOS! XEP-nek volt egy beállítási hibája a kezdetekben. Ha nem volt bekapcsolva a klíma akkor a motor hűtése sem indult el. Mivel a motorhűtő ventilátor összeköttetésben áll a klímával így befolyásolja a működését. A hiba megoldását anno a szervizekben elvégezték, mindössze egy beállítási problémáról volt szó, Tech2 segítségével át kell állítani, hogy termosztát MAP vezérelt legyen. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy ez a beállítás helyes-e, szakszervizben mindenképpen érdemes ellenőriztetni, mert meg lehet főzni vele a motort. De folytassuk magával a Twinport szívósorral.Magát a szívósort úgy kell elképzelni, hogy kettő szívócsatorna van bent, ebből az egyiket egy lamellával/zsaluval lezárták, ami a fordulatszám illetve motor terhelés függően nyit vagy zár (értsd.: mennyire tiprod a pedált).A lényege a rendszernek, hogy alacsony fordulaton a lamellák lezárnak ezáltal a szívócsatornába beáramló keverék az égéstérben egyfajta örvényt hoz létre, így a motor alacsonyabb fordulaton sem veszít az erejéből.A kezdeti 16 szelepes motorokról tudni lehet, hogy pörgetni kellett ahhoz, hogy menjen is, ezt volt hivatott kiküszöbölni ez a rendszer.Képpel illusztrálva így néz ki a folyamat: Ez eddig jól is hangzik, azonban itt közbeszóltak a műanyag gyártás remekei.A szóban forgó szívósor műanyag, ezzel alapjában véve nincs is gond, mert nem mozog, viszont a lamellákat mozgató rendszer is teljesen műanyagból készült kivéve belül.Ennek következménye, hogy akarva-akaratlanul egy idő után elkopik a mozgató szerkezet, rosszabb esetben szét is törik, és többé nem mozgatja a lamellákat semmi.Emiatt az autó hibát fog adni, erőtlen lesz, többet fog enni, szélsőséges esetben le is állhat, illetve nem indulhat. (De ez tényleg szélsőséges eset).Ennél a motornál ez a hiba előbb vagy utóbb előjön, kérdés az, hogy pont akkor, amikor nálunk van.A hiba annál gyorsabban jelentkezik, minél többet dolgozik az említett rendszer, ez pedig akkor van, ha folyamatosan gyorsítgatunk az autóval állandó terhelés változást előidézve. Tehát „BoyRacer” vezetőknek nem igen ajánlott!Ha normálisan használjuk az autót ki lehet tolni ennek a rendszernek is az élettartamát.Abban az esetben, ha mégis bekövetkezik a Twinport halál, két lehetőség van, venni egy bontottat és kicserélni, persze ez is megadhatja magát rövid időn belül, de azért ellenőrizhető a bontott szívósor állapota.Másik megoldás, ha veszünk egy felújítottat, vannak erre szakosodott cégek, akik átveszik a hibás szívósort és adnak cserébe egy felújítottat garanciával.Persze nem ingyen ez kb 40.000 Ft-ot emel ki a zsebünkből, plusz a ki és beszerelési munkadíj a szerelőnek.Pár kép egy hibás Twinport szívósorról (forrás - RedKoala): Z16XEP Negatívumok:- EGR szelep- Twinport szívósor- Magasabb fogyasztás Z16XER-hez képest. Létezik egy köztes motor, amit az Opel az XEP utódjának szánt, azonban ez a porózus hengerfej és egyéb problémák miatt csak kis darabszámban került be az autókba, így nem elterjedt, erről nem is írok bővebben, ez a motor egyébként a Z16XE1 volt.Most pedig jöjjön az „ellenfél”, a Z16XER motor:Az XER motor lett az XEP versenyképes utódja, annyira jól sikerült, hogy még mostanáig is gyártják egy frissített változatát az A16XER-t, lényegében a motor ugyan az csak a környezetvédelmi besorolás miatt (első betű jelöli) változtattak pár apróságot a motoron és a programon.De térjünk vissza az eredeti Z16XER motorhoz.Ennek a motornak az érdekessége az úgynevezett VVT – Variable Valve Timing, azaz váltakozó szelepvezérlés.Ezt az Opel (és több másik gyártó) is úgy érte el, hogy a vezérműtengelyen a sima vezérlő kerekek úgynevezett „okos kerekekre” cserélte.A vezérlés tövében található a szívó és kipufogó oldalon is 1-1 szolenoid (mágnes) szelep, ami a kereket hivatott vezérelni/állítani (másnéven vezérlés állító szelep).Így néz ki a szolenoid szelep: A működése lényegében hasonló, mint az XEP-ben található Twinport, tehát terheléstől függően állítja a vezérlés kerekeket, amik a vezérműtengelyeket állítják, ezáltal változik a szelepek nyitásának ideje is.A másik fontos alkatrésze a rendszernek a két vezérlés kerék, amiről előzőleg írtam.Ezek lennének: A szolenoidok és a két vezérlés kerék alkotja együttesen a váltózó vezérlés rendszerét.Ennek a rendszernek az egyik hátránya, hogy a gyári szolenoid szelepeken a szűrőbetétek több darabból álltak még emiatt el tudtak fordulni, amivel részben lezárták az olaj útját, ilyenkor a vezérlés állítása nem volt megfelelő a terheléshez képest.Az új verzión már egy darabból van, a szűrő ott nem tud elfordulni.A másik hibája ami nagyobb gondot okoz, az egy apró visszacsapó szelep a blokk oldalában, ha ez tönkremegy akkor idővel tönkreteszi a vezérlés kerekeit is amiből az következett, hogy a vezérlés nem állítódott megfelelően, és idővel a vezérlés kerekek kikoptak.Ha ez megtörténik, akkor hallható eredménye van, ugyanis indításkor Opel-es szlenggel élve „traktor” hangot ad, tehát úgy csattog, mint egy dízel.Kezdetben csak indításkor hallani és 1-2 másodpercig tart, később, ha romlik a helyzet, akkor már folyamatosan adja a hangot és veszít az erejéből a motor.Az esetek 99%-ban a szívó oldali kerék megy tönkre ilyenkor, ezeknek jelenleg darab ára 55-65 ezer ft között mozog kedvezmény nélkül, bolttól függően.A szóban forgó szelep itt található: Ő az: Ennek hibának az egyik megoldása az, hogyha a képen látható szelepet kidobjuk a blokkból és üresen használjuk, vagy kicseréljük.Maga a kerék is ellenőrizhető, le kell bontani hozzá a vezérlést, és kézzel mozgatva óra mutató járásával megegyezően és fordítva, ha nem áll stabilan, hanem kotyog/mozog akkor sajnos már megkoptak a kerekek és csak a csere segíthet.Ez a motor kényes az olajra, nem lehet mindenféle Tesco Value motorolajat beleönteni.Tapasztalatok alapján legjobban a 0W40-es olajat szereti abból is Mobil 1 márkát, és nem 30 ezrenként kell cserélni hanem maximum 10 ezer km-nél, de inkább 8000-nél.Ha már indításkor traktorozik a motor, akkor némileg segít enyhíteni a problémát, ugyanis a 0W-s olaj előbb felér a szelepekhez az 5W-s társaikkal szemben így előbb állítódnak a kerekek és megszűnik a hang, persze ez nem megoldás, csak javít valamit a helyzeten, amíg a tulajdonos összeszedi az ülés alól és a résekből a cserére az összeget.Amíg viszont nem szól bele a motor működésébe nem szükséges feltétlenül cserélni, de ekkor már a fent említett olaj használata nagyon ajánlott.Másik ismert hibája még ennek a motornak az olajhűtő. Sajnos megesik hogy az olajhűtő hibája miatt összefolyik a hűtővíz és az olaj.Ennek szemmel látható nyomai vannak, egyrészt fogy a víz a kiegyenlítő tartályból de nincs nyoma az autó alatt, másrészt a kiegyenlítő tartályban olajfoltok nyomai találhatóak, rosszabb esetben a kupakon megjelenik a "kávéhab" ami a víz és olaj keverékének kicsapódása.Ilyenkor a legtöbb szerelő egyből hengerfejtömítés átszakadását mondja, azonban első körben a szóban forgó olajhűtőt kell ellenőrizni.Maga az olajhűtő a leömlő/katalizátor mögött található felfogatva a blokkra.Ha a hiba fennáll akkor cserélni kell a hűtőt és a későbbiekben már nem fog előfordulni ez a hiba, mert az új hűtőnél már kijavították a hiba okát.A Z18XER motor, teljesen ugyan az mint a Z16XER, a fent leírtak ugyan úgy érvényesek rá.Ezen kívül a 1.6 és 1.8 XER motorok hajtókarjai megegyeznek.Abban az esetben ha turbósításon gondolkodnánk, az XER motor tökéletes alap, ugyanis a motor belseje teljesen megfelel a turbósításhoz! Z16XER Negatívum:- Visszacsapó szelep hiba- Elforduló szűrő a gyári szolenoid szelepeken- Hibás gyári olajhűtőRemélem a fenti leírás alapján közelebb jutottál a döntéshez, ha épp ezen gondolkozol!Részemről a Z16XER-t tartom jobb választásnak minden tekintetben! Ezúton is köszönöm Weisz Dániel segítségét és javítását a leírással kapcsolatban! írta:Davee
  50. 1 point
    Sziasztok! Ferdehátú, 5 ajtós 2007-es Astra-ról van szó, ahol a tetőcsomagtartó rögzítő "anya", ami benne van a kasztniban meglazult! Nagy kínszenvedés által sikerült a csomagtartó csavarját kiműteni belőle, de ugye a lazulás következtében eltávolodott a váztól, így mozgás közben hangot ad ki fém-a fémen.. Ideiglenesen gumi darabokat tömtem be alá. Valakinek van-e ezzel kapcsolatban ismerete? Most jön a bónusz, voltam a kecskeméti Opel márka szervizben, ahol azt mondták ezt nem lehet javítani. Nem tudom milyen módszerrel van megoldva h ne forogjon el, de mindent lehet javítani, gondolkoztam kárpit megbontásba alatta, de szeretnék előtte véleményt kérni!
×