Jump to content
OPEL MAGAZIN és FÓRUM
  • Oldalunk szerkezete változik. A jövőben mint "MAGAZIN" fogunk fejlődni.

    FÓRUM: A fórum rész megmarad mint: TUDÁSTÁR. Kiemelt szerepet nem kap, sőt 2021.09.01.-től a hozzászólás lehetőség megszűnik. Tehát a fórumban csak olvasgatni lehet majd 2021.09.01.-től. Okai egyszerűek: Facebook, Insta, stb.

    Megértést köszönjük. 

    OpelForum.hu csapata

Green lightning azaz Zöld Villám


Szerző: Földi Balázs
Arrabona Opel Team - MOBAK

14 évig volt A Corsám, amire nem mondhatom, hogy gyári volt, szinte mindent kipróbáltam rajta. Szóval az alapok már megvoltak.  Azután mikor már nem akartam többet költeni a karosszériára, mert már a főbb elemek is rohadtak a sok munka ellenére, vettem inkább egy rozsdamentes A Corsát. A terv a teljes felújítás és átalakítás volt. Aztán közbe jött egy kihagyhatatlan ajánlat, egy B Manta. 

Mikor hozzám került  a Manta, választanom kellett, hogy mire költök, ezért úgy döntöttem, hogy megszabadulok az A Corsáktól. De mivel kellett egy rohangálós autó is, és hát azért, hogy kedvem is legyen abba beleülni a Manta után, ezért vettem egy C Corsa GSI-t. Ez teljesen gyári, és az is marad, és végre nem kell félni műszaki előtt. Azért csak corsás maradtam. :D A családban van még egy családi B Zafira, előtte egy 1.2-es C Corsa is volt, viszont ez a teljesítmény nagyon nem jött be, azért nem is tartottuk meg.

IMG_20200521_195119.jpg

És akkor a Manta.

Próbálom röviden, de így is hosszú történet. 2018-ban került hozzám. Első feladat, hogy a nevemre kerüljön, és rendezzem a papírjait, mert úgy voltam vele, hogy addig egy forintot sem költök rá. Ez azért is volt fontos szempont, mivel ez a Manta ilyen téren egyedülálló Magyarországon.  Az autónak nincs és nem is lehet tulajdonosa. A nyilvántartásban is úgy szerepel, hogy jelenlegi tulajdonosok száma 0. Mindenki csak üzembentartó lehet, de több NKH-s és egyéb forrás is megnyugtatott, hogy ez teljesen legális, és törzskönyv nélkül is lehet autót venni.  Ráadásul AF-es alvázszáma van. Ezt azzal magyarázták, hogy régebben ugye így oldották meg a lopott autók jóhiszemű tulajdonosok használatába adását, és úgy voltak vele, hogy majd kikopnak a rendszerből. De hát ez ugye itt van még mindig. Szóval se törzskönyv, se tulajdonos, se alvázszám, se motorszám, de forgalomban van. :D Ez az autó nem is létezik, de mégis.  A papírok rendezése miatt egészen a Belügyminisztériumig mentem, de mindenhol zsákutca lett a vége, a papír alapú doksik már nincsenek meg, az új digitális rendszer meg már nem tudja kezelni ezt a helyzetet, így hát feladtam. Ez a bürokrácia meg Magyarország. A műszaki vizsgák is kicsit viccesek ez által, de legalább nem unalmas. 

23.jpg

A következő feladat, hogy le kéne műszakiztatni, és forgalomba helyezni. Ekkor jött pár hónap semmi mással nem foglalkozok időszak.  Az alap dolgokat kezdtem/kezdtük el kijavítani. Itt elmondanám, hogy rengeteg segítséget kaptam, név szerint nem kezdeném el felsorolni, mert valaki biztos kifelejtenék, és akkor sértődés lenne. :)  Régi mantások, alkatrész árusok, szakemberek. Szóval köszönöm nekik.

Viszont kiemelném Vincze Pistit, ő szinte végig „szenvedte” velem ezt az időszakot, és annyira belejött, hogy gyorsan vett is magának egy A Senator-t, hogy folytassa. :)   Kapott teljesen új hűtött első fékeket, a tapasztaltabb mantások javaslatára. Új üzemanyag rendszer, és ilyen apróságok, hogy az ablakot teljesen fel lehessen húzni. Új tükrök, másik kormány, felújított első lámpák, új főfék munkahenger.  Még dudát, és vészvillogót is kellett bele építeni. Közben egy bontott Mantának elhoztuk a megmaradt részeit, így lett még egy fél Mantám.  Az ajtókat kilincsesre kellett cserélni, új kilincsekkel.  Kipufogó rendszert is rendbe kellett hozni, vettem egy gyári rendszert.  A bontott Mantából tudtam pótolni a hiányzó részeket pl. díszlécek, és még sok olyan dolgot, amiről addig nem is tudtam, hogy létezik hozzá.
Végre nehezen leműszakizott. A második helyen, mert az elsőn nem akarták, mert hogy AF-es, meg nincs törzskönyv stb. 
Kis pihenés és járkálás vele, pár lerobbanás, generátor csere (generátor kontaktos volt, és megolvasztotta a főtengely jeladó kábelét..), és egyéb izgalmak jöttek. 

16.jpg

25.jpg

 

2019. februárban elkezdtem bontani. A fényezés távolról jól nézett ki, de sok hiba, rozsda volt rajta, ezért a telifénynél döntöttem….hiba volt.  Pár hónap bontás, közben szinte mindent felújítottam, amit kiszedtem, hátsó lámpák, műszerek stb.  Díszlécek, ablaktörlők, ülés tartók  stb. mentek szinterezésre. 

Természetesen az első lebeszélt szemcseszóró lemondta a dolgot, így hát áprilisban Bencénél kötöttünk ki  Kiskunlacházán. Ő szórta, alapozta. Szórás után kiderült, hogy mégsem olyan jó, mint amilyennek kívülről látszott, pl. nem volt alatta küszöb. Valószínűleg egyszer már volt szórva, benne hagyták a homokot a küszöbben, sár lett belőle és rohadt minden.
Következett a lakatolás. Egy részét és az apróságokat én csináltam, a küszöböt meg a nagyobb szaktudást igénylőket Pisti, és ő volt a tanár is. :)  Pár hónap lakatolás, és… 2019. júliusban nagy nehezen mehetett a „fényezőhöz”. Itt 10 hónap kisípolt rész következik. A végén egy fényező barátom segített ki, és lefújta az autót, mert az ott állt a kamrában. Vettem megint festéket, lakkot. Az előkészítéssel meg igazából nem volt mit kezdeni akkor már, meg sok minden utána derült ki. Mondhatnánk, hogy jól van az úgy, de nekem nem felel meg, szóval egyszer, ha már nem lesz más, újra csiszolás és fényezés jön….
És hirtelen 2020. április lett. :) 

IMG_20200521_195036.jpg

Kezdődhetett az összerakás.  A kényszerpihenő alatt persze vásárolgattam, általában németből.  Új tetőkárpit, új poliuretán szilentek, új ültető rugók, új lengéscsillapítók, fehér irányjelző, ködlámpa, sok kis gumi alkatrész, ütközők, vízlehúzók, új motorháztető nyitó és még sok minden más. Ráadásul még ráértem, építettem az itt lévő ajtók alapján elektromos ablakemelőt hozzá, csak hogy hasznosan teljen az idő. :)  

A többi csak felsorolásképp: Hangszigetelő panelek, szinte az összes kábel rendbe rakva, csatornázva, fölösleges kócok eltüntetve. Az oldalkárpitokat újra gyártottam, és bőröztem. Váltóban olaj csere, szimeringek cserélve, váltókarnál perselyek csapok cserélve. Kuplung felújítva, tárcsa kevlározva.  Itt igazából már csak a hátsó futóművet és a motort nem szedtem/szedtük szét teljesen. De megvan már a komplett új hátsó fék is, de annak cseréje még ráér. Hátsó biztonsági övek beszerelve, és még rengeteg sok apró dolog. 
2020. július. Ráraktam a C16SE vezérlést a benne lévő C24NE-re, és azóta is az van benne. Így megszabadultam a régi elavult dolgoktól (légtömegmérő, rotoros gyújtás, alapjárati szelep stb.). Minden szép és jó lenne, de elszállt a hengerfejtömítés.  Hengerfej le, felújítás, tömítés csere és vissza minden.  Még mindig nem volt az igazi, füstölt.  A helyzet romlott, mint kiderült rossz minőségű szelepszár szimeringeket raktak bele. Kicseréltük őket, de nem sokat segített, lógott a bele már.  Azért elmentünk vele egy teljesítmény mérésre, és 126 lóerőt mértek, nem is rossz egy haldokló motortól. Minden mindegy alapon, hogy lezárjam a szezont, vettem 5 liter olajat meg vizet, és lementünk Sződligetre egy veterán autós találkozóra. Semmi gond nem volt, csak nem volt szabad motorféket használni, és 2500 fölé pörgetni.  De hazaértünk. Opel sosem kop el… Felvetődött a motorcsere kérdése.

26.jpg

Vettem egy C30NE-t biztos, ami biztos alapon, meg ha már csere akkor gondoltam mehetne bele a sor 6. Közben jött egy alkalmi vétel is egy C24NE Omegára, elég olcsón. Úgyhogy Omega bontás lett a vége. Letettem a sor 6-ról (egyelőre, a garázsban elfér, és még ki tudja, mit hoz a jövő), mert nem akartam vagdosni, meg ekkora átalakítást, és persze a pro és kontra vélemények is segítettek. 
Először úgy voltunk, hogy motor be ahogy van, és kész, mert jó.  De azért a hengerfejet jó lenne lecserélni a felújítottra, aztán gyűrűzés meg csapágyazás is lett a vége. :) 

Egy kis közjátékként Pistivel elugrottunk Győrbe egy veterán bazárra, kicsit hosszabbra sikerült, mert megadta magát egy szelephimba, elrepedt. Telefonáltunk Janinak, hoztak egyet, az autópálya parkolójában kicseréltük, és indultunk haza, azóta az is van a csomagtartóban.
Így nagy nehezen végre eljutott műszakira 2020. októberben, és nem tudtak belekötni. Igaz a rendszer változása miatt, pár napig A Manta lett belőle, de az okmányirodában helyre tették a dolgot pár hét várakozás után…

IMG_20200521_195235 (1).jpg

Idén még vettem hozzá egy komplett Dbilas kipufogó rendszert, és tervezem egy 296-os tengely berakását is, mert hát azért az a 126 LE nem sok, és mindig kell egy kicsit javítani. :D  A hátsó szélvédőkre fóliát rakattam. És hátra van még a műszerfal bőrözése, meg később az ülések áthúzása, felnik felújítása stb. Mert ugye sosincs kész.
De eldöntöttem, hogy idén nem kezdek már bele semmi nagyobb dologba, nem költök rá, hanem kicsit csak használom, mert amúgy kész van. (Igen, ez sem így lesz… :)


Az autó szinte napi használatban van, mert azért van. Rossz időre meg ott a GSI . Kb. ennyi a történet, de nem teljes, mert nem is tudnék mindent leírni.

Képtár: 

 

  • Like 1

Visszajelzések

Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Hozzászólás...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ki van Online?   1 Felhasználó, 0 Névtelen, 94 Vendég (Teljes lista)

×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.