Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Gumi, felni kérdések


GABBE

Recommended Posts

[quote="buktor"

hali!

7.5-ös felni az nem széles 205-ös gumihoz? 90 LE autó mekkora szélességü gumit bír el! 7.5-ös felnire 215 vagy 225-ös kerék a jobb! Persze csak az astrához mérve!

Hi, Buktor!

Itt vagyok újra! (Örüljetek!) :lol:

Szerintem, ha már befektetsz, bátran rakd fel a 16-ot, 205/50-nel. A 7.5-es felnin hibátlan, és a verda összképe pont tökéletes. Szerintem. Ya, az enyém ET38-as. A futómű ezt még vígan kibírja. Persze 1általán nem mind1 a felni "mintája", próbálj olyat választani, amelyik optikailag nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában, ha érthetően fogalmazok. Én 15-öst nem vennék (olyan már van gyárilag, nem?), mint mondtam, 17-est SEM, de ezt már elkövettem. :lol: De természetesen, ez a Te döntésed, a saját ízlésed szerint. Ha van lehetőséged, érdemes próbálgatni, tesztelni, mit mutat látványban/komfortban.

Peace

Link to comment
Megosztás:

Fijjúk!

Próbáljatok már úgy idézni, hogy a hozzászólás jobb felsősarkában található "idézet" gombra kattintotok. Erre megjelenik egy másfajta ablak (nem olyan, mint a lenti "Gyors válasz" ablak és ott a végére írkáljatok!

Idézetet nyomtam akkor is, és most is! :x

Link to comment
Megosztás:

Figyelj arra, mikor a szövegben javítgatsz, hogy a [ vagy] karaktereket ne töröld ki véletlenül, mert akkor már nem teszi külön keretbe és ráadásul megjelenik az egész felirat is (quote...stb)!

Mikor egy lánchozzászólást idézel, abból kivehetsz hozzászólásokat, de csak úgy, hogy az elején töröld az adott névhez tartozó Quote-t és az adott szöveg végén is a lezáró

Link to comment
Megosztás:

Buktor!

Láttam, hogy rengeteg jó tanácsot kaptál már gumi ügyben, én meg jól összefoglalom Neked még egyszer:

- Az Astra G 1.4, 1.6-nak 195/60 R15 a kerék mérete széria. 5.5x15"-os felnivel. Szerelik néha 185/65 R15-tel is, de az spórolásból van, és azért néha, mert ha épp csak az van, csak akkor. Viccesen hangzik, de ez a helyzet. A teherbírás szempontjából egyenértékű a 195-ös méretű kerekekhez tartozó futóművel.

- Kérheted gyárilag 16"-os kerekekkel is, ekkor 205/50 R16, 6x16-tal szerelik. Ekkor a futómű is valamivel erősebb.

Namármost :-)

A kocsi futóművét a felszerelt kerekek tömegéhez méretezik. Vagyis a "gyárilag kicsit erősebb futómű a 16"-os kerekekhez" azt jelenti, hogy nagyobb "keréktömegre" (rugózatlan tömegre) van méretezve a futómű.

Vagyis, ha más méretű kereket (mit kerülgetjük itt a kását - disznó módon kinéző zsír kerekeket :-)) akarsz felszerelni, az a cél, hogy ezt az alap tömeget ne lépd túl, és akkor minden O.K. marad. Lehet akár 17"-os is az a kerék. Csak ugye a kerék teljes mérete (felni+gumi átmérője) állandó kell maradjon, tehát minél nagyobb a felni, annál kisebb a gumi... Némi fizikai emlékeket előhalászva a nagyobb felnivel szerelt kerék ebből következőleg jóval nehezebb lesz. Persze nem feltétlenül. Csak azok a felnik barom drágák ám, amik egyben télleg könnyűek is (azokban ugye kevés az anyag, mégis jóóó eősek). Láttam 5 kg-os 17"-os felnit, darabja 500euro..., a gyári 15"-os vasfelnid úgy kb. 6 kg lehet.

Vagyis, ha a kocsid eleve 15"-os volt, akkor a (rendszerint nehezebb) 16"-os felni se tesz neki nagyon jót. Tudj róla, hogy a futóművedet extra terhelésnek teszed vele ki, amire nincs gyárilag felkészítve.

Én feltettem az 1.6-16V-mre anno a 16"-t. (Gyárilag 185-össel szállították nekem.) Király volt!!! Viszont 80ezernél első futómű csere lett belőle. (120ezer királyi Ft-ok a kasszának... :-()

Bocs, kicsit hosszú lett, de asszem így most vili.

Link to comment
Megosztás:

Kérheted gyárilag 16"-os kerekekkel is, ekkor 205/50 R16, 6x16-tal szerelik. Ekkor a futómű is valamivel erősebb

ez nem igaz.

a futiomü alkatrészek legfeljebb motor függők, de nem gumiméretfüggők.

az EPC nem hozza külön a 15 ös és a 16 os keréknél a futomüalkatrészek között különbséget.

legfeljebb ha sport felszereltségü az autó...

ezt én igy tudom....

Link to comment
Megosztás:

Te jobban tudod, ez tény, mert szerelő vagy. (Ez most nem piszkálás, hanem éppen, hogy annak elismerése, hogy Te jobban tudod.)

Nekem mégis ezt mondták (Maxabo), és a tapasztalatom is ez volt...

Egyébként meg is fogom nézni, hogy van-e eltérés, mert engem is érdekel, és az egyetemen is így tanították (ahogy írtam).

Sose szereltem, főleg nem rendeltem még kód alapján. Viszont azt is pontosan tudom, hogy magasból szarnak rá általában a témára a szervizek. Nyilván tisztelet a kivételnek.

De a lényeg az lényeg marad! Nagyobb tömeg erősebb futóművet igényel, vagy szétmegy hamarabb az azonos méretű (erősségű), mint az enyém. Ezt kell megszívlelni.

Link to comment
Megosztás:

Ja, és hozáteszem, a nagyobb kerék méret árában az eladó szerint - ismét csak Maxabo - benne van az erősebb futómű. Nem keveset méltatlankodtam, hogy mi a sz..-ért annyival drágább gyárilag a 16"-os felni, mintha megvenném utána. Összesítve talán úgy lett volna jóval olcsóbb, ha megveszem gyárilag a 16"-os felnit...

Link to comment
Megosztás:

Mi viszont észrevetünk Ákos!! :lol: :lol: :lol:

Amúgy sok hozzászólással ezelőtt én is azt feszegetem, hogy a nem sport ótónak a futóműve sem sportolásra van kitalálva.... valamennyit persze el lehet térni felefelé a méretekkel, deminél inkább forszírozzuk a túlméretezést annál nagyobb a valószínűsége a korai, és drága futómű javításnak. :wink:

Csak ugye elterelődtünka váltóméretekfelé... 8)

Link to comment
Megosztás:

Akkor még olyan jutott eszembe, hogy az simán lehet a megoldás, hogy eleve a 16"-os kerekek tömegéhez méretezik az összes futóművet. Ugyanis a gyári 16"-os könnyűfém kerék (legalábbis az, ami nekem van) vagy 2kg-mal nehezebb, mint a 15"-os vas.

Ezt meg azért nem hinném igazán el, mert ettől meg az Opel közgazdászainak hullana ki a haja... (pazarlás, főleg ekkora volumenű gyártás mellett)

Akkor tehát maradhat az a megfejtés, hogy a futóműveket minden kerék mérethez, így a gyárilag 16"-os könnyűfém felnivel szállított autókét is, a 15"-os vasfelni tömegéhez méretezik.

Remélem uhuhu nem ez derül ki holnap...

Viszont még mindig ugyanott vagyunk: nagyobb kerék tömeg - nagyobb futómű terhelés - nagyobb (erősebb) futómű (dukálna). Ebben minden benne van.

Link to comment
Megosztás:

Semmilyet. :-) Megvettem az 1.6-16V G Astrámat 2001-ben 15"-os felnivel, és vettem hozzá 4 db 16"-os Irmschert. Mindezt a Maxabo-ban. Így kb. 100ezerrel volt olcsóbb, mintha a 16"-os kerekeket rendeltem volna gyárilag.

Az utóhatást leírtam...

A 16"-os felnit tavaly vettem a Corsa-m hoz. Van egy másik garnitúra is, de annak meg a tömegét nem tudom (nem mértem meg ne mán :-)).

Az OPC-hez lett 17"-osom. Meg fogom mérni, mert azt gyanítom, hogy a tömege kicsi, vagyis aki akarja felszerelheti akár a Corsa-ra is (már a GSI-re gondolok)!

Tökre kíváncsi vagyok mááár, hogy mi a megfejtés!!

Link to comment
Megosztás:

Nem vagyok benne biztos, csak gyanítom...

Az Opelék úgy gondolkodhatnak, ahogy azt Uhu már régebben is kifejtette 5 lukú v. 4 lukú felnik kapcsán is!

Miszerint kisbenzineshez, és kisdízelhez 4 lukú felni, nagy benzineshez, meg nagy dízelhez 5 lukú.

Persze a H Astrákra pl. már lehet nem igaz is, de az elvileg már más autó!

Az Omegánál sem tartották ezt a dolgot.... mert milyen is lenne abból a kisbenzines?? :lol:

Szóval én azt gyanítom, hogy pl. G Astrában az 1. és 1.6 benzinesnek azonos futóműve van... márha nem caravan.. mert azoknál sztemmegint másabb a futómű kialakítás. (legalábbis hátul biztos erősített)

Az 1.8 és a 2.0 benzines meg már erősebb futóművet kap....

A nagydízeleké sem hinném, hogy teljesen azonos felépítésű, és erősségű lenne a kisbenzinesekével...

Ezeket, csak azért írtam, hogy legyen min dilemmázni...

..mert amúgy nekem sincs fogalmam sem. :lol:

Persze mint ökölszabályt, továbbra is elfogadhatjuk, ha gyárilag 15" a felniméret akkor a 17" már sok! De legalábbis nem egészséges!

A sportosított fazonokon mint pl. OPC, GSI, SPORT, meg mittom én mikek vannak még... na azok sztem alapból erősebb alsót kapnak... így a bóti felnijük is nagyobb, meg jobban bírják a nagy áloménomokat is! :wink:

Link to comment
Megosztás:

Persze mint ökölszabályt, továbbra is elfogadhatjuk, ha gyárilag 15" a felniméret akkor a 17" már sok! De legalábbis nem egészséges!

Egyetértek. Kivétel, ha a 17"-os felni nem különlegesen könnyű (mondjuk 5 kg). Ebben az esetben a kerék tömege azonos (vagy könnyebb) kesz, mint az eredetileg szereltnek, azaz a futómű nem kap extra terhelést.

Láttam 17"-os OPC felnivel szerelt Corsa-t a németeknél kettőt is. Mindkettő 1.8 volt, de nem GSi, hanem 5 ajtós. (Ott ilyen is van.) Azt gondoltam mostanáig, hogy ez csak valami német buflákosító pöffeszkedős túlméretezés, de lassan rájövök, hogy teljesen normális is lehet, mert ez a felni elég könnyű (ha minden igaz). Valamelyik nap szerelik a téli gumit a kocsimra, akkor esküszöm viszem a konyhamérleget... :-) és beszámolok a tényekről. :twisted: :twisted:

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.