Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

Hellotok!

Vettem egy balos lámpát és takarítás végett szeretném szétszedni. Vannak rajta hasonló fémbiztosítók, mint a légszűrőházon- ha azokat leveszem, szét lehet választani a búrát a háztól, ugye? Tömítést lehet külön kapni hozzá, vagy megfelel a sziló is? Köszi :D

Sokan próbálkoztak már vele.... :) De azért te is megpróbálhatod... :)

Szerintem el fog törni az üveg. :D

Link to comment
Megosztás:

Hát mosd ki egészben, majd kiszárad, én a hátsókat mosogattam el, nagyon porosak voltak bellülről, sokkal fényesebben világítanak.

Ez lesz, mert poros belülről. Csak gondoltam meghagyom a régi házat és csak üveget cserélek, ha már ott vannak azok a fém fülek. De akkor miért így van megcsinálva, ha nem lehet szétszedni? Ööördögi kör :)

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

A műszeregység után most a világításkapcsolót is átépítettem ledesre. Nem fényképeztem közben, nem is az átépítés menetéről szeretnék írni. Csupán néhány javaslatot említenék, ami megelőzhet némi kellemetlenséget (okos ember más kárán tanul, jelen esetben az enyémen :) ).

Szóval, miután kiszedtük a helyéről a kapcsolót, tegyük vissza a tekerő tárcsát a helyére, még szétszedés előtt. Ez amiatt szükséges, hogy megakadályozza a reteszelő szerkezet szétugrását a kapcsoló belsejében. A tengelyt egy rugó által feszített 2 db golyó tartja a kívánt állásban, szétugrás után elég macerás visszatenni őket. :)

Miután végeztünk a ledesítéssel, és nem kell bíbelődni a golyók és a rugó helyretételével, elkezdhetjük összerakni a kapcsolót. A tengelyre kapcsolódik egy (nálam) világos színű műanyag alkatrész, amely tartja a két darab réz, mozgó érintkezőt, amelyek az áramköröket hivatottak összekötni; illetve ugyanezen alkatrész árnyékolja az izzó (azaz, most már LED) fényét is. Ezeket a réz lapocskákat rugó szorítja az érintkezőkhöz összeszerelt állapotban. A rugókat kis stiftek szorítják, amikor össze van pattintva a kapcsoló két fele. Szóval, összepattintás előtt én ezt a műanyag egységet a lapocskákkal ráfektettem az ellendarab érintkezőire, így pontosan pozícióba kerültek az érintkezőkhöz képest, és nem tudtak elmozdulni a rugók feszítése miatt. Végül óvatosan rányomtam a kapcsoló hátulját, és összepattintottam a műanyag pöcköket. Amikor nem így csináltam, akkor elmozdultak a lapocskák, és nem sikerült összerakni a kapcsolót.

Utólag sajnálom, hogy nem fényképeztem közben, mert a képek sokkal beszédesebbek lehettek volna a leírásnál.

Üdv!

Ha volt már ez a téma, akkor bocs!

Link to comment
Megosztás:

Hellotok!

Vettem egy balos lámpát és takarítás végett szeretném szétszedni. Vannak rajta hasonló fémbiztosítók, mint a légszűrőházon- ha azokat leveszem, szét lehet választani a búrát a háztól, ugye? Tömítést lehet külön kapni hozzá, vagy megfelel a sziló is? Köszi :)

Le lehet szedni, legalábbis nekem könnyedén lejött, mert én kipróbáltam a régi "lyukas" fényszórómon. Azok a fém biztositók csak arra lehetnek, hogy amig a tömitő/ragasztó megköt addig odaszoritják a búrát illetve a biztonság kedvéért(nehogy mégis lepottyanjon), szerintem.

Nos, Novynak a radiátoron melegedve engedett szét, anno igy mesélte. Én ebből kiindulva tettem egy kis vizet egy nagyobb fazékba és alágyújtottam. Vártam amig forró gőz nem csapódik felfele és főlé tettem a lámpát.(épp akkora volt a fazék, hogy a lámpa pereme megtámaszkodott a szélén és igy telibe kapta a gőzt) Egy idő után (úgy 10-15 perc gőzölés) fogtam és egy vékony csavarhúzó segitségével óvatosan elválasztottam a búrát a lámpatesttől. Nyilván egy hőlégfúvóval is meg lehetett volna csinálni csak az nekem nincs. :) Visszaragasztani meg már valamilyen pasztával vissza lehet biztosan.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

A műszeregység után most a világításkapcsolót is átépítettem ledesre. Nem fényképeztem közben, nem is az átépítés menetéről szeretnék írni. Csupán néhány javaslatot említenék, ami megelőzhet némi kellemetlenséget (okos ember más kárán tanul, jelen esetben az enyémen :D ).

Szóval, miután kiszedtük a helyéről a kapcsolót, tegyük vissza a tekerő tárcsát a helyére, még szétszedés előtt. Ez amiatt szükséges, hogy megakadályozza a reteszelő szerkezet szétugrását a kapcsoló belsejében. A tengelyt egy rugó által feszített 2 db golyó tartja a kívánt állásban, szétugrás után elég macerás visszatenni őket. :)

Miután végeztünk a ledesítéssel, és nem kell bíbelődni a golyók és a rugó helyretételével, elkezdhetjük összerakni a kapcsolót. A tengelyre kapcsolódik egy (nálam) világos színű műanyag alkatrész, amely tartja a két darab réz, mozgó érintkezőt, amelyek az áramköröket hivatottak összekötni; illetve ugyanezen alkatrész árnyékolja az izzó (azaz, most már LED) fényét is. Ezeket a réz lapocskákat rugó szorítja az érintkezőkhöz összeszerelt állapotban. A rugókat kis stiftek szorítják, amikor össze van pattintva a kapcsoló két fele. Szóval, összepattintás előtt én ezt a műanyag egységet a lapocskákkal ráfektettem az ellendarab érintkezőire, így pontosan pozícióba kerültek az érintkezőkhöz képest, és nem tudtak elmozdulni a rugók feszítése miatt. Végül óvatosan rányomtam a kapcsoló hátulját, és összepattintottam a műanyag pöcköket. Amikor nem így csináltam, akkor elmozdultak a lapocskák, és nem sikerült összerakni a kapcsolót.

Utólag sajnálom, hogy nem fényképeztem közben, mert a képek sokkal beszédesebbek lehettek volna a leírásnál.

Üdv!

Ha volt már ez a téma, akkor bocs!

Ismerős a szitu nem keveset szívtam, az érintkező lapocskákat még csak-csak vissza lehet rakni de ha ag olyók kiugranak a tengely mellől, az nagy copás. :)

Link to comment
Megosztás:

Ismerős a szitu nem keveset szívtam, az érintkező lapocskákat még csak-csak vissza lehet rakni de ha ag olyók kiugranak a tengely mellől, az nagy copás. :D

Nekem egy egész estés szórakozás volt (illetve 2, mert felmérgeltem magam, és bevágtam a fiókba, majd másnap folytattam... ) :) :)

Jól van! Akkor nem csak én szoptam be :D

Mennyivel egyszerűbb megjegyezni, merre van a kapcsoló. :D

Túl egyszerű :lol:

Link to comment
Megosztás:

Le lehet szedni, legalábbis nekem könnyedén lejött, mert én kipróbáltam a régi "lyukas" fényszórómon. Azok a fém biztositók csak arra lehetnek, hogy amig a tömitő/ragasztó megköt addig odaszoritják a búrát illetve a biztonság kedvéért(nehogy mégis lepottyanjon), szerintem.

Nos, Novynak a radiátoron melegedve engedett szét, anno igy mesélte. Én ebből kiindulva tettem egy kis vizet egy nagyobb fazékba és alágyújtottam. Vártam amig forró gőz nem csapódik felfele és főlé tettem a lámpát.(épp akkora volt a fazék, hogy a lámpa pereme megtámaszkodott a szélén és igy telibe kapta a gőzt) Egy idő után (úgy 10-15 perc gőzölés) fogtam és egy vékony csavarhúzó segitségével óvatosan elválasztottam a búrát a lámpatesttől. Nyilván egy hőlégfúvóval is meg lehetett volna csinálni csak az nekem nincs. :) Visszaragasztani meg már valamilyen pasztával vissza lehet biztosan.

Inkább nem próbálom meg, mert ha a régin lejön, az új-használtnál meg elreped, akkor az szívás lesz, inkább simán kimosom az újt :) .

Amúgy belül a foncsornak nem árt a szappanos víz?

Link to comment
Megosztás:

Inkább nem próbálom meg, mert ha a régin lejön, az új-használtnál meg elreped, akkor az szívás lesz, inkább simán kimosom az újt :D .

Amúgy belül a foncsornak nem árt a szappanos víz?

Haverét megcsináltuk szappanos vízzel... tiszta foltos lett.. (biztos rossz volt a szappan :) :) :D )

Utána kiöblítettük ablaktisztítós vízzel, kiszáradt, és ragyogott. :lol:

... még nekem sem ártana megcsinálni, biztos használna neki. :D

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!!!

Elromlott a kp zár motor! Nekem gyári kp záram van! Nah most nekem egyben van a zár a motorral! Kötelező nekem gyárit venni? Vettem "Univerzális" motor de azt nem tudom belefogatni.

Mennyi lehet kb egy Gyári 5vezetékes motor meg 1 sima a hátsó ajtóba?

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!!!

Elromlott a kp zár motor! Nekem gyári kp záram van! Nah most nekem egyben van a zár a motorral! Kötelező nekem gyárit venni? Vettem "Univerzális" motor de azt nem tudom belefogatni.

Mennyi lehet kb egy Gyári 5vezetékes motor meg 1 sima a hátsó ajtóba?

Gyárit én inkább bontóban néznék, az univerzálisak ezres körül mennek boltban. Lehet kicsit mókolni kell, de ugye azért univerzális, hogy mindenbe jó legyen.

Link to comment
Megosztás:

Sokunknál előfordul, hogy pontatlan az órában a hőfokmérő és az üza szintjelző műszer.

Mielőtt még drága pénzen jeladókat, esetleg másik műszeregységet vásárolnátok, érdemes elvégezni a műszerek alapkalibrálását, ugyanis ezek valamilyen szinten állíthatók!!! Pontosabban a mutató kiindulási és végpontja módosítható!

Az eljárás:

- Szereld ki a műszeregységet

- Pattintsd le a plexit, hogy hozzáférj a mutatókhoz

- Húzd ki a műszerek ütköztető csapját

Amennyiben a csap kihúzása után a mutató lejjebb megy akkor szükséges állítani a mutató pozícióján.

Az egyszerűség kedvéért elállítottam az üza szintjelzőt, így látható a különbség a helyes, ill. helytelen pozíció között! A mutatóknak éppen hozzá kell érniük a csaphoz, nem szabad támaszkodniuk rajta!

muszer1.jpg

Ha állítani kell valamelyiken, akkor:

- Szereld ki a szintjelzőket a műszeregységből.( a műszeregység hátulján 4 db M5-ös réz anya tartja)

- Húzd le a mutatókat és óvatosan vedd le a számlapot.

- Az egységet megfordítva szereld le a plexiről az állítandó műszert.

muszer2.jpg

- Csőrös fogóval lazítsd meg a képen a piros nyílnál látható réz anyát (elég csak mozdítani rajta, nem kell sokat tekergetni) ha nincs kilazulva magától.

- Ideiglenesen szereld vissza a műszert a plexire, óvatosan told rá a mutatót a tengelyére (nem kell erősen visszanyomni, elég annyira, hogy ne essen le)

- A képen a sárga nyílnál látható furcsa formájú lemezke jobbra mozdításával feljebb, balra mozdításával lejjebb lehet állítani a mutató pozícióját. (a sárga nyíl hegyénél látható fekete karika jelzi a fémház alján egy lyukat, ahol kis csavarhúzóval hátulról benyúlva a lemez mozgatható (a képen a lemezke eltakarja )

Beállítás után húzd meg a réz anyát úgy, hogy ne mozduljon el a lemez.

Az egység visszaszerelése fordított sorrendben történik (talán ezt már nem részletezem)

Ha már ki van szerelve a műszeregység, érdemes ellenőrizni a feszültség stabilizátort az egység hátulján (3 lábú kis fekete vacak). Ez az alkatrész látja el a műszereket stabil 10V-al.

Ellenőrzése:

Fordítsd úgy a műszert, hogy a kis fekete vacak lábai lefelé álljanak. Balról jobbra a lábak : +10V stabil, Test, +12V.

A mérést járó motornál kell végezni, mert a stabilizátornak legalább 2.5-3V feszültség különbség kell a helyes működéshez!

U.i: ha megtalálom az eredetijét, akkor lecserélem a számlapos képet :)

Link to comment
Megosztás:

...

Ha már ki van szerelve a műszeregység, érdemes ellenőrizni a feszültség stabilizátort az egység hátulján (3 lábú kis fekete vacak). Ez az alkatrész látja el a műszereket stabil 10V-al.

Ellenőrzése:

Fordítsd úgy a műszert, hogy a kis fekete vacak lábai lefelé álljanak. Balról jobbra a lábak : +10V stabil, Test, +12V.

A mérést járó motornál kell végezni, mert a stabilizátornak legalább 2.5-3V feszültség különbség kell a helyes működéshez!

U.i: ha megtalálom az eredetijét, akkor lecserélem a számlapos képet :D

Én már kicseréltem 10+1V-osra az IC-t. Gondolom nem kell elmagyarázni, hogy ez mit jelent. Szóval járó motor nélkül is van 10V. :)

Ezekszerint az enyém műszeregység halálpontos. Anno mikor darabokra szedtem, akkor a mutatók ott maradtak, ahol a támasztó pöckök vannak. Bár a mérései alapján is pontosak. :)

Link to comment
Megosztás:

Én már kicseréltem 10+1V-osra az IC-t. Gondolom nem kell elmagyarázni, hogy ez mit jelent. Szóval járó motor nélkül is van 10V. :)

Ezekszerint az enyém műszeregység halálpontos. Anno mikor darabokra szedtem, akkor a mutatók ott maradtak, ahol a támasztó pöckök vannak. Bár a mérései alapján is pontosak. :)

Opelék milyen turpisak. Ugyanis ami az órákban van az nem 10V-os stab, hanem csak 9 :D Van egy 27 Ohmos ellenállás sorban a testpontján. Én is szoktam ezt a trükköt használni, ha nincs itthon olyan stab ami kéne vagy változtatható fesz kell :D

Link to comment
Megosztás:

Neeeem? Fogj egy 5V-os stab IC-t és egy 1Kohmos trimmert. A stab "-" pontját kösd sorba a trimmerrel, adj szuflát a stabnak. A trimmer tekergetésével 5V-tól tápfesz - 3V-ig szabályozgathatod a stabil feszt :D

DE jól jött ez hogy írtad. A rúterembe aktiválnom kéne a két USB helyet (fájl szerver lesz belőle :)) és az volt a bajom, hogy miképp csinálok stabil 3V-ot oda neki, meg stabil 5V-ot, de ez adott, bár elhagyható. Most már tudom. Csak egy 48MHz-es négy lábas kristály kell, meg írni egy bővített lenugzot rá. :) OFF

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.