Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektronikák, elektromos kérdések


uhuhu

Recommended Posts

Köszi. Tehát csak simán leágaztattad? Késes leágaztatóval viszonylag kulturáltan meg is lehetne oldani.

Ja még valami: nem tudom ez számít-e, de neked is automata állásos a világításkapcsolód?

 

Na, közben megnézte én is. Jó vékonyak ezek a vezetékek. És marha sokan vannak. Van vagy 30. Kapásból láttam 3 barnát és két feketét. De talán ki lehet találni melyik a 12-es. A csatlakozót most nem pattintottam szét.

Módosítva : Cserenkov
Link to comment
Megosztás:

Köszi. Tehát csak simán leágaztattad? Késes leágaztatóval viszonylag kulturáltan meg is lehetne oldani.

Ja még valami: nem tudom ez számít-e, de neked is automata állásos a világításkapcsolód?

 

Na, közben megnézte én is. Jó vékonyak ezek a vezetékek. És marha sokan vannak. Van vagy 30. Kapásból láttam 3 barnát és két feketét. De talán ki lehet találni melyik a 12-es. A csatlakozót most nem pattintottam szét.

 

Nem ajánlom a késes leágazót, elég sokszor van kontakt hiba vele, inkább vágd meg a vezetéket és forraszd rá, mert az örökös, rázkódás kikezdi a késest, rengeteget javítottam emiatt.

 

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Köszi. Tehát csak simán leágaztattad? Késes leágaztatóval viszonylag kulturáltan meg is lehetne oldani.

Ja még valami: nem tudom ez számít-e, de neked is automata állásos a világításkapcsolód?

 

Na, közben megnézte én is. Jó vékonyak ezek a vezetékek. És marha sokan vannak. Van vagy 30. Kapásból láttam 3 barnát és két feketét. De talán ki lehet találni melyik a 12-es. A csatlakozót most nem pattintottam szét.

 

 

A vezetékek vékonyak, de ha jól tudom 5A a legkisebb biztosíték, ha ennél több kell neked, meg kell relézni.

A tükör alapesetben 100mA-t vesz fel, sötétedéskor, 200-250mA-t.

 

A csatlakozó kiosztásról valamilyen TIS, vagy társa programban lehet információ, nekem ilyenem nincs.

 

Nekem nem automatás a kapcsoló, sőt ködlámpám sincs.

Szóval az automatás kapcsolónak más a csatija?

 

Vékony tűvel beleszúrsz a vezetékbe és meg tudod biztosra mérni multiméterrel.

 

A barna szinte mindig fix test, a fekete meg pozitív, de hogy mindig kapcsolt-e az nem biztos.

 

Én is a forrasztást preferálom.

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Sziasztok,

Kérdésem lenne hátha másnak is előfordult ilyen. Astra h 2009 belső sötétedősötétedő visszapillantó tükre nem sötétül el. Biztositék nincs kimenve és a pillantóba szerelt lámpa is világit. Esetleg valaki járt már igy, megoldás mit javasoltok?

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Sziasztok! Tudja valaki hogy hogyan lehet az opel h asztra combi bíztositék  dobozának fedelét levenni? Hálás lennék érte....Üdv Géza

A csomitartóban balra a kárpitos fedélre gondolsz? 

A két kis műanyag bizbaszt kell óramutató járásával ellentétesen elforgatni és jönnie kéne.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok 

 

Nem tudom volt e már olyan kérdés ami a fényszórók beállításával foglalkozik, ha igen akkor elnézést hogy ilyennel traktállak benneteket...

Kérdésem az lenne hogy hogy tudom a reflektor állítani hogy ne a csillagokat világítsa meg hanem esetleg funkcionálisan mondjuk az utat...

A motortérben található kis műanyag csavar lenne amit imbusszal lehet állítani? 

köszi

Gellért

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Van valakinek infoja arról hogy mekkora áramot illik átngedni a REC modulon?

A kérdés konkrétan hogy az XR2 es csatiról kéne kapcsolt tápot lopnom, de jó volna tudni hogy belül hogy van vezetékelve, nehogy a bizti helyett a REC modult küldjem haza.

Mellékelt képen a csatit bekarikáztam illetve a hozzá tartozó 5A biztit. Biztonságos az 5A helyett 15A használni, vagy relézzem le?

köszi!

20151022_210802.jpg

Link to comment
Megosztás:

Van valakinek infoja arról hogy mekkora áramot illik átngedni a REC modulon?

A kérdés konkrétan hogy az XR2 es csatiról kéne kapcsolt tápot lopnom, de jó volna tudni hogy belül hogy van vezetékelve, nehogy a bizti helyett a REC modult küldjem haza.

Mellékelt képen a csatit bekarikáztam illetve a hozzá tartozó 5A biztit. Biztonságos az 5A helyett 15A használni, vagy relézzem le?

Egy vezetek (meg nyak-on kialakitva sem) fog elfustolni a nevleges aram haromszorosatol, legfeljebb melegszik valamennyire.                                  

De a hivatalos valasz nyilvan az, hogy nem novelgetjuk a biztositekokat (foleg, ha log valami egyeb is az adott biztositekon, igy mar csak ezert sem illik nagyobbat betenni). 

Link to comment
Megosztás:

"nem novelgetjuk a biztositekokat (foleg, ha log valami egyeb is az adott biztositekon, igy mar csak ezert sem illik nagyobbat betenni). "

Elvileg parkradar lenne csak rajta, ami nálam utólagos és nem ezen van. (az ülésfűtésre viszont pont kapóra jönne, ha bírna 15 Ampert)

Link to comment
Megosztás:

Egy vezetek (meg nyak-on kialakitva sem) fog elfustolni a nevleges aram haromszorosatol, legfeljebb melegszik valamennyire.                                  

Nem valamennyire, hanem a háromszoros áram miatt pont 9x-er akkora teljesítmény keletkezik az adott vezetékdarabon, amitől egy nyákon kialakított vezeték simán elég, ha az csak 5A-re lett méretezve (15A terheléssel).

Link to comment
Megosztás:

Nem valamennyire, hanem a háromszoros áram miatt pont 9x-er akkora teljesítmény keletkezik az adott vezetékdarabon, amitől egy nyákon kialakított vezeték simán elég, ha az csak 5A-re lett méretezve (15A terheléssel).

Itt lehet szamolgatni, mutass olyan kombinaciot, amikor eleg:

http://circuitcalculator.com/wordpress/2006/01/31/pcb-trace-width-calculator/

Link to comment
Megosztás:

Itt lehet szamolgatni, mutass olyan kombinaciot, amikor eleg:

http://circuitcalculator.com/wordpress/2006/01/31/pcb-trace-width-calculator/

Környezethez képest ugyanolyan szélesség esetén 5A-nél 10C a vezeték hőmérséklet emelkedése, 15A-nél 121C.

Az eldisszipált teljesítmény meg nem is 9x-eres, hanem 15x-örös mivel a hővezetés nem erre lett tervezve, mivel a hordozóanyag rossz hővezető. Egy zárt dobozban tovább emeli a környezeti hőmérsékletet, így a vezeték hőmérsékletét is. Ez egy önmagát erősítő folyamat és ez bőven elég arra, hogy idővel elégjen.

De te nyugodtan használd 3x-oros árammal a nyákokon kialakított vezetékeket. Másnak viszont nem ajánlanám.

Link to comment
Megosztás:

Környezethez képest ugyanolyan szélesség esetén 5A-nél 10C a vezeték hőmérséklet emelkedése, 15A-nél 121C.

Az eldisszipált teljesítmény meg nem is 9x-eres, hanem 15x-örös mivel a hővezetés nem erre lett tervezve, mivel a hordozóanyag rossz hővezető. Egy zárt dobozban tovább emeli a környezeti hőmérsékletet, így a vezeték hőmérsékletét is. Ez egy önmagát erősítő folyamat és ez bőven elég arra, hogy idővel elégjen.

De te nyugodtan használd 3x-oros árammal a nyákokon kialakított vezetékeket. Másnak viszont nem ajánlanám.

A rez olvadaspontja 1000 fok folott van, igy igencsak meretes baromsag, amit irsz.

Egyuttal az orokmozgot is felfedezted, mert ezek szerint egy futotestet csak jol be kell csomagolni ahhoz, hogy nagyobb teljesitmenyt disszipaljon, mint amit beleviszunk :)

A problemat lathatoan te is erzed, mert a "nyugodtan hasznald" kezdetu kitetelre semmi szukseg nem lenne, ha rendes
ervekkel alatamasztott allitast kozolnel.

Raadasul egy szoval sem mondtam, hogy ezt kene csinalni, csak azt, hogy elfustolni nem fog.

 

Link to comment
Megosztás:

Elvileg parkradar lenne csak rajta, ami nálam utólagos és nem ezen van. (az ülésfűtésre viszont pont kapóra jönne, ha bírna 15 Ampert)

Az elso ulesekhez eleve nem praktikus hatulrol vinni a delejt...

Itt valaszolok a kovetkezo hozzaszolasra, mert a zsenialis napi otos limittol nem sikerult megszabadulni...

Szoval a gyari kabelhez miert nem a gyari biztositek helyet hasznalod?

Módosítva : csaba66
Link to comment
Megosztás:

Az elso ulesekhez eleve nem praktikus hatulrol vinni a delejt...

Pedig ennél praktikusabb megoldás nem sok van; a gyári vezetékezés lett felhasználva ami hátulról megy az ülések alatti csatikhoz. Sehova nem kellett semmit pluszban behúzni, csak a végén a tápolást megoldani, ami éppen a kérdés és a legrosszabb esetben is csak egy plusz relé.

 

Link to comment
Megosztás:

A rez olvadaspontja 1000 fok folott van, igy igencsak meretes baromsag, amit irsz.

Egyuttal az orokmozgot is felfedezted, mert ezek szerint egy futotestet csak jol be kell csomagolni ahhoz, hogy nagyobb teljesitmenyt disszipaljon, mint amit beleviszunk :)

A problemat lathatoan te is erzed, mert a "nyugodtan hasznald" kezdetu kitetelre semmi szukseg nem lenne, ha rendes
ervekkel alatamasztott allitast kozolnel.

Raadasul egy szoval sem mondtam, hogy ezt kene csinalni, csak azt, hogy elfustolni nem fog.

 

sziasztok

Kár ebbe a vitába belefolynotok,5A -os biztire nem kötünk 15A-os fogyassztót,a kérdésben meg az volt,hogy kapcsolt táp kell neki...tehát nem a vezeték fog leégni hanem a relé ami azt a feszültséget kapcsolja,de láttam már olyant is,hogy mosfeten keresztül oldották meg a kapcsolt feszültséget az meg tuti károsodni fog ha max 5A helyett max15A -t akarsz rajt folyatni....

Link to comment
Megosztás:

Pedig ennél praktikusabb megoldás nem sok van; a gyári vezetékezés lett felhasználva ami hátulról megy az ülések alatti csatikhoz. Sehova nem kellett semmit pluszban behúzni, csak a végén a tápolást megoldani, ami éppen a kérdés és a legrosszabb esetben is csak egy plusz relé.

 

Ha a gyari kabelen megy, akkor miert nem az ahhoz tartozo biztositekot hasznalod?

 

sziasztok

Kár ebbe a vitába belefolynotok,5A -os biztire nem kötünk 15A-os fogyassztót,a kérdésben meg az volt,hogy kapcsolt táp kell neki...tehát nem a vezeték fog leégni hanem a relé ami azt a feszültséget kapcsolja,de láttam már olyant is,hogy mosfeten keresztül oldották meg a kapcsolt feszültséget az meg tuti károsodni fog ha max 5A helyett max15A -t akarsz rajt folyatni....

 

Ez mar tenyleg kabare... Szo sem volt 5 amperes biztositekra kotendo 15 amperes fogyasztorol, az egyetlen ertekelheto reszlet a hozzaszolasban az, hogy lattal mar mosfetet, ami igazan orvendetes :)

Egy megfeleloen valasztott rele vagy mosfet nem fog leegni, a kerdes az volt, mi lesz a REC-ben mar adott, es nehezen modosithato vezetekkel. Egyebkent errol nem tudunk sokat, az a legrosszabb eset, ha nyakon van kialakitva, es eppen hogy 5 amperre van meretezve.

Elegni ebben az esetben sem fog, de izgatottan varom a tovabbi mely hozzaertest, de legalabb a kerdes megerteset tanusito hozzaszolasokat.

 

Ha már így benne vagytok a témában, én is had kérdezzek egyet! :)

0,75mm2-es sodrott réz vezeték elbír az autóban max. 5A-t? Üzemszerűen inkább csak 0,5-1A között lesz az áramfelvétel, de 5A-es biztosítékot rakok rá. Jó ez így?

Persze, jo: http://www.energy-solutions.co.uk/technical-information

Módosítva : csaba66
  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

A rez olvadaspontja 1000 fok folott van, igy igencsak meretes baromsag, amit irsz.

Egyuttal az orokmozgot is felfedezted, mert ezek szerint egy futotestet csak jol be kell csomagolni ahhoz, hogy nagyobb teljesitmenyt disszipaljon, mint amit beleviszunk :)

A problemat lathatoan te is erzed, mert a "nyugodtan hasznald" kezdetu kitetelre semmi szukseg nem lenne, ha rendes
ervekkel alatamasztott allitast kozolnel.

Raadasul egy szoval sem mondtam, hogy ezt kene csinalni, csak azt, hogy elfustolni nem fog.

 

Kár, hogy a nyákon nem tiszta réz van. Ráadásul  csak fel van gőzölve, rossz hővezető közegen. Közel sem 1000 fokon fog elolvadni.

"ezek szerint egy futotestet csak jol be kell csomagolni ahhoz, hogy nagyobb teljesitmenyt disszipaljon, mint amit beleviszunk " Azt , hogy egy mondatot nem tudsz értelmezni, és még te okoskodsz, az téged minősít. Mert én egész pontosan ezt írtam: "Egy zárt dobozban tovább emeli a környezeti hőmérsékletet, így a vezeték hőmérsékletét is."

Igen, érzem a problémát. Egy 5A-re tervezett nyák vezetéken nem viszünk át 15A-t, mert jó esetben csak az alkatrészek olvadnak ki és okoznak zárlatot, vagy ég el a vezeték, rosszabb esetben legég a készülék. Írtam az érvetek, de leszarod, mert nem fér bele a vilgképedbe. A hozzászólásdoból látszik, hogy életben nem terveztél, készítettél és javítottál elektornikát, de okoskodsz.

Módosítva : grep
Link to comment
Megosztás:

Kár, hogy a nyákon nem tiszta réz van. Ráadásul  csak fel van gőzölve, rossz hővezető közegen. Közel sem 1000 fokon fog elolvadni.

"ezek szerint egy futotestet csak jol be kell csomagolni ahhoz, hogy nagyobb teljesitmenyt disszipaljon, mint amit beleviszunk " Azt , hogy egy mondatot nem tudsz értelmezni, és még te okoskodsz, az téged minősít. Mert én egész pontosan ezt írtam: "Egy zárt dobozban tovább emeli a környezeti hőmérsékletet, így a vezeték hőmérsékletét is."

Igen, érzem a problémát. Egy 5A-re tervezett nyák vezetéken nem viszünk át 15A-t, mert jó esetben csak az alkatrészek olvadnak ki és okoznak zárlatot, vagy ég el a vezeték, rosszabb esetben legég a készülék. Írtam az érvetek, de leszarod, mert nem fér bele a vilgképedbe. A hozzászólásdoból látszik, hogy életben nem terveztél, készítettél és javítottál elektornikát, de okoskodsz.

Nyilvan nem 99.9999999999999-es rezbol van, de abban nyugodt lehetsz, hogy a 99.9-es rez olvadaspontja is ezer fok folott van. Tovabba valaminek az olvadaspontja nem fugg attol, mire es hogy van rogzitve.

De persze 1000 foknak a kozelebe sem fog kerulni a rez...   

Az orokmozgo feltalalasa pedig errol a zsenialis mondatodrol szolt:

"Az eldisszipált teljesítmény meg nem is 9x-eres, hanem 15x-örös mivel a hővezetés nem erre lett tervezve, mivel a hordozóanyag rossz hővezető."

Ez tovabbra is akkora baromsag, mint ide Lachaza, hiaba terelsz, es probalod elmagyarazni, hogy en vagyok a hulye.  

Azon is kar rugoznod, hogy nem vezetunk 5 amperre tervezett vezetosavon 15 ampert, mert ilyesmire senki sem biztatott.

Csupan az volt a kerdes, elfustol-e ilyen esetben a vezetek, amire a valasz az, hogy nem.

Tegyuk fol, hogy a rez onmagaban 200 fokosra melegedne (nem fog), de vajon mennyire tudna ez folmelegiteni a rajta levo
forrasztasokat?

Remelem, sikerul belatnod, hogy boven 200 fok alatt kell maradjon a forrasztasok homerseklete, igy kiolvadni sem fog semmi.

Igazan orvendetes lenne, ha nem irnal teljesen legbolkapott baromsagokat csak azert, mert keptelen vagy belatni, hogy   
teves valaszt adtal egy kerdesre.

Az nem erv, hogy ha valamit rossz hovezeto vesz korul, annak korlatlanul fog emelkedni a homerseklete, mert egyszeruen nem igaz (elemi fizika). Tovabba az elektronika keszitessel, tervezessel, javitassal kapcsolatban is tevedsz, bar amin vitatkozunk, ahhoz ennek nem sok koze van.

Megforditva: hiaba terveztel, keszitettel, javitottal barmilyen zsenialis elektronikakat, ez nem ov meg attol, hogy adott esetben hulyeseget beszelj tetszoleges temaban. Attol meg plane nem, hogy utana ragaszkodj hozza (bar arrol mar latszolag sikerult letenned, hogy a rez meg fog olvadni), de helyette terelsz ossze vissza, mint egy szerencsetlen politikus, aki nem tud kimaszni a hazugsagabol.

Link to comment
Megosztás:

Azokat használom, de nem a gyári középkonzoli kapcsolóval és relével. Amiről kézenfekvő lett volna megtápolni őket ott ütköztem a fent kivesézett 5A aggályba.

Kell legyen egy vezerlo modul (gyanithatoan nem rele), persze nem tudom hol, ami a CAN buszon kapja a kapcsolok jelet. Ennek a modulnak a tapjarol lenne korrekt levenni a taplalast.

Link to comment
Megosztás:

Kell legyen egy vezerlo modul (gyanithatoan nem rele), persze nem tudom hol, ami a CAN buszon kapja a kapcsolok jelet. Ennek a modulnak a tapjarol lenne korrekt levenni a taplalast.

Pont ez következik. Ott van egyébként 10 centin belül a gyárinak tápja, csak épp nem volt kéznél 10A feletti relé (gyári meg nem jó mivel nem CAN buszon kapcsolom), ezért gondoltam rákérdezek a látszólag egyszerű megoldás valós és vélt veszélyeire.

Köszi mindenkinek aki elgondolkodott rajta!

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.