kori

Vivaro GYIK

6 hozzászólás ebben a témában

Opel Vivaro 2,5 CDTI (G9U 730) EGR szelep csere:

 Akkusaru leszedésével kezdjük a műveletet, mert ha az egr szelep házát is ki kell szedni, le fogja testelni az önindító pozitív szálát. Ezután neki állhatunk az érdemi munkának.
 Legelsőként szedjük le a hűtőrácsot. Utána ki kell szedni a légszűrőházat, amit a bal oldalán fog két láb a motor tetejére, jobb oldalon meg rá csúszik egy fülre a motorburkolaton. A motorburkolat jobb oldalon van két lábbal rögzítve a motorra, de leszerelés előtt a résolaj visszavezető csövet akasszuk ki a burkolatból. A töltőlevegő-hűtőt is szükséges kiszerelni. Ekkor már látható az EGR és a háza. A szelepet 3 csavar tartja a helyén. Sajnos nagy az esélye, hogy beleszakadnak a csavarok. De ha mégsem, akkor is érdemes kiszedni a komplett házat, mert az évek során rengeteg kosz rakódik le benne. 
 Mielőtt kiszednénk a házat tartó három csavart, pár alkatrészt el kell távolítani. Jobbra a szervoszivattyút a szelep házával összekötő merevítést (szedjük is ki, mert útban lesz összeszerelésnél), majd a kipufogógázvisszavezető-csövet, amit a hengerfejre két 13-as fejű csavar rögzít, a szelep házára szintén két ugyanilyen csavar fog. Nekem utóbbi kettőből egy beleszakadt. Ezután a két levegőcsövet lazítsuk meg, az alsót húzzuk is le. Az egr szelep házát jobb oldalon egy, balra kettő 13-as fejű csavar rartja. Kicsavarás után húzzuk le a felső levegőcsőről. Ezután már ki lehet forgatni a házat, de közben az egr elektromos vezetékét kell lehúzni. Nekem csak egy kis csavarhúzó segítségével sikerült. Ha az elején nem vettük le az aksi sarut, most szikrázásra számíthatunk.
 Az egr-t tartó csavarok alaposan bele tudnak rohadni a házba. Nekem csak azt a csavart sikerült megindítanom, aminek a másik végénél is tudtam fújni csavarlazítóval, a kalapálás közben. Másik kettőt ki kellett fúrnom. A kipufogógázt visszavezető cső beszakadt csavarjára rá tudtam hegeszteni egy anyát, a hő hatására engedett a rozsda és ki lehetett csavarni. Mivel a cooler és a ház közötti levegőcső szabad lett, azt is kiszedtem, és átmostam, a coolerrel együtt. Én benzint használtam mosószernek. Mivel nem volt kis munka kiszedni az EGR-t, én újat tettem be. Ha csak néha dobja hibának a motorvezérlő, lehet hogy egy alapos tisztítás is segít. Azonban nem csak a szívócsőben lévő rész volt koszos, hanem a mechanikus rész és az elektronikus rész közé befolyó víz miatt eléggé berohadt a tengely, így mindenképp cserés lett volna. A biztonság kedvéért azért ledugóztam a visszavezető csövet a háznál egy klingelit lappal.
Összeszerelés fordított sorrendben. Szerelés közben vettem észre, hogy a motor tetején, jobb oldalon futó résolajviszavezető csövet kidörzsölte a szelepfedél, ezért rátettem egy vastagabb csövet, hogy ne dörzsölődjön tovább.

Jó szerelést.

P_20151123_092559.jpg

P_20151123_092554.jpg

P_20151123_104947.jpg

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:

Vivaro 2.5 DTI hűtőrendszer légtelenítés:

Alábbi írás a kiegészítőfűtéssel ellátott Vivarokra vonatkozik.
 Gyári leírás szerint, miután leengedtük az autóból a hűtővizet, a termosztáton és a tűzfalon a fűtőradiátorból kijövő csövön található légtelenítő szelepeket ki kell nyitni. Ezután a kiegyenlítőtartályon keresztül kell feltölteni a rendszert. A szelepeket egész addig nyitva kell tartani, míg levegő is jön a vízzel. Mivel elég sokáig tart ez a folyamat, nem árt egy edényt rakni a szelepekhez, és felfogni a kiömlő hűtőfolyadékot. De a gond ott kezdődik, hogy a tűzfalnál lévő cső a kiegészítő fűtés aljára megy, a tetejéről pedig a termosztátba jön vissza a víz. Ezért nekem mindig levegős maradt a kályhám.
 A jó megoldás az lett, hogy a tűzfalból kijövő gumicsövet leválasztottam a radiátor csövéről, kinyitotta a termosztáton lévő légtelenítőt, és a leválasztott csövön keresztül kezdtem el feltölteni a hűtőrendszert. Mikor a termosztátnál már nem jött levegő, elzártam a légtelenítőt, és töltöttem tovább, egész addig, míg megtelt a cső. Ezután visszacsatlakoztattam, kinyitottam a légtelnítőt és a kiegyenlítő tartályon keresztül töltöttem tovább. Mikor itt is csak folyadék jött visszazártam, maximumig töltöttem a tartályt és elindítottam a motort. Járattam, míg kinyitott a termosztát és átmelegedett az egész hűtő. Leállítottam, hagytam lehülni, és ismét maximumig töltöttem a tartályt. Légtelenítést álló motornál kell elvégezni!

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:

Nyitáskor nagyon kattognak az első ajtók.

 

 Sajnos az első ajtóhatárolók kikopnak, ezért minden egyes nyitáskor nagyot kattannak. Lehet venni újat, 10.000 forint körül, de előtte érdemes kiszedni a régit, és megnézni, mi a baja. Nálam nem volt semmi sem eltörve, csak az egyik görgő tengelye nyalta ki a házat. Sajnos a tengely is megkopott. Kiütöttem a tengelyt, majd felhegesztettem az oválisra tágult lyukat, majd kifúrtam 5-ös fúróval. A tengelyt egy 6-os kapupánt csavarral helyettesítettem, amiről levágtam a menetes részt, a végét kúposra köszörültem, a fejéből pedig levágtam egy részt hogy elférjen. Ezután összeraktam a görgőt a házzal és az új tengellyel, a végén a biztosítóalátéttel. A legvégén a határoló kitámasztókarját tettem be, ehhez a rugós görgöt egy csavarhúzóval félrefeszítettem.

P_20160112_100857.jpg

P_20160113_104133.jpg

P_20160113_104145.jpg

1 személy kedveli ezt

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:

Klímatisztítás.

 

Mivel a saját munkámban bízok a legjobban, így a klíma hőcserélőt is magam tisztítom. Ehhez vettem egy flakon tisztító szorét, amihez tartozik egy cső. Ezt a csövet elvileg a ventillátoron keresztül kellene bedugni a hőcserélőig. Azonban elöl nem ért el addig, hátul pedig a ventillátor-lapátokon nem tudtam átdugni. Szerencsére egyszerű volt a megoldás: elöl a ventillátort szedtem ki a fűtésboxból, ami a motortérben van, és három 7-es fejű csavar tartja. Hátul az előtétellenálást szedtem ki, az azt tartó két csillagfejű csavar kihajtása után. Mindezek után a fertőtlenítő szpré dobozán található utasítás szerint jártam el, azt leszámítva, hogy egy doboz anyag kb 4 hőcserélő kitisztítására elegendő.P_20160713_112904.jpg

P_20160713_113212.jpg

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:

Vivaro kuplungpedál tartókonzol

 Sajnos engem is utolért az egyik Vivaro betegség: eltörött a kuplungpedált tartó konzol. Előzménye az volt, hogy a pedál elkezdett nyikorogni benyomáskor, nem jött vissza teljesen, kb 1 centit lehetett rajta még visszahúzni. Mindemellett nagyon nehéz volt benyomni. Mivel láttam, hogy a visszanyomó-rugót két műanyag tartja a helyén, szétszedés előtt megrendeltem a két műanyag vezetőt és a rugót is (gyáriban összesen 6e forint volt). Konzolt nem vettem (16ezer lett volna), mert ha ez eltört, akkor előbb-utóbb az új is eltörne, inkább a töröttet hegesztettem és megerősítettem.
 Szétszerelés: vegyük ki a fényszóró-magasságállítás kapcsolóját a házával együtt. Húzzuk le a kuplungpedál kapcsoló vezetékét. A műszerfal alá bújva, a kuplungpedál benyomásával akasszuk ki a rugót abból a vályatból amiben benne ül a tűzfalon. A másik végén lévő csapszeget is távolítsuk el. Ha megvan, a pedált kell a konzolról leszedni: letekerjük az anyát egy 15-ös kulccsal, miközben egy 16-ossal ellentartunk. Miután lenn van az anya, a kapcsolót tartó lemezdarabot balra le tudjuk forgatni a csavarról (a műszerfal elején lévő lyukon benyúlva), ezután az átmenő csavart is kihúzhatjuk. A konzolt 3 darab 13-as fejű, átmenő csavar tartja, egy bal oldalt, kettő jobbra egymás felett. A motortérben hajtsuk félre a hangszigetelőt a féktásegítő mögött. Itt található 3 darab 13-as anya. Egy csillag-villáskulcs csillag résztét rátéve, egyenként kicsavarhatjuk a konzolcsavarokat. Ehhez kell egy 13-as krovafej, csukló közbetét, egy rövid és egy hosszú szár, racsnis hajtókar. Kicsavaráskor, mikor már könnyen lehet hajtani a csavart, menjünk a motortérbe, és az anyát csavarjuk le a csavarról, ellenkező esetben behullik a motortérbe. A konzolt kiforgatva tudjuk kiszedni a műszetfal alól.
Javítás: a szétnyílott konzolt visszakalapáltam eredeti formájába. Lecsiszoltam a festéket, meghegesztettem, majd leköszörültem a varratokat. Ezután egy papírra felrajzoltam az erősítésként felhegesztendő lemez formáját. Egy mm vastag laposvasat derékszögben meghajlítottam, majd a külső felére a kivágott papír segítségével felrajzoltam a kívánt formát, körbevágtam, és felhegesztettem a konzolra. Jöhetett a tartócsavar lyukának átfúrása egy 8,5 mm-es fúrószárral. Köszörültem, végül lefestettem.
Összeszerelés: segítség híján egyedüli összeszerelésnél kicsit rutinosnak kell lenni, mivel nem tudjuk egyszerre az utastérben tartani a konzolt és az átmenő csavart és közben a motortérben felcsavarni az anyát. A következőképp jártam el: a jobb alsó csavar tövébe nyomtam szilikonpasztát, behelyeztem a csavart a motortér felől. Ezután felraktam a konzolt, vigyázva, hogy ne lökjem ki a csavart, majd rácsavartam az anyát, amit érintőlegesen meghúztam. A másik két csavar tövébe is nyomtam szilikonpasztát, de ezeket eredeti helyzetükben bentről kifelé raktam vissza. Meghúzás a szétszedés metodikáját követte. Rakjuk vissza a pedált a helyére, figyelve, hogy a benne levő persely és a két műanyag távtartó ne essen ki, szükség szerint be is zsírozhatjuk. Nyomjuk a helyére a rögzítő csavart, kapcsolótartó konzolt visszatehetjük, és az anyával lehúzzuk. A rugót a két műanyaggal együtt visszafogatjuk a pedálra az átmenő csappal.Majd azt teljesen benyomva a tűzfalon lévő vályatba visszaugratjuk a rugót. Elvileg kész van a szerelés. De befejezés előtt nyomjuk be párszor a pedált, mert nálam ilyenkor kiugrott a rugó. Ha így járunk, a pedált balra húzva csavarni kell kicsit a konzolon, míg benyomáskor a rugó a helyén marad.

Jó szerelést.

20170217_093718.jpg

20170217_083048.jpg

20170217_083100.jpg

20170217_091532.jpg

2 személy kedveli ezt

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:
Guest
Ez a téma már lezárult.