Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Teljesítmény Tuning


Amusing

Recommended Posts

Nos mivel a SolidWorks elég bonyolult program és nem értek hozzá, így maradt a karton papír és az olló, csináltam egy papír modellt, amit bepróbáltam a motortérbe és befér. Muszáj vagyok egy 1,4literes dobozt csinálni, ha azt akarom hogy a végére tudjak egy 60mm-es szívónyílást rakni. így a doboz aljának a szélessége 8cm, a félkörív legnagyobb magassága pedig 7cm. Így bele tudok tuszkolni egy 6cm-s csövet. Eddig azért rinyáltam a hely miatt mert invictus valami könyvből azt olvasta ki hogy a legkisebb airbox méret, az a motor hengerűrtartalmának a kétszerese. Ezért kísérleteztem 3liter hengerűrtartalmú dobozzal, de az esélytelen hogy elférjen, ez az 1,4literes simán elfér. Ebben még meg lehetne azt csinálni hogy a 3., 4. hengerrel szembeni fal, kicsit lejtsen, úgy ahogy a Tápi által linkelt képeken látszik és akkor még tovább csökken a térfogat valamelyest. Viszont azt már kivitelezni nehezebb.

zoloj: szerinted jó lesz így, hogy 1,4 literes, vagy próbáljam valahogy csökkenteni, mondjuk ezzel a fal döntéssel. Szerintem a 6cm-s szívócsőre szükségem van.

Szerk.: Ha a dobozt pedig téglatest formájúra csinálnám, akkor tényleg csak 4-5cm lenne a magassága, ami pedig szerintem is kicsi, főleg hogy a tüték bele lógnának 1-2cm-t.

Link to comment
Megosztás:

Hú, Zsolti, most már nagyon durván nyomod a témát!

Király a gépsas, csak így tovább! Majd egyszer megnézném én is... :icon1:

Köszi dave. Csak összefutunk majd valamikor valahol :)

A solidworks a legegyszerűbben használható 3d modellező program. :)

Akkor Én nagyon hülye lehetek a 3Dzéshez. Régebben próbálkoztam 3D Studio Max-al, de abban valahogy jobban kézreáll minden és könnyebben boldogulok. Bár lehet ha ezzel is eltökölnék napokat, sőt heteket, mint a Max-al, akkor ez is menne, csak olyan furcsa. :)

Link to comment
Megosztás:

Itt úgy működik, hogy kiválasztasz egy alapsíkot, amire rajzolsz egy zárt kontúrt, és azt húzod ki, formálsz belőle testet, vagy esetleg egy másik vezérgörbén keresztülvezetve csinálod meg.

Ezek az alapok, aztán ezt lehet figurázni sokféleképpen.

Igen, erre már sikerült rájönnöm. Néztem már pár tutorialt youtube-on. De valahogy nekem akkor sem adja :)

Link to comment
Megosztás:

A kilépő résznél a szűkítést hogy érted? :goofy:

Ezt a M5ös dobozt nem igazán értem, azt látom hogy jóval nagyobb nyomaték lesz ha kinyit a szelep, viszont a képen nem látom hogy mit és hogyan mozgat.. :)

Kilépő résznél a szűkítést úgy értem, hogy jól elkülönüljön a tartály. Tehát ne legyen a kilépő keresztmetszet pont ugyanakkora mint a tartály keresztmetszete, hogy rendesen ki tudjon alakulni a rezonancia.

M5 rezonancia szelep, gyakorlatilag a két teret kapcsolja össze vagy választja el. Ezzel variálva a térfogattal:

S38B36-RF_02.jpg

Dobozt szerintem próbáld minél kisebbre csinálni, ha tudod. Magasabb fordulaton így is szépen teljesít a kocsid, inkább közép tartományokra kellene még nyomaték.

Link to comment
Megosztás:

A bemenő levegő csővel vagyok akkor is gondban. Szerinted mekkora lenne nekem az ideális? Én 60asra gondoltam.

http://mysite.verizo...tionsystems.pdf v http://mgcgti.com/Page38.html

"An example for a 153 cubic inch 4 cylinder with a 85% VE, revving to 6000 rpm would and a desired 180 ft/sec air speed though the intake pipe would look like this:

D = sqrt(153 × 0.85 × 6000) ÷ (180 × 1130) = 1.96

You would need an intake pipe that has a 1.96" inside diameter to have 180 ft/sec air velocity at 6000 rpm for that engine. In other words the engine would need a little over 3 square inches of intake pipe area."

Nálad: 1400ccm = 85.43 cu.in (1 cu. in = 2.54^3 = 16.387 cm^3)

D= sqrt(85.43 x 1 x 7200) / (180 x 1130) = 1.738 in = 45mm de valószínűleg 50mm-rel jobban szólna. Én nem mennék annál feljebb egyébként, tekintve, hogy C20XE ~63mm belső átmérőn lélegzik és nálam úgy tűnik 7500rpm táján is kap levegőt. Honda S2000 is 60-63mm környékén van. A túl nagy átmérő nem biztos, hogy jó. Le fog lassulni a levegő a szívócsövedben. Swift GTI tuningnál is 50mm-t javasolnak...

Ami viszont ennél sokkal fontosabb, az a szívócső hossza. Hondások mondogatták, hogy padon 10-15cm változtatással előjött vagy eltűnt 15lóerő. Ha felraksz egy harmonika csövet és erre jársz kidynozhatjuk mi a legjobb beállítás....

Link to comment
Megosztás:

Zoloj!

Pár gondolat elindult bennem az eddig olvasottakkal kapcsolatban...

Opelosok körében dívik a légszűrődoboz folytásmentesítése, ami abból áll, h a belépő íves csövet, ill. a kilépő szűkített tütét eltávolítják.

4.jpg

Bevallom, én is megcsináltam. Az olvasmányok szerint viszont ezzel hazavágtam a felépített rezonanciarendszert, igaz?

A képletek szerint egy 2L motornak min.52 mm átmérőjű szívócső szükséges, tehát a szűkített tüte átmérője is bőven megfelelőnek tűnik. A szűkítésre azért van szükség, h a rezonancia ki tudjon alakulni? A plénumnál írtak miatt gondolom...

Link to comment
Megosztás:

Zoloj!

Pár gondolat elindult bennem az eddig olvasottakkal kapcsolatban...

Opelosok körében dívik a légszűrődoboz folytásmentesítése, ami abból áll, h a belépő íves csövet, ill. a kilépő szűkített tütét eltávolítják.

Bevallom, én is megcsináltam. Az olvasmányok szerint viszont ezzel hazavágtam a felépített rezonanciarendszert, igaz?

A képletek szerint egy 2L motornak min.52 mm átmérőjű szívócső szükséges, tehát a szűkített tüte átmérője is bőven megfelelőnek tűnik. A szűkítésre azért van szükség, h a rezonancia ki tudjon alakulni? A plénumnál írtak miatt gondolom...

Igen én is így gondolom, hogy a rezonanciának nem tesz jót. Viszont azt hiszem a légszűrődobozban létrejövő rezonancia alacsony fordulaton van jótékony hatással, bár nem számoltam utána. Fordulaton viszont egyértelműen fojt a légszűrőház is, meg benne a sok mindenféle. Nekem szépen jött a nyomaték, ahogy ki lett nyitva a szívóoldal rendesen, bár a programot sem ártott utána igazítani, hogy tényleg jó legyen. Sok paraméter van egy ilyen szívóoldalon, mindegyik részét lehet máshova méretezni és ezzel simítani a nyomatékgörbét - ahogy a gyáriak csinálják. Ha feltudsz áldozni alulról néhány Nm-t akkor esetleg magasabban nyerhetsz valamivel többet. Kinek mi a jó...

Arról nem beszélve, hogy hirtelen a gázra lépve mindig fulladt a kocsi. Átalakított légszűrőházzal ilyet soha nem tapasztaltam. Most tettünk nagy nyitott papírszűrőt C20NE motorra, tudok esetleg dyno-s méréseket felrakni ha van akit érdekel. Programozás nélkül alul egy picit gyengébb lett, 0.01g körül (de így is elég), 4-5000rpm között viszont egyértelműen 0.05-0.06g körül erősödött ha jól emlékszem, mindenféle program utánaállítás nélkül. Forgatva sokkal jobban használható így a kocsi, gyorsabb, nem lyukra váltasz.

Link to comment
Megosztás:

Igen én is így gondolom, hogy a rezonanciának nem tesz jót. Viszont azt hiszem a légszűrődobozban létrejövő rezonancia alacsony fordulaton van jótékony hatással, bár nem számoltam utána. Fordulaton viszont egyértelműen fojt a légszűrőház is, meg benne a sok mindenféle. Nekem szépen jött a nyomaték, ahogy ki lett nyitva a szívóoldal rendesen, bár a programot sem ártott utána igazítani, hogy tényleg jó legyen. Sok paraméter van egy ilyen szívóoldalon, mindegyik részét lehet máshova méretezni és ezzel simítani a nyomatékgörbét - ahogy a gyáriak csinálják. Ha feltudsz áldozni alulról néhány Nm-t akkor esetleg magasabban nyerhetsz valamivel többet. Kinek mi a jó...

Arról nem beszélve, hogy hirtelen a gázra lépve mindig fulladt a kocsi. Átalakított légszűrőházzal ilyet soha nem tapasztaltam. Most tettünk nagy nyitott papírszűrőt C20NE motorra, tudok esetleg dyno-s méréseket felrakni ha van akit érdekel. Programozás nélkül alul egy picit gyengébb lett, 0.01g körül (de így is elég), 4-5000rpm között viszont egyértelműen 0.05-0.06g körül erősödött ha jól emlékszem, mindenféle program utánaállítás nélkül. Forgatva sokkal jobban használható így a kocsi, gyorsabb, nem lyukra váltasz.

Engem mindenképp érdekel... :)

A légszűrőház átalakítást hogy érted? Az eredeti doboz van nagyobb ki és belépőkkel ellátva, vagy egy teljesen nulláról építettet kell elképzelni?

Ez a nagy papírszűrő henger alakú esetleg? Én legalábbis mostanában ilyesmin gondolkodom, Japanparts szűrők között lehet ilyet találni... Ez csupaszon van felrakva a szívócsőre, vagy van hozzá egy egyedi ház készítve?

Link to comment
Megosztás:

zolojnak ilyen a szívó oldala:

Ez vmi nagyköbcentis dízel kisteherhez való szűrő? Esetleg Citroen? V Peugeot?

Szinte mindenhol azt írják, h nem tesz jót a teljesítménynek, ha a motorház meleg levegőjét szívja a motor. Ezek szerint mégsem befolyásolja különösebben?

Link to comment
Megosztás:

Szerintem befolyásolja, pont ezért tervezek Én is egy olyan lezárt kis dobozkát a motortérben a gyári szűrő helyén, amibe csak elölről tud levegő érkezni, oldalról és felülről nem.

Ilyesmit:

129_0609_03_z+project_nissan_titan+cold_air_intake.jpg

50es szívócsővel, viszont tudom csökkenteni a tartály méretét, mindjárt kiszámolom hogy így mekkora lesz a térfogat. :)

Szerk.: Nos, így már lement 1,2 literre a térfogat, persze ez a külső térfogat, ebből levesz még az anyag vastagság, szóval szerintem a belseje 1liter körül lesz, ez így már jól hangzik? :)

Szerk No.2: Én úgy emlékszem hogy zoloj Nekem valami Alfa Romeo-t emlegetett, vagy valami ilyesmit. Mármint amiből a szűrő származik.

Link to comment
Megosztás:

zolojnak ilyen a szívó oldala:

huha ezt azért nem akartam publikálni... de tényleg ilyen

Egyébként számít persze, általában rá van vezetve a hideg levegő flexibilis csővel és alulról is szív rendesen, de jobb ha le van különítve, úgy is volt régebben. Nagy különbséget nem éreztem...

Ami talán fontos különbség, hogy kisebb fordulaton, megemelt előgyújtásnál, ha a szűrő nincs leválasztva a motortérről sokkal könnyebben alakul ki kopogásos égés, de ez csak kb. 3-3.5k fordulatig jellemző.

Link to comment
Megosztás:

Ez vmi nagyköbcentis dízel kisteherhez való szűrő? Esetleg Citroen? V Peugeot?

Szinte mindenhol azt írják, h nem tesz jót a teljesítménynek, ha a motorház meleg levegőjét szívja a motor. Ezek szerint mégsem befolyásolja különösebben?

Ez egy Lancia Lybra 2.0 20V szűrő, ugyanezt tettük a C20NE-re is.

Főleg télen szoktam így használni mert különben az életben nem melegedett be a motor, túl sokat fogyasztott...Télen így simán jó.

1845forint a szűrő a bárdiban kedvezménnyel, Bauhausban lehet hozzá venni 200 forintért PP-H kupakot, ami 110mm-es szabvány átmérőjű. Pont bele lehet erőltetni az egyik nyitott végébe, a másik végére meg célszerű egy régi direktszűrő gumitalpat felhasználni és onnantól csak a szűrőt kell időnként cserélni. Tökéletesen szűr, olcsó és semmit nem fojt...

Link to comment
Megosztás:

Szerintem befolyásolja, pont ezért tervezek Én is egy olyan lezárt kis dobozkát a motortérben a gyári szűrő helyén, amibe csak elölről tud levegő érkezni, oldalról és felülről nem.

Ilyesmit:

50es szívócsővel, viszont tudom csökkenteni a tartály méretét, mindjárt kiszámolom hogy így mekkora lesz a térfogat. :)

Szerk.: Nos, így már lement 1,2 literre a térfogat, persze ez a külső térfogat, ebből levesz még az anyag vastagság, szóval szerintem a belseje 1liter körül lesz, ez így már jól hangzik? :)

Szerk No.2: Én úgy emlékszem hogy zoloj Nekem valami Alfa Romeo-t emlegetett, vagy valami ilyesmit. Mármint amiből a szűrő származik.

Igen ez a térfogat már kezd nekem tetszeni, alakul a dolog.

Link to comment
Megosztás:

Engem mindenképp érdekel... :)

A légszűrőház átalakítást hogy érted? Az eredeti doboz van nagyobb ki és belépőkkel ellátva, vagy egy teljesen nulláról építettet kell elképzelni?

Légszűrőház átalakítás C20XE-nál úgy nézett ki, hogy alulról a rezonancia doboz el lett távolítva, elölről pedig vastagabb csövön kapta a levegőt.

Mérés: csúcsban 0.08g körüli eltérés van a nyitott szűrő javára, programozás nélkül.

C20NE%2520CAI%2520dyno.jpg

https://lh4.googleus...12/SAM_3890.JPG

https://lh6.googleus...12/SAM_3893.JPG

Link to comment
Megosztás:

Ez egy Lancia Lybra 2.0 20V szűrő, ugyanezt tettük a C20NE-re is.

Főleg télen szoktam így használni mert különben az életben nem melegedett be a motor, túl sokat fogyasztott...Télen így simán jó.

1845forint a szűrő a bárdiban kedvezménnyel, Bauhausban lehet hozzá venni 200 forintért PP-H kupakot, ami 110mm-es szabvány átmérőjű. Pont bele lehet erőltetni az egyik nyitott végébe, a másik végére meg célszerű egy régi direktszűrő gumitalpat felhasználni és onnantól csak a szűrőt kell időnként cserélni. Tökéletesen szűr, olcsó és semmit nem fojt...

Ez nagyon ötletes, köszönöm!

Valahol olvastam, h a plénum előtti szívócső hossznak is elég fontos szerepe van, 4,3cm változtatással 1000f/min-nel tolja el a csúcsnyomatékhoz tartozó fordulatszámot... Jól sejtem, h akkor ez meg kell hogy egyezzen a pillangó és a szívószelep közötti rész hosszával? Vagy teljesen nyitott folytószelep mellett a légszűrőtől a szívószelepig egy egybefüggő csőnek számít, és esetleg lehet játszani a hosszával?

Link to comment
Megosztás:

Ez nagyon ötletes, köszönöm!

Valahol olvastam, h a plénum előtti szívócső hossznak is elég fontos szerepe van, 4,3cm változtatással 1000f/min-nel tolja el a csúcsnyomatékhoz tartozó fordulatszámot... Jól sejtem, h akkor ez meg kell hogy egyezzen a pillangó és a szívószelep közötti rész hosszával? Vagy teljesen nyitott folytószelep mellett a légszűrőtől a szívószelepig egy egybefüggő csőnek számít, és esetleg lehet játszani a hosszával?

Igen pont erről írtam korábban, hogy 10-15 lóerőt lehet ott veszteni, ha rosszul van hangolva. De ez a pillangószelep és a légszűrő közötti távra vonatkozik. Tényleg úgy van ez, hogy szívóoldalon minden átmérőnek, térfogatnak és hossznak komoly szerepe van.

A pillangó és a szívószelep közötti rész általában két fontos részre osztható. Egyfelől a szívócsövek hossza és átmérője a szívószelep és a tartály között, másrészt a tartály térfogata, de ezekről már volt szó.

Ha van kedved ezt lehet olvasgatni a témában:

http://www.team-inte...lculations.html

Pl ott van a tartályban található levegő, rugóként modellezve a lengéstani hasonlóság miatt. Gyakorlatilag az ott található légtömeg sajátfrekvenciája adja azt a fordulatot ahol a motort túl fogja tölteni, akár 1.45bar-ig is.

Ezen a képen jól látható, hogy épül fel egy rendes szívósor. Persze egy ilyen B-os Jun motor komoly fordulatra épül, azért is a nagy tartály.

Junplenum2.jpg

így kell kétliterest építeni :)

Link to comment
Megosztás:

Zsoltee:

Lenne hozzád egy kérdésem:

Láttam, hogy az autódban F13CR 3.74-es végáttételű váltó van a gyári (ha jól emlékszem) 4.18-as helyett.

Mi változott az autó viselkedésében a csere után?

Azért kérdezem, mert most tudnék venni az astrámba egy 4.18-as F17-es váltót a gyári 3.94-es helyére (pont ellentétes "tuning" lenne, mint a tiédben).

Link to comment
Megosztás:

Nekem van 4.18-as váltóm, az előző 1.8 16v motorral használtam. Nagyon lehet vele haladni, viszont kis kerékkel az 1-est el lehet felejteni annyira rövid. Rajtoláskor csak forgatja a kerekeket gyorsulás nélkül, 2.-ból jobb indulni vele. A végsebessége igen gyér a kocsinak hacsak ki nem cseréled az 5. fogaskerékpárját a W jelüre.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.