Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

gsi.tamás

Recommended Posts

Bocs, majdnem elfelejtettem. Kb. 20.000km-t tettem bele.

Mintha hallottam volna már olyat is, hogy leestek a kiegyenlítő súlyok a felniről és így megszűnt a kiegyenlítés ezért rázott. Egy számítógépes futóműellenőrzés azonban megnyugtató lenne ha nem akarsz gyakran gumikat cseréltetni, mert a rendellenes kopás továbbra is fennállhat. Na de a biztonság a legfontosabb, esetleg egy olyan hibára is fény derülhet amiről most még senki nem tud.

Link to comment
Megosztás:

  • 2 weeks later...

Üdv!

A szerelőm most lett kész az astrámon egy kisebb motorfelújítással. Említette,hogy rohadtúl rossz az úttartása, kellene egy nagyobb első futómű felújítás. Kérhetnék egy listát,hogy mit szoktak ilyenkor cserélni? Nyugodtan jöhet minden alkatrész,nem kell leszűkíteni a kört :)

Köszönöm!

Link to comment
Megosztás:

Üdv!

A szerelőm most lett kész az astrámon egy kisebb motorfelújítással. Említette,hogy rohadtúl rossz az úttartása, kellene egy nagyobb első futómű felújítás. Kérhetnék egy listát,hogy mit szoktak ilyenkor cserélni? Nyugodtan jöhet minden alkatrész,nem kell leszűkíteni a kört :)

Köszönöm!

Kérdezd meg a szerelődet.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Hozzám került egy astra tavaly tavasszal, teljesen új nyári gumik kerültek rá akkor, valószínűleg centrírozva is voltak a kerekek. Téli gumira való átállás restellem de nem volt. Lényeg, hogy kb. egy hónapja szervízben volt a paripa és a szerelő felhívta a figyelmem rá, hogy nagyon ráz az autó. Meg is nézték a futóművet, és azt mondták semmi nem lóg, biztosan a gumi/felni kombóval lesz gond. Kérdésemre, hogy egy centrírozás megoldaná-e azt monda nem hiszi, hogy ilyen olcsón megúszom, vigyem el egy gumishoz.

Elkezdtem figyelni és tényleg rázott. 30-40km/h körül volt észrevehető, majd 80-90 körül, és 120+nál már majdnem zsibbadt a kezem a kormányon. Elkezdem nézni a kereket, tisztán látszott az egyenetlen kopás.

Beszerezem két használt, de jó állapotú felnit gumival. Elmentem ma a gumishoz, hogy centrírozza az "új" kerekeket és tegye fel. Leszedte a régi kerekeket és nagyon druván el volt kopva mind a két elősnek a belső fele, míg a külső simán vállalható lett volna. Azt mondta ez futómű probléma, kizárt, hogy a felnivel van gond. Ki is centrizte az újakat, majd kiderült, hogy az osztókör nem stimmel, így nem tudja feltenni. Levette az új gumikat és feltette a régi felnire, amit szintén centrírozott. Azóta mintha egy másik autót vezetnék. Nem ráz, nem húz minimálisan se egyik irányba sem.

Kérdés: kinek van igaza?

A szerelőnek, aki szerint felni gond volt, és egy centrírozás sem segít.

Vagy a gumisnak, aki szerint szintén nem segít egy centrírozás, viszont szerinte azért mert futómű gond.

Lehet, hogy attól függetlenül, hogy iszonyat jónak tűnik az autó futása még el fogja nyírni a gumikat?

Nincs túl sok pénzem. Gondolom ez látszik a tényből miszerint inkább voltam hajlandó leírni ezt a kisregényt egy gyors futóműállítás helyett. Mi legyen? Megnézessem vagy jó lesz ez így?

Ha tényleg kevés a pénzed, akkor vidd el futóműállításra, mert olcsóbb beállítani (5000ft) mint egy új szett gumit venni előre! A beállítást érdemes évente megcsináltatni 2 okból. Egyrészt bizonyos mértékben torzul a jármű és annak minden alkatrésze, kopik, így idővel a beállított értékek is változnak, illetve a másik oka, hogy így évente meglazítják azokat a csavarokat, megzsírozzák, ami az állításhoz kell, későbbiekben könnyebb az alkatrészek cseréje, beállítása, és nem kell kalapálni, flexelni, melegíteni ,ha cserélni kell valamit. Nálam a srácok minden évben konstatálják, hogy milyen jó hogy meg lett minden zsírozva, és mozgatva előző évben. Az első alkalommal a kormányösszekötő gömbcsuklója úgy volt összerohadva, hogy alig bírták szétszedni. Majdnem újat kellett betenni, de sok szopás után sikerült kioperálni a csavart. Azóta is könnyen állítgatják.

Link to comment
Megosztás:

Üdv!

A szerelőm most lett kész az astrámon egy kisebb motorfelújítással. Említette,hogy rohadtúl rossz az úttartása, kellene egy nagyobb első futómű felújítás. Kérhetnék egy listát,hogy mit szoktak ilyenkor cserélni? Nyugodtan jöhet minden alkatrész,nem kell leszűkíteni a kört :)

Köszönöm!

Nem érdemes mindent cserélni, mert többnyire a gyári alkatrészek jóval többet bírnak, mint bármi amit most fogsz venni a boltban, ezért ugyanazt mondom mint az előttem szóló...meg kell nézetni a futóművet és csak azt kell cserélni ami lóg-kotyog-kirepedt. Legtöbbször a lengőkar hátsó szilentet, a kormányösszekötő gömbfejet, a talpast, és néha a stabrúd bekötést cserélik. De pölö a talpasból nekem a bal oldalon még a gyári van ( 310 ezer kilóméter) a jobb oldalon mér lecseréltem a gyárit pár éve na az már megint kopog. Ha csak az úttartás rossz, lehet csak simán egy kerékösszetartás kell állítani.

Link to comment
Megosztás:

Nameg a lengéscsillapító. Nekem most a két első közül az egyik jóval gyengébb és folyton olyan érzésem van, mintha fel akarna borulni az autó.

Nem érdemes mindent cserélni, mert többnyire a gyári alkatrészek jóval többet bírnak, mint bármi amit most fogsz venni a boltban, ezért ugyanazt mondom mint az előttem szóló...meg kell nézetni a futóművet és csak azt kell cserélni ami lóg-kotyog-kirepedt. Legtöbbször a lengőkar hátsó szilentet, a kormányösszekötő gömbfejet, a talpast, és néha a stabrúd bekötést cserélik. De pölö a talpasból nekem a bal oldalon még a gyári van ( 310 ezer kilóméter) a jobb oldalon mér lecseréltem a gyárit pár éve na az már megint kopog. Ha csak az úttartás rossz, lehet csak simán egy kerékösszetartás kell állítani.

Link to comment
Megosztás:

Nameg a lengéscsillapító. Nekem most a két első közül az egyik jóval gyengébb és folyton olyan érzésem van, mintha fel akarna borulni az autó.

Gondolj bele, hogy nekem mind2 oldalon az volt bent. :D

Amúgy neked megvan még a balesetes lengőkarod? Ha igen akkor esetleg megkaphatnám a talpasról a gumiharangot?

Link to comment
Megosztás:

De legalább úgy párban volt olyan, ígymeg folyton el akar esni az autó :D Mondjuk eléggé lógnak már a hátsókerekek is, az is közrejátszhat.

Persze megvan, odaadom az egészet!

Gondolj bele, hogy nekem mind2 oldalon az volt bent. :D

Amúgy neked megvan még a balesetes lengőkarod? Ha igen akkor esetleg megkaphatnám a talpasról a gumiharangot?

Link to comment
Megosztás:

  • 3 weeks later...

És létezik neve vagy cikkszáma? Mert nekem is lehet érdemes lenne cserélni.

EPC-ben nézve nincs külön jelölve. Egyben van jelölve a nyomtávrudakkal. Lehet elég oda egy olyan vastagságú gumiszilent is. Ha jól emlékszem, a belső felén van fém gyűrű is, tehát biztos szilent funkciót lát el.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

Hello sziasztok!

Ma volt alkalmam ráállni egy aknára a kis Opelommal és egy valami feltűnt amiről csináltam is fotót.

A stabilizátor összekötő (ha jól gondolom) lengőkarban lévő része rossznak tűnik.

Lehet ti jobban értetek hozzá ez már cserés vagy maradhat még? Kopoghat tőle az autó?

A képek:

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182557_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182623_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Üdv mindenkinek

Link to comment
Megosztás:

Hello sziasztok!

Ma volt alkalmam ráállni egy aknára a kis Opelommal és egy valami feltűnt amiről csináltam is fotót.

A stabilizátor összekötő (ha jól gondolom) lengőkarban lévő része rossznak tűnik.

Lehet ti jobban értetek hozzá ez már cserés vagy maradhat még? Kopoghat tőle az autó?

A képek:

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182557_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182623_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Üdv mindenkinek

Üdv, nem tűnik olyan vészesnek, az hogy repedezett a gumi az egy dolog. Amíg ott a gumi allul-fellül és nem üt fém a fémet addíg jó.

  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

EPC-ben nézve nincs külön jelölve. Egyben van jelölve a nyomtávrudakkal. Lehet elég oda egy olyan vastagságú gumiszilent is. Ha jól emlékszem, a belső felén van fém gyűrű is, tehát biztos szilent funkciót lát el.

Az már baj. Kicsit kottyan a kerék, de nem a gömbfej miatt, hanem az összekötő mozog tengelyirányban. Másra nem tudok gondolni, csak hogy a másik fele van kikopva.

Link to comment
Megosztás:

Hello sziasztok!

Ma volt alkalmam ráállni egy aknára a kis Opelommal és egy valami feltűnt amiről csináltam is fotót.

A stabilizátor összekötő (ha jól gondolom) lengőkarban lévő része rossznak tűnik.

Lehet ti jobban értetek hozzá ez már cserés vagy maradhat még? Kopoghat tőle az autó?

A képek:

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182557_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/150404/20150404_182623_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Üdv mindenkinek

Azoknak semmi bajuk nincs.

Érdekes volt látni a sasszeges gömbfejet... :D (Csak mert nem láttam még ilyet.)

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Információra lenne szükségem rugókkal kapcsolatban. 2003-ban vettünk egy 92-es f astrát úgy hogy már ültetve volt. Eddig nem is volt gond vele(azzal hogy ültetett) de most lesz műszakis és azt mondja a szerelőm hogy kellene róla papír hogy ültető rugók vannak benne. Mert most már ezt is szigorúan nézik.Mi ez a papír pontosan és honnan kellene beszerezni? Előre is köszönöm a válaszokat.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Információra lenne szükségem rugókkal kapcsolatban. 2003-ban vettünk egy 92-es f astrát úgy hogy már ültetve volt. Eddig nem is volt gond vele(azzal hogy ültetett) de most lesz műszakis és azt mondja a szerelőm hogy kellene róla papír hogy ültető rugók vannak benne. Mert most már ezt is szigorúan nézik.Mi ez a papír pontosan és honnan kellene beszerezni? Előre is köszönöm a válaszokat.

Mivel szerintem nem is tudod a pontos típusát, így jobban jársz, ha vagy véglegesen, vagy ideiglenesen a műszaki idejére visszarakatsz gyári rugókat. A lényeg az, hogy ha a gyártó csak TÜV papírt ad egy szetthez, akkor nem megfelelő a rugó, és megbukik a vizsgán. Csak műbizonylattal lehet megfelelni, vagy külön megterveztetett, és engedélyeztetett módosításokat fogadnak el. Ha mondjuk nem gyári alufelnid van, azért is megvághatnak, ha nem rendelkezik a gyártó által kibocsájtott műbizonylattal. "A környezetvédelmi vagy balesetbiztonsági szempontból kritikus alkatrész, vagy bármilyen kiegészítő, amely az alapvető fizikai méreteket befolyásolja, minősítés-, azaz műbizonylat-köteles." Az a baj, hogy ha nincsen meg a műbizonylat, akkor is megoldható, de sajnos azt már terveztetni kell, és a márkaképviselet műszaki részének kiállítania egy engedélyt, amiben szavatolja, hogy a gépjármű műszakilag megfelel, és a működésében nem okoz gondot a terv szerinti módosítás. Motor esetén példul nem elég oda terveztetni a gépjármű motorterébe az új erőforrást, hanem a gyártónak ki kell állítania egy műszaki dokumentációt arról, hogy a gépjármű segédberendezései alkalmasak a megnövekedett teljesítmény kiszolgálására. Ez annyit jelent, hogy ha a gyárilag tervezett fék azonos a nagyobb teljesítményű autóéval, akkor a fékrendszer átalakítása nem szükséges. Amennyiben a fékrendszer nem alkalmas a nagyobb teljesítményű motor kiszolgálására, akkor a fékrendszer átalakítására is szükség van, és dokumentációt kell hozzá készíteni.

Itt egy ültető szettről beszélünk, így tehát csak a rugók műbizonylatára lenne szükség. Amennyiben a terveztetni kell, felmerül a kérdés, hogy a lengéscsillapítók alkalmasak-e a rugókhoz, tehát itt ismét bele futhatsz egy másik problémába. A vége sok 10ezer forint, vagy sok ezer forint lesz. Ha sok 10ezer, akkor előbb utóbb a feketén berakott ültetőid legálissá válhatnak, ha sok ezer forintot szánsz rá, akkor viszont gyári magasság, gyári kiépítés, és többé nem lesz vele gond. Ha csont fekete a rugód, és nem túl durva az ültetés, nincsen rajta felirat, akkor esetleg próbálkozhatsz az összeült szöveggel, de lehetséges, hogy kivágnak vele vizsgáról, mert az sem megfelelő... Másik megoldás, hogy keresel olyan embert, aki hajlandó 5-10ezer forint felárért feketén átpréselni az autódat műszakin... Ez viszont minden műszakin 5-10ezer kiadást fog jelenteni. Rajtad múlik, hogy utána jársz, és megpróbálod legalizálni az autódat, vagy nem ppössentesz szembe a széllel, hanem raksz bele gyárit, esetleg bontottat, és úgy hagyod, vagy utólag visszacseréled, vagy fizetsz, mint a katona a feketézésért...

Az autódra adtak ki típusbizonyítványt. Ez tartalmazza a gyári felépítését az autónak, kezdve attól, hogy elől tárcsa, hátul dobfék, felszerelhető felni méret, illetve gumi méret. Az ettől való eltérés típus idegenalkatrésszel, bukást eredményez.

Fontos tudni, hogy csak új, vagy felújított, vagy bontásból származó, de bevizsgált alkatrészt építhetsz be! Ez annyit jelent, hogy a Jóskától vásárolt típusidegen alkatrészt hivatalosan nem fogod tudni legalizálni, csak ha valaki bevizsgálja Neked... Ebből kifolyólag lesz költséged bőven. Illeték fejében engedélyeznek, ráadásul kell egy előzetes terv is, amit ha visszadobnak rohadtul buktad az illetéket. Ha van jó ismerős közlekedés felügyeletnél, tud segíteni, hogy milyen terveztetésre van szükség.

Ha tudod a rugód típusát, és nem noname TA, vagy KF ültetőről van szó (A műbizonylat hiánya miatt olcsóbbak) hanem mondjuk H&R,vagy esetleg Bilstein, Koni rugóid vannak, akkor van esélyed, hogy lelevelezz velük egy típusbizonyítványt, vagy műbizonylatot, de akkor is egy szerelő kelleni fog ahhoz, hogy szabályosan ismét "beépítse". Ja meg egy hiteles fordítás, ami kb 10-15ezer. Ha az illető vállalja a felelősséget, hogy a nevét adja, már nyert ügyed van!

Érdemes olvasgatni a köhém rendeleteket...

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99000005.KOH

Ebből látni fogod, hogy demokrácia van, és mindenki azt csinál, amit szabad! :)

Csak annyit, hogy anno az RH felnimhez leveleztem le egy műbizonylatot, amit elvittem műszaki előtt a közlekedésihatósághoz, hogy véleményeztessem, érdemes-e ezzel próbálkozni, és miután megnézték, annyit mondott az úr, hogy szerinte vegyek hozzá egy szett gyári méretű felnit+gumit, mert azzal olcsóbban jövök ki, mintha végig viszem az engedélyezetést. Mint kiderült az én alufelnimre nincsen kiváltva magyarországon típus engedély, így egyedi kérelem alapján lehet engedélyeztetni, amihez kellene még az autógyártótól is egy műszaki vélemény, és még ezt is terveztetni kell!!! Egy alufelnit! Mondom vicc!!! Erre azt mondta, hogy nem! Ez totál komoly! Így inkább vittem téligarnitúrával műszaki vizsgára. Itt jegyzem meg, hogy senkinek nem tűnt fel, hogy a gumik nem a gyári meghatározott méretűek, hanem 185/65R14-esek. Ez annyit jelent, hogy ha nem veszik észre, hogy nem stimmel, akkor átmegy! :) Ezt nevezik oroszrulettnek!

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.