Jump to content
forumadmin

Műszerfal átszínezés zöldre Astra F-hez

Recommended Posts

Forrás: opel-magazin.hu
Írta: Burján Zsolt
 

gallery_457_481_130229.jpg

 

Előre közlöm mindenkivel, hogy csak akkor álljon neki, ha úgy érzi, van türelme ahhoz, hogy az akár 3-4 órás melót kibírja idegekkel, és jó kézügyességgel rendelkezik. Ezek nélkül jobb, ha senki nem áll neki az alább leírtaknak, mert nagyon könnyű olyan esztétikai hibákat okozni, amik később helyrehozhatatlanok lesznek. Sok sikert kívánok mindenkinek.
 
A művelet lépésekben nem került fotózásra. Az itt látható képek már az összeszerelés után készültek, de nem sikerültek túl jól. Remélem azért kivehető a lényeg. A bal oldalt elhelyezett fényszóró és ködlámpa kapcsoló, valamint a fényszóró magasság állító nem került átszínezésre. Ez azért van, mert én inkább amennyire csak lehet, törekedtem az eredetiség megtartására, ami annyit jelent, hogy nem akartam minden izzót és foglalatot átforrasztani meg szétbarmolni. Szerintem a LED-ek beszerelése nem a legjobb megoldás, ugyanis a lednek nincs olyan telt fénye, mint egy hagyományos wolfram szálas izzónak. Ezen az oldalon (másik cikkekben) van több olyan kép, amin jól látszik a LED-ek fénye foltokban, de ahhoz hogy egyenletes, összefüggő háttérvilágítást adjanak, rengeteget kell beépíteni belőlük, ami nagyon tökölős, és drága mulatság. Ezzel szemben a hagyományos izzóból elég néhány darab, például a műszercsoportot mindössze 4 db világítja meg, amit néhány száz forintért bármelyik autósboltban be lehet szerezni.
 
A ledek iszonyúan drágák, és bár előnyük az élettartamuk, szerintem mégsem érdemes alkalmazni. Vettem néhány olcsó 5mm-es kék ledet (300 ft/db) hogy a fűtés hőmérséklet szabályzójánál a gyári kék foltot megvilágítsam velük. Sajnos 3 db még mindig nem volt elégséges, ekkor tanácsolták, hogy vegyek nagyobb fényerejű (2500-3000 mcd) ledeket, ami már viszont megközelíti az 1000 Ft-os árat darabonként.
 
Nos átgondoltam az egészet még egyszer, és arra a döntésre jutottam hogy színfóliával fogom megoldani a dolgot. Ez egy olyan fólia, amit leginkább szórakozóhelyeken használnak, kifejezettem arra, hogy a lámpák, stroboszkópok más színű fényben pompázzanak. Én például Pécsen vettem egy darab (kb. 50cm x 30cm) sötétzöld fóliát, mindössze 1200 Ft-ért egy úgynevezett DJ shopban (Detonator). Ehhez hasonló helyeken biztosan be lehet szerezni. Ezután szétszereltem a műszerfalat, és nekikezdtem a munkának. Ezek lépéseit az alábbiakban olvashatod:
 
gallery_457_481_734592.jpg

 

A műszerek átszínezése lépésekben:
  • a műszerekről nem szereltem le a mutatót, nem is ajánlom senkinek
  • találkoztam olyan (régebbi) Astrákkal, ahol a számlap rá volt festve a plexire, és nem egy különálló műanyag lap volt. Ennél a megoldásnál nem hiszem, hogy érdemes bajlódni az átszínezéssel.
  • óvatosan fel lehet hajtani az eredeti számlapokat, és alá csúsztatni a már kivágott fóliákat, nem baj ha több darabból sikerül megoldani, csak kell egy kis darab átlátszó ragasztóval rögzíteni őket
  • én egy zseblámpával ellenőriztem közben, hogy miképp fog kinézni
  • ha minden rendben, mehetnek vissza a műszerek az egységbe, aztán az egész csoport a műszerfalba
 
Digitális feszültség (töltés) mérő beépítése:
  • a feszültségmérő egységet a Vateráról szereztem be, postával együtt 1500 Ft-ért
  • két visszajelző lámpa helyére tökéletesen befér
  • egy régi számítógép külső modem előlapjából vágtam ki a sötétítő plexit elé, hogy este ne legyen zavaró a fénye. Ez ugyan fényes felületű, és nem matt, mint eredetileg, de mégis majdnem olyan, mintha gyárilag ott lenne, nem tűnik barbár munkának
  • a helyét tetszőlegesen meg lehet választani a legtöbb autó esetében, mert sok olyan lámpa van a csoportban, amit sosem használ az autó
  • az áramellátását a műszercsoporton belül oldottam meg
  • nagyon hasznos kiegészítő, indítás előtt látható az akkumulátor töltöttsége, és menet közben is a töltés foka, sok munka volt beépíteni, de nem bántam meg
 
 
A fűtés kapcsolók körüli rész átszínezése:
  • szereld ki a forgató gombokat (3 db), és a rádiót
  • az alsó csavarok (2db a gombok alatt, 2db a belső keringető gombbal egy vonalban) kitekerése után fel lehet annyira hajtani a műanyag burkolatot, hogy kivehető legyen a számlapot tartó műanyag
  • ennek a műanyagnak nem csak az a szerepe, hogy tartsa a számlapot, hanem ha jobban megnézed, tejszerű (nem tökéletesen átlátszó) anyagból van, és ez által sokkal egyenletesebben terül el a fény.
  • ha kint van, már csak annyi a dolgod hogy erről is levedd a számlapot. VIGYÁZAT! A számlap rá van ragasztva a műanyagra, de leszedhető. Nagyon óvatosan járj el, mert ha megsérül, nem lesz könnyű pótolni!
  • ha lent van a számlap, körberajzolod, felragasztod, és mehet vissza a számlap rá.
  • én annyit még megtettem, hogy a Fordokról lekoppintottam az ablak fűtés narancssárga ikonjait. Ez már elég idegölő meló, de akinek van, elég türelme mindenképp csinálja meg, mert jól fog kinézni.
 
 
A fenti kijelzőt a digitális fényképező igen felerősítette, nem világít ilyen erősen. Ha a fent leírtakkal elkészültél, a műszerfalad (leginkább este) úgy fog kinézni, mintha gyárilag olyan lenne, a műszerek mutatói maradnak az eredeti fehér színükben, valamint a magnó (ha gyári) és a központi kijelző is fehér (eredeti színű) marad. A világítás erősségét nagyban befolyásolja a fólia sötétsége! Én elég sötét fóliát használtam, de pont jó lett. Elég könnyű kipróbálni, ha már sötétedik, és kívülről odateszed a fűtéskapcsolók elé a fóliát, már jól fog látszani, hogy miképp fog festeni beszerelés után.
 
Ha már úgyis szétszedtél mindent, ajánlott egyúttal új izzókat betenni mindenhova, ami néhány száz forintos többletköltséget jelent.
Remélem, sokan megcsináljátok ilyenre az F Astrátok műszerfalát! Sok sikert kívánok minden vállalkozó szellemű embernek, aki nekiáll a leírásom alapján megtenni ezt.
 
 
  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Hozzászólás linkje
Megosztás:

×