Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektronikák, elektromos kérdések


uhuhu

Recommended Posts

.

Nem túloztam, elhiszem, hogy Budapesten -20 volt, de nálunk Gyergyó környékén a tegnap éjjel is megvolt a -25 lazán (megfafgyott a sör a doboz oldalán

Ja, az más! Gyergyó, Románia... Kissé megtévesztő, hogy a profilodon Budapest szerepel... csak ezért emlegettem Budapestet. Logikusan arra gondoltam, hogy ha ez van beírva, ott is vagy. De nem, oké.

Gyergyón elhiszem hogy volt bőven -25! :)

Nálunk egyébként -15 °C volt a minumum még tegnap éjjel 11 körül. Azóta folyamatosan melegszik a levegő. Az autónak ez a -15 meg se kottyant, simán indult ugyan úgy, mint nyáron. Bár az izzítás ikont nálam most se dobja föl. Ettől függetlenül van izzítás.

Link to comment
Megosztás:

Ja, az más! Gyergyó, Románia... Kissé megtévesztő, hogy a profilodon Budapest szerepel... csak ezért emlegettem Budapestet. Logikusan arra gondoltam, hogy ha ez van beírva, ott is vagy. De nem, oké.

Gyergyón elhiszem hogy volt bőven -25! :)

Nálunk egyébként -15 °C volt a minumum még tegnap éjjel 11 körül. Azóta folyamatosan melegszik a levegő. Az autónak ez a -15 meg se kottyant, simán indult ugyan úgy, mint nyáron. Bár az izzítás ikont nálam most se dobja föl. Ettől függetlenül van izzítás.

Éjszaka nálunk -7 C fok körül volt Eger környékén, pedig riogattak a -22-vel. :icon1:

Vasárnap lenyomtam a 2x120 km-es távot, azóta rendben indul az autó, akkor is, ha kisebb távokat megyek. Ami még a lényeg, hogy mostantól megvárom míg az AC elhallgat, csak utána indítok.

Az izzítás visszajelző működik egyébként?

Link to comment
Megosztás:

Éjszaka nálunk -7 C fok körül volt Eger környékén, pedig riogattak a -22-vel. :icon1:

Vasárnap lenyomtam a 2x120 km-es távot, azóta rendben indul az autó, akkor is, ha kisebb távokat megyek. Ami még a lényeg, hogy mostantól megvárom míg az AC elhallgat, csak utána indítok.

Az izzítás visszajelző működik egyébként?

Ez kissé bonyolult, a gyökerek itt vannak, Kolozsváron dolgozok + tanulok, a szüleim Budapesten élnek, én is elég sokat vagyok ott úgy, hogy azt tettem be városnak, egy hajszállal jobban szeretem ott.

Mivel jó késő tavasszal vettem az autót, egy darabig nem is tudtam, hogy van izzító lámpa (pedig "elolvastam" a könyvet), de ahogy hidegebb lett feltűnt. Akkor addig vártam, míg szinte minden elaludt, utána indítottam.

Most, fordítok, minden tökéletesnek tűnik, izzít, elalszik, de nem tudja megfordítani.

Mindjárt rátesszük töltőre, feltöltjük, és remélem kibírja szombatig.

Még hozzá tartozik, hogy az első lemerülés után, volt néhány rövidebb út, és egy 250 km egyhuzamban, plusz itthon még 150 km szakaszonként, de az első hideg kivett mindent belőle. Egy 60 AH, 510A indítóáramos Ogra, Ogre tudja fene milyen márkájú akksi van benne.

Akkor egy kérdés az indítással kapcsolatosan. Egészséges autónál (az enyém az első szériákból való) mennyi idő alatt indít? Apum Mondeoja izzítás után fele idő alatt indít, mintha benzines lenne, én mindig hallom, hogy megfordítja a motort és utána indul be (nyári összehasonlítás). Kíváncsi leszek új és erősebb akksival majd.

Mellékes kérdés: bizonyos esetekben, bizonyos fordulat számnál remeg a boardon a műanyag. Hallottam ugyanezt egyszer egy taxiban is. Engem nagyon idegesít, mit lehet kezdeni vele?

Link to comment
Megosztás:

Visszatérve a kérdésedre: nem kell semmilyen kód a rádiónak akkucserekor. Egyből működni fog. Ahogy írták, egyedül a dátumot, időt kell beállítanod és az elektromos ablakokat újra tanítanod.

Egy adalék lustáknak: pl a Petőfi rádió pár másodperc, talán fél perc után automatikusan beállítja az időt. Bár én nem azt hallgatom, akkufeltöltés után én mindig ide rakom kicsit, hadd állítsa be: amilyen rádió nálam szól, az nem tudja beállítani automatikusan :)

Egy kérdés: úgy szoktam akkut tölteni, hogy a negatív sarut leszedem és úgy rakom rá tölteni, udvaron töltöm, szóval mindegy, ha nyitva marad a kocsi és a töltő is a motortérben lehet. Jó, ha csak az egyik sarut kötöm le és úgy töltöm, és ha igen, akkor mindegy, melyiket kötöm le?

Link to comment
Megosztás:

Ja, az más! Gyergyó, Románia... Kissé megtévesztő, hogy a profilodon Budapest szerepel... csak ezért emlegettem Budapestet. Logikusan arra gondoltam, hogy ha ez van beírva, ott is vagy. De nem, oké.

Gyergyón elhiszem hogy volt bőven -25! :)

Nálunk egyébként -15 °C volt a minumum még tegnap éjjel 11 körül. Azóta folyamatosan melegszik a levegő. Az autónak ez a -15 meg se kottyant, simán indult ugyan úgy, mint nyáron. Bár az izzítás ikont nálam most se dobja föl. Ettől függetlenül van izzítás.

Nálam az izzítás visszajelző nyáron csak villan egyet, most kb. 4-5 másodpercet világít (Z17DTJ)

Link to comment
Megosztás:

Egy adalék lustáknak: pl a Petőfi rádió pár másodperc, talán fél perc után automatikusan beállítja az időt. Bár én nem azt hallgatom, akkufeltöltés után én mindig ide rakom kicsit, hadd állítsa be: amilyen rádió nálam szól, az nem tudja beállítani automatikusan :)

Egy kérdés: úgy szoktam akkut tölteni, hogy a negatív sarut leszedem és úgy rakom rá tölteni, udvaron töltöm, szóval mindegy, ha nyitva marad a kocsi és a töltő is a motortérben lehet. Jó, ha csak az egyik sarut kötöm le és úgy töltöm, és ha igen, akkor mindegy, melyiket kötöm le?

Én nem szoktam lekötni, bár az Astra-mon még hála isten nem kellett töltést végrehajtanom, de a Corsa-n pl mindig rajta van mindegyik saru.

Az, hogy melyiket kötöd le nem mindegy, már csak azért sem, mert az autó köztudottan negatív testelésű, na most ha a pozitívot lekötöd és véletlenül hozzáér a kasztnihoz mindent ki fog nyírni az akkutól kezdve a töltőn keresztül az érzékenyebb elektronikákig.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Én nem szoktam lekötni, bár az Astra-mon még hála isten nem kellett töltést végrehajtanom, de a Corsa-n pl mindig rajta van mindegyik saru.

Az, hogy melyiket kötöd le nem mindegy, már csak azért sem, mert az autó köztudottan negatív testelésű, na most ha a pozitívot lekötöd és véletlenül hozzáér a kasztnihoz mindent ki fog nyírni az akkutól kezdve a töltőn keresztül az érzékenyebb elektronikákig.

Ezek szerint, jobb, ha a negatívat kötöm le. Nekem jobb a lelkemnek, ha nem úgy töltöm, hogy mindkét saru fenn van, ha zárlatos ne adj isten a töltő, az okozhat galibát, nem? egy 5000 Ft-os Deca töltőm van, gondolom, jobb lenne egy olyan töltő, mint ami cserenkovnak van, ami formáz is, de annak a vásárlása még várat magára...

Link to comment
Megosztás:

Ezek szerint, jobb, ha a negatívat kötöm le. Nekem jobb a lelkemnek, ha nem úgy töltöm, hogy mindkét saru fenn van, ha zárlatos ne adj isten a töltő, az okozhat galibát, nem? egy 5000 Ft-os Deca töltőm van, gondolom, jobb lenne egy olyan töltő, mint ami cserenkovnak van, ami formáz is, de annak a vásárlása még várat magára...

Mindenképpen a negatívot, ha csak az egyiket, egyébként akku cserénél is a negatívval kell kezdeni.

Nekem is intelligens töltőm van, eddig sem volt gond vele, ha netán zárlat lenne, azonnal kicsapná a kimeneténél a biztit.

Link to comment
Megosztás:

Mindenképpen le kéne kötni a sarukat? én nem szoktam úgy töltöm csak rajta hagyva, a töltő automata még nem csinált zűrt, kikapcsol az is ha zárlat lenne.

Azt beszélgettük éppen, hogy a kolléga leköti az egyiket, én speciel nem szoktam.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Nekem most töltötték 2 órát az akksit, 4-ről elment 2-re, azt mondta itt az ismerős, hogy teljes töltés egy 10 órás folyamat. Na mindegy, egyből indult, most kicsit fog pöfögni, majd megállítsuk, majd jó fél óra múlva újra fogjuk próbálni, s ha holnap reggel nem indul, akkor megsegít még a töltővel.

Szép szilveszteri ajándék, habár most havazik, nincs olyan hideg sem.

Amúgy tud úgy lemerülni, hogy a központi zár se nyisson?

Link to comment
Megosztás:

Az, hogy melyiket kötöd le nem mindegy, már csak azért sem, mert az autó köztudottan negatív testelésű, na most ha a pozitívot lekötöd és véletlenül hozzáér a kasztnihoz mindent ki fog nyírni az akkutól kezdve a töltőn keresztül az érzékenyebb elektronikákig.

Ezt nem egeszen ertem... Jobb autokon a kaszni le van lakkozva, igy eleg nehez zarlatot csinalni vele :)

A jobb toltok is birjak a rovidzarat, szoval a helyzet messze nem olyan riaszto, mint a fentiekbol tunik.

Link to comment
Megosztás:

Az izzítás visszajelző működik egyébként?

Nem tudom... én még azt a sárga tekercs-szerű ikont soha nem láttam világítani.

Amúgy tud úgy lemerülni, hogy a központi zár se nyisson?

Simán tud!

Nálam két éve merült le úgy pont ilyenkor. Karácsonykor itthon voltam, így az autóval csak néhány rövidebb utat tettem meg, az autópályázások elmaradtak. Ekkor még nem voltam tisztában vele, hogy az autómban elektronyos fűtés van. És a rövid utak alkalmával teljesen leszívta az akkut. Utána kb egy hétig állt is az autó. Mikor indítottam volna így január elején, először egyet lassan még fordított a főtengelyen, utána már csak kattogott a műszeregységesn pedig mindenféle lámpa felváltva felvillant, úgy villogott, mint valami karácsonyfa. :)

Utána vártam egy kicsit, még egyszer-kétszer megpróbáltam, erre már be se tudtam zárni az autót.

Akkufeszültség 12V alatt volt alapból.

Ekkor még nem volt akkutöltőm, így nem tudtam mást tenni, netről rendeltem egy új akkut, amit másnapra ingyenesen ki is hoztak. Azt betettem, tökéletes. A tárolóból vagy 10-12 hibakódot kellett törölnöm.

Aztán később vettem ezt a nagyon profi CTEK töltőt. Rátöltöttem regeneráló üzemmóddal, azóta jó a régi akku is. A pincében pihen tartalékként. 1-2 hónap állás után se esik 12,6V alá, szóval elég jól tartja a töltést. Azért néha-néha rátöltök hogy az állagát szinten tartsam.

Egyébként töltéshez én se szoktam levenni az akkusarukat. A töltő leírásában is így javasolják a töltést, nem írnak olyat, hogy bármelyik sarut vegyem le. Sőt, ehhez a töltőhöz lehet kapni olyan adaptert is, amivel a szivartyújtón keresztül lehet tölteni az akkut. Így még csak a motorháztetőt sem kell felnyitni. Ez a funkció arra is jó, hogy ha akkut cserélsz, közben a BC-t ellátja táppal, nem vesznek el az adatok. Ami nem haszontalan funkció. :)

Módosítva : Cserenkov
Link to comment
Megosztás:

Nem tudom... én még azt a sárga tekercs-szerű ikont soha nem láttam világítani.

Sőt, ehhez a töltőhöz lehet kapni olyan adaptert is, amivel a szivartyújtón keresztül lehet tölteni az akkut.

Úgy értettem, hogy OP-Commal sikerült tesztelni az ikonokat? Gyári programban van olyan, hogy be lehet kapcsolni, hogy egyáltalán működik-e. Ez akkor is hasznos, ha pl. vásárlás előtt inkább kiiktatják a világítását a műszerfalon.

Azért a szivargyújtónak elég vékony kábelezése lehet, azon keresztül is bírja a töltést? Mondjuk ez akkor volna hasznos, ha menet közben kellene neki áramot adni.

Link to comment
Megosztás:

Azért a szivargyújtónak elég vékony kábelezése lehet, azon keresztül is bírja a töltést? Mondjuk ez akkor volna hasznos, ha menet közben kellene neki áramot adni.

1es vezetékelés van 10A-t bírja, a töltő tőbbnyire ez alatt dolgozik, főleg ha csak pl csepptöltésen van. Szóval abszolút használható ha szükséges, persze a sarus megoldás híve vagyok én is.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Először is baleset és hiba nélküli évet Mindenkinek!

Mértem nyugalmi áramfelvételt az akksinál.

Van utólagos riasztóm, az rendben van.

Zárás után - riasztó élesedett, motortér érzékelő nincs - az áramfelvétel 200mA körüli.

Pár percig ennyi volt, majd - pontosan nem mértem - leesett 0A-ra.

(Persze nem 0A volt, mert 10A-es méréshatárban tudtam csak mérni, de közel 0A.)

No de:

Ha zárás után kivettem a 13-as biztit, (Utastér-világítás, 5A), akkor rögtön leesett 70-80mA-re.

Felette van a K4-es relé, arról nincs információm, de a 13-as biztitn keresztül kap tápot. Ha kivettem elejtett a relé, vagy ha a relét vettem ki, akkor leesett az áramerősség.

bizttabla.jpg

Az utastérben nem égett semmi izzó, a kesztyűtartóban, a csomagtérben sem.

A rádió (CD30) világítása is innen biztosított.

Kérdésem, hogy rendben van ez így?

Kb. 10 perc múlva szinte 0A az áramfelvét, de addig 200mA körüli.

Az utastér világítás biztijét kivéve azonnal 70mA körüli.

Válaszokat előre is köszönöm!

Üdv!

O

Módosítva : okynoa
Link to comment
Megosztás:

Kérdésem, hogy rendben van ez így?

Kb. 10 perc múlva szinte 0A az áramfelvét, de addig 200mA körüli.

Az utastér világítás biztijét kivéve azonnal 70mA körüli.

Válaszokat előre is köszönöm!

Üdv!

O

A nyugalmi állapot nem a lezárás után van közvetlenül.

Link to comment
Megosztás:

Úgy értettem, hogy OP-Commal sikerült tesztelni az ikonokat? Gyári programban van olyan, hogy be lehet kapcsolni, hogy egyáltalán működik-e. Ez akkor is hasznos, ha pl. vásárlás előtt inkább kiiktatják a világítását a műszerfalon.

Ja? Ezt nem volt alkalmam kipróbálni. Nem tudom, hol van ez az opció az Op-comban. Az én OP-comomnál a kinemeti tesztek a legtöbb helyen inaktívak, nem enged rányomni.

Link to comment
Megosztás:

Nálam két éve merült le úgy pont ilyenkor. Karácsonykor itthon voltam, így az autóval csak néhány rövidebb utat tettem meg, az autópályázások elmaradtak. Ekkor még nem voltam tisztában vele, hogy az autómban elektronyos fűtés van. És a rövid utak alkalmával teljesen leszívta az akkut.

Furcsa, hogy írjátok, hogy az elektromos kiegészítő fűtés leszívja az akksit.

Nekem manuális klímám van, és van elektromos kiegészítő fűtésem.

Karácsony előtt megnéztem, hogy hogy működik, mert korábban volt itt vita arról, hogy csak max. fűtésre állítva kapcsol be. Ill. mértem 1-2 dolgot.

Na most manuális klímánál mindegy hol áll a hőmérséklet szabályzó gomb, ill. hogy a ventilátor megy-e, mindenképp bekapcsol, viszont valószínű nézi a saját fűtőegység hőmérsékletét, mert ha pl. nem megy a venti, akkor töredék részre leesik az áramfelvétele.

És ahogy teszteltem: kb. 3 fok volt a külső hőmérséklet, és kb. ennyi volt a hűtővíz hőmérséklete (1 napja állt az autó). Egyrészt rákötöttem az opcom-ot az autóra és a kiegészítő fűtésnél néztem a fűtőegységek bekapcsolását és a feszültséget. A titkos menűben szintén néztem a feszültséget a CID-den. Egy multiméter pozitív mérőzsinórját kötöttem az akksi pozitív pólushoz, míg a negatív mérőzsinórt az elektromos fűtőegység pozitív bementére. Ezzel néztem, hogy az akksitól jövő kábelen mennyi feszültség esik, azaz mennyi áram folyik a fűtőegység felé (azaz, hogy működik-e?).

Amit mértem és tapasztaltam. Amíg működött a fűtőegység nekem nem ment a töltési feszültség alapjáraton (azaz amíg hideg a motor, addig ugye a fordulatszám magasabb, de a lényeg, hogy egy helyben állt az autó és nem nyomtam a gázpedált) 14V alá a CID kijelző alapján (a fűtőegység feszültség kijelzője 0,2-0,3V-tal kevesebbet mutatott).

Az opcom alapján a fűtőegység bekapcsolta sorba az összes fűtőkört (ha jól emlékszem 5 kör van). Ahogy kapcsoltak be a fűtőkörök a multiméter egyre magasabb értéket mutatott, ami teljes terhelésen 220-230mV volt, ami kb. 70A áramnak felel meg (ez pedig kb. egyezik az 1KW-tal).

Ha lekapcsoltam a belső levegő ventilátort, akkor az opcom még mindig bekapcsolva jelezte a fűtőköröket, viszont a multiméteren a feszültség (és így az áramfelvétel is) lecsökkent. A feszültségese a kábelen leesett 15-20 másodperc alatt kb. 40-50mV-ra. Ha ventit megint bekapcsoltam, a terhelés visszament teljes terhelésre. Eközben a CID-en a feszültség 14,3V és 14,0V között változott.

Nekem 120A-es generátorom van, viszont a feszültség soha nem esette 14V alá a fűtőegység működése alatt, így nem is terhelte az akkumulátort. Nem értem, hogy nálatok (többen is írták) miért esik le? Igaz nekem nem dízelem van, hanem z16XEP benzines. Nem tudom ez befolyásolja-e ezt?

Link to comment
Megosztás:

Furcsa, hogy írjátok, hogy az elektromos kiegészítő fűtés leszívja az akksit...

Nekem a következő 4 feltétel együttes teljesülése esetén kapcsol be az elektromos cucc:

- külső hőmérséklet 10 fok alatt van, ÉS

- a hűtőfolyadék főfoka 40 fok alatt van, ÉS

- a hőfok beállító minimumtól eltérő bármilyen állásban van, ÉS

- a ventilátor fokozat 0-tól eltérő bármilyen állásban van.

110 amperes a generátorom. Nekem is és a lengyel fórumon másnak is úgy működik, hogy amíg megy, addig gyakorlatilag töltés nélkül mész. Ilyen hidegben ez az első 2-3 km-t is jelentheti. Ha csak pár km-es távra mész, még azt sem töltöd vissza az akkuba, amennyit az indítózással kiveszel. Ergo párszor ezt megcsinálod és lemerül az akksid. 70-80A áramfelvétel az nem kevés... Egyébként a néveleges 110 amper a generátor már alapjáraton leadja?

Link to comment
Megosztás:

Hogy is van ez az elektromos fűtés? mely típusú kocsikba rakták anno? Hogy tudhatom meg hogy az enyémben van e egyáltalán ? Mert nekem is most ebbe a hidegekben volt 3-4 rövidebb táv és vagy 2 nap állás után nem indult a kocsi. Nekem Z14XEP motorom van.

Link to comment
Megosztás:

Hogy is van ez az elektromos fűtés? mely típusú kocsikba rakták anno? Hogy tudhatom meg hogy az enyémben van e egyáltalán ? Mert nekem is most ebbe a hidegekben volt 3-4 rövidebb táv és vagy 2 nap állás után nem indult a kocsi. Nekem Z14XEP motorom van.

Legegszerűbb ha magnézed vázszám alapján itt: http://ecat24.com/opel/catalog/types/1/9/

Eddig úgy tudtam, hogy némelyik dízelbe raktak, mert elvileg ez nehezebben megeszik be, így hogy ne fagyjon meg az ember az elektromos segésdfűtés a motor indítása után egyből meleget fúj.

De ezek szerint rakták benyásba is. Amúgy az nem lehet hogy ez a "Téli csomag" része?

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.