Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Motorolaj avagy ki mit és miért ezt az olajat tölti bele?


uhuhu

Recommended Posts

Nem, nem jobban, mint bármely másik egyéb olaj, mert mindegyiknek van tisztító hatása.

Szia!

Én már évek óta használom olajcsere előtt a Wynn's olajrendszer tisztító folyadékot. Személy szerint semmilyen rossz tulajdonságot nem tapasztaltam. Sőt a 4 ütemű Trabi hidrotőkéi elhallgattak utána. Olajfolyást nem tapasztaltam, az olaj minősége nem romlott. (15.000 -ként cserélem.)

A Metabondról ennyit:

Metabond CL motortisztító

High-Tech motorbeltértisztító Ottó-, Dízel- és gázmotorokhoz, váltó és differenciálművekhez.

Speciális oldószer-összetevőinek köszönhetően eltávolítja a gyantás lerakódásokat és a szennyeződéseket a kenőrendszerből, ezáltal nő a motorteljesítmény, a kompresszió és a katalizátor élettartama. Használatával csökken az olaj- és üzemanyagfogyasztás. Nem marad vissza káros motorsav, ami a friss olajat károsíthatná!

A szilárd lerakódásokat (karbonokat) oldja és folyékony halmazállapotban tartja mindaddig, amíg a fáradtolajjal távozik a motortérből. Így nem okozhat dugulást a kis keresztmetszetű olajfuratokban, szemben más olcsó motortisztítókkal. A piacon kapható legtöbb petróleum-tartalmú motortisztító nem hasonlítható a Metabond CL korszerű, egyedülállóan hatékony és károsodásmentes csúcsminőségű termékkel. Kopottabb motoroknál használatával növekszik, sőt kiegyenlítődik a hengerenkénti kompresszió.

Megfelelő felhasználás mellett a gépekben garantáltan semmilyen előnytelen elváltozás nem történhet.

Felhasználási területe:

Újszerű, kevéssé vagy jobban kopott benzin-, gáz-, Wankel-, és turbómotorok, váltók, differenciálművek, hajtóművek, versenysport és az ipar számos területén (vasút, hajózás, erőművek stb.)

Eddig még nem próbáltam, de a ma is használt termékekről szerzett tapasztalatok alpján a következő olajcserénél kipróbálom.

Link to comment
Megosztás:

1200 a paszta kt tömítés 2000 Ft

egybe oylan 3500 körül ki kellene jönnöm.

vagy a két tömítés 1000ft?? az kicsit nekem olcsonak tünik, manapság.

Nem, én csak a szelepdekli tömítésre írtam az ezrest.

A karterét is cserlni kell? Az drágább.

Mikori az ótó?

Link to comment
Megosztás:

Megfelelő felhasználás mellett a gépekben garantáltan semmilyen előnytelen elváltozás nem történhet.

A megfelelő felhasználás pedig az, hogy miután használtad ezt az adalékot, mosóolajjal kell átjáratni a rendszert,

majd csak utána szabad feltölteni a végleges új olajjal. Lényeges, hogy a mosóolajnak is ugyanolyan viszkozításúnak

kell lennie, mint a használandónak. :lol:

Amúgy meg DuDu kartárs hozzászólására reagálva: nem azt mondtam, hogy eldugítja a rendszert, bár ez is

előfordulhat, hanem azt, hogy igenis marad a rendszerben, mégha kevés is. De mivel nagy koncentrációjú

és oldóerejű vegyszerről beszélünk, minimális mennyiségben is okoz olyan jelenséget, hogy az olajfilmet

folyamatosan oldja a kenendő felületen. Ezért aláírom, hogy rövid és esetleg közép távon jelentkezik előnyös

tulajdonság, viszont hosszú távon mindenképpen rövidíti a motor élettartamát. Főleg ha nem a fent említett

módon van használva. Én is azt mondom, hogy mindenkinek a saját döntése ennek a használata, csak mivel

van némi saját tapasztalatom, igyekszem megosztani a témában :D Mi azután szedtük szét az egyik motort,

miután ezt a mosót használtuk, és nagyon látványos a hatása, így hallás alapján nem is hinnéd el, milyen

erős oldószer. A felületekről utána úgy pergett az olaj, mint zsírról a víz. :huh:

Link to comment
Megosztás:

Mivel melegoldali voszkozitásuk megegyezik, ezért melegen mutatott folyási tulajdonságaik is megegyeznek.

És így az 5W-40 melegen hasonló "sűrűségű" mint a 15W-40.

És nem lényegesen sűrűbb, amint az te írtad.

Tehát ahova az 5W-40 melegen eljut, oda a 15W-40 is eljut melegen.

Ha a viszkozítás hasonló egy üzemi körülményen, attól a sűrűség még teljesen eltérő is lehet, így van ez pl a 10W és

15W olajok esetében is. Szerintem nálad a fizikai és kémiai alapok hiányoznak az elméleti körből, gyakorlati tapasztalatod

meg mint látom nem túl nagy. De szívesen várom a "referenciáidat", persze az indexes fórumot kivéve, ahol azért lássuk

be, nem éppen a legokosabbja szokott tobzódni :huh:

Még egyszer hangsúlyozom: az hogy egy olajon rajta van az ACEA A3 minősítés, még nem jelent semmit. Attól még

lehet egy teljesen szar minőségű olaj is, amit max fűtésre érdemes használni. És az meg főleg nem mindegy, hogy

egy 5W40-es, vagy akár egy 10W40-es olaj helyett valaki 15W40-est használ, mert ég és föld ez a három viszkozítási

osztály, egy szorosabb illesztésű motorba kegyetlen kínzás 15-ös olajat tölteni, bármilyen is a teljesítményindexe.

Link to comment
Megosztás:

hát én melegen és hidegen is láttam már 10 est meg 5 öst is

az 5 ös már hidegen is szinte mint a viz, a 10 es meg már étolaj, a 15 ös meg mint a méz...

melegen folyosabb lesz a 10 es is meg a 15ös is, de akkor se lesz oylan mint a 10 es hidegen....

Link to comment
Megosztás:

Ha a viszkozítás hasonló egy üzemi körülményen, attól a sűrűség még teljesen eltérő is lehet, így van ez pl a 10W és

15W olajok esetében is. Szerintem nálad a fizikai és kémiai alapok hiányoznak az elméleti körből, gyakorlati tapasztalatod

meg mint látom nem túl nagy. De szívesen várom a "referenciáidat", persze az indexes fórumot kivéve, ahol azért lássuk

be, nem éppen a legokosabbja szokott tobzódni :huh:

Még egyszer hangsúlyozom: az hogy egy olajon rajta van az ACEA A3 minősítés, még nem jelent semmit. Attól még

lehet egy teljesen szar minőségű olaj is, amit max fűtésre érdemes használni. És az meg főleg nem mindegy, hogy

egy 5W40-es, vagy akár egy 10W40-es olaj helyett valaki 15W40-est használ, mert ég és föld ez a három viszkozítási

osztály, egy szorosabb illesztésű motorba kegyetlen kínzás 15-ös olajat tölteni, bármilyen is a teljesítményindexe.

Azt hiszem, átcsaptál személyeskedésbe.

Én tisztában vagyok az ACEA szabványokkal, jelentőségükkel, stb.

Megmondom őszintén, én csalódtam benned. Megint nem arról beszélsz, amit először állítottál, vagyis hogy a 15W-40 szerinted monjuk 105 C-on sokkal sűrűbb, mint az 5W-40. Mert ez nem így van.

Az index fórumon is akadnak hozzáértők, meg itt is akadnak műkedvelő asztalosok, nagy tapasztalattal, kevés ismerettel.

Senkit nem akarok megbánatni, sziasztok

Link to comment
Megosztás:

ezek a számok, ha jol emlékszem sűűrséget is jeleznek.. akkor csak van különbség nem?

Pontosan!!

Az 5W 10W 15W stb. mind azt mutatja, hogy milyen külső hőmérséklet esetén alkalmazható a motorolaj. Ez az úgynevezett hidegoldali-viszkozitás. A W a közhiedelemmel ellentétben nem a viszkozitás szóra utal, hanem azt jelenti, hogy WINTER.

Tehát az első érték az olaj hidegen (adott hőmérsékleten mért) folyási tulajdonságait (viszkozitás) mutatja.

Minél kisebb ez a szám, annál "folyékonyabb" az olaj ugyanazon a hőmérsékleten, mondjuk -5 C -on.

Vagyis -5 C-on az 5W-X ha úgy tetszik "hígabb", mint a 15W-X.

DE!

A második szám pl. 5W-40, 15W-40 esetén a "40" az úgynevezett melegoldali-viszkozitást mutatja. Mint látható, ez a két olaj esetében megegyezik. Vagyis adott "meleg" hőmérsékleten (mondjuk 105 C) hasonló folyási tulajdonságokat mutatnak. Persze, nem szerencsés ilyen téren sem egy ásványi és mondjuk egy HC olaj összehasonlítása, de nagyjából megegyezik. A szabványban előírt szóráson belül van mindkettő, tehát egyaránt 40 m.v. felelnek meg, ergo nem lényegesen sűrűbb a 15W-40 az adott hőmérsékleten az 5W-40 nél.

Az újabban "Racing" olajokká marketingelt 5W-50 olajok nagyobb melegoldali viszkozitásuk miatt már sűrűbbek maradnak magas hőmérsékleten, mint mondjuk 5W-30 társaik.

Más kérdés, hogy mondjuk egy 0W-40 teljesen szintetikus olaj és egy 15W-40 olaj között milyen különbségek lehetnek, ez már tényleg túlságosan nagy sarkítás lenne, mert fényévek állnak közöttük minőség tekintetében. De melegoldali v. ezeknek is hasonló, HTHS viszkozitásuk azonban már lényegesen eltér egymástól, és az fontosabb. Szóval őket már nagyon nehéz lenne összehasonlítani.

Opel 16 V-nek:

Azért írtam a másik topicban, hogy A3 15W-40, mert az ACEA A3 a HTHS viszkozitásra is előírt értéket (illetve minimumot) követel meg, így ténylegesen nagyon hasonló egy 5W-40 A3 és egy 15W-40 A3 olaj melegen mutatott folyási tulajdonsága (persze ugyanazon hőmérsékleten)

Vagyis nem lényegesen sűrűbb a 15W-40, annyira leglábbis nem, hogy ne tudna eljutni a kenési helyekre, ez biztos.

Szerelési tapasztalatodat nem vitatom.

A második szám esetében nem beszélhetünk külső hőmérsékletre utaló jelzésről, hiszen az üzemmeleg motorban lényegesen nagyobb hőmérsékletek vannak, mint ami a földön bármikor is előfordulhat.

Egy másik topicban indult a vita, valaki 15W-40 olajat öntött az Astrába. Na de mindegy, már tudja az illetékes, hogy rosszul választott, és ez a lényeg. Ha minden igaz gyorsan le is cseréli, vagy talán már le is cserélte.

Az otthoni vizsgálatoknál azért lényegesen pontosabb körülmények között vizsgálták be ezeket.

Remélem Opel 16V, hogy ez a kis nézeteltérés nem rontja le amúgy igen jó viszonyunkat, kár lenne érte.

Na sziasztok!

Link to comment
Megosztás:

Azt hiszem, átcsaptál személyeskedésbe.

Én tisztában vagyok az ACEA szabványokkal, jelentőségükkel, stb.

Megmondom őszintén, én csalódtam benned. Megint nem arról beszélsz, amit először állítottál, vagyis hogy a 15W-40 szerinted monjuk 105 C-on sokkal sűrűbb, mint az 5W-40. Mert ez nem így van.

Az index fórumon is akadnak hozzáértők, meg itt is akadnak műkedvelő asztalosok, nagy tapasztalattal, kevés ismerettel.

Senkit nem akarok megbánatni, sziasztok

Nem személyeskedés, csak rá szeretnék mutatni, hogy vannak még szempontok, amit nem ártana figyelembe venned

pár dobozfelirat mellett az ideális olaj kiválasztásánál :lol:

Tobábbra is állítom, hogy a 15W-s olaj sűrűsége csakúgy mint 15 fokon (ahogy az adatlapokban is meg van adva), 100 fokon

is jelentősen eltér az 5W-s olajokétól. És továbbra is állítom, hogy egy 5W-s viszkozítási osztályra tervezett motornál a 15W-s

olajjal nem lehet elérni elégséges kenést üzemmelegen sem.

Szerintem neked teljes mértékben hiányoznak ismeretek bizonyos oldalról, főként a gyakorlatiról. Ez az én véleményem, ha

megsértődsz ezen, te bajod. Az állításaid helytállóságát alá kéne támasztanod valamivel szerintem, nem csak az indexes

fórumos múlttal :huh:

Mint mondtam, várom a személyes példamutatást, az elméleteid bizonyítására. Nagylelkűen felajánlom, hogy megfinanszírozok

neked egy tesco-s ACEA A3-as minősítésű olajat, és legközelebb azt rakjuk az autódba, persze 15W40 viszkozitással. :D

Én továbbra is maradok annál az elméletemnél, ami be is jött sok évi optimális olaj keresés után... sok szempont szerint

kell vizsgálni egy olajat, és véletlenül sem szabad leragadni az ajánlások között, mert félrevezetőek.

Elég széles körben használom a motorolajokat, elég sok év tapasztalatom van már a témában, és rengeteg olajat próbáltam

már ez idő alatt, sőt, még minőségteszteken is vettem már részt.

Ezek közül ajánlok neked egy nagyon látványosat, amit otthon is elvégezhetsz viszonylag könnyen.

Két kémcső kell csak hozzá, meg két pontosan beleilleszkedő csapágygolyó. A kémcsövekbe beletöltöd egyikbe az 5W-s,

másikba a 15W-s olajat, majd egy lábos vízbe lógatod, amit forralsz. mellette a golyókat is a vízben kell melegíteni

ugyanúgy. Aztán amikor az olaj is elérte a 100 fokos hőmérsékletet a víz forrása közben, beleejted a golyót az olajjal

töltött kémcsőbe, méred az idejét, mennyi idő alatt süllyed a fenékre. Majd a másiknál is ugyanígy. És képzled, fogsz

nem is olyan kicsi különbséget tapasztalni :D A 15W-s olajban meglepően lassabban fog merülni a golyó... na akkor

házi feladat: találd ki miért! :D

És ne mondd hogy most személyeskedek, egyszerűen csak szeretném ha nem mondanál hülyeségeket.

Link to comment
Megosztás:

Opel 16 V-nek:

Azért írtam a másik topicban, hogy A3 15W-40, mert az ACEA A3 a HTHS viszkozitásra is előírt értéket (illetve minimumot) követel meg, így ténylegesen nagyon hasonló egy 5W-40 A3 és egy 15W-40 A3 olaj melegen mutatott folyási tulajdonsága (persze ugyanazon hőmérsékleten)

Vagyis nem lényegesen sűrűbb a 15W-40, annyira leglábbis nem, hogy ne tudna eljutni a kenési helyekre, ez biztos.

Szerintem te alapvetően kevered a viszkozítás és a sűrűség fogalmát, pedig két külön dologról van szó

(bár fizikai közük van egymáshoz. ajánlom figyelmedbe a kinematikai viszkozítás részt a fizikában,

és persze az összefüggéseket a sűrűség és hőmérséklet változásaival) :huh:

Link to comment
Megosztás:

Remélem Opel 16V, hogy ez a kis nézeteltérés nem rontja le amúgy igen jó viszonyunkat, kár lenne érte.

Semmi ilyesmi, ezt "szakmai" vitának tekintem, talán sokan már megszokták tőlem, hogy ebben

elég kemény tudok lenni :huh:

Azt alapvetően rossz dolognak tartottam, hogy egy G Astránál felhozott esemény kapcsán úgymond

még helyeselted is a 15W40 olaj használatát, amennyiben az A3-as teljesítményindexű (mert így hangzott).

Ez azért káros, mert az amúgy is nagy számban jelen levő (tisztelet az ugyancsak nagyszámú kivételnek)

"lyukas zsebű" opelos kartársak közül lehet lesznek páran, akik erre hivatkozva majd ilyen olajat töltenek

az autójukba ("mehát' e csak harmadáé' vót, oszt aszonták jó lesz e is"), mert te ezt így jól megmondtad.

Aztán majd kicsit később lesz a pofáraesés, mint az említett kartársnál, aki panaszkodott a 2L/1000km-es olajfogyijára.

Persze, mert szanaszét kopott a motorja a nem megfelelő 15W40-es olajtól.

Nem lenézésnek szántam ezt a kis "kioktatást", de nem egy példát láttam már hasonlót...

Link to comment
Megosztás:

Semmi ilyesmi, ezt "szakmai" vitának tekintem, talán sokan már megszokták tőlem, hogy ebben

elég kemény tudok lenni :huh:

Azt alapvetően rossz dolognak tartottam, hogy egy G Astránál felhozott esemény kapcsán úgymond

még helyeselted is a 15W40 olaj használatát, amennyiben az A3-as teljesítményindexű (mert így hangzott).

Ez azért káros, mert az amúgy is nagy számban jelen levő (tisztelet az ugyancsak nagyszámú kivételnek)

"lyukas zsebű" opelos kartársak közül lehet lesznek páran, akik erre hivatkozva majd ilyen olajat töltenek

az autójukba ("mehát' e csak harmadáé' vót, oszt aszonták jó lesz e is"), mert te ezt így jól megmondtad.

Aztán majd kicsit később lesz a pofáraesés, mint az említett kartársnál, aki panaszkodott a 2L/1000km-es olajfogyijára.

Persze, mert szanaszét kopott a motorja a nem megfelelő 15W40-es olajtól.

Nem lenézésnek szántam ezt a kis "kioktatást", de nem egy példát láttam már hasonlót...

Szia,

nem veszek zokon semmit, csak beszélgetünk.

Tisztában vagyok a hőmérséklet-sűrűség-viszkozitás viszonyával illetve jelentéseivel, csak próbáltam az általad említett okok miatt mindenki számára érthetően fogalmazni. Azért az átlagember tudja, hogy rendszerint egy anyag minél sűrűbb, annál nagyobb a viszkozitása (belső súrlódása, a többiek miatt), és hogy a hőmérséklettel a viszkozitás fordítottan arányos.

Használhatnánk tribológiai szakszavakat egyfolytában, de akkor ki értené? Ez egy fórum, beszélgetünk csak.

A vizsgálatokat nemegyszer volt már szerencsém látni a MOL-Lub laborjában,mint látogató, ahol rokon/ismerős is dolgozik. Így elég sok mindent láttam már, még ha a mérést anno nem is sikerült elintéznem a szabályzat miatt.

Ha félreérthetően fogalmaztam, azt sajnálom, bár azt hiszem eléggé átjött, hogy én sem javaslom a 15W-40 olaj használatát a kocsihoz, ezt többször le is írtam.

Azt írtam, ha már beleöntötte, legalább az A3 legyen meg neki, ne csak mondjuk API SG. Ezt gondolom te is belátod.

Nem beszéltem arról, hogy minőség tekintetében mi az ábra, csupán az adott hőmérsékleten való folyási tukajdonságokról beszéltünk, mivel erről indítottam a vitát, és nem arról, hogy megfelelő-e vagy sem. Hiszen tudjuk mindketten, hogy nem.

Így én nem állítottam azt sem, hogy minőségi-kenés szempontjából a 15W-40 ugyanazt a szintet tudja, mint az 5W-40.

Csupán a viszkozitásról beszéltünk, ami (mint azt nyílván te is tudod) önmagában semmit nem árul el az olaj kenőképességéről és teljesítményéről.

Most meg itt néznek ránk furcsán, hogy miről beszélünk, mert az elejét nem ismerik a történetnek, de most már mindegy! :lol:

Na, azt mondom most már hagyjuk abba, mert nem közelednek az álláspontok! :D

Szép napot nektek

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok

Mi a véleményetek a Q8 olajokról? Mi évek óta csak ezzel járunk, én személy szerint 10w40-et haszálok 8szelepes opel motorokba. Előző automba 100e km-t, a mostaniakba 80e km-t tettem ezzel az olajjal. A fiatalabb autókba 5w30 és 5w40-est teszünk.

Adott egy utolsó 98-as 1.6 8v astra 180e km-el, mint irtam 10w40-es résszintetikus olajat haszálok, olajfogyasztás nincs 8e km-enként cserélem, érdemes lenne áttérnem5w40-re? Ezt az autót kizárólag hosszú utakra használom,városban soha.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok

Mi a véleményetek a Q8 olajokról? Mi évek óta csak ezzel járunk, én személy szerint 10w40-et haszálok 8szelepes opel motorokba. Előző automba 100e km-t, a mostaniakba 80e km-t tettem ezzel az olajjal. A fiatalabb autókba 5w30 és 5w40-est teszünk.

Adott egy utolsó 98-as 1.6 8v astra 180e km-el, mint irtam 10w40-es résszintetikus olajat haszálok, olajfogyasztás nincs 8e km-enként cserélem, érdemes lenne áttérnem5w40-re? Ezt az autót kizárólag hosszú utakra használom,városban soha.

Na mindjárt jön a két OPEC tag és jól kioktat majd. :huh:

Link to comment
Megosztás:

Adott egy utolsó 98-as 1.6 8v astra 180e km-el, mint irtam 10w40-es résszintetikus olajat haszálok, olajfogyasztás nincs 8e km-enként cserélem, érdemes lenne áttérnem5w40-re? Ezt az autót kizárólag hosszú utakra használom,városban soha.

nem, maradj a 10-esnél.

Q8 rossz olaj biztos nem lehet, ha ennyit elmegy vele szépen a motor :huh:

Link to comment
Megosztás:

...a vitát, és nem arról, hogy megfelelő-e vagy sem. Hiszen tudjuk mindketten, hogy nem.

Így én nem állítottam azt sem, hogy minőségi-kenés szempontjából a 15W-40 ugyanazt a szintet tudja, mint az 5W-40.

Csupán a viszkozitásról beszéltünk, ami (mint azt nyílván te is tudod) önmagában semmit nem árul el az olaj kenőképességéről és teljesítményéről.

Asszem ezzel zárhatjuk is a témát, mert ez volt az alapkérdés, avagy ártott-e a 15W40-es olajjal a motornak az említett

G astrás user? Igen, ártott. Ennyi :huh:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.