Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

Hali!

Szeretném megcsinálni az Astrában, hogy amikor becsukom az ajtót, ne aludjon ki a fény egyből, hanem kb 20-30 másodperc múlva fokozatosan elhalványodjon!

Tud valaki valamiféle jó kapcsolási rajzot küldeni ebben a témában?

Nagyon megköszönném!

Valaki foglalkozott már ilyesmivel?? :D

ilyet találtam, de nem tudom, ez halványodik-e, vagy csak egyszerűen kikapcsol -_-

Daykiller csinált ilyen kütyüt. Majd jön, és jól megmondja hogy kell. Vagy nem. :rolleyes:

Köszi!

Kíváncsian várom :D

Bocsika, nem láttam, csak a központizáras hozzászólást mutatta, hogy új és csak arra reagáltam. Mindig elfelejtem, hogy jobb mindig felnézni, mert szokása a fórumnak, hogy nem azt mutatja újnak, ami valójában. Ismert bug, ahogy a webkódos hozzászólás is, de sz*rnak rá a fejlesztők sajna... B)

Nos ezt az áramkört építettem meg annyi változtatással, hogy másfajta tranyókkal (pontosan: 2SA1469 PNP és 2SC3746 NPN), valamint a kondi sem 100uF-os, hanem 220uF 25V, a 820 ohmos ellenállás 1k ohm, a 4,7k ohmos ellenállás maradt, a vele sorba kötött potméter pedig fix 15k ohmos ellenállás. A potméterrel lehetne állítani az intervallumot a halványulásnak. Ennek a kapcsolásnak annyi hátránya van, hogy amint becsukod az ajtót, azonnal megkezdődik a halványulási funkció (feltöltődik a kondi).

Kis segítség, a felső tranzisztor a PNP-s, az alsó az NPN. A tranyókat illik hűteni, illetve tokozástól függően elszigetelni a hűtőbordától és a csavartól, mivel ha fém a hátulja (pl SOT-93 tokozású), akkor az a fém része a Collector pontja, ami nem túl jó, ha mindkét tranyó ezen pontja össze van kötve (pukk effekt).

Azt ajánlom, hogy párban vegyed a tranyókat hozzá ha nekiállsz. Pl BD245, 246 páros már elég jó ahhoz, hogy bírja az áramot. Ügye számolni kell az izzó által felvett árammal, igaz, nálam hármat kell üzemeltetnie egyszerre.

Ahhoz, hogy egy ideig még maximális fényerőn világítson a beltéri lámpa/ák, szükség lenne még egy ilyen áramkörre, ami működésbe lépteti ezt, vagy IC-s megoldásokkal (LM555, LM393). Remélem segítettem. <_<

Még annyi, mielőtt jönne a kérdés, hogy szinte mérhetetlen az áramfelvétele, azaz nagyon alacsony a nyugalmi árama, mivel gyakorlatilag kiegyenlődik a feszültség a kondi segítségével. Volt hogy 3 napig állt a verda és utána pöccröff üzemelt. :D Lényegében csak akkor üzemel és akkor melegszenek a tranyók (nyitnak ki), mikor a halványítási funkció üzemben van. Mikor tárva-nyitva az ajtó, akkor sem eszik áramot, ha már elhalványult, akkor sem. Digitális műszerrel alig mérhető volt, ha jól emlékszem nincs 0,01mA az áramfelvétel.

Link to comment
Megosztás:

Huh Daykiller ez azért kemény -_- B) <_<

2x is elolvastam de mégse tudom felfogni, lehet azért, mert nem értek a dologhoz :rolleyes: :D

Van egy elektroműszerész srác a faluban, az tuti érteni fogja, azt mondta kell 1 rajz, és megcsinálja!

De HÁLA NEKED mostmár úgy látom nem csak rajz van, hanem pontos és részletes leírás is!

NAGYON KÖSZÖNÖM A SEGÍTSÉGET!!!!

Beszélek a gyerekkel, kiírom neki amit írtál, és beszerzem a cuccokat, aztán ő megcsinálja az áramkört, én meg majd beszerelem, és jelentkezek hogyan sikerült!!!

Még 1x kössz!!! :D

Link to comment
Megosztás:

Huh Daykiller ez azért kemény -_- B) <_<

2x is elolvastam de mégse tudom felfogni, lehet azért, mert nem értek a dologhoz :rolleyes: :D

Van egy elektroműszerész srác a faluban, az tuti érteni fogja, azt mondta kell 1 rajz, és megcsinálja!

De HÁLA NEKED mostmár úgy látom nem csak rajz van, hanem pontos és részletes leírás is!

NAGYON KÖSZÖNÖM A SEGÍTSÉGET!!!!

Beszélek a gyerekkel, kiírom neki amit írtál, és beszerzem a cuccokat, aztán ő megcsinálja az áramkört, én meg majd beszerelem, és jelentkezek hogyan sikerült!!!

Még 1x kössz!!! :D

Állitólag a 90 es évek Vektrájában van ilyen világító szerkezet.

Link to comment
Megosztás:

....Ennek a kapcsolásnak annyi hátránya van, hogy amint becsukod az ajtót, azonnal megkezdődik a halványulási funkció (feltöltődik a kondi).....

Akkor ha jól veszem ki a szavaidból, ez akkor is működik, ha a lámpakapcsolóval kapcsoltam fel (zárt ajtókkal), és azzal is kapcsolom ki. mármint akkor is elhalványodva alszik el? :rolleyes:

És nekem a kapaszkodókba is van most már hátul lámpa, azt is rá tudom kötni? (mert én az utastér lámpától húztam hátra a szálakat a kapaszkodós lámpákhoz)

Mert az tuti jó lenne! :D <_<

Link to comment
Megosztás:

Állitólag a 90 es évek Vektrájában van ilyen világító szerkezet.

lehet, hogy van, de tuti nem a lámpa környékén, nézegettük már bontóban... igaz azokba nem volt akku, ki se tudtuk volna próbálni <_< (csak a sima lámpa volt bennük --- már abba legalábbis, amiket én láttam --- ugyanolyan mint az astrában) biztos az valahol el van rejtve a biztosítéktábla körül (szerintem) :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Akkor ha jól veszem ki a szavaidból, ez akkor is működik, ha a lámpakapcsolóval kapcsoltam fel (zárt ajtókkal), és azzal is kapcsolom ki. mármint akkor is elhalványodva alszik el? :rolleyes:

És nekem a kapaszkodókba is van most már hátul lámpa, azt is rá tudom kötni? (mert én az utastér lámpától húztam hátra a szálakat a kapaszkodós lámpákhoz)

Mert az tuti jó lenne! B) -_-

Igen, akkor is működik sajnos. Már tervezem az áramkör fejlesztését, hogy gyújtás ráadásra gyorsabban elhalványodjon, valamint a kézi kapcsolással független lesz, bár ehhez valószínűleg egy plusz szálat kell felhoznom a lámpához a kapcsolótól. Szóval amit látsz, az az 1.0-ás verzió.

Nekem is vannak lámpás kapaszkodók és bőven elbírja. <_< Közép állásban ügye együtt halványodik az elsővel, a direkt felkapcsolásnál meg nincs halványítás. :D Nem is lesz. :D

Link to comment
Megosztás:

Halihó!

Tegnap sikeresen kicseréltem az km óra mögötti ledeket... kicsavartam mindent, lehúztam a km óra vezetékét, a fordulatszámét és a benzin,vizhőfok mutatóját is.

De... amikor visszadugtam őket akkor valamit rosszul csinálhattam :rolleyes:

Nem mutatja a fordulatszámot se a benzinszintet, se a hőfokot... :S

Mi lehet a bibi? <_<

Ki akartam cserélni a fűtés kapcsoló mögötti ledeket is...de azt nem találtam meg... az óráét sikerült de mint kiderült az óra sem működik... már...

Ezenkívül járó motornál ha világit a fényszóró és kinyitom az ajtót akkor sípol... mintha nem járna a motor :S

Nem fúj hideg levegőt csak meleget...

Asszem ennyi!

De a ledek szépen világítanak :D

Valaki ha tud segitsen h mit cseszhettem el!

Köszi

Link to comment
Megosztás:

Halihó!

Tegnap sikeresen kicseréltem az km óra mögötti ledeket... kicsavartam mindent, lehúztam a km óra vezetékét, a fordulatszámét és a benzin,vizhőfok mutatóját is.

De... amikor visszadugtam őket akkor valamit rosszul csinálhattam <_<

Nem mutatja a fordulatszámot se a benzinszintet, se a hőfokot... :S

Mi lehet a bibi? :D

Ki akartam cserélni a fűtés kapcsoló mögötti ledeket is...de azt nem találtam meg... az óráét sikerült de mint kiderült az óra sem működik... már...

Ezenkívül járó motornál ha világit a fényszóró és kinyitom az ajtót akkor sípol... mintha nem járna a motor :S

Nem fúj hideg levegőt csak meleget...

Asszem ennyi!

De a ledek szépen világítanak -_-

Valaki ha tud segitsen h mit cseszhettem el!

Köszi

Na erre mondják, hogy jobb volt, mint lett :rolleyes:

Sztem rossz helyre vagy fordítva dugtad vissza a műszeregység hátuljára az elektromos csatit, és ettől kiment a 7-es számú biztosíték, emiatt sípol ajtónyitásra. A csak meleg levegő pedig az egyik bowden kiakadása miatt lehet.

Link to comment
Megosztás:

Na erre mondják, hogy jobb volt, mint lett :rolleyes:

Sztem rossz helyre vagy fordítva dugtad vissza a műszeregység hátuljára az elektromos csatit, és ettől kiment a 7-es számú biztosíték, emiatt sípol ajtónyitásra. A csak meleg levegő pedig az egyik bowden kiakadása miatt lehet.

Nem dughattam rossz helyre mert 2 csatinak 2 hely van...fordítva sem dughattam bele mert úgy nem ment bele <_<

Link to comment
Megosztás:

Köszi!

Kíváncsian várom :rolleyes:

Én ezt az áramkört építem, mert ez sok mindent tud.

Pl.:

* Ajtónyitáskor bekapcsolja a világítást, de fél óra múlva mindenképpen kikapcsolja, hogy egy nyitvafelejtett ajtó miatt nem merüljön le az akku.

* Ajtózáráskor, ha nem jár a motor, akkor még kb. 22 másodpercig világít a lámpa, majd 8 másodperc alatt elhalványul. Ha a motor jár, akkor azonnal elkezdi a halványulást.

* Ha a világítás belső kapcsolóját bekapcsoljuk, akkor azonnal világítani kezd. Kikapcsolásakor azonnal elalszik, amennyiben az ajtók csukva vannak.

* Ha bekapcsolva maradt a belső kapcsoló, akkor is 30 perc után elalszik, hogy ne merítse le az akkut.

* Ha az ajtók csukva vannak, és a belső kapcsoló nincs aktiválva, akkor a motor beindulásakor a lámpa halványulni kezd, és 8 másodperc alatt elalszik (persze csak akkor, ha előzőleg világított).

* Ha a motor leáll, akkor kigyullad a lámpa 22 másodpercre, majd utána 8 másodperc alatt elhalványul (persze csak ha az ajtó nincs nyitva).

* Fontos szempont, hogy az áramkör készenléti fogyasztása a lehető legkisebb legyen, hiszen folyamatosan áram alatt van

Link to comment
Megosztás:

Én ezt az áramkört építem, mert ez sok mindent tud.

Pl.:

* Ajtónyitáskor bekapcsolja a világítást, de fél óra múlva mindenképpen kikapcsolja, hogy egy nyitvafelejtett ajtó miatt nem merüljön le az akku.

* Ajtózáráskor, ha nem jár a motor, akkor még kb. 22 másodpercig világít a lámpa, majd 8 másodperc alatt elhalványul. Ha a motor jár, akkor azonnal elkezdi a halványulást.

* Ha a világítás belső kapcsolóját bekapcsoljuk, akkor azonnal világítani kezd. Kikapcsolásakor azonnal elalszik, amennyiben az ajtók csukva vannak.

* Ha bekapcsolva maradt a belső kapcsoló, akkor is 30 perc után elalszik, hogy ne merítse le az akkut.

* Ha az ajtók csukva vannak, és a belső kapcsoló nincs aktiválva, akkor a motor beindulásakor a lámpa halványulni kezd, és 8 másodperc alatt elalszik (persze csak akkor, ha előzőleg világított).

* Ha a motor leáll, akkor kigyullad a lámpa 22 másodpercre, majd utána 8 másodperc alatt elhalványul (persze csak ha az ajtó nincs nyitva).

* Fontos szempont, hogy az áramkör készenléti fogyasztása a lehető legkisebb legyen, hiszen folyamatosan áram alatt van

Csak ezzel az a baj, hogy fel kell programozni. :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

csak akkor nem égne pár visszajelző égő sem emlékeim szerint.

Igen. Gyakorlatilag nem világítana a töltésjelző (vagy világítana mindig), az olajnyomás, a check engine, a fékrendszer hiba, refi visszajelző, sebességjel sem üzemelne, szegénységjelző sem világítana, (ha van) valamint az üzemanyagszint és vízhőfok visszajelzők sem jeleznének és a fordulatszám mutató sem mutatna, ezenkívül a légzsák visszajelző, öv visszajelző, ABS, izzítás és az automata váltó visszajelzők sem üzemelnének.

Tehát a rövid lista: a két index visszajelző és a hátsó ködlámpa visszajelző üzemelne csak. :rolleyes:

Link to comment
Megosztás:

Igen. Gyakorlatilag nem világítana a töltésjelző (vagy világítana mindig), az olajnyomás, a check engine, a fékrendszer hiba, refi visszajelző, sebességjel sem üzemelne, szegénységjelző sem világítana, (ha van) valamint az üzemanyagszint és vízhőfok visszajelzők sem jeleznének és a fordulatszám mutató sem mutatna, ezenkívül a légzsák visszajelző, öv visszajelző, ABS, izzítás és az automata váltó visszajelzők sem üzemelnének.

Tehát a rövid lista: a két index visszajelző és a hátsó ködlámpa visszajelző üzemelne csak. :rolleyes:

Részletkérdés, de csak egy indexvisszajelző van. <_<

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.