Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos dizájn (LEDek, neonok, xenon és társai)


ScatMan

Recommended Posts

Nah!

Tóbiás már válaszólt helyettem! :P

A lényeg h egy trabiból nem lesz ferrári... csak jó nagy tuning árán.

Tehát ami nincs, azt egy mezei stab nem varázsolja elő..

elektronikával megoldható lenne, de sztem sincs értelme.. inkább én is leosztanám vhogy a ledeket.

mondjuk 2 led elé egy ellenállat. az 7 volt.. így maradna frankón tartalék nekik...sőőt.. úgy rémlik van 7 voltos feszstab is... vagy 9es, és ahoz belőni az áramot.

vagy 5voltos, megemelni az említett potis dologgal.

Nem tudom milyen a nyák kialakítása, de gondolom egy csík... azon a négy led a + és - között.

ahogy rajzoltad, csak gondolom nem ilyen rácsban mennek a vezetők.

Szóval átalakítanám úgy, hogy.. ehh..lementem a rajzod és megpróbálom ott.. így hosszú :D

Link to comment
Megosztás:

  • Hozzászólások 1,6k
  • Létrehozva
  • Legutolsó válasz

Legtöbb hozzászólás

Legtöbb hozzászólás

ledek.jpg

Nah mondjuk vhogy így... ...(remélem nem hülyeség,mert ha igen, előveszem a könyveimet.. bár akkor még hol voltak a kék ledek.. meg ilyenek h 3.5 volt a nyitófesz...)

bár ez csak egy variáció. lehet középen egy föld és két 12 volt(vagy vmilyen stabilizált fesz), az ellenálás is lehet a ledpár másik oldalán. ez márcsak a paneled kialakításától függ.(hogy ne kelljen túl sokat gányolni.

esetleg azt megpróbálhatod, hogy az egész kóceráj (az eredetiről van szó) elé betolsz(+ - közé) mondjuk egy 2200mikrofarádos minimum 25 voltos kondit. De az max a zene tucc-tucc-ainál használna valamit.

Vagy ha nagyon nem akarsz variálni, és lesz időm, megnézem hogyan lehetne több feszt varázsolni a 12 voltból.. bár sztem az nem olyan jó 5let.

ui: egy sornál eltévedt a kocka... (ellenállás) természetesen oda is kő... :P

Link to comment
Megosztás:

ui: egy sornál eltévedt a kocka... (ellenállás) természetesen oda is kő

Meg 2 sor led csinál egy hátraarcot az eredetihez képest! :P

Vagy a középső sávot megduplázod és a bekőtés sorban:föld ; 2 sor led ; 12v ; főld ;2 sor led ; 12v

(Ellenállatok természetesen maradnak)

(Laci átrajzolod így?)

Link to comment
Megosztás:

Meg 2 sor led csinál egy hátraarcot az eredetihez képest! :P

Vagy a középső sávot megduplázod és a bekőtés sorban:föld ; 2 sor led ; 12v ; főld ;2 sor led ; 12v

(Laci átrajzolod így?)

Há az tény, hogy polaritáshelyesen kell bekötni, különben nem lesz fény, max. füst..

Link to comment
Megosztás:

Egy gond van már csak:

-A LED-eket sorba kötöttem négyesével.

...

-Ha csak gyújtást adok rá (12V), akkor haloványan világítanak

-Ha jár a motor (14 V), akkor gyönyörűen világít

-Ha kicsit esik a feszültség (lámpa felkapcs, nagy mély a mélyládán), akkor megint haloványodik (ütemre is akár :P)

Már a kezdeteknél akartam írni, mikor Loree említette, hogy Ő négyes csoportokba rendezi a ledeket, ellenállat nélkül. Aztán inkább nem károgtam bele, hogy nem lesz jó :oops: , hiszen azt is írta, hogy sokat játszott már ilyenekkel.

Hát én is. A termékismertetők átböngészése és 6-700 led beszerelése után, asszem, van némi tapasztalatom.

- A ledek elé mindenképp KELL előtétellenállás, ami korlátozza a rajta átfolyó áramot!

- A fényerő véletlenül sem lineárisan függvénye az átfolyó áramnak. A 10mA áramfelvételnél kibocsátott fény kb duplája 30mA-nél jelentkezik, de ilyenkor a led hőterhelése is megnő, magyarul hűtésről is gondoskodni kell. A fényerőkülönbség (saját próbáim szerint, de ez a leírásban is benne van) 20 és 30mA áramnál észrevehető, de nagyon minimális. Éppen ezért, én 20mA-rel szoktam számolni, ilyenkor még bőven elég az a hűtőfelület, amit a nyákon lévő fólia biztosít. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az átfolyó áramerősség növelésével az élettartam jelentősen csökken!

Szóval, ami nálam bejött: helytől függően, kettes, vagy hármas soros csoportokat csinálok a ledekből, két lednél 330ohm előtéttel, háromnál 220ohmmal. A kéknél és zöldnél nyugodtan lehet három elé 330ohmot tenni, szinte észrevehetetlen a fényerőcsökkenés, de élettartamban sokat jelent. Feszültségingadozásra annál érzékenyebb, minél kisebb az előtétellenállat, de 220ohm felett alig érzékelhető a változás. Kondér biztosan nem fog segíteni, mint ahogy fesszabályzó IC sem, hacsak nem csinálsz nagyobb feszkót, mint amire szabályozni szeretnél.

Végül érdekességképpen: a VW-k kék műszercsoportjaiban kettessével vannak sorbakötve a ledek, csoportonként 1k (!) előtéttel. Hasonló műszercsoportokban, amik még zöld világítással jöttek ki '97 környékén, hármas csoportok vannak kialakítva zöld ledekből (ezek paraméterei nagyon hasonlóak a kékekhez), 610ohm előtéttel. És mégis jól működnek!

Bocs a hosszért, ennél jobban nem tudtam zanzásítani. :oops:

Ha már ilyen hosszú lett, itt egy nem túl jó kép haverom ######trájának BC-jéről, 21 kék léggyel: 5211699.jpg

Kicsit soknak tűnik a 80 led, nekem a digit műszercsoport három kijelzőjét világítja 84, és ahhoz is kellett fényerőszabályzó, hogy ne csináljon menet közben koponyaröntgent...

Link to comment
Megosztás:

Aztamindenit :P

Köszi a sok hozzászólást, és magyarázatot... Sajnos tényleg 80 LED kellett nekem, és így is napsütésben napszemüvegen keresztül már neccessen látszik a cucc... Vagy nem mennek fullon a LED-ek?

Sajnos az átkötés nem jó megoldás esetemben, mert így is túlzsúfolt a panel.

Max azt tudom csinálni, hogy 1 sor LED-et nem használok, és akkor a 3 sor elé teszek egy ellenállást.

Mennyire melegedne egy jó nagy? Illetve mivel a 12 V az izzó foglalatából csatlakozik, lehetne kintre is tenni a nagy ellenállást. Ott meg hűti majd valami. Vagy mivel ez az egész Kadettban van a frisslevegőbeömlő helyén, a menetszél tudja hűteni. :D

Kérdés, hogy 3 sor LED elég-e neki. Én azt nem értem, hogy a 21 db hogy lehet elég :D

Ha jól értem akkor nekem valami nagy teljesítményű 220 ohm-os ellenállás kéne. Lehet ezekre hűtőbordát rakni? :P

Link to comment
Megosztás:

Én írtam már akkor is,de hiába...

Én is ledesíteni fogom omegám belsejét, de én is ellenállások felasnálásával. Villamosmérnökként nekem ellenemre van a szbályozatlan körök használata.. Márpedig ellenállás nélküli ör az bármikor elszabadulat és menet közben füstoszlop lesz a műszerfalból.

Mi van, ha az egyik LEd "átszakad" és a maradék 3 kap 14 voltot?

Szerintem füst... :?

Link to comment
Megosztás:

Max azt tudom csinálni, hogy 1 sor LED-et nem használok, és akkor a 3 sor elé teszek egy ellenállást.
Ez nem hangzik rosszul! Akkor az egyik led helyére tehetnél ellenállást, persze minden oszlopra. Esetleg nem egy sort veszel ki, hogy ne legyen foltos a kijelző, hanem minden oszlopból máshonnan... Próba, cseresznye! :-)

Mennyire melegedne egy jó nagy?

Én inkább maradnék a több kisebbnél.

Kérdés, hogy 3 sor LED elég-e neki. Én azt nem értem, hogy a 21 db hogy lehet elég :P

A Zigazság az, hogy ez egy korai darab (ez a forrasztásokból is látszik :oops: ), és kicsit foltos. Viszont azért vannak így megcsinálva a vezetősávok, hogy lehessen rajtuk pakolászni a ledeket. Amikor kész lett, azt mondta a srác, hogy neki így is jó, de ha nekem nem tetszik, majd alakítok rajta máskor. Ennek úgy két éve... Szvsz még 6 led kellene bele, de a feliratok miatt már így is csak akkor lehet észrevenni a foltokat, ha direkt figyeled. Ja, és ez is BC, nem TID.

Link to comment
Megosztás:

1 sor LED-et nem használok, és akkor a 3 sor elé teszek egy ellenállást.
Ez így majdnem jó, de csak majdnem!

Ne a sor elé rakj ellenállást, hanem a nem használt sor mindeggyik ledje helyett!

Mennyire melegedne egy jó nagy?

A jó nagy az sacc/kb 5W-os lenne,és lehet,hogy nem birnád megfogni.

(én nem javaslom)

Meg lettem előzve

Link to comment
Megosztás:

Ma reggel is alapjáraton elhalványult az egész, aztán fordulatra kivilágosodott :P

Akkor lehet az egészet újraforrasztom. Csak az a gáz, hogy most 80-al jó nekem. Annyi meg nem fér be ellenállásokkal... még ha 1 sor is lejön (20 db) Akkor is 3-asával tudok nekik ellenállást adni... De nem lesz kevés az a 60? :D Sötétben így se süti ki a szemem...

Vagy lehet, ha három LED+ellenállás kombót választom, akkor fényesebb lesz?

Link to comment
Megosztás:

Még egy apróság a mennyiségekkel kapcsolatban: igaz, hogy ezek a műszercsoportok ledes világításra vannak kitalálva, de a "kék" VW-k 6-6 db léggyel világítják a nagy műszereket, a kicsiket 2-2-vel, plusz a mutatókat 2-2 darabbal. Az LCD-k alatt 4-4 van. Ugyanez zöld verzióban: 7-7db a km-órának és a fordszámmérőnek, 2-2 a hőfok- üzemanyagszintmérőnek, 3-3 a mutatóknak és 4-4 az LCD-knek. Ennél még érdekesebb a rönóké (konkrétan a Masterére emléxem, de ha jól láttam, ugyanez van az Opel Vivarokban is), ezeknél összesen 6(!) led világít mindent, + asszem, 3 az LCD-t! :shock: A titok a jól megetervezett fényvezetőkben van, kár, hogy emiatt nem egyszerű a mutatókat más színűre világítani...

Link to comment
Megosztás:

elszabadulat és menet közben füstoszlop lesz a műszerfalból.

Mi van, ha az egyik LEd "átszakad" és a maradék 3 kap 14 voltot?

Ejnye-ejnye mérnök úr! Nem figyelünk?

3 db sorbakötött led-ből, ha elszáll egy a többi már nem kap feszültséget!

A másik : a Ledek ritkán szállnak el látványosan,előbb elég a bennük lévő vékony vezető aranyszál,az meg észrevehetetlen. (megint az elmélet és a gyakorlat különbözősége)

Legdrasztikusabb ilyen élményem az volt,amikot egy 5mm-es ledet finoman túlhajtottam: előszőr pirosból lassan sárgára váltott (átlátszó burkolat) majd egy viszonylag hangosat durrant és ledobta a kalapját,de füst nem volt.

Link to comment
Megosztás:

Ejnye-ejnye mérnök úr! Nem figyelünk?

3 db sorbakötött led-ből, ha elszáll egy a többi már nem kap feszültséget!

A másik : a Ledek ritkán szállnak el látványosan,előbb elég a bennük lévő vékony vezető aranyszál,az meg észrevehetetlen. (megint az elmélet és a gyakorlat különbözősége)

Legdrasztikusabb ilyen élményem az volt,amikot egy 5mm-es ledet finoman túlhajtottam: előszőr pirosból lassan sárgára váltott (átlátszó burkolat) majd egy viszonylag hangosat durrant és ledobta a kalapját,de füst nem volt.

Nana.. Nekem eddig egyetlen LED szállt el a kocsimban. Úfy lett meg, hogy a kicsire méretezett ellenállás füstölni kezdett. Ugynis nem tudom mit csinált a LEd, de rövidzár lett.. :evil: Qrvamókás útszélen műszefrfalat bontani és poroltóval a balkézben.. 8)

Link to comment
Megosztás:

nem tudom mit csinált a LEd, de rövidzár lett

Ez egyedi eset lehetet,sok ledet vágtam már haza életemben,de zárlatba menővel még nem találkoztam.

Egyébbként nem volt az az ellenállás olyan rosszul méretezett,ha a maradék két ledet nem tudta megfektetni.

Ebből számomra az jön le,hogy hiba esetén jobb ha határértéken vannak meghajtva a ledek (akkor legalább simán szakadásba mennek és nincs velük nagyobb gond :P )

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.



×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.