Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Bigblock Corsák / kérdések, válaszok, infók


Demó

Recommended Posts

Akárhányszor elkezd valaki nagyobb féket faragni a Corsajara, mindig jön, hogy baromság....

Láttatok már fékhatás mérőt, tudjátok milyen elven működik?

Mondok egy konkrét példát. Off autóról lesz szó. Citroen Xsara 1,4i és ugyanezen autó VTS változata 2000 16V és 167 Le. A karosszéria és a futómű gyakorlatilag ugyanaz, a VTS-ében vastagabbak picit a torziós rudak és alacsonyabb, keményebb gyárilag az eleje is. Az 1,4i-n elöl egy 247 mm-es hűtött tárcsa van, hátul dobfék, a VTS-en gyárilag elöl 288 mm-es trácsák, hátul pedig 250 mm-es tárcsafék van, valószínüleg a kisebb fék is állóra fékezi a vts-t is, de a Citroen tudatlan mérnökei mégis érthetetlen módon nagyobb fékeket tettek a 3x erősebb VTS-re...

Azért ezt az autót hoztam példának, mert ezekkel van tapasztalatom, mindkét autóból sokat próbáltam a Citroen szervizes pályafutásom alatt és nagyjából ugyanennyit fékpadoztam is, hát mit is mondjak, van egy leheletnyi különbség a két autó féke között. Ugyanezt a példát lehetne hozni akár egy másik francia autóra is a 306-os Peugeotra, abból is van 1,4i 75 Le és van S16 167 Le. a fékekkel ugyanaz a szitu mint a citroenen.

Link to comment
Megosztás:

Én sosem mondtam hogy baromság a nagyobb tárcsa (azok után hogy a C12NZ Corsámon 256-os ATE PowerDisc-ek voltak, nem is tehetném), mindössze arra gondoltam hogy ha pusztán a tárcsát cseréled nagyobbra, de a fékbetét és a főfékhenger is ugyanakkora marad, akkor szvsz a fékhatás nem lesz jobb (hiszen ugyanakkora felületet ugyanakkora erővel nyom rá a tárcsára), csak később melegszik el. Ez sem hátrány éppen, csak hétköznapi használatban ritkán jön ki az előnye (mondjuk amikor meg kell akkor nagyon kell :D).

Gondolom az említett Citroennel is ez a helyzet: a gyáriak feltételezték hogy a VTS-t nem konstans 72km/h-s tempóval hajtják (mert akkor tényleg felesleges lenne a nagy fék), hanem néha megkergetik, és olyankor akár el is melegedhet a fék, tehát szükség van nagyobb tárcsára.

Link to comment
Megosztás:

Gabi, ebben nincs igazad. Gondolom neked is ismert az erőkar fogalma. Ha egy kerékcsavart pl. nem tudsz meglazítani, akkor csövet raksz a kulcsra, hogy ugyanazzal az erővel, nagyobb hatást tudj kifejteni. Ugyanez történik a nagyobb féktárcsa használatánál is.

De mivel ilyen esetekben nem csak a tárcsákat cserélik nagyobbra, hanem a nyerget és ez ezzel együtt a fékbetéteket is, nincs is lehetőség arra, hogy ugyanakkora fékbetéteket használj, mint a kisebb tárcsákkal. Egy 288-as nyeregbe közel kétszer akkora felületű a fékbetét, mint a 256-os nyergekben, a 284-nek pedig valahol a kettő között van.

De természetesen ugyanúgy fontos a gumi, sőt, a futómű is.

Az viszont tény, hogy még nem láttam átalakított, nagyobb fékes autót, ami rosszabb lett volna, mint amilyen gyárilag volt a kisebb fékrendszerrel. Sőt, Én ijedtem már meg 256-os fékkel szerelt A Corsában, hogy nem fogok tudni megállni a kereszteződésig és ezt csak azért, mert az én (akkor még) 256-os fékkel szerelt Corsám után ültem át bele. :)

Engem senki nem fog meggyőzni, hogy jobb a gyári :)

Link to comment
Megosztás:

No én mint mondtam nem vagyok semmi jónak az elrontója.

Szóval ma,holnap amikor rákérek szerelő havernál felpattintunk előre 256 hűtötteket.

A főfékhengert is cserélni kellene? Gondolom ha kisebb hengerrel nyomok nagyobb munkahengereket,akkor lejjebb fog fogni,vagy ez nem jelentős különbség?

Nem fogja meg ez a nagyobb tömeg miatt a 85lovas kismotoromat? Kevés Le-nél minden pacira vigyázni kell.

Télen csúszós úton nem lesz adagolhatatlan kvázi túl erős légyfingra is blokkolós?

Azt is elmondom ha lóf@szt nem ér,meg azt is ha beoptam az elvemet és sokkal jobb lett. :D

Csere előtt a harmadikat végighúzatva majd keményeket fékezve megpróbálom elmelegíteni a 236 tömört,aztán ugyanezt megcsinálom 256tal is így friss lesz az összehasonlítás.

Link to comment
Megosztás:

No én mint mondtam nem vagyok semmi jónak az elrontója.

Szóval ma,holnap amikor rákérek szerelő havernál felpattintunk előre 256 hűtötteket.

A főfékhengert is cserélni kellene? Gondolom ha kisebb hengerrel nyomok nagyobb munkahengereket,akkor lejjebb fog fogni,vagy ez nem jelentős különbség?

Nem fogja meg ez a nagyobb tömeg miatt a 85lovas kismotoromat? Kevés Le-nél minden pacira vigyázni kell.

Télen csúszós úton nem lesz adagolhatatlan kvázi túl erős légyfingra is blokkolós?

Azt is elmondom ha lóf@szt nem ér,meg azt is ha beoptam az elvemet és sokkal jobb lett. :D

Csere előtt a harmadikat végighúzatva majd keményeket fékezve megpróbálom elmelegíteni a 236 tömört,aztán ugyanezt megcsinálom 256tal is így friss lesz az összehasonlítás.

Főfékhenger maradhat igazából a gyári, kicsit talán lejjebb fog majd, de nem mérvadó.

Kíváncsi leszek majd, hogy mire jutsz, én így igazából soha nem hasonítottam még össze, mert általában egyből cseréltem a főféket és a rásegítőt is, így meg aztán egész más lett a fék a kocsin.

Próbáld ki, így majd kiderül, hogy mi az igazság.

Öcsémnek 256 van a C14NZ A Corsáján, meg Gabinak is az volt az 1.2-n, nem hinném, hogy érezhetően fogná a kocsit, nem túl nehéz még az a rendszer.

Próbálj majd egy 160-ról, vagy 180-ról állóra fékezős tesztet is. :)

Link to comment
Megosztás:

A 160-0 még könnyen menni fog,180ra gyorsuláshoz km-ek kellenek az 1.6xz (x-mert emelt kompresszió) motornak. :goofy: Olyan hosszú,jó minőségű,tuti trafimentes szakaszt meg nem tudok a környéken.

Számít valamit,hogy miről jött a nyereg,tárcsa? Ez asszem nagyblokkos A vekin volt.

Kitartó nyúzással elmelegszik kisblokkos korza alatt ez a fék vagy már majdnem lehetetlen? Szóval kell kisblokk alá még ennél nagyobb vagy pont jó lesz? Mert szerintem akad ott még 256nál nagyobb is...de még 14-es felninél szeretnék maradni.

Haver tett közönséges ötajtós astra f hátsó rugókat 14sz b corsa alá. Állítólag sokkal jobb lett és feljebb sem került a hátulja. Még lehet azt is kipróbálom,keményített hátuljával növelem a túlkormányzást ugye,ami nem jönne rosszul.

Link to comment
Megosztás:

Kétféle 256-os fékrendszer van, a kisebbik talán olyan, mint a 236, csak nagyobb tárcsával, ilyen volt nekem a C18NZ Astra kombin, mindenképp a nagyobbat szereld fel, ami pl. C20NE Vectrákon volt. 54mm-es dugattyú van azokban a nyergekben és ez valahol kívül bele is van öntve. A kisebbiknek csak 20mm vastag tárcsája van, a nagynak 24mm.

Ha normális minőségű fékbetét van hozzá, akkor jóformán lehetetlen elmelegíteni utcán, ilyen könnyű autóval. Nekem a 256-os Brembo tárcsa, Ferrodo betét kombó 4-szeri 200-ról majdnem állóra fékezés után már izzott, füstölt, érezhetően romlott a fékhatás is, de még fogott és megállított. Mondjuk később meg is jelentek apró hajszálrepedések a tárcsa felületének közepén körbe. :D

Én ezért is cseréltem annó nagyobbra a következő projektnél. :)

Ha megemeled a seggét, érezhetően veszíteni fog a stabilitásából a kocsi, mint kanyarban, mint nagyobb sebességnél. Én inkább ültetném és a kanyarstabilizátorokkal lehet még játszani. Próbálgatni kell, van aki nagyokat használ körbe, van aki elől kicsit, hátul nagyot, nekem hátul 2 is van, elöl csak 1 nagy, de a végén kivettem, mert ki akartam próbálni nélküle.

Ha gyorsan és stabilan akarsz kanyarodni, mindenképp egy jó ültetett futóművel és jobb, legalább 185-ös gumikkal kell számolni, lehetőleg nem túl magas, stabil oldalfallal.

Abért Robinak most pl. egy állítható KW futóműve van és 195/50R15 BF Goodrich gumik és nagyon durva lett, úgy kanyarodik, mint egy gokart. :)

http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39793

Link to comment
Megosztás:

Kösz,majd figyelek rá,hogy a nagyobb kerüljön rá.

Ültetett futóművel meg alacsony oldalfallal az a baj,hogy nagyon gyakran járok soltvadkert-kiskunmajsa-szeged úton. 100nál akkorát üt néhány keresztborda,hogy a 165/65ös oldalfalat is sajnálom. Még ezt megültetve lehet néhol leérne a karter és gondolom egy jobb sportfutómű egy ló ára. :D Gumis srácnak volt 195 astra alatt,de rossz úton nagyon szidta,175tel jó kompromisszum a tapasztalatai szerint.

Stabival viszont eljátszanék, van eladó hátsó vastag stabid? Nekem csak vékony van elöl-hátul.

Link to comment
Megosztás:

Ahogy méregettem, B Corsába talán passzolhatnak a Kadett, vagy Astra stabrudak. Majd körülnézek, egy Kadetté talán még lehet is valahol.

Nekem semmi problémám nem volt a 195-ösökkel, de mondjuk a Vadkert-Majsa szakaszon nem is fordulok meg gyakran, inkább kerülök :D

Link to comment
Megosztás:

Ahogy méregettem, B Corsába talán passzolhatnak a Kadett, vagy Astra stabrudak. Majd körülnézek, egy Kadetté talán még lehet is valahol.

Nekem semmi problémám nem volt a 195-ösökkel, de mondjuk a Vadkert-Majsa szakaszon nem is fordulok meg gyakran, inkább kerülök :D

Okés ha találsz szólj rám,mert tuti kell.

Link to comment
Megosztás:

Gabi, ebben nincs igazad. Gondolom neked is ismert az erőkar fogalma.

Hopsz, tudtam hogy megfeledkeztem valamiről... :blush: Igazad van.

Egy 288-as nyeregbe közel kétszer akkora felületű a fékbetét, mint a 256-os nyergekben, a 284-nek pedig valahol a kettő között van.

Ez viszont nem feltétlenül igaz, Astránál az OPC fékbetéte a 308-as tárcsához milliméterre akkora, mint nekem a 280-ashoz. Úgyhogy ha a dugattyú is ugyanakkora (meg a főfékhenger), akkor itt aztán tényleg csak az erőkar jöhet számításba.

Link to comment
Megosztás:

Engem senki nem fog meggyőzni, hogy jobb a gyári :)

Én izzadtam meg anno a vácin, mert a 236 úgy elmelegedett 5. fékezés után, mint a picsa. Nyúltam a kéziért...

Az biztos, hogy a Corsa gyári rásegítője nem egy Fiat vagy Citroen, de pont ezt szeretem benne, hogy "dolgozni" kell vele.

Link to comment
Megosztás:

Ez viszont nem feltétlenül igaz, Astránál az OPC fékbetéte a 308-as tárcsához milliméterre akkora, mint nekem a 280-ashoz. Úgyhogy ha a dugattyú is ugyanakkora (meg a főfékhenger), akkor itt aztán tényleg csak az erőkar jöhet számításba.

Ez igaz, a 308-as i500/OPC féknyergek tényleg ugyanazok, mint a 288-é, csak annyi a különbség, hogy a nyeregtartó 1 centivel kijjebb tartja a nyerget.

Erről én is tudtam, mert volt már i500-as 308mm fékem.

Link to comment
Megosztás:

Ez igaz, a 308-as i500/OPC féknyergek tényleg ugyanazok, mint a 288-é, csak annyi a különbség, hogy a nyeregtartó 1 centivel kijjebb tartja a nyerget.

Erről én is tudtam, mert volt már i500-as 308mm fékem.

De most már legalább biztos hogy egy esetleges upgrade-hez nekem csak a tárcsa kell meg a nyeregtartó, nyereg és fékbetét maradhat.

Link to comment
Megosztás:

Én használtam 236hűtött/dob, 256/260, 288/286, 308/286...22es abses ffhval.

Az első váltás nem nagyon érződött. 288 azért már határozottabb volt. A nagyobb dugók miatt beljebb ment a pedál, viszont az adagolhatósága falábúaknak is kiváló volt. Kissé szivacsos érzésként tudnám leírni. Felkerült a 308, úgy ahogy írjátok. Ekkor is éreztem javulást, de lehet a tárcsa miatt. Anno talán Voszi mondta, hogy a gyári saab tárcsák eléggé jók. A 288am nem tudom miféle volt, a 308 viszont saab. Aztán később bekerült az omega duplarásegítő 25/20 és kapott 5.1 nyálat. Hátőőőő. :D Oda kell figyelni mit tapos az ember. Aki először ül át egy "sima" opelfékes autóból, az eléggé meglepődik.

Undorító milyeneket lehet vele fékezni, persze ehhez gumi sem árt, de a contisport3 kapaszkodik.

Link to comment
Megosztás:

Én használtam 236hűtött/dob, 256/260, 288/286, 308/286...22es abses ffhval.

Az első váltás nem nagyon érződött. 288 azért már határozottabb volt. A nagyobb dugók miatt beljebb ment a pedál, viszont az adagolhatósága falábúaknak is kiváló volt. Kissé szivacsos érzésként tudnám leírni. Felkerült a 308, úgy ahogy írjátok. Ekkor is éreztem javulást, de lehet a tárcsa miatt. Anno talán Voszi mondta, hogy a gyári saab tárcsák eléggé jók. A 288am nem tudom miféle volt, a 308 viszont saab. Aztán később bekerült az omega duplarásegítő 25/20 és kapott 5.1 nyálat. Hátőőőő. :D Oda kell figyelni mit tapos az ember. Aki először ül át egy "sima" opelfékes autóból, az eléggé meglepődik.

Undorító milyeneket lehet vele fékezni, persze ehhez gumi sem árt, de a contisport3 kapaszkodik.

Öööö akkor lehet nálam sem fog nagyon érződni a 236tömör-256 hűtött váltás? :confused:

Vagy a csajos kisautó az más téma?

Mind1,szépen ki fogja tölteni a 14"-t. :D

Meg volt olyan kalandom,hogy nem hideg 236tömört (egy éves 10ekm-t futott GM betétek,valami közép kategóriás tárcsa) fékeztem 170ről, aztán kajak félrehúzott tök sima aszfalton. :o Azt nem tudtam,hogy mi a WTF volt az..

Beszéltem haverral is féktémáról tegnap,neki is sikerült már 1.2-es korzán is visítósra égetnie a betéteket. Pedig csak pálya lehajtón fékezett keményet 150ről.

Meg tegnap volt nála egy c18nz veki 205 gumival,discofelnivel és piros féknyerges 236 tömörrel. :D

Link to comment
Megosztás:

Én ilyent úszónyerges, hűtött fékkel még nem tapasztaltam. Az A Corsa 236 még fix nyerges, két dugattyús asszem, annál léphetnek fel ilyen problémák, ha pl. össze vannak rohadva a betétek vezető pálcái, vagy meg van kicsit szorulva az egyik dugattyú. Nem tudom a B Corsa is olyan-e még, de ha igen, akkor egy csere úszónyergesre mindenképp ajánlott! :)

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.