Jump to content
Sign in to follow this  
tgabika76

Fedélzeti computer, automenedzsment - épített megoldások, extrák

Recommended Posts

Közkívánatra ide kerülhetnek az egyedi megoldások különböző egyedileg fejlesztett/épített fedélzeti rendszerekről, hogy el ne vesszen a gyerek a sok bába közt. 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

202794569-w250-h188.jpg  A TID? Triple Info Display. 

Az Opel két soros idő,külső hőmérséklet és a gyári rádió információs kijelzője.Ugyan ezt a kijelző panelt rakták Astra G,Corsa C,Tigra,stb. modellekbe.
Több cikkszámon is megjelent több cég is gyártása alatt :
- 009133265 Siemens 5WK70007 KZ: "AL"
- 09133266 002419386 96.598 Valeo KZ: "AZ"
- 90560091 Siemens 5WK7454
- 024461075 KZ: "WA"
- 90562546 002419386 96.598 Valeo
- 24418957 96598 Borg
- 24461517 317099190 98.496 BORG
Eltérések is akadnak közöttük,egyes gyártóktól kikerült olyan kijelző amin a két gomb nyomva tartásával egyfajta diagnózist lehetett elindítani ami pl. az aktuális sebességet is kiírta. Előfordulnak olyan kijelzők amik gyárilag blokkolva vannak tehát csak az idő a hőmérséklet és a dátum kijelzést jelenítik meg. Ezeket a gyári célműszerrel (pl.Op-com/kijelző teszt módba kapcsolásával) lehet aktiválni hogy az adatbuszon érkező adatokat megjelenítse.
202794570-w250-h200.jpg
A gyárilag beépített rádió az alsó sorban jelezi ki az éppen aktuális menü vagy rádió állomás nevét. Sokan nem elégedtek meg ezen rádiók tudásával így lecserélték egy komolyabb 1 DIN-es CD-s vagy Mp3-as egységre,ebben az esetben le kellett mondani az kijelző alsó sorában megjelenő információkról. Viszont ha a gyárilag kialakított rádió csatlakozóban az utólag beszerelt rádió csatlakozójában az elektromos antenna vezetékét nem kötötték be akkor volt rá esély hogy a fenti képen is látható módon a dátum kijelzés lett aktív! 
connector1.gif
Több éven át nálam is a dátum kijelzés ment,míg egyszer véletlenül ráakadtam egy Arduino-s programra ami a dátum kijelzés helyére egy egyedileg begépelt szöveget jelenít meg. Hirtelen felindulásból azonnal nekiálltam kipróbálni,mivel korábban is foglalkoztam már Arduinóval nem okozott problémát a bekötés/programozás/tesztelés!
Első lépésként a kijelző csatlakozóját kellett feltérképezni,megbontani,kábelezni :
TID_csat.l%25C3%25A1bak1.jpg
 

A csatlakozó a kijelző hátuljában található 12 pines,a képen látható bekötési rajzon a Corsa C vezeték színezései vannak ,az Astra G-n más színek találhatóak!! Viszont a láb kiosztás pozíciója ugyan az. Aki figyelmes az észre veheti hogy a TID csatlakozóról a számunkra szükséges vezetékek a rádió csatlakozó felső két sorában is megtalálhatók (így nem kellene kiszerelni a TID kijelzőt),viszont az arduino-s panel ide bekötve nem működött!

Kezdő szint : 

A TID kijelző csatlakozóból ezekre a lábakra van szükség :
Pin 1 : +15 Gyújtás
Pin 6 : Test 
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal
 
Fontos! Az adat vonal csak akkor működik ha a TID kijelzőn lekapcsoljuk a dátum megjelenítést,ehhez a Pin 2 lábat egy 1 kohm-os ellenállással pozitívra kell kötni! A TID kijelzőről vegyük a test pontot mert nem fog működni,ezt egy német fórumon olvastam!
 A csatlakozóról kb. 50cm szálanként eltérő színű vezetékezést a kiszedett kesztyűtartó mellé engedtem le,itt könnyedén hozzáférhetővé válik a későbbi programozáshoz.
ardu_kezben.jpg
Képen az Arduino Pro 3.0 panelja az 5 vezeték bekötéssel.
 
Az Arduino panelről  :
Erre a célra felhasználható bármelyik a képen látható típus,méretükben és az USB csatlakozó kialakításban térnek el egymástól,kezdőknek az USB csatlakozósat és gyárilag tüske soros verziót javaslom. Azon panelok amiben nincsenek gyárilag beforrasztva a tüskék (mellékelni szokták a csomagban) nekünk kell beforrasztanunk. Az USB csatlakozó nélkülieket egy úgy nevezett FTDI illesztővel tudjuk USB-re csatlakoztatni és majd programozni. Kis hazánkban a jófogás és vatera oldalakról is beszerezhetőek de aki jártas az ebay-en spórolhat pár forintot több darab rendelés esetén! 
ardu5.jpg
A programozásról pár szóban :
Az Arduinóról .pdf leírás magyar nyelven itt. Az arduinó PC-s Windows programja itt érhető el.  A letöltési telepítési részletekbe most nem merülök bele,töménytelen információ van hozzá, a google a barátod!!
Miután telepítettük és futtatjuk a kezelő programot egy ilyen kezelő felület fogad minket :
ardu3.jpg
 
Bal fentről indulva,a pipa a program ellenőrzés,a jobbra nyíl a program feltöltése a jobb alul látható panel típusra amit az eszköz menü alatt lehet beállítani,kb.ennyi amit használnunk kell.
A kijelző teszt programja innen letölthető (TID_10digit.zip). A letöltött zip file-t kibontjuk az Arduino/Libraries alá könyvtárral együtt.
Ilyenkor érdemes újra indítani az Arduino-t hogy a bemásolt mappákat is lássa,a mellékelt program a szerkesztőben :
ardu4.jpg
 
A program forrásában a felső piros keretben az Artduino panel láb kiosztások állíthatóak,mellette megjegyzésként látható hogy az Arduino Pro  panel D3-as lába lesz az amit a kijelző SDA vezetékére kell kötni és így tovább a többit értelemszerűen.
Az Arduino panelek VIN tápfeszültség bemenete max. 20V lehet! De ezt ellenőrizzük a megvásárolt panel adatlapján! 
bekot4.jpg
 
Az alsó piros jelölésben a kijelzőn kiírandó szöveget írhatjuk át :
 
opelforum_TID.jpg
 
Egy kis programozási tudással elképesztő dolgokat lehet csinálni akár erre a kijelzőre is!
Pl. az arduino egyik bemenetére kötve az ajtó szálat ki írható hogy éppen csukva vagy nyitva van az ajtó,vagy egy DHT11/22 hőmérő modullal a belső hőmérsékletet figyelve egy relével a fűtőventilátort kapcsolgatva fél automata klímát csinálhatunk,tovább megyek ugyan ezzel az ardu panellel és pár alaktrésszel fedélzeti computer-t varázsolhatunk a kijelzőre ami az autó üzemanyag fogyasztását,akku feszültséget,sebességet,megtett távot,stb. képes ki írni,ennek megépítéséről hamarosan készítek egy kis leírást ide!
 
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fedélzeti számítógép - On-board computer a TID-re 
 
Egy lelkes programozó készítette,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges! 

Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC):
A menük sorban :
Dátum       : év/hónap/nap
Autonomia   : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.
Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés
Távolság    : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.
Fogyasztás  : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.
Sebesség    : pillanatnyi,átlag,maximum,?.
 
TID_display.gif
 

Az építéshez szükséges anyagok: 

1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat) 
1x lyukacsos próba panel
6x ellenállás 100K 
2x ellenállás 10K 
2x zener dióda 5,1 V 
1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van) 
2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile ) 
9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű) 
2x huzal 5 méter (opcionális,jel az injektortól és a sebesség érzékelőtől) 

Ajánlás :

- a vezetékek bekötésekor ne legyen gyújtás!
- a vezetékek szigetelésére zárlat elkerülése végett ügyeljünk!
- a szerelés idejére célszerű lekötni az akkumulátor saruját!
Az ebből adódó hibákért nem vállalok felelősséget.
 
A TID kijelző buherálás írásomban megtalálhatóak a kiindulási alapok.A kijelző kábelezése,bekötése :
 
TID_csat.l%25C3%25A1bak1.jpg
 
 
Amire szükségünk lesz a kijelzőtől :
PIN 2 : rádió ant.kimenet (ez a rádió mögött is beköthető) 
PIN 6 : Test 31 / fontos hogy innen vegyük le!
PIN 9 : Sebesség jeladó
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal
 
A rádiótól : kulcs szál pozitív / a gyújtás levétele után megmarad addig amíg a kulcs kihúzásra nem kerül!
 
A BC kezeléséhez (talán bontóból vagy vatera) beszerezhető a gyárilag nyomógombos kialakítású ablaktörlő kar : 
 
ablkar1.jpg

(Ha ez nincs akkor 2 db. nyomógomb kell hozzá)

A kapcsolási rajz : 

TID_onboard_magyar1.jpg

Az üzemanyag jeladó a bal oldali hátramenő kötegben vagy a kormány mögötti műszer csoportban is megtalálható,(nálam Z14XE kék-fekete csíkkal.)

Az injektor bekötése az akkumulátorhoz közelebb eső fúvóka testére (barna-piros csíkkal).

A kapcsolási rajzon az AA/DIS-t a TID kijelzőtől kábelezett PIN 2-re kell kötni,(megjegyzem ez nálam valamiért nem működik így egy 1 kohm-os ellenálláson keresztül a kulcsszál pozitívra kötöttem,nálam jelenleg a dátum kijelzés nem jeleníthető meg).

Az elkészült panel :

panel_on_board.jpg

Az Arduino programja Opel Astra G-re beállítva angol nyelvű menüvel letölthető innen. Az Arduino program feltöltését nagy vonalakban feljebb leírtam. 

A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható.

A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni.

Az opció menüben :

a reset,a kalibráció,a debug,a mentés,és a visszalépés választható.

A reset törli a mentett értékeket,pl. az összes mért kilométert.

A kalibráció menüben kis léptékben állítható +/- irányban : a fogyasztás,a sebesség és a távolság mérése pontatlanság esetén.

(pl.a gyáritól eltérő kerék méret esetén).

A debug menüben ellenőrizhető a tank jeladó által számított üzemanyag telítettség,a fordulatszám és a motorforgás érzékelése.

(ez a menü nem ad pontos mérést,csak hiba keresésre szolgál)

A motor leállításakor pár másodperc alatt elmentésre kerülnek a mért értékek,a mentés ideje alatt az EON ikon világít,majd a búcsú üzenet lesz látható az indítókulcs kihúzásáig. 
A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!

 
 
Edited by Smith
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hàt én nem vagyok olyan jó programozásban. Esetleg előre felprogramozva nem lehetne hozzá jutni valahogy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 perce, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Remélem úgy lesz! Várom én is a fejleményéket, meg egy kis bátorságra van szükségem,Hogy nekilássak. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Én egy kis OLED kijelzős, arduino -s műszert kezdtem el nem rég tervezgetni, olajhőmérséklet, olajnyomás, hűtővízhőmérséklet, akkufeszültség mérésére, kritikus szint elérésekor hangjelzéssel kiegészítve. Arról nem nagyon volt elképzelésem, hogy a gyári TID kijelzőt mennyire lehet megpiszkálni, ez most egy fokkal mindenképp szimpatikusabb lett. Bár az a helyzet, hogy nem nagyon halad a projekt, mert egyrészt mindkét, külön eladótól rendelt ebay -es arduino -s csomagomat eltüntette a kínai posta, másrészt az olajhőmérsékletet- és nyomást egyáltalán nem méri eredetileg az autó, azokhoz mindenképp külön kell szenzort beszerezni, akkor meg már egyszerűbb a hűtővízhőmérséklet méréséhez is, mint még a CAN rendszerrel is harcolni. A probléma ott jelentkezik, hogy nem egyszerű elfogadható áron viszonylag pontos szenzort találni, ami hajlandó hosszútávon elviselni és mérni 0-5 bar -os és -30°C és +120°C közti tartományban...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017. 07. 14. at 8:53, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

A program ott van a sorok között! :-) de innen is letölthető.   Átírod a "This is a test..." idéző jelek között arra amit ki akarsz íratni a kijelzőre :

MyTid.display_message("This is a test...",4,2);          például .:  MyTid.display_message("   Opel Astra    ",4,2);  és ez fog scrollozni a kijelzőn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/14/2017 at 8:53, Handbrake írta:

Egész jó kis információ bomba. Szerintem sokunkat érdekelni fog, többek között engem mindenképpen. Várom a további infót erről. Gondolom, ha a fórumtárs megírja a programot, esetleg közkincsé teheti majd, gondolom egyszerűen fel kell majd tölteni a kis kütyűre és kész. Csak így tovább!

Remélem úgy lesz! Várom én is a fejleményéket, meg egy kis bátorságra van szükségem,Hogy nekilássak. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lenne 1-2 kérdésem.Akkor a nano ardu elég ehez a projekthez? A másik kérdésem az lenne,hogy a vezetékéket a kijelző csatlakozó vezetékeire kell rákötni? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 perce, Atis1213 írta:

Lenne 1-2 kérdésem.Akkor a nano ardu elég ehez a projekthez? A másik kérdésem az lenne,hogy a vezetékéket a kijelző csatlakozó vezetékeire kell rákötni? 

A nano simán elegendő. Illetve általánosságban mondom, hogy autóról lévén szó, szerintem csak olyan csatlakozókat érdemes használni, amelyek valahogy szétcsúszás ellen biztosítva vannak. Tehát ezek a sima tüskesoros csatlakozók szerintem felejtősek és a forrasztást is célszerű sok esetben mellőzni, mert azoknál pedig gyakori a kábeltörés/szakadás.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 órája, Atis1213 írta:

Lenne 1-2 kérdésem.Akkor a nano ardu elég ehez a projekthez? A másik kérdésem az lenne,hogy a vezetékéket a kijelző csatlakozó vezetékeire kell rákötni? 

Igen elég a nano,(én is azt használom). Célszerű a TID csatlakozójára kötni, ha nekiállsz javaslom ezeket kábelezd ki :

PIN 2 : rádió ant.kimenet +12V (erre kell +12V amikor az Arduino kijelzését akarod látni,egyébként a dátum lesz a TID-en)

PIN 6 : Test 

PIN 9 : Sebesség jeladó (az On-board kijezéséhez / pár nap türelmet kérek és felteszem ide hogy kell megépíteni)

PIN 10 : SCL : adat 

PIN 11 : SDA : adat

PIN 12 : MRQ : adat

Érdemes még a rádió mögötti csatlakozóból a kulcs szálat +12V oda vinni mert ha az Arduino táp bemenetére kötöd akkor nem csak gyújtáson látható a kijelzés! (és ez is kell majd a On-board computer-hez).  

Ezeket a csatlakozókat szoktam használni autóban,stabilan kapaszkodnak,kézzel is nehezen szedhetőek szét!!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 órája, Smith írta:

Igen elég a nano,(én is azt használom). Célszerű a TID csatlakozójára kötni, ha nekiállsz javaslom ezeket kábelezd ki :

PIN 2 : rádió ant.kimenet +12V (erre kell +12V amikor az Arduino kijelzését akarod látni,egyébként a dátum lesz a TID-en)

PIN 6 : Test 

PIN 9 : Sebesség jeladó (az On-board kijezéséhez / pár nap türelmet kérek és felteszem ide hogy kell megépíteni)

PIN 10 : SCL : adat 

PIN 11 : SDA : adat

PIN 12 : MRQ : adat

Érdemes még a rádió mögötti csatlakozóból a kulcs szálat +12V oda vinni mert ha az Arduino táp bemenetére kötöd akkor nem csak gyújtáson látható a kijelzés! (és ez is kell majd a On-board computer-hez).  

Ezeket a csatlakozókat szoktam használni autóban,stabilan kapaszkodnak,kézzel is nehezen szedhetőek szét!!

 

Oké rendben, sajnos csak 3hét múlva lesz ardu. Addig várnom kell. De szeretnék addigra előkészülni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lehet, hogy hülye kérdés lesz, de nézzétek el. Képes ez az "Artu" :) akár MP3-at is lejátszani? Mert akkor....... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 perce, Handbrake írta:

Lehet, hogy hülye kérdés lesz, de nézzétek el. Képes ez az "Artu" :) akár MP3-at is lejátszani? Mert akkor....... :)

Nem hülye kérdés, de a válasz, hogy ez önmagában nem képes, megfelelő modullal kiegészítve (pl. DFPlayer) viszont már simán. Többségében microSD kártyáról dolgoznak, ebayről kb. 500Ft -os tétel a modul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jól mondja nzozz!! :)  Tovább gondolva a TID-re ki íratva az előadót stb..megoldható.  Nem egy bonyolult feladat,vannak rá "example"-k!   Itt bővebb infó a lejatszóról.   Röhejes hogy ezeket fillérekből összerakod,igaz a program megírása 0-ról már nehezebb. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Javaslom, hogy próbáljunk meg hasznos funkciókat összeszedni, aztán ezen a vonalon menjünk tovább. Nyílván Full HD filmet, nem tudunk a TID-re kitenni :).

Szerintem :

- BC dolgok megjelenítése ( pillanatnyi fogyasztás, átlag fogyasztás, víz hőfok, stb.)

- Mp3 lejátszás ( TID-en számcím kijelzéssel)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 órája, Handbrake írta:

Javaslom, hogy próbáljunk meg hasznos funkciókat összeszedni, aztán ezen a vonalon menjünk tovább. Nyílván Full HD filmet, nem tudunk a TID-re kitenni :).

Szerintem :

- BC dolgok megjelenítése ( pillanatnyi fogyasztás, átlag fogyasztás, víz hőfok, stb.)

- Mp3 lejátszás ( TID-en számcím kijelzéssel)

 

 

Nekem ennyi pont elég lenne. Nem is vágynék többre...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gyakorlatilag ha mindent jól csináltál (bekötések,stb.) és a kijelződről eltűnik a dátum kiírás akkor a helyén megjelenik az " " közé beírt szöveg jobbról balra futva.  Konkrét elképzelés,szöveg ki írást is kérhettek privátban is, megírom lepróbálom és ide bemásolom.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ötlet: ha marad 1-2 szabad láb, a belső levegőkeringetés csappantyú problémáját is meg lehet esetleg arduinoval oldani, időzítés, végállás kapcsoló vagy valami. Nem mondom, hogy ez az legindokoltabb eszköz hozzá, de ha már ott van... :D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egy kérdésem lenne még! A bc adatok kijeleztetéséhez szükség lesz még valamire? Mert akkor elkezdeném beszerezni..

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 órája, Atis1213 írta:

Egy kérdésem lenne még! A bc adatok kijeleztetéséhez szükség lesz még valamire? Mert akkor elkezdeném beszerezni..

Igen,kell majd még pár alkatrész.  Ezen a linken akit érdekel a téma el tud indulni / google fordítóval megérthető / én megépítettem beüzemeltem használom,vannak még apróságok amin módosítani kell/kellett (Corsa C-re fejlesztették,vannak apróságok amik eltérnek az Astrával).

A program portugál nyelvű ennek Angol fordítását megcsináltam,(több hete tesztelem a kocsiban) a bekötési rajzot és egyéb szükséges kábelezéseket egy komplett leírásban összefoglalom hamarosan.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017. 07. 29. at 12:07, Atis1213 írta:

Na, kb 15 trójait nyeltem be ezzel a kinkkel. 

Bocsi,nem volt szándékos! :) Most hogy mondod 2x lefuttattam a virnyák keresőt,nem talált semmit..  

Módosítottam a fenti TID kijelző leírásom,belekerült a BC építése! Ha kérdés van írjátok,(általában este tudok válaszolni) 

Edited by Smith
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.