Jump to content
  • bejegyzés
    12
  • hozzászólás
    8
  • megtekintés
    12.613

Fólia

Tápiószecső

1.106 views

Annak idején a fehér kapott egy körbefóliát, ami ha jól rémlik 30-35%-os áteresztésű lehetett, azaz a beeső fénynek a 30-35%-át engedte át. Imádtam. Jó volt nyáron, jó volt télen, nappal és sötétben. Egyetlen kivétel volt csak a sötétben és esőben/ködben kivilágítatlan helyen való tolatás. Ilyen esetben szó szerint semmit nem lehetett látni. Előnyei azonban messzemenően feledtették velem ezt az elég ritkán előforduló hátrányt.

A kékre is mindenképpen akartam valamit hő-, UV-, és törésvédelemre. Utóbbi két szempontnál gyakorlatilag minden fólia azonosan teljesít, a hővédelem terén azonban elég nagyok a különbségek. Nagy általánosságban elmondható, hogy minél sötétebb a fólia annál több hőenergiát képes az autón kívül tartani. Ismét teljes fóliázást akartam (szélvédő kivételével) és legszívesebben megint felraktam volna egy hasonló sötétségűt mint a fehéren volt, de elég volt az akkori izgalmakból. Más megoldás kellett. Csakis egységes megjelenésben gondolkoztam, nem igazán tetszenek az eltérő árnyalatú fóliák egy autón.

Szerencsére az elmúlt időkben a technológia is sokat fejlődött. Megjelentek a fémszórásos és a kerámia alapú fóliák is. Ezek azonos fényáteresztés mellett nagyobb hővédelmet biztosítanak a hagyományos kiviteleknél. Egyetlen hátrányuk az árban jelentkezik, illetve a fémszórásosnál az elektronikai eszközök jeleinek zavarásában.

Elmélkedtem egy darabig, de aztán a Llumar Air Blue 80 széria mellett dönöttem. A specifikáció szerint ez 78%-os fényáteresztés mellett is többet fog napenergiából, mint a hagyományos 20-30%-os fóliák. A 78% pedig gyakorlatilag láthatatlan, csak egy enyhe kékes árnyalatot ad.

Ha nem tudja az ember mit kell néznie fel sem tűnik. Talán még akkor sem, ha tudja.

DSCF0103.JPG

Persze vannak olyan fényviszonyok/betekintési szögek, ahol kicsit feltűnőbb.

DSCF0106.JPG

Bentről pedig ilyen:

DSCF0118.JPG

A hatását a fólia nélküli állapottal közvetlenül sajnos nem tudtam összehasonlítani, mivel még a nagy melegek előtt került fel. A tavalyi nyár pedig elég régen volt.

De a szubjektív benyomások:

- Ha az autó a napon áll "ugyanúgy" felmelegszik, viszont talán gyorsabban kihűthető. A melegedésben azért erősen közrejátszhat az autó sötét színe is.

- Erős napsütésben, ha le van engedve az ablak a nap égeti a karom. Ugyanebben a helyzetben, felhúzott ablakkal a fólián keresztül éppen csak egy kicsit melegít.

Hogy megtudjam mennyi is az annyi mértem egy keveset.

A mérés helye a szőnyeg a lenti elrendezésben félig lehúzott ablakkal, néhány percig így hagyva. Mivel az autó szinte egész belső felülete fekete vagy sötétszürke a hatás hasonló lehet máshol is.

DSCF0127.JPG

A levegő hőmérséklete az autóban 35°C körüli. A napos részen a szőnyeg 65-66°C-os, míg a fóliával takart részen csak 43-44°C. Meglepett az eredmény ezért többször is megmértem, de nincs tévedés.

Ez azonban nem a teljes igazság, hiszen normál üveggel kellene összevetni és nem anélkül. Az egyetlen fólia nélküli üvegfelület az autón immár a szélvédő. Ugyanezt a szőnyeget mérve hasonló belső hőmérséklet mellett, más időpontban a különbség már jóval kisebb, de azért így is számottevő. Az oldalüvegen keresztül fóliával 47-48°C, a szélvédőn (nem volt különösebben tiszta) keresztül 52-53°C. Elképzelhető, hogy befolyásol valamit az üvegfelületek különböző dőlésszöge, és az hogy a szélvédő két réteg üvegből készül közte fóliával. Viszont a szélvédőm 100%-os áteresztésű és nem szinezett, ellentétben az oldalablakokkal. Utóbbi felállással ugyanabban az időben megmértem az üléseket is. Itt már csak 2-3°C-os különbség jött ki (42-43°C/45-46°C), valószínűleg annak köszönhetően, hogy nem olyan feketék, mint a szőnyeg és a mérő tapintófeje is kisebb felületen érintkezik, kevésbé tudja jól átadni a hőt.

A különbség tehát mindenképpen létezik, mértéke a körülményektől függ. Az álló helyzetben való felmelegedéssel szemben kicsit többet vártam, de ha ismét választani kellene minden bizonnyal újra emellett döntenék.



0 Hozzászólás


Recommended Comments

Nincsenek hozzászólások

Szeretnél hozzászólni? Hozz létre egy fiókot, vagy jelentkezz be.

Regisztrált felhasználónak kell lenned ahhoz, hogy hozzászólást írhass.

Fiók létrehozása

Regisztrálj egy új fiókot a közösségünkben. Nem nehéz!

Regisztráció

Bejelentkezés

Már felhasználók vagy? Jelentkezz be!

Bejelentkezés


  • Legújabb Blog bejegyzések

  • Képek

  • Hozzászólások

    • Ha úgy - csak nagy általánosságában "csörög a motor" - az nem előgyújtási probléma?  <= meg egy csomó más is lehet, ellenben itt -tudtommal- nem tudsz gyújtást állítani
      - vagy MONDJUK - túl alacsony benzin-oktánszám,  <= Shell Vpower 100-nak alacsony oktánszáma lenne? 
      - vagy a menetnek nem megfelelőenválasztott sebességi fokozat - és ezzel persze motor-fordulatszám, <= ez is lehet, bár nem hinném hogy 1700--1800as fordulaton gázadásra be kellene csörögnie
      - avagy - már kissé elkokszosodtak a hengerek, vagy a dugattyútetők ... és így alaposabban "rájátszik" a komplett cucc az öngyulladásra ... <= ez is lehet, de mivel én 4 éve csak extra benzint és full szintetikus olajat használok ill EGR is le van falazva, olyan nagy lerakódásokat nem vizionálok (de a sok városi használattól lehet, ellenben ennek ellentmond hogy ha elmegyek anyósékhoz ami oda is és vissza is kb 110km, akkor néhány napig-hétig nincs jelen majd újra jelentkezik, ergo nem hinném hogy ennyi idő alatt tisztulna majd újra lerakódna)... 
    • Sziasztok! Hallott már valaki olyat, hogy 1.4 82 lovas F Astra gyűrűzés után azért eszi az olajat, mert még össze kell kopnia? Nézzek inkább másik kocsit? Üdv. Ivan
    • Sziasztok! Van egy 1999-es 1,4 16v x14xe motorkódú g astrám hidrotőke gyanúval. Rendeltem hozzá 6 db-ot kezdésnek, mivel azt hallottam, hogy csak a rosszakat kell cserélni.... Itt kezdődnek a problémák!A rendelt hidrotőke mérete 32 mm x 26,5 mm (minden oldal ezt adjamotorkód alapján),a bennlévők pedig 32mm x 26 mm-ek. Valakinek ötlet?????  
    • Ha úgy - csak nagy általánosságában "csörög a motor" - az nem előgyújtási probléma?
      - vagy MONDJUK - túl alacsony benzin-oktánszám,
      - vagy a menetnek nem megfelelőenválasztott sebességi fokozat - és ezzel persze motor-fordulatszám,
      - avagy - már kissé elkokszosodtak a hengerek, vagy a dugattyútetők ... és így alaposabban "rájátszik" a komplett cucc az öngyulladásra ...
    • Szerintem sem járható út, ha nem a csavarok fogják akkor fellazul, nem lehet fizikailag megoldani hogy az ideiglenes leszorítás pont ugyanakkora erővel és olyan egyenletesen tartsa lenyomva mint a csavarok, a kitekerés közben-utána. Szerintem ha a szimering stabilan áll a helyén a sérülés ellenére és nem reped tovább még mindíg jobb így hagyni amig nem lesz lehetőséged úgy megcsinálni ahogy az elő van írva. Azt nem tudom hogy aluminumot lehet-e hegeszteni, úgy hogy ott a helyén van esetleg ezt is körbe lehetne járni.  Nem muszáj síkolni, de csak nagyon kicsi sikbeli eltérést enged meg a könyv, és ahogy nézegettem ilyen minőségű vonalzó nagyon drága szinte a síkolás árában van. Így nincs értelme kihagyni, hacsak valakivel nem tudod biztosan ellenőriztetni hogy tuti nem vetemedett. A teljesen hosszon nem lehet 0.04milinél nagyobb az eltérés, ehhez azért mert pontos vonalzó kell hézagmérőt még tudok kölcsönkérni, de ilyen vonalzóm nincs.  De az tény hogy tudok olyanról aki síkolás és nyomatékkulcs nélkül rakta össze a régi csavarokkal, és jó lett neki, csak ugye lutri. 
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.