Készült: 2013. szeptember 18.
Utolsó frissítés: 2014. január 16.
KLUB: Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete
Már régóta szerettem volna egy öregebb Opelt az Omega mellé, de családom mindig le tudta szavazni az ötletet, mondván, hogy második autónak jó a Trabi is. Aztán 2006 nyarán kihasználtam, hogy érkezőben volt első gyermekem, és az akkori autópótló alacsony biztonsági szintjére, beltér méreteire és nem utolsó sorban fogyasztására helyezve a hangsúlyt, elérkezett a régi álom megvalósításának ideje. Pár hónapig nézegettem a netet, de nem találtam igazán jó példányt, pláne, hogy csak benzin-gázos jöhetett számításba. Majd június végén ráleltem egyre, ami szinte fullos, ráadásul automataváltós. Bár az irányára elég húzós volt (215e), de egy gyors telefon után lement 150e-re. Másnap mentünk is megnézni. Sajnos az Omegám épp szervizben volt, így anyum Rekordjával és egy utánfutóval vágtunk neki a túrának Ajkára. Mikor megláttam élőben az autót, kicsit elkeseredtem, mert képen jobban nézett ki. De egy gyors vizsgálat és aláfekvés után megállapítottam, hogy nagyon egyben van a gép.
Az autó egy Opel Rekord 2.0E, 1983-as évjárat, svájci forgalomba helyezés a gyári szervizkönyv alapján. Eléggé a széria elejei lehet, mert a kárpitok mintája és az ajtózáró gombok még az E1-es Rekordból jöttek. Szerencsére az első gazda alapos üregvédelemmel látta el az autót, ezért a folyamatos használathoz képest eléggé egyben van a gép, de az előző gazda is folyamatosan javítgatta a hibáit. Sajnos pár helyen kicsit igénytelen megoldásokba botlottam: rakás helyen piros szilikonnal voltak összeragasztgatva az alkatrészek, jó pár méter felesleges vezetéket szedtem ki, a hibás viszkó helyett pedig egy, az utastérből kapcsolható elektromos ventilátort szerelt be. A benzinrendszer egyáltalán nem működött, gázzal nem volt alapjárat (reduktor felújítás helyett kézigázt építettek be), a fék alig fogott. Az elektromos ablakok nem működtek, a jobb oldalra egy C Ascona mechanikus tükör volt befaragva. Szép lassan minden hiba ki lett javítva, ráadásul olcsón, mert addigra már volt otthon két és fél autó szétszedve, egy felet pedig kaptam a frissen vásárolthoz.
Sajnos a fékkel nem jutottam dülőre. Ekkor bukkant fel egy 2.2-es Esztergomban forgalomból kivontan. Szerencsére a 2.2-es motorhoz már belső hűtésű tárcsa, és jobb felépítésű nyereg járt. Nem is gondolkodtam sokat, elhoztam alkatrésznek. Így lett az autómban fedélzeti computer, küszöbborítás, szebb formájú kormány, térképolvasós belsőlámpa. Sajnos idő közben több helyen is megjelent rozsda a kasztnin, 2009 őszén nekiláttam a kijavításhoz. Cserélni kellett a két első sárvédőt, a jobb hátsó ajtót, a két hátsó sárvédőívet, a hátfal alját, javítva lett az első köténylemez, a jobb első doblemez, a küszöbök, a jobb első ajtó, a pótkeréktartó és a hátfal. Jobb első sárvédőm volt, de bal elsőt vennem kellett. Nem akartam utángyártottat, mert sosem illeszkednek pontosan, inkább kerestem jó állapotú bontottat. Győrből vettem, postán. Mikor kicsomagoltam, kellemetlen meglepetés ért: agyon volt gittelve, alatta pedig rohadva. Természetesen az eladó nem vett észre semmit rajta. Na azóta sem vettem semmit a sráctól. Miután a fényezés is kész lett, mindenképp vissza akartam rakni a gyári díszcsíkokat, de fekete helyett sötétkék lett.
Használat közben fény derült a benzinrendszer további hiányosságaira: injektorfej csere után 2-3 hónappal ismét beálltak az injektorok. Muszáj volt kitisztítani a tankot. Levételt követően kiderült, hogy eléggé szét van rohadva, de találtam a padláson kevésbé lyukasat, amiből már kiszellőzött a benzingőz és meg tudtam hegeszteni. 2011-ben ismét rozsdásodásba botlottam a bal első doblemez kormánymű mögötti részén, és a bal hátsó biztonsági öv alsó bekötési pontjánál. Az első és hátsó szélvédőkeret is gyászos állapotban volt. Természetesen kihegesztettem minden hibát, és ha már úgyis kinn volt az első szélvédő, a korábban Nagy Pistitől kapott, színezett, beépített antennás darab került vissza. Ami még sok fejfájást okozott, az a lendkerék volt. Sajnos egy kb 10 centis szakaszon le volt fogazva, és ha úgy állt meg a motor, alig lehetett elindítani. Mivel automataváltós Rekordot nem szedtem szét alkatrésznek, vennem kellett hozzá.
Először két bontott automata váltót szereztem be lendkerékkel és nyomatékváltóval. Sajnos mikor kicseréltem volna a lendkereket, kiderült, hogy az egyik Mantához, a másik Senátorhoz való és nem megy fel a Rekordra. Visszaraktam a régit, de csináltam róla pár képet. Egy évre rá, sikerült szereznem egy újabb lendkereket, ami tutira E2-es Rekordról lett leszerelve. Persze ez sem lett jó. A megoldás az lett, hogy lecsiszoltam a fogaskoszorút tartó hegesztéseket, és átraktam az én lendkerekemre. Ezzel az indítási probléma ezen része megoldódott. Ami nem, az a füstölés, amit minden indításnál kinyom magából. 2012-ben gondoltam, hogy hengerfej felújítás megoldja a problémám. Sajnos nem így lett. Javítás után is füstöl, bár a motornak gyönyörű és halk hangja lett.
Az alkatrész hirdető oldalak figyelése során, 2013 nyarán belebotlottam egy komplett belső kárpitba, ami ugyanolyan, mint az autómé. El is hoztam, mert a miénkben nem a plüs ülésekhez való szőnyeg volt, és a bal első kárpit műbőr része csúnyán berepedezett. A belső kiszedésekor ismét rozsdafoltok kerültek napvilágra: a hátsó ülés előtti padlón, bal első emelőpontnál a padlólemezen, a jobb hátsó öv alsó bekötési pontja, a jobb hátsó nyúlvány.
Felszereltség:
- Injektoros motor, kipufogógáz visszavezetéssel (’83-ban!)
- Automataváltó
- Szervokormány
- Ködlámpa elöl, hátul
- Autógáz
- Fordulatszámmérő, töltés- és olajnyomásjelző
- Plüss kárpit
- 4 elektromos ablak
- Központizár
- Elektromos állítású, fűthető tükör
- Tükör világítással, a jobbos napellenzőben
- Színezett üvegek
- Vonóhorog
- Elektromos csomagtérnyitás
- Magasságállítós vezetőülés
- Gyári vonóhorog
- Kék plüss belső
Cserélve lett:
- Új első lökös
- Hátsó lökös
- Új hűtőrács
- Hűtőventillátor
- Hűtő
- Elektromos ac
- Injektorszelepek
- Reduktorfelújítás
- Összes benzincső
- Kormánykerék
- Kormánykapcsoló
- Kézifékkötél (nem kellett cserélni, mert nem is volt benne, de adott hozzá)
- Bal első kerékcsapágy
- Olajnyomásmérő gomba
- Jobb oldali tükör
- Komplett kipufogó rendszer
- Gyertyák, kábelek, elosztófedél
- Első sárvédők
- Hátsó sárvédőívek
- Jobb hátsó ajtó
- Új koptató műanyag az első köténylemezre
- Üzemanyagtank
- Hátsó híd
- Főfékhenger
- Hátsó fékmunkahengerek
- Termosztát
- Kipufogórendszer
Javítva lett:
- Rengeteg égő kicserélése
- A benzinrendszer teljes átvizsgálása, csatlakozók cseréje
- Első ködlámpák bekötése
- Elektromos ablakok kapcsolói
- Küszöbök,
- Pótkeréktartó
- Hátfal
- Hátsó doblemezek
- Első doblemezek
- Padlólemez
- Hengerfej
Utólag került a vasra:
- Aluett 7x15 ET 25-ös alufelni, 205/50-és gumikkal
- Shark DVD-s rádió
- Alpine oválok a kalaptartóra
- SAL 8 centis első hangszórók
- Kék színű számlapok
- Hátsó sötétítő roló
- Fólia
- Opelclub-os rendszámkeret
- Toronymerevítő
- Duplaoptikás elsőlámpák
- 2.2-es elsőfékek
- Fedélzeti számítógép
- Beépített antennás, színezett első szélvédő
- Gyári hátsó fejtámlák
- Térképolvasós belsőlámpa
- Első ülésfűtés
- Műanyag küszöbborítás
Tervek:
Szeretnék repedésmentes, szép állapotú műszerfalat és egy automataváltós hibátlan középkonzolt szerezni. Ha a motor teljesen beadja a kulcsot, akkor átépítem 2.2-esnek.
Igyekszem minél jobb állapotba hozni az autót, de nem célom a veteránvizsga, mivel a családban az igásló szerepét tölti be, és nagyrészt télen közlekedünk vele.
Mivel ez a második Rekord a családban, rengeteg alkatrész halmozódott fel, mert 3 autót szétbontottunk alkatrésznek, egyet, pedig kaptam darabjaira szedve ehhez az autóhoz. Később pedig Nagy Pistitől kaptam rengeteg, kuriózumnak is számító alkatrészt, ezért eddig nem sokat kellett alkatrészre költenem. Nagyon kényelmes és megbízható autó a Rekord és tudom, hogy ez az autó kivisz a világból, könnyen szerelhető, amit egy mai autóra nemigen lehet elmondani.
Recommended Comments
Nincsenek hozzászólások
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Bejelentkezés