Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Fékerőszabályzó cseréje


Guest gorbi

Recommended Posts

A fékerőszabályozók cseréje (4, ill. 5 ajtós felépítménynél)

Ezeknél a karosszériaváltozatoknál jó eséllyel találunk fékvezeték rendszerbe beépített fékerőszabályozó patronokat. Nevükkel ellentétben ezek csak módosítani tudnak a hátsó tengely fékhatásán, szabályozni nem. Kettő darab található belőlük, egyik a jobb, másik a baloldalon végzi a feladatát. Cseréjére szükség lehet, szivárgás, vagy rendellenes működés esetén. Ez utóbbit fékpadi méréssel lehet kideríteni, miután már minden más tényezőt kiszűrtünk, vagy egyéb módon kiiktattunk (akár logikai úton is, ismerve a fékkörök kiépítését).

Egy lehetséges példa: (a sok közül)

-Hiba: Mérési eredmény: A bal hátsó fék gyenge.

-Kézifékkel (rögzítőfékkel) mérve tökéletes. Vagyis a hiba hidraulikus eredetű.

-Kerékfék munkahenger ellenőrizve, dugattyúi könnyen mozognak. Sajnos a hiba máshol lesz.

-Az első fékek mérésekor nem tapasztaltunk lényegi eltérést a két oldal között, csak a hátuljánál.

-A fékkörök átlós kiépítése miatt a főfékhenger hibája elvileg kizárható, mert különben a jobb elsőnek is rendetlenkednie illene. (A főfékhenger együtt vezérli a je-bh, ill be-jh fékeket két külön hidraulikus körre bontva.)

-Tehát érik a gyanú a fékerőszabályozóra. (Ekkor lenne érdemes nyomást mérni mindkét fékkörben, de erre felszerelés hiányában nem mindig van lehetőség.)

A jobb oldalit (menetirány szerinti) a jobb hátsó rugó mellett találjuk meg a padlólemezre fogatva, a bal oldalit pedig a bal hátsó rugó előtt. Cseréjét biztonsági okokból (mivel többféle van belőlük) mindig párosával végezzük!

Szükséges szerszámok: 17-es, 13-as villáskulcs, 10-es fékcsőkulcs, és a légtelenítéshez 8-as csillagvillás kulcs, átlátszó 8-as műa.cső és egy kupa.

Szükségünk lesz fékfolyadékra is (DOT4) az utántöltéshez.

A képeken a már kicserélt patronok láthatóak:

Jobb oldali: Katt ide!

Bal oldali: Katt ide!

A munka menete: (Aknára állás, vagy a jármű felemelése után.)

1, A jobb oldali cseréje:

-Oldjuk a 3-as számú hollandert.

-Meglazítjuk, majd lecsavarjuk a patront (2-es számú) a fékcsőről (1-es számú). A fékcsőnél nem kell ellentartani, mert nem tud elfordulni.

-Felcsavarjuk az új patront, majd rögzítjük (meghúzzuk).

-Felcsavarjuk a hollendert, majd rögzítjük.

2, A bal oldali cseréje:

- Oldjuk a 3-as számú hollandert. (Közben a patron ellentartása szükséges.)

- Oldjuk a 4-as számú hollandert. (Közben a patron ellentartása szükséges.)

- Patront kicseréljük, mindkét hollandert meghúzzuk.

3, Vízzel leöblítjük a munkaterületet. Erre azért van szükség mert a szerelés közben kifolyt fékfolyadék károsíthatja az alvázvédelmet.

4, Légtelenítés!

5, Fékfolyadék szint beállítása a tartályban.

6, Tömítettség ellenőrzése.

7, Fékhatás mérés padon.

Írta: gorbi

Link to comment
Megosztás:

  • 9 months later...
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.