Üdv,
ha valaki nem akar 35-40 ezer forintot kiadni egy új AGR szelepre és hajlandó kicsit reszelgetni annak érdekében, hogy működjön az autója még egy darabig a jelenlegi szeleppel, annak itt van pár gondolat ami nekem bevált.
Tapasztalatom, hogy két dolog árt ennek az alkatrésznek:
- ha az autó eszi az olajat - mondjuk a szelepszár szimmering miatt - vagy sok a városi tötyörgés akkor elkormolódik, ez javítható féktisztítóval, hosszú tempós pályázással
- sok városi vezetés vagy alacsony (1500 rpm környéke) fordulatú használat miatt a szelep tetején levő potméter lába elhajlik vagy elkopik a szénréteg. Ezt legkönnyebben úgy diagnosztizálhatod ha a 3. és 4.(vagy 2. attól függ honnan nézed) lábra ohm mérőt teszel 6,5 k ohm körüli érték az alaphelyzet, ahogy a szelep tengelyét tologatod szépen csökken az ellenállás (tologatás közben nem mutat szakadást)
A javítás folyamata:
Kiveszed az EGR szelepet, befogod egy satuba, a préselt fém palástot a henger magasságában végig vasfűrésszel megvágod, óvatosan addig amíg nem látod az alatta levő légrést. Ezután a tekercs körüli fém burkoló lemez lehajtható egy komolyabb csavarhúzóval, fogóval. Ha le sikerült szedni látható, hogy ez az alkatrész sem agysebészet, csupán egy tekercs és egy gagyi potméter.
A potméter ezután leemelhető a tekercsről, fröccsöntött zárt háza van. A poti tengelye körüli házat körbe 270 fokban megvágod egy szikével, akkor szét lehet azt is szedni. Ha a tengelyt kihúzod azon van 10-10 db kis bajusz ami a műanyag lap szénrétegén csúszkál. Ha van rajt elég szénréteg, akkor csak a bajuszok nem érnek hozzá, picit lehajtod 1-2 mm-rel őket, aztán mehet vissza egy kis zsír kíséretében. Ezután visszahajlítod a poti házát, megragasztod pillanatragasztóval, vagy szilóval, a lényeg hogy ne menjen bele pára és por, aztán a potit visszarakod a tekercsre kis szilóval vissza a fém palást egy bilinccsel visszaszorítva.
Én már javított am 3 db-ot garantátltan még 50ezer kmt elmegy, utána viszont tuti kuka mert elkopik a potméter csúszkája.