Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR
  • Oldalunk szerkezete változott. 2022-től mint "MAGAZIN" működünk. Az oldalon a regisztráció lehetősége 2021. végén megszűnt. Tehát a fórumokban (tudástár) csak olvasgatni lehet. Megértést köszönjük.  OpelForum.hu csapata

Az elektromos autózás egy laikus tollából - Opel Vivaro E


forumadmin

Egyszer ültem eddig elektromos autóban, egy 5 km-es taxi út volt az összes eddigi tapasztalatom, azt tudtam róluk, hogy csendesek, és ha lemerülnek nem mennek tovább. Ja és  a legfontosabb, hogy lehet ingyen tölteni…
A húsvéti hosszú hétvégén volt szerencsém 5 napot autózni egy Opel Vivaro E-vel, az Opel teljesen elektromos haszongépjárművével, az Opel Magyarország (WAE CEE Kft.) támogatásának köszönhetően. 
Mielőtt átvettem az autót, forgolódtam egy keveset az ágyamban alvás helyett, hol fogom tölteni, mi van ha lemerül? Nem kisebb célt tűztem ki magamnak, minthogy a hétvégi intenzív használat közben elmegyek vele vidékre, de nem csak például Gödöllőre, hanem Budapest-Pécs oda-vissza 24 óra alatt.
Teljesen vakon voltam, de Horogh Zoli barátom már egy kicsit jobban beleásta magát a témába, nem sokon múlott, hogy nem plug-in hybrid céges autót kapott. Az ő hathatós segítségével megnyílt számomra a villanyautós appok tárháza, Mobiliti, E-Charge (Lidl) -ingyentöltés, Polyfazer (Penny) -ingyentöltés, E-On (Aldinál taláható töltőhálózat), Volteum, MOL Plugee, mindenfélét telepítettem a telefonomra és a későbbi bonyodalmak elkerülése érdekében még otthon regisztráltam mindegyikre, mondjuk ettől még értek meglepetések…
Szerettem volna kipróbálni minél több töltési lehetőséget és bár láttam horror számokat,  MOL-on például 149 Ft-ba kerül egy kWh energia, vagy hogy a Mobilitiben Type2 töltőn 100ft/kWh. De azért abban bíztam, hogy az ingyenes töltőknél, vagy otthon tudok majd eleget tölteni. 
Lelőjem mindjárt az elején a poént? Nincs ingyen ebéd. 

IMG_20220415_110639.jpg

IMG_20220415_110536.jpg

IMG_20220415_110724.jpg

IMG_20220415_110655.jpg

Eljött a nagy nap! Átvettem az autót, a legnagyobb örömömre a nagyobb, 75 kWh akkumulátorral szerelthez lett szerencsém. WLTP hatótáv 330 km, mi baj lehet?
Teljesen feltöltött akkumulátorral kaptam meg a Vivarot, kerestem is a 330-as számot a műszerfalon, de csak 244 megtehető kilométert írt ki. Gondoltam, biztos a korábbi felhasználójának nehezebb volt a lába, és ugye tudjuk, a megtehető kilométert az autók fedélzeti számítógépe az elmúlt pár tíz kilométer fogyasztás adataiból számolja ki.
Aztán a sebességváltót kerestem, meg a töltőnyílást, de nem autótesztet írok, röviden, egy 20 perc múlva már el is indultam vele.
 A következő 65 kilométeren sikerült elég normálisan közlekedni vele, így mire hazaértem (városi közlekedés) még 200 megtehető kilométert írt ki, és olyan 80%-ra csökkent az akkukapacitás. Átvételkor nulláztam a trip adatot, így az én felhasználásom alatti megtett kilométert illetve átlagfogyasztást tudtam monitorozni. De jó, 20 kWh alatti fogyasztás, tényleg tudja a 330 km megtehető távolságot!
Gondoltam, megoldom én a töltést otthon olcsóból, a másodikon lakom, a jó öreg hosszabbító mindig kéznél van, rá is dugtam gyorsan a Vivarot a hálózatra. Nagyon kis profi a cucc, az átalakító része bombabiztosnak tűnik plusz gumírozott, ezt az autón kívül kell elhelyezni, de ránézésre esőálló, biztos ami biztos én azért betettem az autó eleje alá, hogy ha nem muszáj közvetlen ne kapjon vizet. A töltőkábelt töltés közben nem lehet kihúzni az autóból, illetéktelenek nem tudnak azzal szórakozni, hogy kihúzzák, neadjisten ellopják a töltőjét – legalábbis roncsolás nélkül. A Vivaro töltés közben nem áramerősséget ír ki hanem, hogy hány kilométerre való energiát töltünk bele 1 óra alatt. 6… 6 km/óra. Jézusom. Mint később kis utána olvasással az este folyamán kiderült, ez egy teljesen átlagos töltési sebesség, otthoni töltőről más autó sem tölt szignifikánsan gyorsabban, de a 75-ös akksihoz ez egy picit kevés, 50-60 óra alatt lehetne körülbelül 10%-ról feltölteni így a Vivarot, engedjük is el ezt az otthoni töltést…


Reggelig körülbelül 10 órát töltöttem, kiszámolva 1,1 kWh körül volt az óránkénti töltési sebesség, így 10 óra alatt optimistán számolhatunk 11 kWh beletöltött energiamennyiséggel. Ez a lakossági ~35 Ft/kWh árral nem volt egy nagy összeg, és azért majdnem 100%ra visszatöltötte az akkumulátort. Másnap kipróbáltam belefér-e egy kanapé, meg jöttem-mentem, na mondom ideje tölteni egy kicsit, Nagypéntek lévén azért keresek egy ingyen töltési lehetőséget. Pár kilométerre a lakóhelyemtől van is egy Penny, non-stop elérhető 22 kWh kapacitású AC töltővel, irány oda, 1 óra alatt beletöltöm az elhasznált árammennyiséget.

penny_tolto.jpg

Mikor odaértem, már töltött mellettem egy Audi és én is bedugtam bátran a Vivarot a saját Type2-es kábelével, az appban elindítottam a töltést, és láss csodát, jönnek az elektronok. 7 kWh sebességgel! Mivan? 22 kWh-s oszlopon állok, de még ha az Audissal felezünk akkor is 11-11. Nem is töltöttem ott sok időt, nincs értelme. Mint később kiderült, a Type2-es AC váltóáramú töltés rákfenéje, hogy át kell alakítani a váltóáramot az autónak egyenárammá, és sajnos ez az átalakító egy igen drága alkatrész, egyelőre nem sok autó tud gyorsabban tölteni ennél Type2-n keresztül. Ez az autó szerint 42 km hatótáv óránként. Gyorsan beláttam, hogy ez sem az én megoldásom. Estefelé még elszaladtam Nagykátára a 31-es úton 70-80 km/h sebességgel, amúgy sem lehet arrafelé többel menni. Az elmúlt 1 nap fogyasztása maradt 19 kWh körüli szinten, bár mire hazaértem, 50% alatt volt az akksi, oké, mentem vele aznap kb. 200 kilométert. 

aldi tolto.jpg
Mivel másnap reggel volt a Blitz Ring, ahova természetesen 100%-os akkuval akartam útnak indulni, körbenéztem, 12 perc sétára van tőlünk egy Aldi, a parkolóban az E-on 22 kWh-s AC oszlopa, éjjel éjszakai 65 Ft/kWh tarifával, nem is rossz, ott is hagytam estére az autót, séta haza. Jó az app, push üzit küld ha a töltés megszakad, de azt nem írja ha az autó akkumulátora  televan, esetleg érdemes lenne bele fejleszteni. Mire reggel felkeltem, 44 kWh energia pötyögött bele, 100%-on volt az akkumulátor, 2900 Forintból mentem előző nap ~200 kilométert.


Reggel elszaladtam autót mosni és valóban szaladtam, 110 km/h óra űrsebességgel haladtam az M51-en, pillanatnyi fogyasztás 33-40 kWh között, arra gyorsan rájöttem, hogy a 330 megtehető kilométert nem ezzel a sebességgel mérték. 

IMG_20220416_073717.jpg
Blitz Ringen bár a pályára nem mentem vele fel, mert minek, jó pár embernek megmutattam a Vivarot, nekem nagyon tetszett, hogy egy ekkora tgk. milyen halkan közlekedik. Volt, aki osztotta a véleményemet, volt, akinek még ez idegen élmény, abban egyetértettünk, hogy korszakalkotó, és városi kiszállításra ideális autó, már ha van hozzá töltőkapacitás, legalább egy 7 kWh-s kiépített töltő, azzal azért egy éjszaka alatt meg lehet tölteni. Lakossági áramról 100 km nem kerül többe 1000 Forintnál. 

lidl tolto.jpg
Mázli, hogy szombat rendes munkaszüneti nap volt, így még mielőtt hazaértem begurultam az egyik dél-pesti Lidl parkolójába (a Lidl töltők csak nyitvatartási időben ingyenesek) bár 22 kWh-s oszlop, de DC egyenáramú CCS töltőfejjel illetve kábellel szerelt, így kb. 1 ó 10 perc alatt fel tudtam venni az elhasznált kerek 20 kWh árammennyiséget. Volt egy kis trükk a dologban, applikáció nélkül 10 perc után, appos töltés indításnál 30 perc után lekapcsol a töltés és azt kizárandó, hogy a környékbeli lakosok otthagyják az autóikat hosszabb időtartamra, a töltés újraindítás előtt fizikailag le illetve újra fel kell csatlakoztatni a töltőkábelt az autóra, hogy a töltést újra lehessen indítani. 99%-nál jártam (a töltés sebessége nem változott, végig 20 kWh-val töltött!) mikor jött egy újabb jelentkező, átengedtem neki az oszlopot, hiszen csak 1 CCS kábellel szerelt volt. 

auchan mobility.jpg
Vasárnap irány Gödöllő M0, tempomat 90, 25 kWh pillanatnyi fogyasztás. Hogy tessék? Sajnos a korábbi napok tapasztalataiból lejött, hogy a 19-20 kWh/100km fogyasztást városban, illetve max 80-as sebességnél lehet hozni, 90-nél az inkább 22-24 kWh körül alakul, a 100-110-et meg ne is firtassuk. A Vivaro végsebessége 130 km/h-nál van limitálva, maradjunk annyiban, nem próbáltam ki. 
A Budapest-Gödöllő-Budapest után indultam is mindjárt Pécsre, nem volt időm töltögetni az elvesztett 120 km hatótávot illetve az 50% kapacitáshiányt, irány a MOL a maga 149 Ft/kWh árával, de legalább ott 50 kWh-s villámtöltő van és az autó bátran veszi is a töltést a CCS kábelen keresztül a maximálishoz igen közeli 49 kWh sebességgel. 100 kilométer itt jön ki a legdrágábbra, már az általam próbált töltőkön, ha a 22 kWh-s átlagfogyasztást nézzük, akkor itt már ~3300 Ft 100 kilométer, ami a 480-as üzemanyagárral közel 7 l-es fogyasztást jelent. Már vagy 5 perce lógtam a töltőn, mikor is rájöttem, hogy a szigetszentmiklósi Auchannál a Mobiliti 50 kWh-s oszlopán a töltés 80 Ft/perc. 
Hopp, új képlet van, itt nem kilowattóra után fizetünk, hanem perc alapján. De mivel ha itt is maxoljuk a töltési sebességet, akkor óránként közel 50 kWh áramot kapunk, 4800 forintért, itt kicsit kevesebb mint 100 Forintra jön ki 1 kWh ára, tehát ~2200Ft 100 km, illetve 1 óra alatt 20%-ról feltöltjük az autót. A MOL-t 6 perc töltés után ott is hagytam, és hirtelen jóbarátom lett a Mobiliti, de azt sajnos tudomásul kell venni, sok helyen 1 db CCS töltőoszlop van, ha ott lett volna valaki, bizony meg kellett volna várnom, hogy tudjak én is villámtölteni. Szerencsémre a maximálishoz nagyon közeli 48 kWh sebességgel jött az e-nafta, így számolhatunk ~100Ft/kWh árral, egészen 80% töltöttségig. Feltevésem szerint az akkumulátor kímélés miatt van ez így beállítva, utána a töltési sebesség 20 kWh alá csökkent, úgyhogy ideje volt menni, mert a percdíj alapú elszámolásnál mindjárt 240 Ft fölé szaladt 1 kWh áram ára. 22 perc töltés után, 80%-os akkuval és 220 km hatótávval indultam el Pécsre, szigorúan 90 tempomat az M6-on, még jó, hogy nem egy M3 vagy M1 irányba kellett mennem, tuti lelöktek volna az útról a kamionok, mit képzelek én a külső sávban 90-el…

paks mobility.jpg

paks mobility2.jpg

Útközben biztos ami tuti, megálltam Pakson is a Mobiliti oszlopán, Pécs előtt elég dimbes-dombos a terep, plusz neki kellett állni fűteni és világítani mert esteledett, nem akartam kockáztatni, hogy vagy odaérek, vagy nem. Sajnos nincsen agyon szórva még az ország villámtöltő oszlopokkal, Budapest-Pécs között például papíron 3 db CCS villámtöltő van abból az egyik Dunaújvárosban a felhasználók szerint éppen nem működik, a másik Szekszárdon a Polgármesteri Hivatalnál szintén nem működik (ha működött volna, akkor ingyen lett volna), a harmadik meg a paksi atomerőműnél. A dolog szépséghibája, hogy kettő darab behajtani tiloson kellett átmenni, hogy odaérjek a töltőhöz, de teljesen nyilvános töltő, az őrök sem csináltak belőle problémát, látták zöld rendszám, bementem, töltöttem, kijöttem, slusszpassz irány Pécs. Type2 oszlopból van több, sőt még ingyenes is, de ugye a fent említett 42 kilométer hatótáv töltési sebesség óránként nem járható út. Két töltéssel és a villanyautós 90 km/h max. sebességgel 4 óra 10 perc és 5 ezer Forint lett a pécsi odautunk mérlege. Ott 15 órát konnektoroztam, meg 1-et ingyentöltőztem 7 kWh sebességgel. Van Pécsen egy ingyenes CCS töltő, de mikor oda értem egy Tesla töltött 20 percet, várt az oszlopra még egy Kona, így mire 1 óra után sorra kerültem volna, már nem volt több időm ott ácsorogni, szóval a várakozás alatt a szintén ingyenes Type2 oszlopon töltöttem 1 órát, ez a fent említett 7 kWh. Visszafelé 80% feletti töltöttséggel indultam el, nagy trükkök nem voltak, Paks atomerőmű hálaisten senki más nem volt ott, érkezés Budapestre 3 ó 20 perc alatt.

 

groupama mobility.jpg

goupama mobility2.jpg

Ez volt az utolsó estém a Vivaroval, ekkor találtam meg Budapesten az egyik legolcsóbb villámtöltőt, a Groupama Aréna parkolójában 75kWh sebességgel (autó szerint 500 km hatótáv óránként [??] ) szintén 80 Ft/perc áron lehet ott hatótávot venni, 21 perc alatt vásároltam 23 kWh energiát, 75 Ft/kWh lett itt az egységár. Ezt a töltési sebességet sem tudja minden autó, sok autónál az óránkénti 50 kWh a maximum töltés felvételi sebesség, szerencsém, hogy a Vivaro 100 kWh-val is tudja venni a DC töltést. Persze, ráállhattam volna az Aldi parkolós E-on oszlopra estére, de nem volt már kedvem este is és reggel is 12-12 percet sétálni…

IMG_20220416_070258.jpg

Konklúzió
A majdnem 5 nap alatt 980 kilométert autóztam a Vivaroval.
Nagyon csendes, ebből fakadóan nem fárasztó, jópofa, hogy az erősebb motorfék beállítással szinte 1 pedálosan lehet vezetni az autót, ha nyomom a gázt, megy vagy sebességet tart, ha elengedem, elég vehemensen lassul, és visszatölt. Tulajdonképpen tempomattal lehet vezetni, ha fékezni kell elengedem a tempomatot, ha gyorsítok, a tempomattal elég. Nem kellett váltani és egy hagyományos automataváltós autóval ellentétben kiszálláskor nem kell P-be rakosgatni, kéziféket húzni, mert ezeket automatikusan megoldja amint a kulcsot kihúzom.  
Egy apró hiányosság volt, ha motorfékkel lassítok, teljesen nem áll meg, hanem kúszásig lassul, utána kb. 1 km/h órával gurul, tehát a teljes megállást nem tudja. Picit zavaró volt még, hogy a töltőkábelek csak a csomagtérbe nézelődnek, nincs nekik dedikált tároló, pedig a motorháztető alatt akár még ki is lehetne alakítani egy fakkot, mondjuk ez elég sok villanyautónál felmerülő probléma.
A villanyautózás hosszabb utakon szerintem szívás, oké, hogy kevesebb mint 10.000 Ft-ból megjártam Pécset oda-vissza, de az amúgy 2 ó 15 perces út oda 4 ó 10 percig, vissza 3 ó 20 percig tartott, és ha egy átlag autóval megyek tempomat 90-nel, akkor az is 6 litert eszik, 12 ezer Ft-ból azzal is megjártam volna, csak a töltési idők nélkül. 
Városban, napi 60-100 km-re viszont teljesen élhető, sőt amire sohasem számítottam volna, szeretnék városi rohangálásra egy villanyautót. Kényelmes, halk, nem kell kuplungot rugdosni, váltogatni, és akinek van lehetősége otthon tölteni, egy éjszaka alatt megoldja a visszatöltést. Szervízigénye minimális, olajcsere, fékkopás, nagyjából el lehet felejteni. A fűtés és az éjszakai használat sajnos csökkenti a hatótávot, de nem jelentősen,, körülbelül 10-15%-al, ettől még nem kell kabátban ülni az autóban. Érdekesség, a műszerfalon külön műszer van a fűtési teljeítmény monitorozására, ezzel is felhívva a figyelmet annak jelentőségére. Fontos megjegyzés, ezen iromány egy Vivaro használata alapján született, ez egy nagy homlokfelületű, nem aerodinamikus, 2,2 tonna önsúlyú autó, egy tömegre és méretre kisebb autó energiaigénye jóval kisebb, azonos akkumulátorkapacitással a hatótávja több..
Töltésre Budapesten számtalan lehetőség van, az autó képességeihez mérten van választási lehetőség, egy nagyvárosban bátran ajánlom az e-autózást. Vidéken kicsit jobban át kell gondolni a töltési lehetőségek kisebb száma miatt,, de egy kisebb, akár 22 kWh akkukapacitású kisautóval is bőven el lehet néha menni vidékre, igaz, időigényesebb, és a villámtöltés jelenleg a legdrágább megoldás.
Az ingyen töltési lehetőségek lassan eltűnnek, minél több elektromos autó lesz az utakon, annál kevésbé kell majd ezt reklámozni. A töltések díja pedig egyre inkább követni fogja az üzemanyagok árát, beszámolóm megjelenése után egy héttel a Mobiliti is emel az árakon. 
Abban viszont bízom, hogy egyre több helyen lesz elérhető a villámtöltés, a 22 kWh-s gyorstöltők hosszú utakon használhatatlanok, élhetetlen megoldás egy két és fél órás úton még két és fél órát tölteni. Igaz, mint ahogy a benzines/dízel autónkat sem tankoljuk minden nap tele, az e-autónkat is érdemes alkalmanként például boltba menet heti két-, háromszor fél-egy órát tölteni, és már meg is van 100km heti hatótáv. Természetesen lakótelepeken, munkahelyeken érdemes volna a gyorstöltési lehetőségeket is bővíteni, ezek hiányában nem fog tudni elterjedni az e-autózás. 

A hétvége mérlege:
eopel.jpg

A táblázatban jól látszik, igen kedvező átlagfogyasztással hoztam le ezt az 1000 km-t, pedig az áram 86%-áért fizettem, hol többet, hol kevesebbet. Töltéssel „csak” 5 órám ment el, a többi töltési időben nem ültem az autóban. A benzinfogyasztásra átszámolt fogyasztás 3L/100 km lett, ezt valljuk be, semmivel sem lehet hozni, és ebbe még mindig javarészt drága töltés volt, az otthoni töltéssel ennek a fele lenne, egy kisebb autóval.

IMG_20220415_110631.jpg
Egy Vivarohoz ez igen kedvező fogyasztás, egyszer kanapé fért be mögém, egyszer akvárium, a hozzá tartozó szekrénnyel. Aláírom, kell egy kicsit matekolni, ha az ember „okosan” szeretne tölteni, magyarul minél olcsóbban, illetve útvonalat kell tervezni, hogy ne az utolsó milliwattokkal érjük el a célunkat. Az elektromos autók felárát 100-200e km alatt bőven visszahozza a fogyasztásbeli különbség, valamint a szervizeken spórolt összeg, de egyelőre kompromisszumos megoldás, nincs olyan, hogy most sietnem kell, és 2 óra alatt le kell érnem Debrecenbe. Viszont mindenkinek ajánlom, akinek van lehetősége, a mindennapokra szerezzen be egy elektromost, vagy legalább egy plug-in hibridet. Ha meg az ember hosszabb útra megy, elő lehet venni a szeretett régebbi, kopottas kis benzinzabálót akinek benzin van a vérében úgyis azt fogja élvezni.   

IMG_20220415_110712.jpg

 

Írta: Kelemen Zoltán


Visszajelzések

Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások



Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Bejelentkezés

  • Ki van Online?   0 Felhasználó, 0 Névtelen, 30 Vendég (Teljes lista)

    • There are no registered users currently online


×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.