Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motor


forumadmin

Recommended Posts

A motorokra mechanikailag nem szokott panasz lenni, leszámítva a kipufogógáz-visszavezető (AGR) szelep meghibásodását (elkoszolódását), amely alapjárati problémákat von maga után. Az ECOTEC motoroknál esetenként előforduló vezérműszíj-szakadásból eredő problémák nem annyira jellemzőek.
Elektronikai szempontból azonban komoly problémákkal találkozhatunk. Sajnos kijelenthetjük, hogy a B Omega elektromos rendszere egyszerűen alulméretezett, ebből fakadóan - hiába megbízhatóbbak általában a részegységek, amelyeket a B Omegánál az elődtől eltérően már nem a Bosch, hanem a Siemens szállított - viszonylag gyakran megállhat az autó, esetenként nem indul be.
Egyik ilyen lényeges és jellemző hiba, hogy a bal első sárvédő-elemben megtalálható hűtőventilátor, melynek feladata a vezérlő-számítógépet hűteni, esetenként felmondja a szolgálatot, a hűtés nélkül maradt számítógép pedig - nagy melegben főként - nullázódik, ilyenkor pedig pl. az immobiliser kódokat nem fogadja el, és az autó nem indítható. (A megoldás a számítógép újraprogramozása szakműhelyben - jó pénzért - és a ventilátor cseréje, mely egy kisebb vagyonba kerül...)
  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

Benzinesek:
2.0 8V: a legmegbízhatóbb motor az Omegába, de nem egy erőgép. Legfeljebb alapjárati gondok lehetnek, amit nagyrészt az alapjárati motor hibája okoz. Fogyasztása 8-12 liter.
2.0 16V: előfordulhat a szelepemelő hidrotőkék zakatolása, hengerfejtömítés elszakadása. A szelepfedéltömítés is engedheti az olajat. Az egyenletlen járást gyertyakábel vagy gyújtótrafó hibája is okozhatja. Hidegindításkori traktorhangért a repedt kipufogócsonk lehet a felelős. Az alapjárati motor hibája sem számít ritkaságnak. Fogyasztás: 8-13 liter.
2.2 16V: nagyjából, mint a 2.0 16V.
V6: Sajnos nem a legjobban sikerült konstrukció, amit sokszor az előző gazdák trehánysága csak fokozni szokott. Hibalista: ereszt a szelepfedéltömítés, elromlik az AGR szelep, kilyukad az olajhűtő, elszakad a hengerfejtömítés, elreped a blokk, folyik az olaj az olajteknő tömítéseknél, gyújtótrafó vagy kábel miatt nem megy egy-két henger, főtengelyfordulatszám-jeladó miatt nem indul, vagy nem pörög 3000 fölé a motor, kipufogócsonkok elrepedhetnek.
Vásárláskor húzzuk ki a gyertyapipákat, ha olajosak,enged a szelepfedél-tömítés. Ha meleg motornál kőkemények a vízcsövek, vagy az eladó elmondása szerint sok vízcsövet cserélt előtte,esetleg a főtengelyfordulatszám-jeladó ment tönkre, nagy eséllyel hengerfejes a gép. Amennyiben olajnyomot látunk a kiegyenlítőtartályban, az olajhűtő lehet a hibás. Az X-es motorkódú benzineseknél található egy szekunderlevegő-pumpa a bal első kerék előtt,ami hajlamos a berohadásra, de ez az autó működését nem befolyásolja.
Dízelek:
2.5 Td: ez a BMW-kből ismert motor gyengített változata. Legtöbbször az adagolója vagy az adagoló tetején található HDK fej a rossz. Ha melegen nehezen indul, hullámzik az alapjárat, esetleg 90-es tempónál enyhén hullámzik a fordulat, az előbbi alkatrészek valamelyike a hibás. Nem ritka az AGR szelep beragadása sem. A turbó hordhatja fel az olajat. Az adagolóból folyhat a gázolaj, de a porlasztócsúcsoknál is megjelenhet a hajtóanyag. Az egyes porlasztó jeladós, ami általában el is romlik. A gyár nem ír elő csereperiódust a vezérműláncra, ez már több motor halálát okozta: nem árt 250e kilométerenként kicserélni. A hosszbordásszíj feszítő-szerkezetének aluöntvény karja hajlamos a törésre.
2.0 DTI: elég gyenge a nagy kasztnihoz. Típushibája, hogy az adagolója tönkremegy. Ilyenkor melegen nehezen indul.
2.2DTI: mint a 2.0DTI,csak 20 lóerővel erősebb.
2.5DTI: ez is BMW motor, de már common-rail rendszerű. Ez is le van gyengítve az eredetihez képest. Itt a befecskendező-rendszer lehet hibás. Ha az injektorok becsöpögnek, átéghetnek a dugattyúk.
Írta: kori
  • Like 2
Link to comment
Megosztás:

-V6-os motorral szerelt Omegánál csak kattog az önindító de nem indul, vagy teker, de nagyon lassan forgatja a motort, érezhetően erőlködik az önindító.

Ha csak kattog, akkor a behúzótekercs lehet a hibás.

Ha indít, de nehezen forog, erőtlen, akkor koszos lehet az indítómotor vagy a bronzkefék koptak el.

Mindkét esetben le kell szedni az önindítót:

Először szedjük le az akkusarut. Majd az önindítóról kössük le a vezetékeket. Ezután ki kell szedni a jobboldali motortartó bakot a tartókonzoljával együtt: elsőként kössük le a bakot a bölcsőről, majd a tartókonzolról. Utána, emeljük meg a motort (én a tartókonzolnál szoktam emelni, majd az olajteknőnél alátámasztom, de a motor felett keresztbetett zártszelvényre is fel lehet függeszteni), és szedjük ki a bakot és a tartókonzolt, amit négy csavar fog a blokkra. Ha mindez megvan, le lehet csavarozni az önindítót a blokkról, és már ki is tudjuk szedni. Szétszedéskor figyeljünk, hogy mi honnan jön ki, mert vannak benne hézagoló alátétek is. Az alkatrészeket brigécollal lemoshatjuk, vízzel tisztára öblítjük. Csak száradás után álljunk neki összerakni. Bronzkefék leszedésekor a vezetéket tőben vágjuk el, de a fém alaplapon maradjon rajta vezetékdarab, amihez később tudunk forrasztani. Bronzkefe általában szokott készleten lenni az autósboltokban, de a behúzótekercset rendelni kell. Forrasztáshoz nem elég a pillanatforrasztó, hanem nagyobb teljesítményű, folyamatosan melegedő forrasztó kell. A forgórészen a kommutátort (amin a bronzkefe fut), smirglivel finoma csiszoljuk fel és a réz lapkák közti réseket pucoljuk ki. Ha nagy válla van a kommutátornak érdemes felszabályoztatni esztergályossal. Összerakás előtt zsírozzuk meg a csapágyakat és a csúszófelületeket. Jótanácsként, ha már úgyis lenn van az önindító, cseréljük ki a bronzkeféket és a behúzótekercset is, mert biztos, hogy a ki nem cserélt részek fél éven belül elromlanak. Összeszerelni fordított sorrendben kell.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

-V6 Omegánál olajban állnak a gyertyák. Mitől lehet, hogy lehet kijavítani?

Sajnos típushiba, hogy egy idő után elöregszik a tömítés, és átengedi a motorolajat. De hibás lehet még az eldugult kartergáz visszavezetés is, esetleg az elvetemedett szelepfedél.

Megoldás minimum a tömítések cseréje, rosszabb esetben szelepfedél csere és a kartergáz visszavetés dobozának tisztítása. Ha cserélni kell a szelefedelet lehetőség van fém szelepfedél felrakására is, mert némely A illetve B Vectrán található ilyen, de a tömítésük nem egyezik meg a műanyaghoz valóval. Ebben az esetben az olajbeöntő nyílás a baloldalról jobb hátra fog kerülni, de az olaj beöntése nem lesz lehetetlen, csak tölcsér kell hozzá. Tömítés megrendelésekor ne feledkezzünk meg arról, hogy minden csavar alá kell egy gumigyűrű (16 darab), amit nem tartalmaz a készlet.

A szívósor leszedése előtt kössük le a légbeömlő műanyag csöveket, a gázbowdent, ha van, tempomat bowdenjét, alapjárat állító motort, az AGR szelep csövét (a szelep maradhat a szívócsonkon), a négy gumicsövet a szívócsonk hátuljáról (fontos, hogy megjegyezzük a sorrendjüket, mert nem szabad felcserélni a két vékonyat), a fékrásegítő vákuumcsövét. Mindez meg van, lehet leszedni a szívócsonkot. De vigyázzunk, mert elég könnyű kitépni a mentet a szívósorból. Ha lenn van, ki kell húzni a gyertyapipákat, de itt is figyeljük meg, esetleg írjuk rá, melyik hova való, mert utángyártott kábeleknél előfordulhat, hogy felcserélhetőek. Most már lehet leszedni a szelepfedeleket. Alapos tisztítás után tömítőpasztával rakjuk fel őket.

A kartergáz visszavezető dobozának tisztítása nem egyszerű, mert a jobb oldali hengerfej mögött van. Elvileg leszedhető a hengerfej leszerelése nélkül is, de nekem nem sikerült. Ha nem férünk hozzá, húzzuk le a csöveket róla, és ellenőrizzük, nincs-e eldugulva a két lyuk. Ha nincs, ne erőltessük a leszedést, mert nincs nagyon tele koksszal. Előfordulhat, hogy valamelyik cső eltörik, akkor ezt cseréljük. Ha mégis hozzáférünk a két belső csavarhoz, akkor szedjük le a dobozt. Ebben van egy gumi terelőlap, mely egyik irányba zár, másikba átengedi a levegőt. Ez sok esetben teljesen meg van keményedve, esetleg el is tört már. Én egy másik gumilappal pótoltam, majd gumiámmal és csavarral is rögzítettem a helyére az eredeti műanyag dugó helyett.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

  • 3 weeks later...

Miért nem megy egy, vagy több henger a benzines Omegánál?

- vízben állnak a gyertyák. A szélvédő alatti műanyag vízelvezető nincs rendesen a helyén, esetleg repedt, törött. Előfordul még, hogy a bal ablaktörlő tengelye körül, a vízelvezető alatt található szivacs nem fekszik fel rendesen, és átengedi a vizet. Ebben az esetben érdemes szilikonpasztával a műanyaghoz ragasztani a szivacsot. Ha nem látunk semmi rendelleneset, óvatosan locsoljuk szélvédőt vízzel, és figyeljük, hol folyik át a víz.

- valamelyik gyertya elromlott. Egy pillanatra, egyenként húzzuk le a gyertyapipákat járó motornál. Amelyiknél nem, vagy alig változik a motor járása, az a henger nem megy rendesen. Itt cseréljük ki a gyertyát, ha nincs, egy másik hengerével cseréljük fel. Kezdjük az elejétől. Ha most a másik henger nem megy, akkor biztos a gyetya a hibás. Ha ugyanaz a henger akkor:

- rosszak a gyertyakábelek. Elvileg lehet ellenállást mérni, vagy sötétben nézni, hogy világítanak-e, mert áthúznak, de legtöbbször csak a csere után derül ki, hogy valóban a kábelek a hibásak. Sajnos legtöbb esetben a következő alkatrész okolható a kihagyó hengerekért:

- elromlott a gyújtótrafó. Felkészült műhelyben ez a hiba is kimérhető a trafó kiszerelése után, de kevés ilyen műhely van. Egy idő után elöregszik a trafó, esetleg a műanyag burkolata is elreped, ezután pedig nem adja le a megfelelő szikrát. De sajnos találkoztam már olyannal is, hogy a bal ablaktörlő tengelye mellett lefolyó víz tette tönkre a trafót.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.