Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Légkondicionáló rendszer (klíma) és fűtőrendszer


Qpack

Recommended Posts

Bocs hogy ideugatok a témába, de klímával foglalkozok, gondoltam hátha tudok segíteni.

A jelenség oka rém egyszerű, a vízhűtőben levő gomba elindítja a hűtőventit, mert meleg a víz. Ezzel egyidőben a gomba leállítja a kompresszort, hogy ne érje akkora hőterhelés a vízhűtőt --> gyorsabban lehűl. :lol:

Másik lehetőség, hogy az elpárologtató eléri a 3-5 fokot, amikor az adagolószelep lezár. Ezután a nyomás felmegy a rendszerben, és a kompresszor leáll.

Ha felmelegszik az elpár, akkor kinyit a szelep, megindul a folyadékáramlás, leesik a nyomás, bekapcsol a kompresszor. ;

Rém egyszerű! :lol:

Gábor

Magyarul akkor teljesen normális, hogy állandó terhelés mellett egy idő után ki-be kapcsol a klíma automatice, ha jól értem.

Link to comment
Megosztás:

Ha nincs vele problema, soha eleteben nem nyulnak hozza.

Ha problema van vele, ledugul, akkor elso korben lederesedik, mivel az ellenallas miatt ott kezd el parologni a hutokozeg.

Komolyabb esetben megall a hutes.

De ez csak akkor fordul elo, ha valami szennyezodes jut a rendszerbe (pl olajhiany miatt a kompresszor darabkai, megbontott rendszer eseten a belekerulo por, homok). De ez normal hasznalat eseten, illetve hozzaerto szereles eseten nem fordul elo!

Maga a szuro nem bonthato, tehat nem latsz bele, nem tudod megnezni a belsejet.

Tualjdonkepp nincs szukseg ra, ha nem deresedik a huto, akkor tokeletesen ellatja a feladatat :lol:

Ha dugulas van a rendszerben, azt tudod ellenorizni, nyomasprobaval, a szurot nem.

Gabor

Szia Gábor,

Nagyon köszi, hogy leírtad ezeket, én máris okosabbnak érzem magam. :lol:

Szerinted ha egy autó kicsit megtört és sérült klímahűtővel állt egy ideig a szabadban, akkor már indokolt a szárítószűrő cseréje?

Az eddigiekből én akkor arra következtetek, hogy egy G Astra a következő esetekben iktatja ki a kompresszort a mágneses kuplung által:

1. Ha elindul a hűtőventilátor (90 fok feletti hűtővíz miatt).

2. Ha jegesedés közeli állapotba kerül a párologtató és emiatt megemelkedik a nyomás, mert lezárt az adagolószelep (mondjuk 1-es fokozaton megy csak a venti és túlhűl a párologtató).

3. Padlógáz közeli gyorsításnál (ezt többen állítottátok, én elhiszem).

Olyan eset nem fordulhat elő, hogy mondjuk a hűtővíz hőmérséklete még nem indokolná a hűtőventilátor indítását, de azt a klíma indítja el, hogy hűtse a hőcserélőt? Mert én mindig azt hittem, hogy ilyen is lehet... Ha van is ilyen, akkor a kompresszor nyilván nem áll le.

És még egy kérdés, ha már ennyire emberemre akadtam :lol: :

Függ a kompresszor teljesítménye bármitől? Vagy ezek még nem változó löketűek?

Köszönöm,

Tobzos

Link to comment
Megosztás:

Szia Gábor,

...

Függ a kompresszor teljesítménye bármitől? Vagy ezek még nem változó löketűek?

...

??? Ezek spirálkompresszorok, nem dugattyúsak.... Fordulatszámtól függhet a teljesítmény, löket, mint olyan, nemtom hogyan értelmezhető... szerintem.

Link to comment
Megosztás:

??? Ezek spirálkompresszorok, nem dugattyúsak.... Fordulatszámtól függhet a teljesítmény, löket, mint olyan, nemtom hogyan értelmezhető... szerintem.

Biztosan igazad van, azért kérdezem, mert én egyáltalán nem ismerem ezeket a kompresszorokat. :lol:

Ezeknél a kompresszoroknál lehet bármiből is következtetni az állapotukra? Az enyém pl. bekapcsolás után pár másodpercig zúg. Aztán elhallgat, de fél óra használat után lesz egy kis hangja, ami nem erős, de azért jól hallani.

Cseréltessek közeget vagy annak nincs értelme? Készülhetek egy új kompresszorra? :lol:

Link to comment
Megosztás:

Biztosan igazad van, azért kérdezem, mert én egyáltalán nem ismerem ezeket a kompresszorokat. :lol:

Ezeknél a kompresszoroknál lehet bármiből is következtetni az állapotukra? Az enyém pl. bekapcsolás után pár másodpercig zúg. Aztán elhallgat, de fél óra használat után lesz egy kis hangja, ami nem erős, de azért jól hallani.

Cseréltessek közeget vagy annak nincs értelme? Készülhetek egy új kompresszorra? :lol:

Munkatársamnak a tünetei a következők voltak, amit a gáz nem megfelő nyomása (kisebb) produkált, mert elötte szakszervízben nem jól töltöték fel.

Klima bekapcsolásakor azonnal indult a klimahűtő ventillátor.

Rettenetessen nagy hangja volt a kompresszornak.

Link to comment
Megosztás:

Szia Gábor,

Nagyon köszi, hogy leírtad ezeket, én máris okosabbnak érzem magam. :lol:

Szerinted ha egy autó kicsit megtört és sérült klímahűtővel állt egy ideig a szabadban, akkor már indokolt a szárítószűrő cseréje?

Az eddigiekből én akkor arra következtetek, hogy egy G Astra a következő esetekben iktatja ki a kompresszort a mágneses kuplung által:

1. Ha elindul a hűtőventilátor (90 fok feletti hűtővíz miatt).

2. Ha jegesedés közeli állapotba kerül a párologtató és emiatt megemelkedik a nyomás, mert lezárt az adagolószelep (mondjuk 1-es fokozaton megy csak a venti és túlhűl a párologtató).

3. Padlógáz közeli gyorsításnál (ezt többen állítottátok, én elhiszem).

Olyan eset nem fordulhat elő, hogy mondjuk a hűtővíz hőmérséklete még nem indokolná a hűtőventilátor indítását, de azt a klíma indítja el, hogy hűtse a hőcserélőt? Mert én mindig azt hittem, hogy ilyen is lehet... Ha van is ilyen, akkor a kompresszor nyilván nem áll le.

És még egy kérdés, ha már ennyire emberemre akadtam :lol: :

Függ a kompresszor teljesítménye bármitől? Vagy ezek még nem változó löketűek?

Köszönöm,

Tobzos

A padlógázas igaz, mert mi is nézegettük, mert a munkatársam panaszkodott, hogy mintha érzékelné...

Alapjárat, majd nagyobb gázfröccs, és mind a két autón kikapcsolt. :lol:

Link to comment
Megosztás:

Szia Gábor,

Nagyon köszi, hogy leírtad ezeket, én máris okosabbnak érzem magam. :lol:

Szerinted ha egy autó kicsit megtört és sérült klímahűtővel állt egy ideig a szabadban, akkor már indokolt a szárítószűrő cseréje?

Az eddigiekből én akkor arra következtetek, hogy egy G Astra a következő esetekben iktatja ki a kompresszort a mágneses kuplung által:

1. Ha elindul a hűtőventilátor (90 fok feletti hűtővíz miatt).

2. Ha jegesedés közeli állapotba kerül a párologtató és emiatt megemelkedik a nyomás, mert lezárt az adagolószelep (mondjuk 1-es fokozaton megy csak a venti és túlhűl a párologtató).

3. Padlógáz közeli gyorsításnál (ezt többen állítottátok, én elhiszem).

Olyan eset nem fordulhat elő, hogy mondjuk a hűtővíz hőmérséklete még nem indokolná a hűtőventilátor indítását, de azt a klíma indítja el, hogy hűtse a hőcserélőt? Mert én mindig azt hittem, hogy ilyen is lehet... Ha van is ilyen, akkor a kompresszor nyilván nem áll le.

És még egy kérdés, ha már ennyire emberemre akadtam :lol: :

Függ a kompresszor teljesítménye bármitől? Vagy ezek még nem változó löketűek?

Köszönöm,

Tobzos

Nem, nem feltétlen szükséges a cseréje, ha utána szakszerűen lett megjavítva (pl alapos vákuumolás, ami eltávolít minden nedvességet, és oda nem illő gázt (pl levegő) a rendszerből).

Így van. Hűtővíz magas hőfoka, a lehűlt párologtató miatt kikapcsol a klíma. A gyorsításra nem tudom a választ. Logikusan gondolkozva ésszerű ez a megvalósítás, de ez már valami autóvillamossági hókuszpókusz, ami nem az én területem! :lol:

Igen, a klíma általában elindítja a ventilátor, vagy ha több van, akkor egy bizonyos alap fordulaton forgatja a ventiket (Omega esetében 3 venti van, első fokozatban a főventi félfordulaton, és az egyik kisebb venti forog. másodikon mind a két kisebb venti is forog, harmadikon mind a 3 fullon). Ez pont amiatt van, hogy le tudja hűteni az összekomprimált hűtőközeget.

A kompresszor teljesítménye függ némileg a fordulattól, benzines esetén kb a 1500-2000-es ford. tartománytól a névleges teljesítményét leadja, dízelnél kicsit lejebb. De ez nem jelenti azt, hogy alapjáraton nem hűt. Sőt. Alapjáraton, legkisebb venti fordulatnál, belső keringtetéssel is 5-8 fok (digit esetén kicsit magasabb, 8-12fok) között kell befújnia.

Ha ennél melegebbet tol be, akkor először is, lehet hogy kevés a gáz, vagy nincs megfelelő hűtése a kondenzátornak. Vagy a legrosszabb, kopott a kompresszor, és nem szállít eleget.

Link to comment
Megosztás:

Munkatársamnak a tünetei a következők voltak, amit a gáz nem megfelő nyomása (kisebb) produkált, mert elötte szakszervízben nem jól töltöték fel.

Klima bekapcsolásakor azonnal indult a klimahűtő ventillátor.

Rettenetessen nagy hangja volt a kompresszornak.

Előfordulhat hogy hiányzik belőle az olaj. Egyes kontár klímaszerelők nem tartják fontosnak a kompresszorban levő olajat, és szervíz esetén (ha megbontották a kompresszort, vagy egyé ok miatt hiányozhat olaj a kompresszorból) elfelejtik pótolni.

Egy darabig megy a klíma, de hamar megeszi a fém a fémet...

Egyébként ha terheletlenül (kevés gáz) vagy túlterhelve (sok gáz) van a kompresszor, a lemez-szelepek akkor is tudnak csúnyán szólni!

Link to comment
Megosztás:

Alapjáraton, legkisebb venti fordulatnál, belső keringtetéssel is 5-8 fok (digit esetén kicsit magasabb, 8-12fok) között kell befújnia.

Ha ennél melegebbet tol be, akkor először is, lehet hogy kevés a gáz, vagy nincs megfelelő hűtése a kondenzátornak. Vagy a legrosszabb, kopott a kompresszor, és nem szállít eleget.

Akkor megnyugodtam. Épp tegnap mértem az enyémet, alapjáraton, legkisebb venti fordulatnál, igaz belső keringetés nélkül éppen 8C°-os levegőt fúj be.

Link to comment
Megosztás:

Előfordulhat hogy hiányzik belőle az olaj. Egyes kontár klímaszerelők nem tartják fontosnak a kompresszorban levő olajat, és szervíz esetén (ha megbontották a kompresszort, vagy egyé ok miatt hiányozhat olaj a kompresszorból) elfelejtik pótolni.

Egy darabig megy a klíma, de hamar megeszi a fém a fémet...

Egyébként ha terheletlenül (kevés gáz) vagy túlterhelve (sok gáz) van a kompresszor, a lemez-szelepek akkor is tudnak csúnyán szólni!

nekem eegy elvileg magát szakembernek nevező illető mondta hgy ezek a kompresszorok már ha túl nagy lenne a nyomás, akkor lefújnak, mert van rajtuk biztonsági szelep.....az alján....

Link to comment
Megosztás:

??? Ezek spirálkompresszorok, nem dugattyúsak.... Fordulatszámtól függhet a teljesítmény, löket, mint olyan, nemtom hogyan értelmezhető... szerintem.

Spirálkompresszort ilyen kis teljesítménynél nem használnak, mert ekkora méretben aránytalanul rossz a hatásfoka.

Ezért szinte csak 5 vagy 6 dugattyús (fix lökettérfogatú) kompresszorokat használ az autóipar.

A G Astrákban általában Harrison CVC, vagy Sanden SDPXV16, vagy Sanden SD6V12

Képek a kompresszorokról:

http://www.musclecarclub.com/library/tech/images/ac1.gif

http://www.aa1car.com/library/ac_compressor_cutaway.jpg

Link to comment
Megosztás:

nekem eegy elvileg magát szakembernek nevező illető mondta hgy ezek a kompresszorok már ha túl nagy lenne a nyomás, akkor lefújnak, mert van rajtuk biztonsági szelep.....az alján....

Ez így konkrétan nem igaz. A rendszerben van egy nyomáskapcsoló, ami 15 Bar fölött lekapcsolja a kompresszort. Így a nyomás visszaesik (ez egyébként előfordulhat normális esetben is, ha pl állsz a pirosnál 40fokban a tűző napon, akkor a ventik nem tudják lehűteni a kondenzátort /pl azért, mert bogaraktól koszos a felülete/, felmegy a nyomás, és lekapcsol a kompresszor, hogy ne erőlködjön fölöslegesen)

Ha ez a szelep rossz, igazából még akkor sem kellene lefújnia, mert a rendszer 30 Bar túlnyomást csont nélkül elvisel.

Ha a szelep lefúj, akkor valahol óriási gáz van :lol:

Egyébként a szakinak abban igaza volt, hogy tényleg van ilyen szelep! :lol:

Link to comment
Megosztás:

Ezek között hatásfokban/teljesítményben is lehet difi? Classic II-be szerelhettek be "butább" kompresszort?

Nem, ezek azonos szállítóteljesítményűek, minden autóban szinte ugyanezek a típusok vannak (hiszen nagyjából ugyanakkora az utastere mindegyik autónak, nincs hatalmas eltérés méretekben...).

Egymástól a felépítésük alig különbözik.

Ez inkább sztem csak egy egyszerű marketing-fogás lehetett, vagyis azt tették az autóba, ami a legolcsóbb volt :lol:

Ha érdekel, írd meg mikori az autó, mekkora motor van benne, megkeresem milyen kompresszorral szerelték!

Link to comment
Megosztás:

Nem, ezek azonos szállítóteljesítményűek, minden autóban szinte ugyanezek a típusok vannak (hiszen nagyjából ugyanakkora az utastere mindegyik autónak, nincs hatalmas eltérés méretekben...).

Egymástól a felépítésük alig különbözik.

Ez inkább sztem csak egy egyszerű marketing-fogás lehetett, vagyis azt tették az autóba, ami a legolcsóbb volt :lol:

Ha érdekel, írd meg mikori az autó, mekkora motor van benne, megkeresem milyen kompresszorral szerelték!

Z16XEP 2006.10. (már 07es évjárat az alvázszám szerint)

a 634-es hozzászólásban írtam le tapasztalatomat arról, hogy milyen furcsán viselkedik az enyémben a klíma (újkorától kezdve), ezért vagyok ilyen érdeklődő. Meg egyébként is... :lol:

Köszönöm!

Link to comment
Megosztás:

Spirálkompresszort ilyen kis teljesítménynél nem használnak, mert ekkora méretben aránytalanul rossz a hatásfoka.

Ezért szinte csak 5 vagy 6 dugattyús (fix lökettérfogatú) kompresszorokat használ az autóipar.

A G Astrákban általában Harrison CVC, vagy Sanden SDPXV16, vagy Sanden SD6V12

Képek a kompresszorokról:

http://www.musclecarclub.com/library/tech/images/ac1.gif

http://www.aa1car.com/library/ac_compressor_cutaway.jpg

Végre végre, valami igazán szakmai! Nagyon köszi, hogy ezeket megírtad, szerintem mindannyian sokat tanultunk ebből.

Kicsit csalódott vagyok a fix löket miatt, de mondjuk az is igaz, hogy a változó löketű kompresszoroknak inkább az elektronikusan vezérelt klímáknál van értelme, ahol az elektronika szépen tudja szabályozni, hogy mennyi legyen a szállítás. VW-ben már 99-ben láttam ilyet, azt hittem, hogy talán mostanra már...na mindegy. :lol:

Engem konkrétan nem foglalkoztat, hogy pontosan melyik kompresszor van az autómban, az viszont igen, hogy mennyit reális fizetnem majd a felújításáért, ha beájul. Szerinted? 150ezer van az autóban és néha már hallatja a hangját...

Már el is terveztem hogyan lesz. Hirtelen iszonyatosan megnő az ellenállása, az autó hirtelen megtorpan és a szíjtárcsa kuplungja örökre lekapcsolja szegénykét... :lol:

Link to comment
Megosztás:

Végre végre, valami igazán szakmai! Nagyon köszi, hogy ezeket megírtad, szerintem mindannyian sokat tanultunk ebből.

Kicsit csalódott vagyok a fix löket miatt, de mondjuk az is igaz, hogy a változó löketű kompresszoroknak inkább az elektronikusan vezérelt klímáknál van értelme, ahol az elektronika szépen tudja szabályozni, hogy mennyi legyen a szállítás. VW-ben már 99-ben láttam ilyet, azt hittem, hogy talán mostanra már...na mindegy. :lol:

Engem konkrétan nem foglalkoztat, hogy pontosan melyik kompresszor van az autómban, az viszont igen, hogy mennyit reális fizetnem majd a felújításáért, ha beájul. Szerinted? 150ezer van az autóban és néha már hallatja a hangját...

Már el is terveztem hogyan lesz. Hirtelen iszonyatosan megnő az ellenállása, az autó hirtelen megtorpan és a szíjtárcsa kuplungja örökre lekapcsolja szegénykét... :lol:

Ne aggódj, ilyen nemigen fordul elő. Ha van benne olaj, nem lehet vele gond. (Mondjuk elrettentésként, a múlt héten volt egy Mercis kuncsaft, akinek megállt a klímája. Leszedtem a kompresszort, és kiderült hogy mi is volt az ok. Olaj nem volt benne, ezért a fém alkatrészek olyan szinten összegyógyultak, hogy törés nélkül nem sikerült szétszednem a kompresszort! Csere lett a vége. Ez a kompresszor olyan szinten megszorult, hogy eldarálta a bordásszíjat!)

150e km nem nagy ügy a kompresszor esetében. Az említett merciben 400e km volt, és sztem még ennyit elment volna a klíma, ha szakszerűen rakják össze... :lol:

Amiről te beszélsz, az invertes klíma, és igen, előfordul már autókban, csak probléma a nagy teljesítmény miatti óriási áramfelvétel (mivel ugye 12V-ról mén...)

A mai napig a hagyományos, dugattyús kompresszorok a dominánsok.

Link to comment
Megosztás:

Z16XEP 2006.10. (már 07es évjárat az alvázszám szerint)

a 634-es hozzászólásban írtam le tapasztalatomat arról, hogy milyen furcsán viselkedik az enyémben a klíma (újkorától kezdve), ezért vagyok ilyen érdeklődő. Meg egyébként is... :lol:

Köszönöm!

A 2000 utáni G Astrákat Harrison CVC kompresszorral szerelték, de valami miatt kerültek ezekbe Sanden SD6V12 kompresszorok is (talán Classic II ??).

Télen evidens hogy jobban fogja, mivel az olaj dermedéspontja elég magas (fagyban olyan mint a zselé). Ez normálisnak mondható.

Hogy az autót nagyon fogja, az több ok miatt is lehet. Lehet hogy sok olaj van benne (főleg ha javított a klíma), vagy szorul a szíjtárcsa és/vagy a klíma főtengely csapágy.

A 0,5l-es fogyasztástöbblet is normális. Nekem a x20xev-es Omin még többet is rátesz, és valóban, remekül használható retardernek is, mint a buszok esetében! :lol:

Link to comment
Megosztás:

A 2000 utáni G Astrákat Harrison CVC kompresszorral szerelték, de valami miatt kerültek ezekbe Sanden SD6V12 kompresszorok is (talán Classic II ??).

Télen evidens hogy jobban fogja, mivel az olaj dermedéspontja elég magas (fagyban olyan mint a zselé). Ez normálisnak mondható.

Hogy az autót nagyon fogja, az több ok miatt is lehet. Lehet hogy sok olaj van benne (főleg ha javított a klíma), vagy szorul a szíjtárcsa és/vagy a klíma főtengely csapágy.

A 0,5l-es fogyasztástöbblet is normális. Nekem a x20xev-es Omin még többet is rátesz, és valóban, remekül használható retardernek is, mint a buszok esetében! :lol:

És mondjuk én mint totál lüke a klímához, honnan tudhatom meg, hogy van e benne olaj, vagy hogy szorul e valamije?

Tény, hogy amikor bekapcsolom, 2-3 másodpercig van egy mélyebb mormogó hangja, aztán kisimul és megy normálisan, de ilyenkor kicsit meg is fogja a motort.

Link to comment
Megosztás:

És mondjuk én mint totál lüke a klímához, honnan tudhatom meg, hogy van e benne olaj, vagy hogy szorul e valamije?

Tény, hogy amikor bekapcsolom, 2-3 másodpercig van egy mélyebb mormogó hangja, aztán kisimul és megy normálisan, de ilyenkor kicsit meg is fogja a motort.

Normális, akkor nyomja ki az olajat a furatokból, illetve az indulási ellenállás magas a lecsapódott hűtőközeg (~folyadék) miatt.

Ha utána ok, nincs nagy hangja, és frankón hűt, akkor no para...

Megnézni nem lehet, csak úgy, ha le van szedve a kompresszor, és ki van öntve belőle.

Ezután lehet feltölteni a szükséges mennyiséggel.

Sajnos más módja nincs, hiszen ezt a rendszert úgymond "örökmozgónak" tervezték, szervízt nem igényel (elvileg), mint pl a váltó, vagy a motor.

Link to comment
Megosztás:

Normális, akkor nyomja ki az olajat a furatokból, illetve az indulási ellenállás magas a lecsapódott hűtőközeg (~folyadék) miatt.

Ha utána ok, nincs nagy hangja, és frankón hűt, akkor no para...

Megnézni nem lehet, csak úgy, ha le van szedve a kompresszor, és ki van öntve belőle.

Ezután lehet feltölteni a szükséges mennyiséggel.

Sajnos más módja nincs, hiszen ezt a rendszert úgymond "örökmozgónak" tervezték, szervízt nem igényel (elvileg), mint pl a váltó, vagy a motor.

Áhám... akkor normálisnak mondható, mert utána csak a szokásos klímahang hallatszik, utastérben szinte észrevehetetlen (na mondjuk én hallom, mert tudom mi a különbség ha csak megy a venti, vagy ha a klíma is, de az első néhány használatkor még nem tudtam megkülönböztetni), kívülről meg csak az általános klímahang hallatszik, mint minden autónál.

Kösz a felhomályosítást :lol:

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Egy G Astra tulajdonos lettem. És egy kis segítségre lenne szükségem, műszaki beállítottságú ember vagyok, de mielőtt neki látok valaminek előtte mindig próbálok tájékozódni. Szeretném kicserélni a pollenszűrőt az autómban, valaki letudná nekem írni a munkafolyamatot? Mire figyeljek oda?

Köszönöm

Szép napot mindenkinek.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.