Jump to content

Smith

Fórumlakó
  • Hozzászólások

    84
  • Csatlakozott

  • Utolsó látogatás

  • Days Won

    1

Smith last won the day on Július 28

Smith had the most liked content!

Hírnév

13 Segítőkész

1 követő

Smith névjegye

  • Felhasználói rang
    Érdeklődő
  • Születésnap 1970-07-12

Város, Autók

  • Autó(k)
    G Astra Caravan
  • Város
    Budapest

Elérhetőség

  • Weboldal URL
    http://smithastra.atw.hu

Személyes információ

  • Neme
    Férfi
  • Lakhely
    Délpest
  • Érdeklődés
    Astra G

Legutóbbi látogatók

1.583 profile views
  1. A rajzból (köszönet zotya975-nek) ha jól látom a motorvezérlőtől kapja a test impulzust erre kell kötni a BC vezetékét. A 2.db. gombnak egyik-egyik vezetékét közösíted és testre kötöd a maradék megy az S és R pontokra. (feltéve hogy 2 vezetékes nyomógombot használsz)
  2. Sziasztok! Aki megépítené a BC-t de nem tudja hogyan kell Arduino-ra programot feltölteni,neki készítettem egy rövid videót. Ha kérdés lenne nyomjátok bátran!
  3. Szia. Sajnos nem,ez a verzió csak a 2 soros 10 karakteres kijelzőkhöz jó. Elvileg módosítható bármelyik I2C rendszerű kijelzőhöz de komoly Arduino programozási ismereteket igényel. Más. Az elmúlt hetekben módosítottam pár apróságot a programban,(pontosítottam a távolság és a sebesség mérését,a Debug menübe került Software verzió kijelzés) a friss verzió a google driveom-ról letölthető!
  4. Szia. Igen 2.db.-ot csináltam,működik! Nyugodtan nekiállhatsz,ha van kérdésed az építéssel kapcsolatban nyomjad! Szerintem többet is kilehetne hozni belőle (pl. víz/olaj hőfok kijelzés,stb) ha lenne itt közöttünk Arduino programozó specialista,(én csak felszínesen tudok belenyúlni).
  5. Astra G LEDezés

    Sziasztok! Én régebben a műszercsoport Led-ezést így oldottam meg a kis műszereknél 1-1 a nagyoknál 6-6 db. led,(3-as csoportban van beállítva a mAh) az lcd mögött 2 db. led (lassan 10 éve megy) ezzel a számlapok megvilágítása egyöntetűen világít : A mutatók alatti piros ledek az lcd kijelző megvilágítására vannak kötve,így amikor gyújtás van csak a mutatók világítanak. a gyári számlappal : és az utólagos : mielőtt megszóltok a km miatt - vettem bontóban egy krómgyűrűs műszercsoportot (úgy emlékszem 6ezer volt) és azt alakítottam át..
  6. Ennek több oka is lehet,először próbáld ki az Arduino / Fájl / Példák / Basic / Blink programot feltölteni,ha felment a panelon villogó led jelzi a működését. Ha nem megy akkor nézd meg az Arduino / Eszközök / Alaplap beállításban mi van beállítva,itt a panelod típusát kell kiválasztani,ezután a csatlakoztatott usb com portot ellenőrizd. Windows eszközkezelőben Portok (Com és LPT) alatt amikor csatlakoztatod láthatod melyik port-ra teszi,ugyanezt állítsd be az Arduino / Eszközök / Port alatt!
  7. Bocsi,nem volt szándékos! Most hogy mondod 2x lefuttattam a virnyák keresőt,nem talált semmit.. Módosítottam a fenti TID kijelző leírásom,belekerült a BC építése! Ha kérdés van írjátok,(általában este tudok válaszolni)
  8. Igen,kell majd még pár alkatrész. Ezen a linken akit érdekel a téma el tud indulni / google fordítóval megérthető / én megépítettem beüzemeltem használom,vannak még apróságok amin módosítani kell/kellett (Corsa C-re fejlesztették,vannak apróságok amik eltérnek az Astrával). A program portugál nyelvű ennek Angol fordítását megcsináltam,(több hete tesztelem a kocsiban) a bekötési rajzot és egyéb szükséges kábelezéseket egy komplett leírásban összefoglalom hamarosan.
  9. Jó ötlet,gratulálok! Az enyém bonyolultabb lett,ezt fabrikáltam össze : Egy régi repülő modellezős szervót vezérel egy Digispark Attiny85 amit Arduinoban programoztam (pár soros program) a végállásokban ez is lekapcsol ..
  10. Gyakorlatilag ha mindent jól csináltál (bekötések,stb.) és a kijelződről eltűnik a dátum kiírás akkor a helyén megjelenik az " " közé beírt szöveg jobbról balra futva. Konkrét elképzelés,szöveg ki írást is kérhettek privátban is, megírom lepróbálom és ide bemásolom.
  11. Üdv. A "Belső keringetés megbuherálása" témába nem tudtam írni így itt osztanám meg veletek a tapasztalatomat. Évente ajánlják a klíma tisztítását gombátlanítását,én egyszerűen a bomba (kiakasztós) spray-t használtam,idén jobban átvizsgálva a rendszert vettem észre hogy a belső keringetés állító gombja látszólag jól működik de a ventilátor feletti terelő ajtót a motor nem mozgatja (ki tudja mióta) ami eddig fel sem tűnt,ezek szerint nem ért semmit a bomba spray ha kintről szívta a levegőt gombátlanítás közben . A mozgató egységet kiszerelve megvizsgálva szembesültem hogy a maga a motor döglött be.A motort szétkapva látszott hogy a szénkefék (rézlapok) eltörtek (a képen alul) ,szerencsére a régi úgynevezett "pisztoly" formájú univerzális központi zár belsejében ugyan ez a méretű motor van (a képen jobb oldalon) ,így két lehetőség közül tudtam választani - átrakni a fogaskerék hajtó csigát az új motorra vagy az alsó műanyagot a szénkefével,én az utóbbit választottam,ez egyszerűbbnek tűnt és pont passzol a motorba!! A motor jó lett!! Viszont nincs végállása,így amint eléri bármelyik végpontját darálja a fogaskereket,szuper!! Ez így nem jó,sorba kötöttem egy apró 24v-os 3w-os izzót a motorral (ezt találtam) és megszűnt a végállásokban a kerregés és rendesen működik a kapcsolóról! Így átmenetileg megoldódott a probléma (igaz az izzó gyújtáson állandóan világit). Nem hagy nyugodni a felesleges 130mAh elpocsékolása,így kérdezem ki milyen átalakítást használ utólagos megoldásként??
  12. Jól mondja nzozz!! Tovább gondolva a TID-re ki íratva az előadót stb..megoldható. Nem egy bonyolult feladat,vannak rá "example"-k! Itt bővebb infó a lejatszóról. Röhejes hogy ezeket fillérekből összerakod,igaz a program megírása 0-ról már nehezebb.
  13. Igen elég a nano,(én is azt használom). Célszerű a TID csatlakozójára kötni, ha nekiállsz javaslom ezeket kábelezd ki : PIN 2 : rádió ant.kimenet +12V (erre kell +12V amikor az Arduino kijelzését akarod látni,egyébként a dátum lesz a TID-en) PIN 6 : Test PIN 9 : Sebesség jeladó (az On-board kijezéséhez / pár nap türelmet kérek és felteszem ide hogy kell megépíteni) PIN 10 : SCL : adat PIN 11 : SDA : adat PIN 12 : MRQ : adat Érdemes még a rádió mögötti csatlakozóból a kulcs szálat +12V oda vinni mert ha az Arduino táp bemenetére kötöd akkor nem csak gyújtáson látható a kijelzés! (és ez is kell majd a On-board computer-hez). Ezeket a csatlakozókat szoktam használni autóban,stabilan kapaszkodnak,kézzel is nehezen szedhetőek szét!!
  14. A program ott van a sorok között! de innen is letölthető. Átírod a "This is a test..." idéző jelek között arra amit ki akarsz íratni a kijelzőre : MyTid.display_message("This is a test...",4,2); például .: MyTid.display_message(" Opel Astra ",4,2); és ez fog scrollozni a kijelzőn.
  15. A TID? Triple Info Display. Az Opel két soros idő,külső hőmérséklet és a gyári rádió információs kijelzője.Ugyan ezt a kijelző panelt rakták Astra G,Corsa C,Tigra,stb. modellekbe. Több cikkszámon is megjelent több cég is gyártása alatt : - 009133265 Siemens 5WK70007 KZ: "AL" - 09133266 002419386 96.598 Valeo KZ: "AZ" - 90560091 Siemens 5WK7454 - 024461075 KZ: "WA" - 90562546 002419386 96.598 Valeo - 24418957 96598 Borg - 24461517 317099190 98.496 BORG Eltérések is akadnak közöttük,egyes gyártóktól kikerült olyan kijelző amin a két gomb nyomva tartásával egyfajta diagnózist lehetett elindítani ami pl. az aktuális sebességet is kiírta. Előfordulnak olyan kijelzők amik gyárilag blokkolva vannak tehát csak az idő a hőmérséklet és a dátum kijelzést jelenítik meg. Ezeket a gyári célműszerrel (pl.Op-com/kijelző teszt módba kapcsolásával) lehet aktiválni hogy az adatbuszon érkező adatokat megjelenítse. A gyárilag beépített rádió az alsó sorban jelezi ki az éppen aktuális menü vagy rádió állomás nevét. Sokan nem elégedtek meg ezen rádiók tudásával így lecserélték egy komolyabb 1 DIN-es CD-s vagy Mp3-as egységre,ebben az esetben le kellett mondani az kijelző alsó sorában megjelenő információkról. Viszont ha a gyárilag kialakított rádió csatlakozóban az utólag beszerelt rádió csatlakozójában az elektromos antenna vezetékét nem kötötték be akkor volt rá esély hogy a fenti képen is látható módon a dátum kijelzés lett aktív! Több éven át nálam is a dátum kijelzés ment,míg egyszer véletlenül ráakadtam egy Arduino-s programra ami a dátum kijelzés helyére egy egyedileg begépelt szöveget jelenít meg. Hirtelen felindulásból azonnal nekiálltam kipróbálni,mivel korábban is foglalkoztam már Arduinóval nem okozott problémát a bekötés/programozás/tesztelés! Első lépésként a kijelző csatlakozóját kellett feltérképezni,megbontani,kábelezni : A csatlakozó a kijelző hátuljában található 12 pines,a képen látható bekötési rajzon a Corsa C vezeték színezései vannak ,az Astra G-n más színek találhatóak!! Viszont a láb kiosztás pozíciója ugyan az. Aki figyelmes az észre veheti hogy a TID csatlakozóról a számunkra szükséges vezetékek a rádió csatlakozó felső két sorában is megtalálhatók (így nem kellene kiszerelni a TID kijelzőt),viszont az arduino-s panel ide bekötve nem működött! Kezdő szint : A TID kijelző csatlakozóból ezekre a lábakra van szükség : Pin 1 : +15 Gyújtás Pin 6 : Test Pin 10 : SCL adat vonal Pin 11 : SDA adat vonal Pin 12 : MRQ adat vonal Fontos! Az adat vonal csak akkor működik ha a TID kijelzőn lekapcsoljuk a dátum megjelenítést,ehhez a Pin 2 lábat egy 1 kohm-os ellenállással pozitívra kell kötni! A TID kijelzőről vegyük a test pontot mert nem fog működni,ezt egy német fórumon olvastam! A csatlakozóról kb. 50cm szálanként eltérő színű vezetékezést a kiszedett kesztyűtartó mellé engedtem le,itt könnyedén hozzáférhetővé válik a későbbi programozáshoz. Képen az Arduino Pro 3.0 panelja az 5 vezeték bekötéssel. Az Arduino panelről : Erre a célra felhasználható bármelyik a képen látható típus,méretükben és az USB csatlakozó kialakításban térnek el egymástól,kezdőknek az USB csatlakozósat és gyárilag tüske soros verziót javaslom. Azon panelok amiben nincsenek gyárilag beforrasztva a tüskék (mellékelni szokták a csomagban) nekünk kell beforrasztanunk. Az USB csatlakozó nélkülieket egy úgy nevezett FTDI illesztővel tudjuk USB-re csatlakoztatni és majd programozni. Kis hazánkban a jófogás és vatera oldalakról is beszerezhetőek de aki jártas az ebay-en spórolhat pár forintot több darab rendelés esetén! A programozásról pár szóban : Az Arduinóról .pdf leírás magyar nyelven itt. Az arduinó PC-s Windows programja itt érhető el. A letöltési telepítési részletekbe most nem merülök bele,töménytelen információ van hozzá, a google a barátod!! Miután telepítettük és futtatjuk a kezelő programot egy ilyen kezelő felület fogad minket : Bal fentről indulva,a pipa a program ellenőrzés,a jobbra nyíl a program feltöltése a jobb alul látható panel típusra amit az eszköz menü alatt lehet beállítani,kb.ennyi amit használnunk kell. A kijelző teszt programja innen letölthető (TID_10digit.zip). A letöltött zip file-t kibontjuk az Arduino/Libraries alá könyvtárral együtt. Ilyenkor érdemes újra indítani az Arduino-t hogy a bemásolt mappákat is lássa,a mellékelt program a szerkesztőben : A program forrásában a felső piros keretben az Artduino panel láb kiosztások állíthatóak,mellette megjegyzésként látható hogy az Arduino Pro panel D3-as lába lesz az amit a kijelző SDA vezetékére kell kötni és így tovább a többit értelemszerűen. Az Arduino panelek VIN tápfeszültség bemenete max. 20V lehet! De ezt ellenőrizzük a megvásárolt panel adatlapján! Az alsó piros jelölésben a kijelzőn kiírandó szöveget írhatjuk át : Egy kis programozási tudással elképesztő dolgokat lehet csinálni akár erre a kijelzőre is! Pl. az arduino egyik bemenetére kötve az ajtó szálat ki írható hogy éppen csukva vagy nyitva van az ajtó,vagy egy DHT11/22 hőmérő modullal a belső hőmérsékletet figyelve egy relével a fűtőventilátort kapcsolgatva fél automata klímát csinálhatunk,tovább megyek ugyan ezzel az ardu panellel és pár alaktrésszel fedélzeti computer-t varázsolhatunk a kijelzőre ami az autó üzemanyag fogyasztását,akku feszültséget,sebességet,megtett távot,stb. képes ki írni,ennek megépítéséről hamarosan készítek egy kis leírást ide! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Fedélzeti számítógép - On-board computer a TID-re Egy lelkes programozó készítette,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges! Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC): A menük sorban :Dátum : év/hónap/napAutonomia : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzésTávolság : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.Fogyasztás : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.Sebesség : pillanatnyi,átlag,maximum,?. Az építéshez szükséges anyagok: 1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat) 1x lyukacsos próba panel 6x ellenállás 100K 2x ellenállás 10K 2x zener dióda 5,1 V 1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van) 2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile ) 9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű) 2x huzal 5 méter (opcionális,jel az injektortól és a sebesség érzékelőtől) Ajánlás : - a vezetékek bekötésekor ne legyen gyújtás! - a vezetékek szigetelésére zárlat elkerülése végett ügyeljünk! - a szerelés idejére célszerű lekötni az akkumulátor saruját! Az ebből adódó hibákért nem vállalok felelősséget. A TID kijelző buherálás írásomban megtalálhatóak a kiindulási alapok.A kijelző kábelezése,bekötése : Amire szükségünk lesz a kijelzőtől : PIN 2 : rádió ant.kimenet (ez a rádió mögött is beköthető) PIN 6 : Test 31 / fontos hogy innen vegyük le! PIN 9 : Sebesség jeladó Pin 10 : SCL adat vonal Pin 11 : SDA adat vonal Pin 12 : MRQ adat vonal A rádiótól : kulcs szál pozitív / a gyújtás levétele után megmarad addig amíg a kulcs kihúzásra nem kerül! A BC kezeléséhez (talán bontóból vagy vatera) beszerezhető a gyárilag nyomógombos kialakítású ablaktörlő kar : (Ha ez nincs akkor 2 db. nyomógomb kell hozzá) A kapcsolási rajz : Az üzemanyag jeladó a bal oldali hátramenő kötegben vagy a kormány mögötti műszer csoportban is megtalálható,(nálam Z14XE kék-fekete csíkkal.) Az injektor bekötése az akkumulátorhoz közelebb eső fúvóka testére (barna-piros csíkkal). A kapcsolási rajzon az AA/DIS-t a TID kijelzőtől kábelezett PIN 2-re kell kötni,(megjegyzem ez nálam valamiért nem működik így egy 1 kohm-os ellenálláson keresztül a kulcsszál pozitívra kötöttem,nálam jelenleg a dátum kijelzés nem jeleníthető meg). Az elkészült panel : Az Arduino programja Opel Astra G-re beállítva angol nyelvű menüvel letölthető innen. Az Arduino program feltöltését nagy vonalakban feljebb leírtam. A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható. A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni. Az opció menüben : a reset,a kalibráció,a debug,a mentés,és a visszalépés választható. A reset törli a mentett értékeket,pl. az összes mért kilométert. A kalibráció menüben kis léptékben állítható +/- irányban : a fogyasztás,a sebesség és a távolság mérése pontatlanság esetén. (pl.a gyáritól eltérő kerék méret esetén). A debug menüben ellenőrizhető a tank jeladó által számított üzemanyag telítettség,a fordulatszám és a motorforgás érzékelése. (ez a menü nem ad pontos mérést,csak hiba keresésre szolgál) A motor leállításakor pár másodperc alatt elmentésre kerülnek a mért értékek,a mentés ideje alatt az EON ikon világít,majd a búcsú üzenet lesz látható az indítókulcs kihúzásáig. A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!
×