Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Légkondicionáló rendszer (klíma) és fűtőrendszer


Qpack

Recommended Posts

Kérdés, hogy mit nevezel automata klímának.

Az autókban a manuális klíma a hagyományos szellőztető rendszer egy (szabályozatlan) elpárologtatóval megtoldva.

Azért zárójelben írtam, mert maga az elpárologtatót az adagoló valamilyen szinten szabályozza (gátolja a jegesedést), de a szó szoros értelemben nincs szabályzás a komfort fényében.

Amire Te gondolsz, az a digit klíma.

Ennek több variánsa is létezik, lényegük, hogy szenzorokkal figyelik a külső-belső levegő különböző paramétereit, és ehhez igazítják a klíma működését.

Alapelv az, hogy mérik a belső levegő hőmérsékletét, és az elektronika a venti fordulatszámával, és a zsaluk állásával variálva igyekszik a beállított értéket elérni a belső térben. Anno csak ennyi volt az automata klíma.

Ma már sok okossággal, saját vezérlővel látják el. Így figyelembe veszi a napsütést, ha a kint hidegebb van mint bent, a fűtésen kívül páramentesít a klímával, a meleget a lábra, a hideget a testre fújja... stbstb.

Szóval, ha alapból az autód nem digit klímás, egyszerű módja hogy digites legyen... mégpedig, hogy eladod.

Sztem óriási meló, elektronika, vezérlés, elektromos zsaluk, légcsatornák...

Embertelen meló, sztem nem kivitelezhető.

Végülis már úgyis öregszik, lassan 3 hónapos :lol:

Köszi a választ. Egyébként meg lassan úgyis jön a tél, minek a klíma :lol:

Sajnálom hogy nem digit klímás, de vásárláskor nem volt lehetőségem olyat választani, mert nem volt olyan. Autót meg sürgősen kellett cserélnem, így be kell érni a csavargatással :lol:

Link to comment
Megosztás:

a digit klíma és az automata klíma nem külön dolog?

Digit klíma (mivel elektronikus a szabályzás, nem Te szabályzod analóg módon), aminek van automata fokozata (ahol a vezérlés a beállított hőmérséklet, és több egyéb paramérter alapján állítja be a zsalukat, és a venti fordulatát).

Tehát ha ezt vesszük, akkor digit klíma=automata klíma.

Link to comment
Megosztás:

Végülis már úgyis öregszik, lassan 3 hónapos :lol:

Köszi a választ. Egyébként meg lassan úgyis jön a tél, minek a klíma :lol:

Sajnálom hogy nem digit klímás, de vásárláskor nem volt lehetőségem olyat választani, mert nem volt olyan. Autót meg sürgősen kellett cserélnem, így be kell érni a csavargatással :lol:

Egyébként van aki jobban szereti a manuálist (én a digitet is manuális módban használom, vagyis én állítgatom a ventit, a zsalukat) mivel -ugyan komfortja pont emiatt alacsonyabb- direkt szabályzása miatt jobb közérzetet teremt. Már ha jól fogalmazok... (lényeg hogy oda és olyan hideg levegőt fúj, amiet te akarsz, nem pedig a vezérlés dönti el...)

Link to comment
Megosztás:

a digit klíma és az automata klíma nem külön dolog?

A digit klíma csak a köznyelvi (helytelen) megnevezése az automata klímának.

Nekem eddig amúgy a Jeep Cherokee megoldása tetszik a legjobban, az infraszenzorokkal figyeli a testhőmérsékleted, és ha látja hogy fázol, akkor elkezd fűteni, ha meg izzadsz akkor rácsavarja a hűtést teljesen automatikusan, és mindezt természetesen 4 zónában. szóval még a hőfok állítással se kell vacakolni.

Link to comment
Megosztás:

Bekapcsolt klíma mellett minden esetben kell mennie a motortéri ventilátornak, amiből az én esetemben csak 1 db található? Hőfokot ritkán látom elkúszni 90ig még hosszú távon is, mondjuk olyan 1-2mm-rel van a 90 előtt. Mondjuk hosszútávú klímával még nem néztem. Lehet aztán túl van méretezve a hűtő az 1.2-eshez!? Át lehet valahogy verni a termosztátot, elindítani a hűtőventilátort? Mert nagy kő esne le a szívemről ha látnám hogy tud forogni is. :lol: :lol:

Link to comment
Megosztás:

Bekapcsolt klíma mellett minden esetben kell mennie a motortéri ventilátornak, amiből az én esetemben csak 1 db található? Hőfokot ritkán látom elkúszni 90ig még hosszú távon is, mondjuk olyan 1-2mm-rel van a 90 előtt. Mondjuk hosszútávú klímával még nem néztem. Lehet aztán túl van méretezve a hűtő az 1.2-eshez!? Át lehet valahogy verni a termosztátot, elindítani a hűtőventilátort? Mert nagy kő esne le a szívemről ha látnám hogy tud forogni is. :lol: :lol:

Klímának el kellene hogy indítsa a ventit (mivel más nem hűti ha nincs menetszél).

Örülj neki, ha nem melegszik a vized :D

Ha sima gomba (hőfokkapcsoló) kapcsolja, akkor húzd le róla a stekkert (Astránál asszem a hűtőben van), és zárd rövidre. Ha így elindul a venti, akkor királyság! :lol:

Ha nem, akkor a venti reléje, vagy biztije halott...

Termosztátot ne akard átverni, annak ehhez nemsok köze (termosztát a motorból engedi ki a vizet a hűtő felé, ha elég meleg a víz).

Link to comment
Megosztás:

Klímának el kellene hogy indítsa a ventit (mivel más nem hűti ha nincs menetszél).

Örülj neki, ha nem melegszik a vized :D

Ha sima gomba (hőfokkapcsoló) kapcsolja, akkor húzd le róla a stekkert (Astránál asszem a hűtőben van), és zárd rövidre. Ha így elindul a venti, akkor királyság! :lol:

Ha nem, akkor a venti reléje, vagy biztije halott...

Termosztátot ne akard átverni, annak ehhez nemsok köze (termosztát a motorból engedi ki a vizet a hűtő felé, ha elég meleg a víz).

Kipróbáltam, hogy hideg motornál bekapcsoltam a klímát de sajnos nem ment a venti. Remélem, hogy azért melegednie kell üzemi hőfokra, hogy bekapcsoljon.

Nekiestem a reléknek, biztosítékoknak, de nem találtam meg a ventilátor reléjét, biztosítékát. :lol:

Na most a motortéri relédobozom így néz ki:

relek_motorter_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Csak két relé hiányzik belőle. A K11-es és K98-as. A megmaradó K18-as a motorvezérlőé, a K16-os pedig a benzinpumpáé.

A másik képen mind a három relé a ventilátoré, de nem találom őket. :lol:

relek_motorter_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ha esetleg ebben a dobozban van a biztosítéka valahol, akkor az melyik?

biztositek_motorter_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Link to comment
Megosztás:

Egyébként van aki jobban szereti a manuálist (én a digitet is manuális módban használom, vagyis én állítgatom a ventit, a zsalukat) mivel -ugyan komfortja pont emiatt alacsonyabb- direkt szabályzása miatt jobb közérzetet teremt. Már ha jól fogalmazok... (lényeg hogy oda és olyan hideg levegőt fúj, amiet te akarsz, nem pedig a vezérlés dönti el...)

Cserélhetnénk klímát :lol:

Link to comment
Megosztás:

Klímának el kellene hogy indítsa a ventit (mivel más nem hűti ha nincs menetszél).

Örülj neki, ha nem melegszik a vized :D

Ha sima gomba (hőfokkapcsoló) kapcsolja, akkor húzd le róla a stekkert (Astránál asszem a hűtőben van), és zárd rövidre. Ha így elindul a venti, akkor királyság! :D

Ha nem, akkor a venti reléje, vagy biztije halott...

Termosztátot ne akard átverni, annak ehhez nemsok köze (termosztát a motorból engedi ki a vizet a hűtő felé, ha elég meleg a víz).

Na, felment kb 85 fokig a vízhőmérséklet, bekapcsoltam a klímát és rá 3-4 másodpercre megindult a ventilátor is. Jó volt forogni látni. :D :lol: :lol: :lol: :D

Link to comment
Megosztás:

Na, felment kb 85 fokig a vízhőmérséklet, bekapcsoltam a klímát és rá 3-4 másodpercre megindult a ventilátor is. Jó volt forogni látni. :D :lol: :lol: :lol: :D

itt vmi nem teljesen OK....a klíma hűtő ventijét a nyomás kapcsolónak kellene vinnie....ha a kompresszor dolgozik, akkor felpumpálja a rendszert...álló helyzetben viszont nincs ami lehűtse a felmelegített, megdolgozott gázt, így ahhoz tuti menni kellene...nézd meg, akár hideg mocinál is...motor indít, klíma bekapcs...tapizd meg a klíma hűtőt....de csak óvatosan..elvileg ha jól emlékszem kb 60 Celsius fokosnak kell lennie...de a ventinek ilyenkor már seregnie kellene, különben nem hűt a klíma....mivel nálad 1db venti van, így az is lehet akkor azért kapcsolt be, mert meleg volt a moci, de ha rossz a nyomáskapcsoló a klímánál, akkor az nem fogja elindítani....

Link to comment
Megosztás:

itt vmi nem teljesen OK....a klíma hűtő ventijét a nyomás kapcsolónak kellene vinnie....ha a kompresszor dolgozik, akkor felpumpálja a rendszert...álló helyzetben viszont nincs ami lehűtse a felmelegített, megdolgozott gázt, így ahhoz tuti menni kellene...nézd meg, akár hideg mocinál is...motor indít, klíma bekapcs...tapizd meg a klíma hűtőt....de csak óvatosan..elvileg ha jól emlékszem kb 60 Celsius fokosnak kell lennie...de a ventinek ilyenkor már seregnie kellene, különben nem hűt a klíma....mivel nálad 1db venti van, így az is lehet akkor azért kapcsolt be, mert meleg volt a moci, de ha rossz a nyomáskapcsoló a klímánál, akkor az nem fogja elindítani....

Igaz, ha nem 2vezetékes a nyomáskapcsolód, előfordulhat ez is (2vezetékes csak a kompresszort védi alacsony nyomás ellen-venti megy a kompresszorral együtt, direktbe).

De ezesetben sincs nagy gáz, be kell iktatni a kompresszor gerjesztőszálával párhuzamosan egy relét (amit a hőgomba is meghúzhat), ami viszi a ventit.

Vagy, cseréled a nyomáskapcsolót 10-20e ft-ért. :lol:

Csak okosan, mert ha kihagyod a gomba szálát a hűtő felől, akkor meleg vízre nem fog indulni a venti! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Megnéztem: A bizti jó, a kompresszor külső gyűrűje forog, ha bekapcsolom a klímát, a lámpa világít-fordulatszám megemelkedik-kompresszoron nem látok változást (minek kéne forogni?) tehát nem húz be...

Annyi, hogy néhány perc járatás után az utastérben a bejövő alumínium csövek (a lábtérnél lehet látni) felforrósodtak.

A furcsa hogy egyik pillanatban még hideg levegő a másikban meleg, nem volt átmenet. Talán elengedte valahol a gázt.

Na mindegy, a héten klíma szervíz. Majd referálok pontosan mi volt...

Na, újra hideg van a kocsiban!

A kompresszor mágneskapcsolójának tekercse romlott el, csere.

Árak:

anyag: br. 31962Ft

munkadíj: br. 10368Ft

A tekercs utángyártott, az eredeti 42000Ft

Link to comment
Megosztás:

Igaz, ha nem 2vezetékes a nyomáskapcsolód, előfordulhat ez is (2vezetékes csak a kompresszort védi alacsony nyomás ellen-venti megy a kompresszorral együtt, direktbe).

De ezesetben sincs nagy gáz, be kell iktatni a kompresszor gerjesztőszálával párhuzamosan egy relét (amit a hőgomba is meghúzhat), ami viszi a ventit.

Vagy, cseréled a nyomáskapcsolót 10-20e ft-ért. :lol:

Csak okosan, mert ha kihagyod a gomba szálát a hűtő felől, akkor meleg vízre nem fog indulni a venti! :lol:

tehát a lényeg hogy vmi kaki van....annak ventinek így vagy úgy de forognia kellene hideg mocinál is...vagy direktbe együtt a kompresszorral, vagy a nyomáskapcsoló által vezérelve...ha jól emlékszem az enyém 2 szálas a nyomás kapcsoló...és 2 fokozatot visz....szerintem alacsony nyomás védelmet taláén nem csinál ugyanis a klímaventim 2 fokozatú+moci hűtő venti... szóval inkább azt kapcsolja, mármint a 2 fokozatot, de az tuti, hogy indításnál nem indul a venti, hanem kicsit később...nagy melegbe meg már a 2.fokozat sereg rajta....érezni a kormányon is, hogy annyi venti zörög benne, még elnyomja a motor zajt is :lol:

Link to comment
Megosztás:

Na, újra hideg van a kocsiban!

A kompresszor mágneskapcsolójának tekercse romlott el, csere.

Árak:

anyag: br. 31962Ft

munkadíj: br. 10368Ft

A tekercs utángyártott, az eredeti 42000Ft

ez azért elég erős...ilyen alkatrész árakat....pedig azt is mondják, hgy nem is drága az opel alkatrész....csak ilyen kuriózumok, mint trafóhíd, klíma kuplung tekercs, AGR..most más nyalánkság nem jut eszembe...minden legalább 35 papír, szóval egy jól sikerűlt autó vásárlásánál vki simán bele szalad 100eFt-os nagyságrendű dologba, ami rögtön lehet fel sem tűnik :lol:

Link to comment
Megosztás:

itt vmi nem teljesen OK....a klíma hűtő ventijét a nyomás kapcsolónak kellene vinnie....ha a kompresszor dolgozik, akkor felpumpálja a rendszert...álló helyzetben viszont nincs ami lehűtse a felmelegített, megdolgozott gázt, így ahhoz tuti menni kellene...nézd meg, akár hideg mocinál is...motor indít, klíma bekapcs...tapizd meg a klíma hűtőt....de csak óvatosan..elvileg ha jól emlékszem kb 60 Celsius fokosnak kell lennie...de a ventinek ilyenkor már seregnie kellene, különben nem hűt a klíma....mivel nálad 1db venti van, így az is lehet akkor azért kapcsolt be, mert meleg volt a moci, de ha rossz a nyomáskapcsoló a klímánál, akkor az nem fogja elindítani....

Álló helyzetben néztem, akkor volt kb 85 fokos a víz, odamentem motorhoz, klíma nélkül nem ment a venti, benyomtam a klímát, visszamentem a motorhoz, rá 2 mp-re beindult a ventilátor. Majd megnézem akkor amikor tuti hideg lesz a motor. Holnap reggel munkába menet. Amúgy nincs semmi gond a klímával, nagyon jól hűt, elindulok letekerem az ablakot, hogy jöjjön be frissebb, hidegebb levegő, feltekerem, benyomom a klímát és sacc/kb 5-600m után már érezhetően hideget fúj. Csak sacc/kb ez a távolság, nem szoktam annyira figyelni. De mire kiérek fateromhoz (3,5km) már egész hideget fúj.

Link to comment
Megosztás:

Álló helyzetben néztem, akkor volt kb 85 fokos a víz, odamentem motorhoz, klíma nélkül nem ment a venti, benyomtam a klímát, visszamentem a motorhoz, rá 2 mp-re beindult a ventilátor. Majd megnézem akkor amikor tuti hideg lesz a motor. Holnap reggel munkába menet. Amúgy nincs semmi gond a klímával, nagyon jól hűt, elindulok letekerem az ablakot, hogy jöjjön be frissebb, hidegebb levegő, feltekerem, benyomom a klímát és sacc/kb 5-600m után már érezhetően hideget fúj. Csak sacc/kb ez a távolság, nem szoktam annyira figyelni. De mire kiérek fateromhoz (3,5km) már egész hideget fúj.

Akkor ez nem teljesen jó...

Akármilyen idő van a kocsiban (akár 50fok a tűző napon), a klímának bekapcsolás után pár másodperccel már hideget kell toljon, és miután lehűlt a klgcsatorna, kb5-10 mp után meg a névleges hőfokot(10fok alatt manuális klímánál).

Mérd meg ezt egy digitális hőmérővel, legalacsonyabb ventinél, belső keringtetésen, a középső rostélyoknál.

Link to comment
Megosztás:

Na, újra hideg van a kocsiban!

A kompresszor mágneskapcsolójának tekercse romlott el, csere.

Árak:

anyag: br. 31962Ft

munkadíj: br. 10368Ft

A tekercs utángyártott, az eredeti 42000Ft

Ebben az árban mi volt benne? Anyag csak a behúzóra, vagy a gázra, nyomáspróbára is vonatkozik? Munkadíj a cserére és a töltésre?

Link to comment
Megosztás:

Akkor ez nem teljesen jó...

Akármilyen idő van a kocsiban (akár 50fok a tűző napon), a klímának bekapcsolás után pár másodperccel már hideget kell toljon, és miután lehűlt a klgcsatorna, kb5-10 mp után meg a névleges hőfokot(10fok alatt manuális klímánál).

Mérd meg ezt egy digitális hőmérővel, legalacsonyabb ventinél, belső keringtetésen, a középső rostélyoknál.

Ok, majd egyszer megmérem, mert addig nincs értelme a hőfokoknak jelzőket adni, kinek mi jön be. De valahol azt olvastam még itt, hogy a névlegest (6-10 fok) kb 15km!!! után éri csak el. Az viszont tény, hogy rég lehetett töltve a klíma(1-2 év), én vagyok a második tulaj, fene se tudja, hogy az előző mikor töltette én nem töltettem, egyelőre téli gumikra gyúrok malacpersely kategóriában. Ha itt most el akartok égetni máglyán ezért, akkor elmegyek töltetni (10e Ft!?), ha árthatok ezzel a paripa klímájának. De soha nem hagyott még cserben amióta megvan, ha 50 fok van is az autóban, bekapcsolom és már nem szakad rólam a víz. De majd egyszer jól megmérem és akkor jól megmondom, hogy hány mm út megtétele után kezdi fújni a névlegest. :lol:

Link to comment
Megosztás:

Ja és jegyezték már meg utastársak, hogy nagyon hideget fúj. Persze nem egy Esztergom-Budapest útvonal felénél. :lol: Tömítésekkel esetleg a telepen állás miatt lehet gond, de hát melyik használt autó nem áll akár hónapokig is, pláne a márkánknál amiből nem kevés van. Az előző tulaj nagyjából 50 és 60 között van, mármint korban, úgyhogy ő biztos használta rendszeresen.

Link to comment
Megosztás:

Ha neked és a haveroknak is elég hideget fúj, akkor hagyd békén és inkább olyanra költs ami sokkal fontosabb. Lehet hogy csak 12 fok jön be de ha az elég akkor? Akkor inkább téligumi, fagyálló olajcsere, futóműbeállítás és egyéb sokkal hasznosabb dolgokra áldozd szerintem a pénzt.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.