Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektromos


gsi.tamás

Recommended Posts

Szia!

Kicsit részleteznéd, h az átalakitás miből is áll(t)?

Van utánfutós relém, csak nincs még lakókocsim... :D, de érdekelne működésbeli különbség...

köszi!

Nagyon egyszerű... Volt egy 4 lábas relém, ami sajnos mint kiderült, nem index relé... Az alját leszedtem, leforrasztottam, és átforrasztottam rá az index relé panelját. A bejövő lábnál elfaragtam az érintkezőt, és ráforrasztottam a visszajelzőm bemeneti lábát, és a kimeneti lábat meg a panelon elvágott részre forrasztottam. A testvezetéket a relé test lábára kötöttem, míg a visszajelző lámpa vezetékét a plussz lábra illesztettem. Tettem be egy égőt, és működik. Nem gyári, de bármikor cserélhető simára, és gyárira is.

Link to comment
Megosztás:

Nagyon egyszerű... Volt egy 4 lábas relém, ami sajnos mint kiderült, nem index relé... Az alját leszedtem, leforrasztottam, és átforrasztottam rá az index relé panelját. A bejövő lábnál elfaragtam az érintkezőt, és ráforrasztottam a visszajelzőm bemeneti lábát, és a kimeneti lábat meg a panelon elvágott részre forrasztottam. A testvezetéket a relé test lábára kötöttem, míg a visszajelző lámpa vezetékét a plussz lábra illesztettem. Tettem be egy égőt, és működik. Nem gyári, de bármikor cserélhető simára, és gyárira is.

Tehát végül egy "rendes" index relét alakítottál át, mellétéve holmi elektronikát?

Az utánfutós index-relé ha jól értettem felváltva villogtatja az autó és az utánfutó égőit (ellenfázisban) + van egy plusz kimenete, ami a műszerfalban egy külön égőt hajt meg, nem?

Ha "elhagytad" :omg: az utánfutót, akkor a horgos égő nem kellene világítson...?

Link to comment
Megosztás:

Az ufó indexei is az autóéval együtt mennek, csak az ufó visszajelzőt villogtatja ellenfázisban. Ha nem villogtatja, azt jelenti hogy szar a kontakt, vagy kiégett a futón az izzó. Ja és ha nincs rajta futó, akkor mikor kiteszed az indexet, egyet mindig villannia kell az ufó visszajelzőnek.

Link to comment
Megosztás:

Akkor csak zsineg és egy láb kell a csatiba és örömbódottá. :D

Hali,

Ez a téma engem is érdekelne... Akkor ha jól értem, ha van egy 4 lábas indexrelém, akkor elég a relétől a km óra csatijába elhúzni egy vezetéket, izzó a helyére és kész?

Hová is kell ez a vezeték pontosan?

Jah... Classic-nál is csak ennyi?

Köszi!

Link to comment
Megosztás:

Az ufó indexei is az autóéval együtt mennek, csak az ufó visszajelzőt villogtatja ellenfázisban. Ha nem villogtatja, azt jelenti hogy szar a kontakt, vagy kiégett a futón az izzó. Ja és ha nincs rajta futó, akkor mikor kiteszed az indexet, egyet mindig villannia kell az ufó visszajelzőnek.

Igazából pont fordítva. A normál visszajelző villog ellenfázisban és az ufó jelzője villog rendesen.

Link to comment
Megosztás:

Hali,

Ez a téma engem is érdekelne... Akkor ha jól értem, ha van egy 4 lábas indexrelém, akkor elég a relétől a km óra csatijába elhúzni egy vezetéket, izzó a helyére és kész?

Hová is kell ez a vezeték pontosan?

Jah... Classic-nál is csak ennyi?

Köszi!

Meg kell nézni, hogy bent van-e a relé aljzatában a negyedik érintkező. Nem az izzó helyére, hanem a csatlakozóba kell kötni. A kisebbik csatlakozó 6-os pinjével kell összekötni, amit persze pótolni kell, mert szerintem nincs benne eredetileg de meg kell nézni és a végén berakni az izzót a helyére.

Link to comment
Megosztás:

Meg kell nézni, hogy bent van-e a relé aljzatában a negyedik érintkező. Nem az izzó helyére, hanem a csatlakozóba kell kötni. A kisebbik csatlakozó 6-os pinjével kell összekötni, amit persze pótolni kell, mert szerintem nincs benne eredetileg de meg kell nézni és a végén berakni az izzót a helyére.

100-ra veszem, hogy nincs benne a relé aljzatban a negyedik érintkező (Classic...Start). Bocsi, én is úgy gondoltam természetesen, hogy a relé lábáról a csatiba egy vezeték, és persze kell egy izzó is a megfelelő helyre.

Akkor ha jól értem a relé 4. lábáról direktbe kell kötni a kisebbik csati 6-os PIN-jére?

Másik kérdés több ügy miatt (pl.: gyári ködös utólag): hogy tudnám ezt az érintkezőt/érintkezőket pótolni? Kapni valahol direktbe ilyet, hajtsak fel egy biztitáblát, amit nem egyszerű Classic-hoz, és abból vegyem ki, vagy sima 6,3-as saruval megoldható?

Valaki csinált már ilyet?

Köszi!

Link to comment
Megosztás:

Még mindig az F astra ventillátor nagy fordulaton dolgozom.

Hiba jelenség és tapasztalatok

Gyári klímás az enyém és ebben két ventilátor van két gombával. Nekem a motor tér felőfi forog nagy fordulaton folyamatosan. Ha lehúzom a gombákról a kábelt ugyanúgy forog. Ha a motorhoz közelebbi gombáróél levett kábel két végét összezárom akkor a külső ventilátor elindul alacsony fordulaton. A másik kábellel így nem próbálkoztam mert az 3 érintkezős és nem tudom a bekötést.

A következőt vettem még észre:

Ha reggel elindulok akkor nem forog a venti, megyek kb 1 km-t és elkezd kattogni a relé gyorsan kb. 10 másodpercig és után meghúzva marad és utána megy a venti. Ha rövid idő mulva (kb 1 óra ) akkor megy a venti. Ha pár órát állok és utána újra elindulok akkor megint nem forog és ugyanúgy folytatja 1 km után.

Ez mitől lehet?

MA délelőtt olvastam - ha jól emlékszem - daykiller következő hozzászólását pár évvel ezelőtt ami a következő volt.

A két venti gombáját egy elektronika vezérli. Klimát rákapcsolva lassan forog mindkettő ha melegszik a hűtő akkor indítja a gyorsabb fordulatot. Nem lehet, hogy ennek az elektronikának van baja? Hol van ez az elektronika a kocsiban?

Köszönöm a választ, szombaton szeretnék ennek utánajárni.

Link to comment
Megosztás:

100-ra veszem, hogy nincs benne a relé aljzatban a negyedik érintkező (Classic...Start). Bocsi, én is úgy gondoltam természetesen, hogy a relé lábáról a csatiba egy vezeték, és persze kell egy izzó is a megfelelő helyre.

Akkor ha jól értem a relé 4. lábáról direktbe kell kötni a kisebbik csati 6-os PIN-jére?

Másik kérdés több ügy miatt (pl.: gyári ködös utólag): hogy tudnám ezt az érintkezőt/érintkezőket pótolni? Kapni valahol direktbe ilyet, hajtsak fel egy biztitáblát, amit nem egyszerű Classic-hoz, és abból vegyem ki, vagy sima 6,3-as saruval megoldható?

Valaki csinált már ilyet?

Köszi!

Még annyi jutott eszembe, hogy ez "utólagos" vonóhorognál is megoldható? Vagy csak gyárinál? (Még a szalonba lett felrakatva, de a visszajelző nem gyári, ezért gondolom, hogy nem gyári a horog).

Ki akarom váltani az utólag mókolt visszajelzőt, és jó lenne ha az utólagos LED helyett (ami egyébként mindig felvillan rövid ideig) a gyári helyén menne a visszajelző.

Link to comment
Megosztás:

Még mindig az F astra ventillátor nagy fordulaton dolgozom.

Hiba jelenség és tapasztalatok

Gyári klímás az enyém és ebben két ventilátor van két gombával. Nekem a motor tér felőfi forog nagy fordulaton folyamatosan. Ha lehúzom a gombákról a kábelt ugyanúgy forog. Ha a motorhoz közelebbi gombáróél levett kábel két végét összezárom akkor a külső ventilátor elindul alacsony fordulaton. A másik kábellel így nem próbálkoztam mert az 3 érintkezős és nem tudom a bekötést.

A következőt vettem még észre:

Ha reggel elindulok akkor nem forog a venti, megyek kb 1 km-t és elkezd kattogni a relé gyorsan kb. 10 másodpercig és után meghúzva marad és utána megy a venti. Ha rövid idő mulva (kb 1 óra ) akkor megy a venti. Ha pár órát állok és utána újra elindulok akkor megint nem forog és ugyanúgy folytatja 1 km után.

Ez mitől lehet?

MA délelőtt olvastam - ha jól emlékszem - daykiller következő hozzászólását pár évvel ezelőtt ami a következő volt.

A két venti gombáját egy elektronika vezérli. Klimát rákapcsolva lassan forog mindkettő ha melegszik a hűtő akkor indítja a gyorsabb fordulatot. Nem lehet, hogy ennek az elektronikának van baja? Hol van ez az elektronika a kocsiban?

Köszönöm a választ, szombaton szeretnék ennek utánajárni.

Igazából az elektronika az a relérendszer, ami négy reléből áll és a két gomba vezérli, plusz a klímavezérlés is és az ECU is beleszólhat ebbe. Gyorsabb fordulat két esetben lehetséges, ahogy már korábban írtam. De az, hogy csak egy indul el nagy fordulaton, az nagyobb baj lehet. Szerintem annak a ventilátornak a reléje halt meg és pl behúz vagy összeégett a relé vagy a vezeték. Mivel a gyors fordulatnál párhuzamosan vannak kötve a ventik, tehát megkapják a 12V-ot direktbe, míg alacsony fordulatot a sorba kötéssel éri el. A gyári klímás kapcsolási rajz szerint ellenállás nincs, ami csökkentené a fordulatot, mint pl a kétsebességes dízel vízhűtésnél. Nem úszod meg a biztosítéktábla kiszerelését sajnos a hiba kiderítéséhez, mert ez tutira vezérléshiba.

Link to comment
Megosztás:

Még annyi jutott eszembe, hogy ez "utólagos" vonóhorognál is megoldható? Vagy csak gyárinál? (Még a szalonba lett felrakatva, de a visszajelző nem gyári, ezért gondolom, hogy nem gyári a horog).

Ki akarom váltani az utólag mókolt visszajelzőt, és jó lenne ha az utólagos LED helyett (ami egyébként mindig felvillan rövid ideig) a gyári helyén menne a visszajelző.

persze meg, nincs semmi extra drót hátra húzva, csak a teljesítmény felvétel "figyeli"

nekem egyik csatlakozóban sem volt benne az érintkező, bele kellett rakni, sőt nekem nem is volt a műszarfalnál az a csatlakozó :icon7:

Link to comment
Megosztás:

persze meg, nincs semmi extra drót hátra húzva, csak a teljesítmény felvétel "figyeli"

nekem egyik csatlakozóban sem volt benne az érintkező, bele kellett rakni, sőt nekem nem is volt a műszarfalnál az a csatlakozó :icon7:

Ha egyforma a két műszerfalcsatiban a PIN, akkor nem lesz gond, mert a nagyobbikból lett egy tartalék csati, amikor a fordulatszámmérős órát raktam be. Erről van vmi infód?

Plusz ami nagyon fontos lenne, hogy a biztitáblában (OBDII-esnél) utólagos sarulábat raktál bele? Hogyan lehet megoldani? Mindenképpen kell egy másik amiből kiszedem? Sima sarut be lehet rakni?

Köszi!

Link to comment
Megosztás:

Tehát végül egy "rendes" index relét alakítottál át, mellétéve holmi elektronikát?

Az utánfutós index-relé ha jól értettem felváltva villogtatja az autó és az utánfutó égőit (ellenfázisban) + van egy plusz kimenete, ami a műszerfalban egy külön égőt hajt meg, nem?

Ha "elhagytad" :omg: az utánfutót, akkor a horgos égő nem kellene világítson...?

Igen! Sima indexrelé átalakítva. Az indexrelé villogtatja az irányjelzőket, és az ellenfázisban jelez vissza, míg a visszajelző nem csinál mást, csak a megnövekedett áram hatására működteti az áramkört, ami egy ledet, vagy izzót hoz működésbe. Az elv a reed relére alapul, amit úgy számoltak, hogy az utánfutó izzószál terhelésével nő meg annyira az átfolyt áram, hogy kialakuljon a megfelelő mértékben az elektromágneses tér, és zárja az áramkört, ami felvillantja a kijelzőt. Ez a szerkezet tehát nem alkalmas jelezni, hogy leszakadt az utánfutód. Egyébként az egyenlő lenne azzal, hogy nem kapcsoltad fel, tehát mindig hibát jelezne.

A visszajelzőnek 3 állapota van. 1 amikor nincsen rádugva a futó, és nem jelez, 2 amikor rá van dugva és jelez, 3 amikor rá van dugva, és nem jelez... A visszajelzőnek nem kell felvillannia ha nincsen rá kötve semmi. KPM-nél rákérdeztem, hogy mi a működési elv. Maga a visszajelző azt a célt szolgálja, hogy a sofőrt tájékoztassa a rendellenes működésről. Hivatalosan lehetne más visszajelzés, nem kötelező a fény jelenség. Lehet hangjelzés, vagy gyorsabb villogás is. A lényeg, hogy valamiféle jelzést kapjon a sofőr, hogy az irányjelzéssel valami nincsen rendben, és így tudjon tenni annak érdekében lépéseket, hogy a balesetveszélyes helyzetet elkerülje. Még mielőtt valaki belekötne, hogy a gyorsabb villogás nem megoldható... :) De! Vannak rendszerek, amik nem olyan elterjedtek, és nem ezen az elven működnek. Ilyen például kamionoknál is van. Vannak 2 relés indexek, meg miegymás, illetve computerizált visszajelzők, amik Canbusra mennek.

Utánfutó leszakadást nem kell visszajelezni... Észre fogod venni! Egyrészt van egy biztonsági lánc, drótkötél, aminek nem csak az a szerepe, hogy a futó elhagyása esetén maga után rántsa, hanem egyfajta visszajelzés is. Ha leszakad a futó, akkorát ránt a kocsin, hogy észhez fogsz térni. Apámmal mi hagytunk már el futót... nem lehet nem észrevenni! :) Mire lerepült az útról, addigra réges régen 2x kétségbeestünk, hogy mi lesz...

Classicnál kell húzni kábelt. 2 db érintkezőt kell beszerezni. Egyik megy a kilóméteróra csatijába, másik megy a bizti táblába. Sima saru nem igazán jó oda... Ezek attól feszülnek rá az érintkezőre, ahogy be lettek nyomva, és kicsit keresztbe vannak, sima saru meg össze van préselve, és rugalmasan tapadnak rá. Bontóból keress egy szétvagdalt köteget, és abból bontsd ki!

Link to comment
Megosztás:

Ha egyforma a két műszerfalcsatiban a PIN, akkor nem lesz gond, mert a nagyobbikból lett egy tartalék csati, amikor a fordulatszámmérős órát raktam be. Erről van vmi infód?

Plusz ami nagyon fontos lenne, hogy a biztitáblában (OBDII-esnél) utólagos sarulábat raktál bele? Hogyan lehet megoldani? Mindenképpen kell egy másik amiből kiszedem? Sima sarut be lehet rakni?

Köszi!

efforma én is onnét raktam át, illetve egy másik köteg csatijáról

kell egy másik amiből kiszeded elég macerás

mondjuk nekem régi táblám van, sima sarut nem lehet, máshol pöcök/alak

nekem van 1 biztitáblám plusz, 1 egész kábelkötegem azon is van 1

Link to comment
Megosztás:

efforma én is onnét raktam át, illetve egy másik köteg csatijáról

kell egy másik amiből kiszeded elég macerás

mondjuk nekem régi táblám van, sima sarut nem lehet, máshol pöcök/alak

nekem van 1 biztitáblám plusz, 1 egész kábelkötegem azon is van 1

Amennyiben megfelel, engem komolyan érdekelne a biztitábla... Olyat keresek, amibe benne vannak a ködlámpához is a saruk (illetve van benne vhol ugyanolyan, mint a két ködösreléhez kell), és OBD2-es,vagyis az újabb fajta!

HA ennek megfelel, akkor megveszem... Eladó? :) Esetleg a fent nevezett részek belőle? :)

Link to comment
Megosztás:

Amennyiben megfelel, engem komolyan érdekelne a biztitábla... Olyat keresek, amibe benne vannak a ködlámpához is a saruk (illetve van benne vhol ugyanolyan, mint a két ködösreléhez kell), és OBD2-es,vagyis az újabb fajta!

HA ennek megfelel, akkor megveszem... Eladó? :) Esetleg a fent nevezett részek belőle? :)

mondom régi táblám van, csak 10 érintkezős rajta a diag. csati

de pár ezerét kapsz már kábelkötegestül, azon meg van egy rahedli csatlakozó

Link to comment
Megosztás:

Igazából az elektronika az a relérendszer, ami négy reléből áll és a két gomba vezérli, plusz a klímavezérlés is és az ECU is beleszólhat ebbe. Gyorsabb fordulat két esetben lehetséges, ahogy már korábban írtam. De az, hogy csak egy indul el nagy fordulaton, az nagyobb baj lehet. Szerintem annak a ventilátornak a reléje halt meg és pl behúz vagy összeégett a relé vagy a vezeték. Mivel a gyors fordulatnál párhuzamosan vannak kötve a ventik, tehát megkapják a 12V-ot direktbe, míg alacsony fordulatot a sorba kötéssel éri el. A gyári klímás kapcsolási rajz szerint ellenállás nincs, ami csökkentené a fordulatot, mint pl a kétsebességes dízel vízhűtésnél. Nem úszod meg a biztosítéktábla kiszerelését sajnos a hiba kiderítéséhez, mert ez tutira vezérléshiba.

Köszönöma választ!

Szombaton szétszedem és majd visszatérek már - remélem - a megoldással:)

Kicsit tartok attól, hogy a klíam vezérlése vagy az ECU-tól nem jó jelet kap tehát, hogy azok haltak meg. De remélem nem:)

Esetleg van egy rajz valahol a neten? Vagy kaphatok egyet e-mailban?

(ftamas78(kukac)gmail.com)

Köszönöm

Link to comment
Megosztás:

Köszönöma választ!

Szombaton szétszedem és majd visszatérek már - remélem - a megoldással:)

Kicsit tartok attól, hogy a klíam vezérlése vagy az ECU-tól nem jó jelet kap tehát, hogy azok haltak meg. De remélem nem:)

Esetleg van egy rajz valahol a neten? Vagy kaphatok egyet e-mailban?

(ftamas78(kukac)gmail.com)

Köszönöm

Persze, dobok mailban rajzokat. :)

Szerk: az ECU csak tiltani és engedélyezni tudja a klímát, illetve tudomásul veszi, hogy elindítottad. :)

Link to comment
Megosztás:

Amennyiben megfelel, engem komolyan érdekelne a biztitábla... Olyat keresek, amibe benne vannak a ködlámpához is a saruk (illetve van benne vhol ugyanolyan, mint a két ködösreléhez kell), és OBD2-es,vagyis az újabb fajta!

HA ennek megfelel, akkor megveszem... Eladó? :) Esetleg a fent nevezett részek belőle? :)

Tudok neked ilyet adni sztem :)

Link to comment
Megosztás:

Ezt így hogy?

A bizti szál nincs kiolvadva, a biztitábla is rendben van.

"erősebb" fém anyag, lehet 100A sem olvad volna meg, nem 20nál(talán piros a 20as)

és/vagy

gyengébb, hőre lágyuló műanyagház

még az is lehet, hogy világított :D (és a hőtől, megolvad a műanyagháza)

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.