Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Páramentesítő fűtés


berlina

Recommended Posts

A nap folymán igértem egy fordítást elektromos fűtés dolgában [url=http://www.opelforum.hu/viewtopic.php?p=43268#43268]ebben a hozzászólásban, lehet, hogy egyikőtök sem ilyenre gondolt. Valódi "nagy" fűtést elektromosan működtetni igazi nagy akksit és generátort igényelne, (ahogy írtátok) arra ott van az állófűtés.

És persze lehet, hogy már máshol is le van írva ilyesmi szerkenytű mint a most leírt, nemis: egészbiztos, hogy már más is tervezett ilyet.

A fordítás megvan, légyszíves vesézzétek ki alaposan mert egyáltalán nem vagyok szakember, csak lefordítottam.

ime:

Kiegészítő elektromos fűtés szélvédőpárásodás ellen

Természetesen bárki, ha megépítené csak a saját felelősségére tegye, a leírt eljárásért, a megépítésből esetlegesen eredő károkért (mivel elektromosan fűtött test elhelyezéséről van szó egy műanyag levegőcsatornában igencsak tűzveszélyes lehet, ha rosszul építik be),

sem [url=http://www.sub3-forennet.de/cgi-sub3/ohf/YaBB.pl?board=152&action=display&num=213]Zajak a cikk szerzője

Az energiaszükséglet itt tulajdonképpen nem túl nagy, mivel a befújandó levegőt csak csekély mértékben kell fölmelegíteni, hogy a relatív nedvességtartalomkülönbsége ne a szélvédőn csapódjon le.

A legegyszerűbb megoldás egy arra alkalmas elektromosan fűtött ellenállást beépíteni fűtőtlevegőcsőbe és kész is. Szükség esetén akár egy nagyöbb lámpaizzó is megteszi.

Nade természetesen megy ez elegánsabban is!

Mi lenne, ha csak szükség esetén kapcsolna be a kiegészítőfűtés?

A fűtőellenállás egy értelemes beépítési helye áramlástanilag a fűtőradiátor mögött van, előtte nemigazán értelmes, mivel a fűtőradiátor télen hidegindításkor jéghideg és az elektromosan éppencsak előfűtött levegőt a hideg fűtőradiátor újból csak lehűtené. Azonban nem biztos, hogy könnyű egy formájában és elektromosan is alkalmas fűtőelllenállást találni, általában ilyen egy alacsony árú varináns egy hajszárítő, háztartási meleglevegőfúvó formájában.

Zajak egy jóminőségű ellenállást javasol, amit hűtőtestek építésénél alkalmaznak. A hűtőtest egy megfelelő tömegű alulemez is lehet, ami a levegőcsatormába beépíthető.

Az ellenállás vezérlését egy tranzisztor, a BUZ11 végzi, ami a cucc tulajdonképpeni lelkétől, az LM 741 műveleti erősítőtől kapja az utasításokat. A műveleti erősítő egy sokoldalúan felhasználható alkatrész, ami jól alkalmazható mindenféle szabályozók építésénél vagy akár egyszerű kapcsolóként is. A műveleti erősítő negatív bemeneténél található egy feszültségosztó, ami egy egyszerű ellenállásból és egy hőelvezetőből áll. A hőelvezető egy hőmérsékletfüggő ellenállás, ami az ellenállását a növekvő hőmérséklettel csökkenti. Ezt NTC ellenállásnak is nevezik ( Negative Temperature Coeffizient). A pozitív bemeneten egy egyszerű ellenállásból álló feszültségosztó található, a kapcsolási hőmérséklet beállítási lehetőségével, 10-15 °C között. Tehát a műveleti erősítő ősszehasonlítja a két feszültségosztón meghatározott feszültségeket és bekapcsolja a fűtést a beállított hőmérséklet alatt. Ha a már járó motor a hűtővizet addig melegítette, hogy a fűtőradiátor már melegebb levegőt ad, az NTC ellenállása csökken és a műveleti erősítő lekapcsolja a kiegészítőfűtést. Ha a lekapcsolási hőmérsékletet 15 °C vagy az alá állítjuk a kiegészítőfűtésünk nyáron autómatikusan lekapcsolva marad. Az NTC ellánállás hőmérsélétérzékelésére jó helynek igérkezik kicsivel a levegőcsatorna kilépési éle előtt -természetesen a fűtőtest után- a légcsatornában.

Van még azonban egy kis különlegesség: mivel a kiegészítőfűtés télen a hidegindításnál kell hogy dolgozzon, az indításnál az akkut szükségtelenül terhelné. Hogy ne így legyen, egy közteskapcsolóval le van kapcsolva a fűtés míg a töltésjelzőlámpa világít, azaz az indítozás idejére. Ehhez egy dióda van beépítve, ami a műveleti erősítő plusz bemenetét és a generátor DF kapcsát köti össze.

Mivel a töltésjelzőlámpa a műszerfalon van és a generátor DF-je is be van ide vezetve, emiatt nem szükséges külön vezetékelni a generátortól. Egy második dióda a műveleti erősítő 6. lábán egy 47 kOhm-s ellenálláson keresztül visszacsatolásként szolgál, ami a kapcsolási hiszterézis-közhöz* szükséges.

(Manta kapcsolási rajzán a DF megy a műszerfalon a töltéslámpához a hátsóablakfűtés (86) reléjén keresztül. **

A BUZ 11, ha jól le van hűtve max 70A-t kapcsolhat. Az alábbi kapcsolási rajzon viszont csak 6A-el fog kapcsolni, a 3 db 6,8 Ohm-os ellenállás áramával, azaz itt nem szükséges hűtés. A BUZ 11 minden további hűtés nélkül egy 4-ik vagy 5-ik 6,8 Ohm-os ellenállást is kiszolgál. A teljesítménytartaléka így nagyban bizosítva van. Akinek több teljesítményre van szüksége, ahogy az a rajzon is látszik további BUZ -t köthet a műveleti erősítőre, tehát a teljesítmény leintésig rendelkezésre áll.

[url=http://home.arcor.de/ohf-archiv/ohf_archiv/Elektrik/Schaltplan/Heizung/Heizung.jpg]Páramentesítőfűtés kapcsolási rajz:

Anyagszükséglet és pl. Conrad rendelési számok:

- BUZ 11 / Best.Nr.: 15 94 41 – 88 / 0,69 €

- NTC 10kOhm / Best.Nr.: 44 86 21 – 88 / 0,79 €

- 6,8Ohm 25W / Best.Nr.: 42 13 32 – 88 / 2,45 € darabonként

- LM 741 / Best.Nr.: 17 59 35 – 88 / 0,26 €

- IC foglalat LM 741-hoz / Best.Nr.: 18 96 00 – 88 / 0,28 €

Az eredeti megtalálható a [url=http://home.arcor.de/ohf-archiv/ohf_archiv/Elektrik/Schaltplan/Heizung/heizung.html]Das Opel Hecktriebler Forum-on.

* Hiszterézis-köz: egy folyamat egyik paraméterének a növekedésével (esetünkben a hőmérséklet növekedésével) valami változás lép fel a rendszerben (kikapcsol a fűtés). Amikor ez a folyamat visszafelé megy (csökken a hőmérséklet), a változás ellenkező irányba történik (bekapcsol a fűtés). A változás nem ugyanazon értéken történik, a két érték közötti külonbséget nevezzük hiszterézis köznek. (lásd ábra)

** Minden Opelnél így van megoldva. Ez arra jó, hogy alló motornál ne működjön az ablakfűtés, azaz ne terhelje az akkumulátort

10955488.jpg

Zoli fordította

Aki tudja legyenszives vesse össze az eredetivel, ha vmit elfordítottam volna.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.