Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Légkondicionáló rendszer (klíma) és fűtőrendszer


Qpack

Recommended Posts

Számomra világos, és szerintem minden műszaki beálítottságú ember számára is. Aki számára meg nem, annak meg lehet olyan dolog világos és természetes amihez hozzá se tudnál vagy tudnék szólni. Úgyhogy én nem nézném le az ilyen embereket.

Véleményem szerint tízből legalább kilenc ember nem tudná mire való a párologtató, és hogy hogyan működik.....

Én nem is arra gondoltam, hogy minden eggyes berendezést a kocsiban ismerjen, mert az elveket sokan ismerik, de egy adott típus minden bogarát, még a márkaszervíz embörkéje sem biztos, hogy tudja, de azért ezek a dolgok amiket leírtam, lassan annyira hétköznapiak, minthogy forog a föld és nem gömb alakú....én még nem ebben az "új" vizsgarendszerben vizsgáztam, de úgy tudom, hogy azért már az alapokat ott is el kell tudni sajátítani, hogy legalább a hűtőfolyadék és az ablakmosó tartályt meg tudja különböztetni a delikvens....vagy rosszul tudom? :lol: hűtő minden háztartásban van..(legalábbis gondolom így a XXI.században :lol:) akiknek autó is van, onnan gondolom, hogyha még nem is tanulta de ismeri a jelenséget... :lol:

Link to comment
Megosztás:

Én nem is arra gondoltam, hogy minden eggyes berendezést a kocsiban ismerjen, mert az elveket sokan ismerik, de egy adott típus minden bogarát, még a márkaszervíz embörkéje sem biztos, hogy tudja, de azért ezek a dolgok amiket leírtam, lassan annyira hétköznapiak, minthogy forog a föld és nem gömb alakú....én még nem ebben az "új" vizsgarendszerben vizsgáztam, de úgy tudom, hogy azért már az alapokat ott is el kell tudni sajátítani, hogy legalább a hűtőfolyadék és az ablakmosó tartályt meg tudja különböztetni a delikvens....vagy rosszul tudom? :lol: hűtő minden háztartásban van..(legalábbis gondolom így a XXI.században :lol:) akiknek autó is van, onnan gondolom, hogyha még nem is tanulta de ismeri a jelenséget... :lol:

Valahol igazad van, meg nem is....

A mai világban az emberek nagy többségét kvra nem érdekli, hogy bármi is hogyan épül fel, hogy működik, milyen elven...? A lényeg, hogy működjön!

Szerinted az "agyon iskolázott" emberek mercikben, bmw -k ben feszítő -hát hogy is mondjam kicsodákat, hogy ne sértsük meg őket.... , vagy full gazdag apuci hülye gyerekét -lányát érdekli, hogy hogy működik a verdán bármi is, vagy milyen műszaki megoldások szolgálják, hogy tudjon észnélkül száguldozni.....?? Francot! Max. annyi, hogy kell beindítani, hogy tudok benne zenét hallgatni, meg telefonálni..... Ha meg vmi gond van, majd apuci intézi (aki általában ugyanolyan full hülye a kocsihoz, de van zséje bőven, oszt majd a szervíz megoldja)

Amiben meg igazad van, hogy kell egy alap műveltség az életben szinte minden területen, de azt , hogy erre kinek van igénye és ezt az igényt milyen szinten valósítja meg, az egyedül az ő dolga....

Link to comment
Megosztás:

Én nem is arra gondoltam, hogy minden eggyes berendezést a kocsiban ismerjen, mert az elveket sokan ismerik, de egy adott típus minden bogarát, még a márkaszervíz embörkéje sem biztos, hogy tudja, de azért ezek a dolgok amiket leírtam, lassan annyira hétköznapiak, minthogy forog a föld és nem gömb alakú....én még nem ebben az "új" vizsgarendszerben vizsgáztam, de úgy tudom, hogy azért már az alapokat ott is el kell tudni sajátítani, hogy legalább a hűtőfolyadék és az ablakmosó tartályt meg tudja különböztetni a delikvens....vagy rosszul tudom? :lol: hűtő minden háztartásban van..(legalábbis gondolom így a XXI.században :lol: ) akiknek autó is van, onnan gondolom, hogyha még nem is tanulta de ismeri a jelenséget... :lol:

[/quote

Kérdezősködtem kicsit. És az derült ki, hogy az ismeretségi körömbe senki nem tudja hogyan működik a klíma. Mindenki a hűtőhöz hasonlítja, de attól még fogalmuk sincs hogy mire való a párologtató, és hogyan működik. Teszteld te is az ismerőseidet, és meg fogsz lepődni hogy mennyire nem "hétköznapi" dolgot látsz annak. Persze ne a szerelő ismerősöket! :lol:

Tényleg hogyis működik a párologtató? :lol:

Link to comment
Megosztás:

Szerintem ne akarjunk sokat és ne az legyen az alapműveltség, hogy mi folyik a kocsi alatt, meg, hogy mi hogyaan is működik, Hanem,hogy ha egy kismama átakar menni a zebrán akkor álljunk meg és engedjük át.

Nekem fogalmam sincs hogy működik a háztatrásí hűtő szekrény, és nagyon nem is érdekelt, eddig. Most megyek megnézem mi van benne, hátha akkor rájövök, hogy működik. Lehet ha leveszem a "mukodj" matricát akkor elromlik?.

Link to comment
Megosztás:

Tényleg hogyis működik a párologtató? :lol:

Rém egyszerű dolog a klíma és a hűtő is...

Kompresszor összenyomja a hűtőközeget, ami ettől jól felmelegszik. Ezt átvezetik egy hűtőn, ami a felmegedett hűtőközeget

hűti... ezután megy a párologtatóba, vagy expanziós szelephez, ami után a hűtőközegnek hirtelen lecsökken a nyomása, ezért

hőt von el a környezetéből (ez fizika, középiskolás törzsanyag). Majd visszakerül a hűtőközeg a kompresszorhoz, és új karikába

kezd a rendszerben :lol:

A lényeg az, hogy egyenes arányban van a párologtatón elvont hő a közeghűtőn leadott hővel.

Link to comment
Megosztás:

Rém egyszerű dolog a klíma és a hűtő is...

Kompresszor összenyomja a hűtőközeget, ami ettől jól felmelegszik. Ezt átvezetik egy hűtőn, ami a felmegedett hűtőközeget

hűti... ezután megy a párologtatóba, vagy expanziós szelephez, ami után a hűtőközegnek hirtelen lecsökken a nyomása, ezért

hőt von el a környezetéből (ez fizika, középiskolás törzsanyag). Majd visszakerül a hűtőközeg a kompresszorhoz, és új karikába

kezd a rendszerben :lol:

A lényeg az, hogy egyenes arányban van a párologtatón elvont hő a közeghűtőn leadott hővel.

Köszi! :lol: Egyébként a kérdést csak poénnak szántam, de attól fügetlenül érdemes volt frissíteni a memóriámat.

Link to comment
Megosztás:

Rém egyszerű dolog a klíma és a hűtő is...

Kompresszor összenyomja a hűtőközeget, ami ettől jól felmelegszik. Ezt átvezetik egy hűtőn, ami a felmegedett hűtőközeget

hűti... ezután megy a párologtatóba, vagy expanziós szelephez, ami után a hűtőközegnek hirtelen lecsökken a nyomása, ezért

hőt von el a környezetéből (ez fizika, középiskolás törzsanyag). Majd visszakerül a hűtőközeg a kompresszorhoz, és új karikába

kezd a rendszerben :lol:

A lényeg az, hogy egyenes arányban van a párologtatón elvont hő a közeghűtőn leadott hővel.

Látom jól felkavartam 1-2 ember lelki békéjét...(nem pont a tiedre gondolok gabi :lol:) de manapság ritka az olyan ember akinek legalább az érettségije vagy legalábbis egy közép szintű fizika tudásnak nem kellene birtokában lenni...ez nem műszaki beütés, ez az élet...ezeket a dolgokat már úgy tanítják, mint a gravitációs gyorsulás értékét..(vagy vkinek ezt is el kell mondanom micsoda? :lol:) Szóval én nem azt gondolom hogy mindenkinek mindent tudni a kell, de a hűtőben sem azért van az ásványvizes palackban víz, mert hűtöm... :lol: és gondolom ezt nem csak én tudom így....lehet néhány emberke most furán érzi magát....kérdezzetek tényleg nyugodtan, csak néha sajnos én is belefáradok az olyan kérdésekbe (és ezzel nem vagyok egyedűl) amitől már előre félek, hgy miért is van kipufogó az autón, amikor az olyan rossz hiszen elkorrodál és újat kell belőle venni...? a kérdés jogos, de ezek már olyan alap dolgok, amiket úgy gondolom tényleg a mai embernek ismernie kell hiába hogy nem tanítják....ha pl vkitől megkérdezed mi az a xenon...leglább anyit tudjon róla, hogy vmilyen új fajtája a világításnak az autókba...aki szinte ennyit sem tud, az attól nem kevesebb semmivel emberileg és nyugodtan kérdezze meg, de nekem pedig engedje meg hogy egy kicsit csodálkozzak rajta....és ez úgy gondolom fontos..nem nézem hülyének!!!!

Szóval ezen kis intermezzo után térjünk vissza a témához... :lol:

Jöhetnek a kérdések..és ha vkit kicsit nagyobb részletességel érdekel hogy működik: KLÍMA MŰKÖDÉSE

Link to comment
Megosztás:

Szerintem ne akarjunk sokat és ne az legyen az alapműveltség, hogy mi folyik a kocsi alatt, meg, hogy mi hogyaan is működik, Hanem,hogy ha egy kismama átakar menni a zebrán akkor álljunk meg és engedjük át.

De azt ha be van kapcsolva a klíma, ha nem, akkor is! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Már Elnézést..de ez sem attól függ hogy kismama vagy sem....át kell engedni!!!!! .... ezt viszint tanítják, mint kressz azt meg hogy hogy kell viselkedni a szocializáció része.....nincs a villamosra a buszra sem kiírva hogy az időseknek vagy kismamáknak le kell ülni...ez az illem és annak tudása hogy nekik sokkal nehezebb állni és veszélyesebb is, akiben van egy kis emberség annak mondani sem kell, akiben pedig nincs annak mind1....Welcome to the real world!

Link to comment
Megosztás:

Jöhetnek a kérdések..

Mikor volt a 100 éves háború? :lol: Ezt is tanultuk a középiskolába! :lol: De én pont akkor hiányoztam :lol:

Bocsi tudom ez nem klíma kérdés, csak ki kívánkozott belőlem az előzmények után. :lol:

talán 1339-1453 ? :lol: következő kérdés :D

Link to comment
Megosztás:

mindegy klímázzunk. Egyébként én örülök, hogy leírtátok hogyan működik, mert tényleg nem tudtam és eddig nem is érdekelt ,most viszont elolvastam és most se tudom, de legalább elolvastam:) és megjegyeztem belőle valamit. Puha testüekre meg vigyázni kell.

1. gondolom te is pumpáltál már autó vagy bicikli pumpával....ha összenyomod a gázt, akkor felmelegszik (de akkor ez szinte folyadék ezen a nyomáson)

2. ha ezt a felmelegedett gázt/folyadékot lehűtöd - a klímahűtőn a kocsi orrában menetszéllel vagy ventillátorral

3. remélem van itt még olyan ember, aki tekert még be szódához patront...ezek után a "lehűlt" közeget ha kiengeded belőle a nyomást, (csökkented), elpárologtatod, akkor többek között annak arányában amennyire az előbb a hűtőn sikerűlt lejebb hűteni lehül a gáz....az utastér hűtése

4. és a végén ismét mint gáz/folyadék érkezik a kompresszorhoz

ez talán így leegyszerűsítve a körfolyamata..... :lol:

Link to comment
Megosztás:

1. gondolom te is pumpáltál már autó vagy bicikli pumpával....ha összenyomod a gázt, akkor felmelegszik (de akkor ez szinte folyadék ezen a nyomáson)

2. ha ezt a felmelegedett gázt/folyadékot lehűtöd - a klímahűtőn a kocsi orrában menetszéllel vagy ventillátorral

3. remélem van itt még olyan ember, aki tekert még be szódához patront...ezek után a "lehűlt" közeget ha kiengeded belőle a nyomást, (csökkented), elpárologtatod, akkor többek között annak arányában amennyire az előbb a hűtőn sikerűlt lejebb hűteni lehül a gáz....az utastér hűtése

4. és a végén ismét mint gáz/folyadék érkezik a kompresszorhoz

ez talán így leegyszerűsítve a körfolyamata..... :lol:

:lol: :lol:

király mostmár minden tiszta. nyithatom a szervizt. 12kg gáz 25 ezer ft nem bukhatok nagyott. :lol:

Link to comment
Megosztás:

bocsássatok meg hogy így írom, de ha már autót vezettek, ti is ebben a világban éltek...ti nem jártatok fizika és kémia órákra, hogy ilyet kérdeztek? VAgy nem láttatok még hűtőt? ahogy a hőmérséklet lecsökken az elpárologtatón, a felülete olyan hideg ahhoz, hogy kb 8 Celsius fokos levegőt fújjon ki, ott akár fagyás is van vagy legalábbis az átáramló levegő pára/víz-tartalma kicsapódik (le kondenzálódik, mint a desztillálásnál...ezt csak tanultátok) és ezt lehet látni...nem akarok senkit sem bántani, de valahol olyan furcsa számomra, hogy vki aki jogosítványt szerzett, úgy gondolja pl, hogy a kílma kondenzvize a kipufogón jön ki, vagy hogy egyáltalán mi az a víz vagy más folyadék ami kifolyik az autóból klímázás közben... :lol:

Köszi a fik@zást, csak azért mert két számjegyű a hozzászólásaim száma, újonc vagyok. El is ment a kedvem az egész opelforum.hu-tól. :lol: :lol: Az ember tényleg normálisan áll hozzá a dolgokhoz, szeretne mindent megtudni élete első autójáról, amit nem anyu, apu vett, a lehető legjobban megbecsülni, karbantartani, hogy becsülettel kiszolgálja azt az időt, amit nálam fog tölteni. Mert a tulajdon két kezemmel dolgoztam meg érte és még fogok is. Erre fel, mert biztonság kedvéért odaírom, hogy "Ha jól tudom...", lévén újonc vagyok, kapom az ívet. Hát köszönöm szépen!!

Link to comment
Megosztás:

Köszi a fik@zást, csak azért mert két számjegyű a hozzászólásaim száma, újonc vagyok. El is ment a kedvem az egész opelforum.hu-tól. :lol: :lol: Az ember tényleg normálisan áll hozzá a dolgokhoz, szeretne mindent megtudni élete első autójáról, amit nem anyu, apu vett, a lehető legjobban megbecsülni, karbantartani, hogy becsülettel kiszolgálja azt az időt, amit nálam fog tölteni. Mert a tulajdon két kezemmel dolgoztam meg érte és még fogok is. Erre fel, mert biztonság kedvéért odaírom, hogy "Ha jól tudom...", lévén újonc vagyok, kapom az ívet. Hát köszönöm szépen!!

Ne vedd komolyan a hozzászolóst nemfikázás volt csak van aki szaki, van aki azt hiszi, hogy szaki, és vannak akik meg baromira nem értenek hozzá. ÉN az uttóbbi vok,Olvastam itt a fórumon már olyan hozzászólásokat, hogy nem gyenge, de jó olvasni és néha közbeszolni:) Nem kell komolyan venni az egészet. Ne tántorodj el gond van kérdezni kell aztán vagy kapsz választ vagy nem.

Link to comment
Megosztás:

Köszi a fik@zást, csak azért mert két számjegyű a hozzászólásaim száma, újonc vagyok. El is ment a kedvem az egész opelforum.hu-tól. :lol: :lol: Az ember tényleg normálisan áll hozzá a dolgokhoz, szeretne mindent megtudni élete első autójáról, amit nem anyu, apu vett, a lehető legjobban megbecsülni, karbantartani, hogy becsülettel kiszolgálja azt az időt, amit nálam fog tölteni. Mert a tulajdon két kezemmel dolgoztam meg érte és még fogok is. Erre fel, mert biztonság kedvéért odaírom, hogy "Ha jól tudom...", lévén újonc vagyok, kapom az ívet. Hát köszönöm szépen!!

Látod ez a jó a fórumokban...szabadon meg is lehet sértődni! :lol: ha vmit nem tud az ember nyugodtan kérdezzen vagy keresen az interneten, ahol nagyon sok hasznos infó van, de azt is viselje el ha esetleg kritika éri (én is írok néha butaságokat és meg is kapom érte a magamét, de ezen nem duzzogok...)...ha végig olvasod a hozzászólásaimat ebben a témában, akkor nem így fogod fel...nem tetted..lelked rajta...további szép napot! :lol:

Link to comment
Megosztás:

:lol: :lol:

király mostmár minden tiszta. nyithatom a szervizt. 12kg gáz 25 ezer ft nem bukhatok nagyott. :lol:

Freonszármazékot csak zöldkártyára kapsz :lol: (az meg nem 20 fillér...)

Egyébként az a baj, hogy sok villanyszerelő, fűtésszerelő is hasonló elven gondolkozik (azért azt gondolom, hogy te csak poénkodtál :lol: ), és nekivágnak OKOSBAN klímázni.

Lehet olyan megoldásokkal találkozni, hogy a hozzá értő klímás csak nevet a dolgokon.

Mondjuk szerencsére az autóklíma olyan speciális terület, ami nem kevés szaktudást és célszerszámot igényel, úgyhogy ide nem folytak be (még) a kóklerek (azok megmagarnak a Praktiker-Baumax-Metro-s splitklímáknál).

Ennek ellenére van 1-2 olyan 'szaki' akit a legtöbb klímás tűzzel vassal kerget, mert a munkája 20 fillért nem ér!

Link to comment
Megosztás:

Látod ez a jó a fórumokban...szabadon meg is lehet sértődni! :lol: ha vmit nem tud az ember nyugodtan kérdezzen vagy keresen az interneten, ahol nagyon sok hasznos infó van, de azt is viselje el ha esetleg kritika éri (én is írok néha butaságokat és meg is kapom érte a magamét, de ezen nem duzzogok...)...ha végig olvasod a hozzászólásaimat ebben a témában, akkor nem így fogod fel...nem tetted..lelked rajta...további szép napot! :lol:

Fátylat rá. :lol:

Link to comment
Megosztás:

No,és a classikokban és a nem classikokban azaz az elötte levö tipusnál,ugyanaz a klim és a müködése vagy más?

Ha igen miben?

Kompresszort ugyanugy hajtják meg???????

Tudom ez is egy nagy h....e kérdés biztosan sokak szerint,de érdekelne.....

A működési elve mindnek azonos, a meghajtása is tudtommal, csak a komponensek változtak, valamint 1-2 szerintük felesleges alkatrészt már kihaygtak belőle... :lol: de ezt majd vki bővebben kifejti, mert ezeket konkrétan nem tudom...

Azt az utolsó mondatot pedig el sem olvastam :lol:

Link to comment
Megosztás:

No,és a classikokban és a nem classikokban azaz az elötte levö tipusnál,ugyanaz a klim és a müködése vagy más?

Ha igen miben?

Kompresszort ugyanugy hajtják meg???????

Tudom ez is egy nagy h....e kérdés biztosan sokak szerint,de érdekelne.....

Konkrétan nem a classic én nemklasszik, hanem általános különbség van a típusok között.

Úgytudom hogy nem egy helyen gyártották a G-astrákat, és eltérő kompresszor került beléjük.

Elvileg minden motyó ugyanaz, kompresszor meg függ a gyártás helyétől, évjárattól, és a motor típusától.

A klíma működése mindenhol ugyanaz, és a kompresszor is a motorról van lehajtva, hosszbordás szíjjal, kuplunggal.

De ez nem csak az Astráknál, hanem az autók 99%-nál igaz.

Link to comment
Megosztás:

Láttam hogy puskáztál, ezért piros egyes :lol:

Következő kérdés. Hogy csináljuk automatára a klímát? :lol: Hamár manuálist meguntuk :lol:

Kérdés, hogy mit nevezel automata klímának.

Az autókban a manuális klíma a hagyományos szellőztető rendszer egy (szabályozatlan) elpárologtatóval megtoldva.

Azért zárójelben írtam, mert maga az elpárologtatót az adagoló valamilyen szinten szabályozza (gátolja a jegesedést), de a szó szoros értelemben nincs szabályzás a komfort fényében.

Amire Te gondolsz, az a digit klíma.

Ennek több variánsa is létezik, lényegük, hogy szenzorokkal figyelik a külső-belső levegő különböző paramétereit, és ehhez igazítják a klíma működését.

Alapelv az, hogy mérik a belső levegő hőmérsékletét, és az elektronika a venti fordulatszámával, és a zsaluk állásával variálva igyekszik a beállított értéket elérni a belső térben. Anno csak ennyi volt az automata klíma.

Ma már sok okossággal, saját vezérlővel látják el. Így figyelembe veszi a napsütést, ha a kint hidegebb van mint bent, a fűtésen kívül páramentesít a klímával, a meleget a lábra, a hideget a testre fújja... stbstb.

Szóval, ha alapból az autód nem digit klímás, egyszerű módja hogy digites legyen... mégpedig, hogy eladod.

Sztem óriási meló, elektronika, vezérlés, elektromos zsaluk, légcsatornák...

Embertelen meló, sztem nem kivitelezhető.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.