Jump to content
Sign in to follow this  
kori

Vivaro GYIK

Recommended Posts

Opel Vivaro 2,5 CDTI (G9U 730) EGR szelep csere:

 Akkusaru leszedésével kezdjük a műveletet, mert ha az egr szelep házát is ki kell szedni, le fogja testelni az önindító pozitív szálát. Ezután neki állhatunk az érdemi munkának.
 Legelsőként szedjük le a hűtőrácsot. Utána ki kell szedni a légszűrőházat, amit a bal oldalán fog két láb a motor tetejére, jobb oldalon meg rá csúszik egy fülre a motorburkolaton. A motorburkolat jobb oldalon van két lábbal rögzítve a motorra, de leszerelés előtt a résolaj visszavezető csövet akasszuk ki a burkolatból. A töltőlevegő-hűtőt is szükséges kiszerelni. Ekkor már látható az EGR és a háza. A szelepet 3 csavar tartja a helyén. Sajnos nagy az esélye, hogy beleszakadnak a csavarok. De ha mégsem, akkor is érdemes kiszedni a komplett házat, mert az évek során rengeteg kosz rakódik le benne. 
 Mielőtt kiszednénk a házat tartó három csavart, pár alkatrészt el kell távolítani. Jobbra a szervoszivattyút a szelep házával összekötő merevítést (szedjük is ki, mert útban lesz összeszerelésnél), majd a kipufogógázvisszavezető-csövet, amit a hengerfejre két 13-as fejű csavar rögzít, a szelep házára szintén két ugyanilyen csavar fog. Nekem utóbbi kettőből egy beleszakadt. Ezután a két levegőcsövet lazítsuk meg, az alsót húzzuk is le. Az egr szelep házát jobb oldalon egy, balra kettő 13-as fejű csavar rartja. Kicsavarás után húzzuk le a felső levegőcsőről. Ezután már ki lehet forgatni a házat, de közben az egr elektromos vezetékét kell lehúzni. Nekem csak egy kis csavarhúzó segítségével sikerült. Ha az elején nem vettük le az aksi sarut, most szikrázásra számíthatunk.
 Az egr-t tartó csavarok alaposan bele tudnak rohadni a házba. Nekem csak azt a csavart sikerült megindítanom, aminek a másik végénél is tudtam fújni csavarlazítóval, a kalapálás közben. Másik kettőt ki kellett fúrnom. A kipufogógázt visszavezető cső beszakadt csavarjára rá tudtam hegeszteni egy anyát, a hő hatására engedett a rozsda és ki lehetett csavarni. Mivel a cooler és a ház közötti levegőcső szabad lett, azt is kiszedtem, és átmostam, a coolerrel együtt. Én benzint használtam mosószernek. Mivel nem volt kis munka kiszedni az EGR-t, én újat tettem be. Ha csak néha dobja hibának a motorvezérlő, lehet hogy egy alapos tisztítás is segít. Azonban nem csak a szívócsőben lévő rész volt koszos, hanem a mechanikus rész és az elektronikus rész közé befolyó víz miatt eléggé berohadt a tengely, így mindenképp cserés lett volna. A biztonság kedvéért azért ledugóztam a visszavezető csövet a háznál egy klingelit lappal.
Összeszerelés fordított sorrendben. Szerelés közben vettem észre, hogy a motor tetején, jobb oldalon futó résolajviszavezető csövet kidörzsölte a szelepfedél, ezért rátettem egy vastagabb csövet, hogy ne dörzsölődjön tovább.

Jó szerelést.

P_20151123_092559.jpg

P_20151123_092554.jpg

P_20151123_104947.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vivaro 2.5 DTI hűtőrendszer légtelenítés:

Alábbi írás a kiegészítőfűtéssel ellátott Vivarokra vonatkozik.
 Gyári leírás szerint, miután leengedtük az autóból a hűtővizet, a termosztáton és a tűzfalon a fűtőradiátorból kijövő csövön található légtelenítő szelepeket ki kell nyitni. Ezután a kiegyenlítőtartályon keresztül kell feltölteni a rendszert. A szelepeket egész addig nyitva kell tartani, míg levegő is jön a vízzel. Mivel elég sokáig tart ez a folyamat, nem árt egy edényt rakni a szelepekhez, és felfogni a kiömlő hűtőfolyadékot. De a gond ott kezdődik, hogy a tűzfalnál lévő cső a kiegészítő fűtés aljára megy, a tetejéről pedig a termosztátba jön vissza a víz. Ezért nekem mindig levegős maradt a kályhám.
 A jó megoldás az lett, hogy a tűzfalból kijövő gumicsövet leválasztottam a radiátor csövéről, kinyitotta a termosztáton lévő légtelenítőt, és a leválasztott csövön keresztül kezdtem el feltölteni a hűtőrendszert. Mikor a termosztátnál már nem jött levegő, elzártam a légtelenítőt, és töltöttem tovább, egész addig, míg megtelt a cső. Ezután visszacsatlakoztattam, kinyitottam a légtelnítőt és a kiegyenlítő tartályon keresztül töltöttem tovább. Mikor itt is csak folyadék jött visszazártam, maximumig töltöttem a tartályt és elindítottam a motort. Járattam, míg kinyitott a termosztát és átmelegedett az egész hűtő. Leállítottam, hagytam lehülni, és ismét maximumig töltöttem a tartályt. Légtelenítést álló motornál kell elvégezni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyitáskor nagyon kattognak az első ajtók.

 

 Sajnos az első ajtóhatárolók kikopnak, ezért minden egyes nyitáskor nagyot kattannak. Lehet venni újat, 10.000 forint körül, de előtte érdemes kiszedni a régit, és megnézni, mi a baja. Nálam nem volt semmi sem eltörve, csak az egyik görgő tengelye nyalta ki a házat. Sajnos a tengely is megkopott. Kiütöttem a tengelyt, majd felhegesztettem az oválisra tágult lyukat, majd kifúrtam 5-ös fúróval. A tengelyt egy 6-os kapupánt csavarral helyettesítettem, amiről levágtam a menetes részt, a végét kúposra köszörültem, a fejéből pedig levágtam egy részt hogy elférjen. Ezután összeraktam a görgőt a házzal és az új tengellyel, a végén a biztosítóalátéttel. A legvégén a határoló kitámasztókarját tettem be, ehhez a rugós görgöt egy csavarhúzóval félrefeszítettem.

P_20160112_100857.jpg

P_20160113_104133.jpg

P_20160113_104145.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klímatisztítás.

 

Mivel a saját munkámban bízok a legjobban, így a klíma hőcserélőt is magam tisztítom. Ehhez vettem egy flakon tisztító szorét, amihez tartozik egy cső. Ezt a csövet elvileg a ventillátoron keresztül kellene bedugni a hőcserélőig. Azonban elöl nem ért el addig, hátul pedig a ventillátor-lapátokon nem tudtam átdugni. Szerencsére egyszerű volt a megoldás: elöl a ventillátort szedtem ki a fűtésboxból, ami a motortérben van, és három 7-es fejű csavar tartja. Hátul az előtétellenálást szedtem ki, az azt tartó két csillagfejű csavar kihajtása után. Mindezek után a fertőtlenítő szpré dobozán található utasítás szerint jártam el, azt leszámítva, hogy egy doboz anyag kb 4 hőcserélő kitisztítására elegendő.P_20160713_112904.jpg

P_20160713_113212.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vivaro kuplungpedál tartókonzol

 Sajnos engem is utolért az egyik Vivaro betegség: eltörött a kuplungpedált tartó konzol. Előzménye az volt, hogy a pedál elkezdett nyikorogni benyomáskor, nem jött vissza teljesen, kb 1 centit lehetett rajta még visszahúzni. Mindemellett nagyon nehéz volt benyomni. Mivel láttam, hogy a visszanyomó-rugót két műanyag tartja a helyén, szétszedés előtt megrendeltem a két műanyag vezetőt és a rugót is (gyáriban összesen 6e forint volt). Konzolt nem vettem (16ezer lett volna), mert ha ez eltört, akkor előbb-utóbb az új is eltörne, inkább a töröttet hegesztettem és megerősítettem.
 Szétszerelés: vegyük ki a fényszóró-magasságállítás kapcsolóját a házával együtt. Húzzuk le a kuplungpedál kapcsoló vezetékét. A műszerfal alá bújva, a kuplungpedál benyomásával akasszuk ki a rugót abból a vályatból amiben benne ül a tűzfalon. A másik végén lévő csapszeget is távolítsuk el. Ha megvan, a pedált kell a konzolról leszedni: letekerjük az anyát egy 15-ös kulccsal, miközben egy 16-ossal ellentartunk. Miután lenn van az anya, a kapcsolót tartó lemezdarabot balra le tudjuk forgatni a csavarról (a műszerfal elején lévő lyukon benyúlva), ezután az átmenő csavart is kihúzhatjuk. A konzolt 3 darab 13-as fejű, átmenő csavar tartja, egy bal oldalt, kettő jobbra egymás felett. A motortérben hajtsuk félre a hangszigetelőt a féktásegítő mögött. Itt található 3 darab 13-as anya. Egy csillag-villáskulcs csillag résztét rátéve, egyenként kicsavarhatjuk a konzolcsavarokat. Ehhez kell egy 13-as krovafej, csukló közbetét, egy rövid és egy hosszú szár, racsnis hajtókar. Kicsavaráskor, mikor már könnyen lehet hajtani a csavart, menjünk a motortérbe, és az anyát csavarjuk le a csavarról, ellenkező esetben behullik a motortérbe. A konzolt kiforgatva tudjuk kiszedni a műszetfal alól.
Javítás: a szétnyílott konzolt visszakalapáltam eredeti formájába. Lecsiszoltam a festéket, meghegesztettem, majd leköszörültem a varratokat. Ezután egy papírra felrajzoltam az erősítésként felhegesztendő lemez formáját. Egy mm vastag laposvasat derékszögben meghajlítottam, majd a külső felére a kivágott papír segítségével felrajzoltam a kívánt formát, körbevágtam, és felhegesztettem a konzolra. Jöhetett a tartócsavar lyukának átfúrása egy 8,5 mm-es fúrószárral. Köszörültem, végül lefestettem.
Összeszerelés: segítség híján egyedüli összeszerelésnél kicsit rutinosnak kell lenni, mivel nem tudjuk egyszerre az utastérben tartani a konzolt és az átmenő csavart és közben a motortérben felcsavarni az anyát. A következőképp jártam el: a jobb alsó csavar tövébe nyomtam szilikonpasztát, behelyeztem a csavart a motortér felől. Ezután felraktam a konzolt, vigyázva, hogy ne lökjem ki a csavart, majd rácsavartam az anyát, amit érintőlegesen meghúztam. A másik két csavar tövébe is nyomtam szilikonpasztát, de ezeket eredeti helyzetükben bentről kifelé raktam vissza. Meghúzás a szétszedés metodikáját követte. Rakjuk vissza a pedált a helyére, figyelve, hogy a benne levő persely és a két műanyag távtartó ne essen ki, szükség szerint be is zsírozhatjuk. Nyomjuk a helyére a rögzítő csavart, kapcsolótartó konzolt visszatehetjük, és az anyával lehúzzuk. A rugót a két műanyaggal együtt visszafogatjuk a pedálra az átmenő csappal.Majd azt teljesen benyomva a tűzfalon lévő vályatba visszaugratjuk a rugót. Elvileg kész van a szerelés. De befejezés előtt nyomjuk be párszor a pedált, mert nálam ilyenkor kiugrott a rugó. Ha így járunk, a pedált balra húzva csavarni kell kicsit a konzolon, míg benyomáskor a rugó a helyén marad.

Jó szerelést.

20170217_093718.jpg

20170217_083048.jpg

20170217_083100.jpg

20170217_091532.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sajnos a Vivaro/Trafic típushibája, hogy az első ülések könyöklöje lekókad. Az enyémben az elején még tartott egy kicsit, de hamar feladta a harcot. Egyszer már nekiálltam megcsinálni, de sajnos roncsolás nélkül nem lehet szétszedni. Ennek az az oka, hogy a ķönyöklő házára rahúzták a huzatot, majd kifújták szivacs anyaggal. Youtubeon láttam egy videót, ahol teljesen lebontották róla a kárpitot, de a szivacs annyira sérült, hogy összerakás után nagyon csúnya volt. Ezért én másik módszert választottam. 1. Leszerelés az ülésről: a deréktámasz állító tekerőjének a közepéből, egy kis csavarhúzóval ki kell szedni a négyszögletű biztosító műanyagot. Majd le lehet szedni a tekerőt. 2. A könyöklő felcsukott állásában, a deréktámasz tekerője alatt van két fül, amit kifelé kell feszíteni (van bevágás neki a könyöklő házában), közben le lehet húzni a könyöklőt az ülésről. De mielőtt eltávolítjuk, állítsuk be a könyöklő kényelmes állapotát lenyitott helyzetben. Ezt a házra és mellette az egyik fülre jelöljük fel. 3. A belső oldalon van egy takaróműanyag. Azon van négy hosszúkás vágat, oda csavarhúzót benyomva és a hegyét kifelé feszítve, eltávolíthatjuk. 4. Szikével a tengelynél lévő két vágásnál el kell vágni a kárpitot, kb a varrástól 3 mm-ig (ekkor még nagyjából takarni fogja az előbb eltávolított műanyag), majd a vége felé is be kell metszeni az anyagot. Ezután egy csavarhúzóval le kell választani a szivacsot a vázról. Minnél kevésbé sérül a szivacs annál szebb marad a beavatkozás után a kárpit. Ha megvan, lassan át kell nyomni a kárpitot a szivaccsal a váznak a végén. 5. Ki kell csavarni a négy csavart, majd a házat az első csavar előtt elvágni. Én multifunkciós szerszámba egyenes profilú favágó szerszámot fogtam be. Kb a váz feléig kell vágni, mert ott nyílik ketté a ház, és teljes profilban vágni kell, mert vannak benne merevítők. Csavarhúzóval le lehet feszegetni az elvágott fedelet. 6. A tengelyt helyénél van két műanyag fül, melyeket összenyomva, kitoljuk a perselyt. Majd eltávolítjuk az egész mechanikát. 7. Ismét a multifunkciós géppel vágjuk ki a kilincsmechanika mellett a tömör műanyagot úgy, hogy a vékony határoló megmaradjon. Itt egy sík részt kell kapni, mert ide lesz felcsavarozva a helyes pozícióért felelős határoló lemez. 8. Szereljük vissza a mechanikát. 9. Állítsuk a mechanikát az második pontban készített jelölés alapján a kívánt állapotba. Ezután a kivágott részre készítsünk 3-as lemezből egy határolót, amibe fúrunk egy 4-es lyukat a rögzítőcsavarnak. Itt nagyon fontos, hogy pontos legyen a távtartó, mert egy kis eltérés, a hosszú kar miatt nagyon más helyre pozícionálja a könyöklőt. 3-as fúróval fúrjuk meg a műanyagot, az lemezen elkészített lyukon keresztül, majd egy 4-es lemezcsavarral fogassuk oda. 10. Vissza lehet rakni a burkolatot, becsavarni a 4 csavart, majd visszahúzni rá a kárpitot. Pattintsuk vissza a műanyag takaróelemet. Ha nem vágtunk túl nagyot a kárpitnál, akkor csak egy kb 2 mm-es vágás fog látszani. Lehet visszaszerelni az ülésre, de figyeljünk, hogy most lenyitott pozícióban kell kicsit rányomni, majd felcsukni, és a végleges helyere nyomni, míg a két fül be nem akad. Mehet vissza a tekerőgomb és a rögzítője. Ha mindent jól csináltunk, lehet örülni a kényelmes könyöklőnek. Én a sofőr oldalit egy kicsit alacsonyabbra állítottam, mint az utasülését is, hogy kényelmesebben el lehessen érni a váltókart.

20190630_114354.jpg

 

20190630_111006.jpg

20190630_111118.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.