Cikkek

Cikkek kezelése

forumadmin
Legyél Te is Klubtagunk! Csatlakozz a Magyar Opel Tulajdonosok Egyesületéhez! Légy részese a klubéletnek és támogasd tagságoddal az opelforum.hu oldalt és éves találkozókat a Hungarian Blitz Weekendet! A klubkártya ára, 2003 óta változatlanul 5.000 Ft
 
 
 
 
Kiknek ajánljuk?
Minden olyan Opel-esnek! Akik szívesen lépnek be, mert fontosnak tartják a klubéletet. Akik támogatnák egy adószámmal rendelkező egyesület munkáját. Akik szeretnének minél színvonalasabb Opelos találkozón részt venni és nem mindegy számukra milyen minőségű az. Akik már rendelkeztek tagságival és MOTE klubtagok szeretnének lenni újra. Akik használják, értékelik kedvezményeinket.  
Kedvezmények:
Fórum szolgáltatások teljes körű használata webnapló, képtár, témanyitás MOTE szaknévsor cégenként változó 5-60% Találkozókon kedvezményes belépőjegy 10-30%, vagy ingyenes Kedvezményes biztosítás youngtimer, veterán, hobbyautó EDC kedvezmény hálózat 3-50% (átlagosan 11,4%) Kedvezményes ajándéktárgy és matrica 10-30% MOTE KLUBTAGOKNAK KIEMELT KEDVEZMÉNYEK, KÜLÖNBÖZŐ ALKATRÉSZEKRE!
Csergő Opel Alkatrész Centrum és Szerviz kedvezmény 25-60% között
gyári Opel Alkatrészek akár 60% kedvezménnyel gyári Opel alkatrészek minimum 28% kedvezménnyel utángyártott termékek több mint 30% kedvezménnyel minősített bontott alkatrészek 15% kedvezménnyel  
A jelentkezés menete:
Regisztráld magad a www.opelforum.hu oldalon! A regisztráció folyamán töltsd ki megfelelően a személyes adataidat Nézelődj, olvas, írj a fórumon. Ha úgy érzed vegyél részt pár találkozón . Amennyiben szimpatikus a társaság, akkor csatlakozz hozzánk! Fizesd be a kártya díját, mely a belépéstől számítva 365 napig érvényes. A fizetés módja átutalás, vagy bármely Budapest Bank fiókban bankszámlára befizetés. Számlaszám: Budapest Bank: 10100826-02289900-01003004. Közleményben írd meg a fórum neved.  A befizetést jelezd nekünk a opelklub[kukac]opelklub.hu email címre.
 
forumadmin
Élesebb, precízebb, hatékonyabb: az új Opel Insignia GSi azok sportlimuzinja, akik igazán meg tudják becsülni a különleges vezetési élményt! Különösen dinamikus futómű-hangolásával és új Michelin-sportgumijával remekül fogja az utat. Torque Vectoring összkerékhajtása egyedülálló a szegmensben – ennek köszönhetően veszi be élénken a kanyarokat az új Opel Insignia GSi, nyújt maximális oldalvezető erőt és stabilitást, kiváló tapadással. Még aktívabbá teszi a vezetési élményt, hogy nyolcfokozatú automatája kormánykerék-billentyűkkel is kapcsolható – mint egy versenyautóban. Az Insignia új generációjára amúgy is jellemző a könnyű építési mód, az alacsony súlypont és a kétliteres turbómotor ereje. Ezekből adódik a nagyszerű kiegyensúlyozottság és a kedvező teljesítménysúly. Ennyi belső érték különleges küllemet érdemel: a GSi nagy, krómozott légbeömlője és a leszorító erőt fokozó karakteres spoilere félreérthetetlen nyelven beszél. Az Opelnél külön a GSi-hez fejlesztett bőrkárpitozású kagylóülés, a sportkormány és az alumínium pedálsor szintén megdobogtatja a hozzáértő szívét.
Penge: sportos front- és fardesign, markáns 20 colos kerekek Precíz: FlexRide-futómű és Brembo-fék, speciális Nürburgring-hangolással Hatékony: könnyű szerkezet, turbótechnika és kis súrlódású nyolcfokozatú automata Tapad: Torque Vectoring összkerékhajtás, nagy teljesítményű Michelin-sportgumik Támaszt: új, AGR-minősítésű, erős oldaltartású és komfortos kagylóülés Gyors: a GSi felülmúlja a Nürburgringen a típuselőd erősebb OPC-változatát Exkluzív: világpremier a Frankfurti Autószalonon, szeptember közepén Az Opel-finomhangolás mindeddig elképzelhetetlenül hatékonnyá tette az Insigniát. Összességében az új GSi sokkal dinamikusabb a már eleve élénk Insignia Grand Sportnál – a modern sportosság fölényesen jó útfogásával és precíz viselkedésével jelöl ki új színvonalat. Képességeit nagyra értékelhetik a sportos középkategóriájú limuzinok kedvelői. Ezt támasztja alá a stopperóra is: „Az új Insignia GSi jóval gyorsabban tesz meg egy kört a Nürburgring-Nordschleifén, mint az előző generáció erősebb OPC-változata“, jelentette ki a tesztfutamok után Volker Strycek, az Opel Performance Cars vezetője és autósport-igazgatója. Az okok egyike, hogy a GSi 160 kilogrammal könnyebb az összehasonlítható Insignia 2.8 V6 Turbo OPC-nél.
„A kis súly – különösen az első tengelyen –, az alacsony súlypont, a játszi könnyedségű vezethetőség, a széles tartományban kihasználható turbóerő és a kiváló útfogás teszi ennyire gyorssá és hatékonnyá a GSi-t. Tapadása az aszfalthoz nemcsak a versenypályán előny, hanem közúton is“, biztosít a túraatuó-versenyző Strycek.

Tesztelés a „Zöld pokolban“, a világ legnehezebb versenypályáján
Az Opel Insignia GSi a Nürburgring legendás északi körén – Jackie Stewart F1-es világbajnok nevezte el anno „Zöld pokolnak” – kapott teljesen új futóművet. Az Opel külön tesztközpontot tart fenn ott, sportmodelljeinek hangolására. Rövidebb rugók ültették le 10 milliméterrel a karosszériát, és speciális sport-lengéscsillapítók csökkentik minimumra a mozgását egy-egy gyors körön. Ehhez illően állították be a harapós, négydugattyús Brembo fékeket (tárcsaátmérő 345 milliméter) és az alapból is direkt kormányművet. Az Insignia GSi-ben széria az elektromechanikus FlexRide-futómű, amely a másodperc töredéke alatt adaptálja a csillapítást és a kormányzást, a gázpedál jelleggörbéjét és a széria nyolcfokozatú automata kapcsolási pontjait. A vezető Standard, Tour és Sport mód közül választhat, és ennek megfelelő lesz a kormányzás, illetve a gázvétel. A GSi kapott egy exkluzív verseny-üzemmódot is, ez az ESP-gombbal aktiválható. Ha kétszer egymás után megnyomják, kikapcsolódik a kipörgésgátló, és nagyobb szögű farolást enged meg az avatott kezű pilótának az ESP – például a Nordschleifén.
A sportfutómű és a 20 colos, tapadós Michelin Pilot Sport 4 S gumik együttese remek útfogást eredményez. Hozzájárul ehhez a széria Torque Vectoring összkerékhajtás. A szegmensben egyedülálló, csúcstechnikájú rendszerben hátul két tengelykapcsoló helyettesíti a hagyományos differenciált, a menethelyzetnek megfelelően egyedileg hajtva a kerekeket. Kellemetlen alulkormányzottságot, tehát amikor a külső ív felé csúsznak az első kerekek, nem ismer az Insignia GSi, ehelyett tiszta íveket rajzol a kanyarokba. A sportlimuzint fölényes képességű kétliteres, benzines turbómotor hajtja, már egészen alacsony fordulatszámon is nagy erővel. A 2.0 Turbo teljesítménye 191 kW/260 LE, maximális nyomatéka 400 newtonméter (NEFZ-fogyasztás városban 11,2 l/100 km, országúton 7,1 l/100 km, kombináltan 8,6 l/100 km, 197 g/km). A négyhengereshez teljesen új nyolcfokozatú automatikus váltómű csatlakozik. A kormánykerék billentyűiről a volán elengedése nélkül is kapcsolható. Automatikus módban Standard és Sport helyzet választható. Hamarosan kapható lesz a GSi egy erős dízelmotorral is.
Sportos attribútumok: az új Opel Performance-sportüléstől a hátsó spoilerig
Az új Opel Insignia GSi-hez jól illenek design-elemei, csúcstechnikája és tartozékai. A lista élén áll az Opel saját fejlesztésű új kagylóülése, amelynek nagyon jó az oldaltámasztása, de a hosszú távú komfortja is. Kiváló ergonómiájáról az AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) tanúskodik. Akárcsak az Insignia Grand Sporté, ez is szellőztetett, fűtött és masszírozó, oldalpárnái állíthatók.  A GSi-ben a magasra felhúzott támlába integrálták a fejtámlát. Példaszerű az Opel Performance-sportülésében a biztonsági öv felfekvése vállmagasságban – egyéb kagylóüléseken korántsem magától értetődő ez. Kétféle bőrkombináció közül lehet választani, mindegyiket GSi-logó díszíti. Ez a felirat látható hátul is, ahol spoiler kelt leszorító erőt. A hátsó kötény diffúzort imitál, benne két krómozott kipufogóvéggel. Elöl is krómozott a kerekek előtti légbeömlők szegélye. Az utastérben alul lapított kormánykerék, alumínium-pedálsor és fekete tetőkárpit teremt megfelelő hangulatot – a legjobb sportlimuzinok stílusában.

33 éves hagyomány: az Opel GSi-modelljei
Az Insignia GSi sportos Opelek hosszú sorát folytatja. Először, 1984-ben a Manta GSi és a Kadett GSi (115 LE, 1800 cm3) keltett feltűnést, majd négy év múlva a két felülfekvő vezértengelyes, négyszelepes Kadett 2.0i GSi 16V 150 lóereje. Ez a motor jelent meg utódjában az első Astrában is. Alternatívája 1993-tól az Astra GSi lett (1800 cm3, 125 LE). A Corsa különböző generációiból is voltak GSi-modellek: a mára már klasszikussá lett 100 lóerős Corsa A (1988), vagy a Corsa D 2012 augusztusában – egyelőre!
Az új Insignia GSi világpremierje a Frankfurti Atuószalonon (2017 szeptember 14-24.) lesz, az autó október közepétől rendelhető.
 
Az Insignia GSi :

forumadmin
POWER FEST - Drag Wars SK vs.HU,201 méteres verseny
Útra keltünk (Solymosi Laci--László Zoli) szombat reggel egy kis versenyzéssel egybekötött szórakozásra.A Magyar DragRacing kupa  Szlovákiai fordulója 201 méteres gyorsulási versenyt takar melyen elég szép létszámmal megjelentek versenyzők és nézők is.Kezdtük elhinni hogy nem lesz meleg mert igen felhős 20 fokos hőmérséklet volt kiérkezéskor,de nem úsztuk meg....felhők el,nap előbújt és 30-35 fok lett hamar. 8 eurós belépő,4000 forintos Magyar bajnokságba nevezés és 10 eurós Szlovák nevezés után a szokásos gépátvétel megtörtént és sátrat vertünk. Kipakol,kereket cserél,zsíros,olajoz (kulissza) kereket leenged,futómű keménységet állít,a másik trailerről leszed indít,ellenőriz stb stb után megkezdődött a napi kvalifikáció. A meleg idő sajnos ilyenkor beleszól az időeredményekbe mert ugye  minél melegebb levegőt szív a motor annál gyengébb a teljesítmény,persze ez minden résztvevőnél jelentkezik.201 méteres (1/8 mérföldes) pálya igen rövid, gyors egyes,kettes,hármas sebesség váltása és máris célba érsz.4-5 futamot mentünk. Laci a Corsával alapból 8 mp-es időket futott,míg nekem csak harmadszorra jött össze mert a meleg miatt nem volt tökéletes az égés,el kellett venni a benzin nyomásból de végül is csak bement a Vectra is 9 mp alá.   Döntőzés nem volt a Magyar OB-ba,a napi legjobb eredmények alapján hirdettek eredményt. Solyom 8,491 mp-es idővel első lett a Corsával, második helyre egy Honda, míg a Vectrával sikerült harmadiknak lennem 8,944-es idővel. A Szlovák bajnokságba Laci hatodik lett én meg kilencedik."Szerettek" minket, illetve öreg Opeljeinket. Szlovákiában is,sokan jöttek nézegetni,fotózni,informálódni hogy "mi van benne",hány ló" stb  ....Készítettem a napról egy kis összefoglalót,pár kép,pár videó van benne,fogadjátok szeretettel!     Legközelebb szeptemberben találkozunk,addig is jó Blitz weekendet és jó nyaralást kívánunk mindenkinek!   Üdvözlettel: László Zoli Solymosi Laci
forumadmin
A 2016 májusában alakult Hungarian Corsa Lovers facebook csoport a számtalan helyin túlnőve szombaton megtartotta első országos találkozóját. A rendezvénynek a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósága adott helyet Gárdonyban, ahová az erősen szeles időjárás ellenére 64 Corsa tulajdonos hozta el szebbnél-szebb büszkeségét, ami magyar viszonylatban az eddigi rekord. Sokan - autó hiányában - csupán a társaság, a régi és új ismerősök kedvéért tették tiszteletüket. A szervezők a megszokott feladatokon kívül felniszlalommal és több feladatos csapatvetélkedővel igyekeztek színesebbé tenni a találkozót. A díjazottak a kupákon és okleveleken kívül gazdagabbak lettek egy ún. helyezésmatricával, amin az elért eredmény olvasható. A találkozó sikeres és a pozitív visszajelzéseken felbuzdulva a szervezők ígéretet tettek egy nyárzáró esemény megrendezésére.
Írta: gsiancsa


















forumadmin
Szombat délután 15h órakor indult a buli,gyors gépátvétel után mindenki rendezte az autóját és megkezdődtek az edző futamok a kvalifikációhoz.
Megtámadta a repteret egy kis zápor,de fél óra után már száraz pályán tudtunk versenyezni. Több kérdőjel volt az Opeles társaságon belül,értem ezt arra hogy ki milyen időket tud menni a változtatások után.

Calibrásaink (Timi,Zolika,Kölgyesi professzor) hozták a megszokott idejeiket,a két Kadett cabrió Levi és CabriJóska (MOTE klubtag) is részt vett az eseményen,  a Cseri OPC még ismerkedik a gyorsulás világával,de talán idővel ő is nagyon jó lesz.


A volt hangáros zsiványok közül a bugyikék létrás corsa(Kecskés mesterrel) folyamatosan a váltójával küzdött és a váltó nyert......,míg a szürke B corsa Andrissal szép egyéni rekordot ment és behozta 13,9-re a vasat.
Solyom (MOTE klubtag) mester jött-látott és hazament 2-3 futam után mert a piros "A" corsa kuplung szettje amit előtte éjjel tettek be nem igazán működött,magyarán nem vette a sebességeket.

A legnagyobb változást a  Tibi (MOTE klubtag) "múmia" Asconája (a Pajti) hozta,jót tett neki a "nagy" csipp (:D) és a két új R888 gumi,be tudott menni 14mp alá és az esti nyolcas döntőkben már 13,5 tetejét (13,591) tudott menni,ezzel egy régi asconás rekordot döntött meg !!

Bertók Ernő H Astrájának ismét nem volt ellenfele,11,5-ös idejével elvitte haza a profi kategória első helyéért járó kupát. 
 -P2-es kategóriában (szívó motor,első kerék hajtással) a bordó "A" Vectra L.Zoli (MOTE klubtag) ismét hozta a megszokott teljesítményét (13,5) és második lett,míg ugyanitt Tibi az Asconával harmadik.

Voltak még a versenyzők között Opeles indulók,F astrák (3) és több más opel de az ő idő eredményeikről semmi infónk nincs .
Írta: László Zoli (Vectra V6)

forumadmin
Nagyszabású gyorsulási verseny volt Horvátországban,azon belül Eszéken ahol az Opeles társadalmat Martinka Péter és Bertók Ernő vett részt.
Szép számú versenyző és nézőközönség előtt egy igen izgalmas versenyt láthattunk.

Martinka Péter és a Corsilla Team egy nagyon nehéz két hét után tudott starthoz állni,motorjukat kellett újra építeni és szó szerint élesben tudták csak kipróbálni,a bemutatkozás sikeres volt mert új egyéni csúcsot futott a corsa drag 11,587-es idővel.Gratulálunk nekik és külön köszönet a Schubert Tuning műhelynek és  Schubert Andrásnak!


Másik "Magyarunk" Bertók Ernő ismét hozta a formáját mert a szombati napon 3.,a vasárnapi napon 2. helyezést ért el.Tőle ez már lassan megszokott lesz hogy mindig és mindenhol eredményesen tud szerepelni.Autója stabil és a pozitív hozzá állása példaértékű!  Gratulálunk mindkét versenyzőnek és csapataiknak!Sok sikert kívánunk a következő versenyekre is!!


Írta: László Zoli (Vectra V6)
Videók:
 
Képek:
 



 
forumadmin
Sportosság találkozik kalandvággyal: modern, dinamikus vonalak, vagány terepes megjelenés, SUV-hoz illően magas üléshelyzet és jó körkilátás jellemzi az új Opel Grandland X-et – valamint rengeteg csúcstechnika és bőséges férőhely, akár öt vállalkozó szellemű utasnak, poggyászuknak, sportfelszerelésüknek. E kvalitásokkal jól fel is kavarja a virágzó SUV-piacot az Opel. Egyedül a kompakt osztályban húsz százalékkal nőtt az ilyen jellegű autók részaránya az utóbbi hét évben. A 4,48 méteres Grandland X meze alatt feszülő izmok a rövid túlnyúlásokkal együtt vagány arányokat rajzolnak ki. Kívánságra kétszínű fényezés ad teljesen egyéni stílust. Az Opel Grandland X világpremiere az idei Frankfurti Autószalonon (2017. szeptember 14-24.) lesz.
Dinamikus kompakt SUV érkezik egy virágzó piacra Stílusos és sportos Opel, vagány arányokkal Férőhely vállalkozó kedvű felnőtteknek és poggyászuknak Grip Control kapaszkodik meg biztosan, bármilyen talajon Automatikus vészfékezés, gyalogos- és fáradtság-riasztás Adaptív AFL-világítás, teljesen LED-es fényszórókkal A Mokka X és a Crossland X után az Opel-X-család harmadik tagja A lehető legjobb adottságokkal lép fel tehát ősszel az új Grandland X, mint az Opel X‑családjának harmadik tagja, a nála egyaránt húsz centiméterrel rövidebb Opel Crossland X és a bestseller Opel Mokka X után. Ugyanakkor kibővíti a márka gazdag, az Astrától a Zafiráig terjedő kínálatát a különösen népszerű kompakt kategóriában.

„A felfutó kompakt SUV járműosztályban egy igazi trónkövetelő jelent meg: az új Opel Grandland X. Neve kalandvágyat, függetlenséget és nagyvonalúságot sugall. Sportos designjával fantasztikusan néz ki, és biztos, hogy új vevőket hódít majd meg márkánknak. A jellemző SUV-erényeken kívül rengeteg csúcstechnikát ad vevőjének, amelyek biztonságossá és dinamikussá teszik. Az Opel Grandland X egy klassz SUV, amely felkelti a birtoklási vágyat“, mondta az Opel főnöke, Dr. Karl-Thomas Neumann.
Első osztályú a Grandland X modern asszisztens- és komfortmegoldásainak portfóliója: adaptív sebességszabályozó gyalogos-felismeréssel és automatikus vészfékezéssel, fáradtság-riasztás, automatikus parkolóasszisztens, 360-fokos körkamera, és még sok minden. Kimagasló komfortról AGR-minősítésű (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) ergonomikus ülés, kormánykerék-fűtés, fűthető első és hátsó ülés, valamint láblengetésre felnyíló csomagtér-ajtó gondoskodik. Az Opelre jellemzően kiválók a Grandland X utasainak csatlakozási lehetőségei is, az IntelliLink rendszerek legújabb generációjával és az Opel OnStar személyes online-asszisztenssel, amelynek új szolgáltatása a szállodafoglalás[1] és a parkolóhely-keresés[2]. Az okostelefon induktívan, kábel nélkül tölthető fel. Vezető szerepet játszik az Opel világítástechnikája is, hiszen a Grandland X adaptív, teljesen LED-es fényszórója (AFL LED-Licht) stadionvilágításnak is beválna. A kanyarfény, a távfény-asszisztens és az automatikus hatótáv-szabályozás mindig a helyzetnek és a környezetnek megfelelően teszi láthatóvá az utat, így sötétben is adottak az örömautózás feltételei.
Mindenekelőtt mégis a bármelyik évszakban, akármilyen útfelületen maximális biztonság szól a Grandland X mellett. Ez a különösképp téli (M&S) gumikkal remek útfogást garantáló opcionális, elektronikus Grip Control kipörgésgátló érdeme. A vezető öt mód közül választhat, majd a rendszer szabályozza az első kerekekre jutó nyomatékot, akár némi túlforgást is megengedve, és elcsúsztatja az automatikus váltómű kapcsolási pontjait, illetve a gázpedál jelleggörbéjét. Ezáltal hóban, latyakban, homokon vagy vizes aszfalton egyaránt jó a Grandland X útfogása.
Markáns design, finom részletekkel
Bármilyen irányból nézve sportos a 4477 milliméter hosszú, 1844 széles és 1636 magas Opel Grandland X. Frontját, a hűtőmaszk védőelemei fölött, az Opel-villám uralja. Az innen kiinduló krómszárnyak lágyan futnak ki a karcsú LED-fényszórók dupla ívéig. Ez szélesíti a jármű elejét, és mutatja a Grandland X stabil állását. A motorháztetőbe most is „belevasalták” az Opelre jellemző élt – jól érvényesül a szoborszerű megformálás, németes precizitással ötvözve.

Az oldalnézeten folytatódik a nyersebb SUV-stílus attraktív kombinálása az elegáns vonalakkal. Muszkulárisan domborodó kerékívek és alsó védőburkolatok adnak vérbő terepes vonzerőt a Grandland X-nek, kontrasztot képezve az ajtók letisztult vonalaival és a továbbgondolt, utalásszerű sarlóval, amely az Opel-család tagjaként mutatja be az autót. Extra-adag individualitást az opcióként kapható kétszínű fényezés nyújt: fekete színű tető ellenpontozza a karosszéria többi részét. Sima átmenetet az „áttört” C-oszlop teremt közöttük, egyben dinamikus összeköttetést létesítve a farral. Hátulnézetből a Grandland X a legapróbb részletekbe menően mutatja meg, milyen az igazi SUV-design: széles kiállás, ezüstös alsó védőlemez, jobb- és baloldalt beleillesztett kipufogóvégekkel, valamint keskeny LED-lámpák emelik ki az újdonság sportosan erőteljes karakterét.
„Az új Grandland X egy modern SUV, erős jelenléttel és kifejező designnal. Kompakt, sportos és izmos. Az Opel-designfilozófia következetes továbbvitelével elértük, hogy autónk abszolút blikkfang a szegmensben“, mondta az Opel vezető formatervezője, Mark Adams.
A Grandland X minőséget sugárzó utasterében a tisztán tagolt és horizontálisan a vezető felé tájolt műszerfal, illetve érintőképernyős középkonzol tűnik fel. Az utóbbin, a gyors és ösztönös eligazodás érdekében, egymás alatt három sorban rendezték el az infotainment, a klíma és a futómű vezérlőközpontját. A berendezés felületei kellemes tapintásúak, hozzájárulva a jó közérzethez. Az utasok nem csupán a be- és kiszállást megkönnyítő, de a körkilátást is javító magas üléshelyzetnek örvendhetnek, hanem a hosszú, 2675 milliméteres tengelytávnak köszönhető tágasságnak is. A csomagtartó 514-től 1652 literig terjedő térfogattal várja a poggyászt és a sportfelszerelést. Ezáltal a legtágasabb kompakt kombikkal is felveszi a versenyt a Grandland X.
forrás : Opel Média
 
forumadmin
Aki H Astra vásárláson töri a fejét, ráadásul 1.6-os motorral biztos, hogy fel fogja tenni a kérdést, hogy melyik 1.6-os a jobb a 105 Le-s Z16XEP vagy a 116 Le-s Z16XER.

 
Nagyon sokszor felmerül ez a kérdés H Astra-s körökben, ezért készítem ezt a leírást amolyan hiánypótlóként.

Kezdjük a gyengébbik 105 Le-s Z16XEP motorral.

Ez volt az első alap 1.6-os motor a H Astra-ban, ez híres a Twinport szívósoráról, amit szépen reklámoz is az autó hátulján található felirat is.
A motorban van EGR szelep, ami már egy plusz gond az XER-hez képest, maga az EGR szelep és a visszatérő ága idővel tele lesz lerakódással, ami a motor égéstermékéből válik ki és lerakódik a csatornákba és a szelepre. Ez megakasztja a szelepet és nem fog tudni mozogni.
Jobb esetben segíthet egy alapos takarítás, rosszabb esetben tönkreteszi az EGR szelepet és csak cserélni lehet már.
Persze a csere közben szintén alaposan ki kell takarítani a hozzá tartozó járatokat, csatornákat, másképp semmi értelme feltenni az újat.
Továbbá van olyan lehetőség, hogy lefalazzák az EGR szelepet, ez azt jelenti, hogy a szelep és a hengerfej közé ahova fel van fogatva egy lemez kerül be, és a szoftveréből ki kell írni, másképp folyamatosan hibát fog adni.

Ezen kívül, szelepfedélben található egy membrán, ami ha átszakad, az alapjárat megemelkedik és szabálytalan lesz, ezen kívül erősen kezdi csipegetni az olajat, ennek itthon a megoldása a szelepfedél csere ami szintén nem olcsó dolog, azonban külföldön lehet hozzá venni külön membrán is.
Személy szerint élőben még nem láttam a szelepfedelet, de a képek alapján szétszedhető a membrános rész és valószínűleg cserélhető, másképp nem lenne hozzá külön membrán. Így viszont olcsón ki lehet hozni a javítását.
Ez a membrán XER-ben is megtalálható, de a hiba valamiért csak az XEP motorra jellemző az eddigi tapasztalataim alapján.
A membrán:

Másik szintén XEP "betegség" az elrepedő kipufogó leömlő, mivel együtt van a katalizátorral, ezért a cseréje újra nagyon drága 160-250 ezer ft és a csillagos ég. Hegesztést meg lehet próbálni, de az, hogy meddig bírja már kérdéses. Bontott jöhet szóba.

FONTOS!
XEP-nek volt egy beállítási hibája a kezdetekben. Ha nem volt bekapcsolva a klíma akkor a motor hűtése sem indult el. Mivel a motorhűtő ventilátor összeköttetésben áll a klímával így befolyásolja a működését.
A hiba megoldását anno a szervizekben elvégezték, mindössze egy beállítási problémáról volt szó, Tech2 segítségével át kell állítani, hogy termosztát MAP vezérelt legyen.
Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy ez a beállítás helyes-e, szakszervizben mindenképpen érdemes ellenőriztetni, mert meg lehet főzni vele a motort.

De folytassuk magával a Twinport szívósorral.

Magát a szívósort úgy kell elképzelni, hogy kettő szívócsatorna van bent, ebből az egyiket egy lamellával/zsaluval lezárták, ami a fordulatszám illetve motor terhelés függően nyit vagy zár (értsd.: mennyire tiprod a pedált).

A lényege a rendszernek, hogy alacsony fordulaton a lamellák lezárnak ezáltal a szívócsatornába beáramló keverék az égéstérben egyfajta örvényt hoz létre, így a motor alacsonyabb fordulaton sem veszít az erejéből.

A kezdeti 16 szelepes motorokról tudni lehet, hogy pörgetni kellett ahhoz, hogy menjen is, ezt volt hivatott kiküszöbölni ez a rendszer.

Képpel illusztrálva így néz ki a folyamat:

Ez eddig jól is hangzik, azonban itt közbeszóltak a műanyag gyártás remekei.

A szóban forgó szívósor műanyag, ezzel alapjában véve nincs is gond, mert nem mozog, viszont a lamellákat mozgató rendszer is teljesen műanyagból készült kivéve belül.

Ennek következménye, hogy akarva-akaratlanul egy idő után elkopik a mozgató szerkezet, rosszabb esetben szét is törik, és többé nem mozgatja a lamellákat semmi.

Emiatt az autó hibát fog adni, erőtlen lesz, többet fog enni, szélsőséges esetben le is állhat, illetve nem indulhat. (De ez tényleg szélsőséges eset).
Ennél a motornál ez a hiba előbb vagy utóbb előjön, kérdés az, hogy pont akkor, amikor nálunk van.

A hiba annál gyorsabban jelentkezik, minél többet dolgozik az említett rendszer, ez pedig akkor van, ha folyamatosan gyorsítgatunk az autóval állandó terhelés változást előidézve. Tehát „BoyRacer” vezetőknek nem igen ajánlott!

Ha normálisan használjuk az autót ki lehet tolni ennek a rendszernek is az élettartamát.

Abban az esetben, ha mégis bekövetkezik a Twinport halál, két lehetőség van, venni egy bontottat és kicserélni, persze ez is megadhatja magát rövid időn belül, de azért ellenőrizhető a bontott szívósor állapota.

Másik megoldás, ha veszünk egy felújítottat, vannak erre szakosodott cégek, akik átveszik a hibás szívósort és adnak cserébe egy felújítottat garanciával.

Persze nem ingyen ez kb 40.000 Ft-ot emel ki a zsebünkből, plusz a ki és beszerelési munkadíj a szerelőnek.

Pár kép egy hibás Twinport szívósorról (forrás - RedKoala):



Z16XEP Negatívumok:
-    EGR szelep
-    Twinport szívósor
-    Magasabb fogyasztás Z16XER-hez képest.

Létezik egy köztes motor, amit az Opel az XEP utódjának szánt, azonban ez a porózus hengerfej és egyéb problémák miatt csak kis darabszámban került be az autókba, így nem elterjedt, erről nem is írok bővebben, ez a motor egyébként a Z16XE1 volt.

Most pedig jöjjön az „ellenfél”, a Z16XER motor:

Az XER motor lett az XEP versenyképes utódja, annyira jól sikerült, hogy még mostanáig is gyártják egy frissített változatát az A16XER-t, lényegében a motor ugyan az csak a környezetvédelmi besorolás miatt (első betű jelöli) változtattak pár apróságot a motoron és a programon.

De térjünk vissza az eredeti Z16XER motorhoz.

Ennek a motornak az érdekessége az úgynevezett VVT – Variable Valve Timing, azaz váltakozó szelepvezérlés.
Ezt az Opel (és több másik gyártó) is úgy érte el, hogy a vezérműtengelyen a sima vezérlő kerekek úgynevezett „okos kerekekre” cserélte.
A vezérlés tövében található a szívó és kipufogó oldalon is 1-1 szolenoid (mágnes) szelep, ami a kereket hivatott vezérelni/állítani (másnéven vezérlés állító szelep).

Így néz ki a szolenoid szelep:

A működése lényegében hasonló, mint az XEP-ben található Twinport, tehát terheléstől függően állítja a vezérlés kerekeket, amik a vezérműtengelyeket állítják, ezáltal változik a szelepek nyitásának ideje is.

A másik fontos alkatrésze a rendszernek a két vezérlés kerék, amiről előzőleg írtam.

Ezek lennének:

A szolenoidok és a két vezérlés kerék alkotja együttesen a váltózó vezérlés rendszerét.

Ennek a rendszernek az egyik hátránya, hogy a gyári szolenoid szelepeken a szűrőbetétek több darabból álltak még emiatt el tudtak fordulni, amivel részben lezárták az olaj útját, ilyenkor a vezérlés állítása nem volt megfelelő a terheléshez képest.

Az új verzión már egy darabból van, a szűrő ott nem tud elfordulni.

A másik hibája ami nagyobb gondot okoz, az egy apró visszacsapó szelep a blokk oldalában, ha ez tönkremegy akkor idővel tönkreteszi a vezérlés kerekeit is amiből az következett, hogy a vezérlés nem állítódott megfelelően, és idővel a vezérlés kerekek kikoptak.
Ha ez megtörténik, akkor hallható eredménye van, ugyanis indításkor Opel-es szlenggel élve „traktor” hangot ad, tehát úgy csattog, mint egy dízel.
Kezdetben csak indításkor hallani és 1-2 másodpercig tart, később, ha romlik a helyzet, akkor már folyamatosan adja a hangot és veszít az erejéből a motor.
Az esetek 99%-ban a szívó oldali kerék megy tönkre ilyenkor, ezeknek jelenleg darab ára 55-65 ezer ft között mozog kedvezmény nélkül, bolttól függően.

A szóban forgó szelep itt található:

 
Ő az:


Ennek hibának az egyik megoldása az, hogyha a képen látható szelepet kidobjuk a blokkból és üresen használjuk, vagy kicseréljük.

Maga a kerék is ellenőrizhető, le kell bontani hozzá a vezérlést, és kézzel mozgatva óra mutató járásával megegyezően és fordítva, ha nem áll stabilan, hanem kotyog/mozog akkor sajnos már megkoptak a kerekek és csak a csere segíthet.

Ez a motor kényes az olajra, nem lehet mindenféle Tesco Value motorolajat beleönteni.
Tapasztalatok alapján legjobban a 0W40-es olajat szereti abból is Mobil 1 márkát, és nem 30 ezrenként kell cserélni hanem maximum 10 ezer km-nél, de inkább 8000-nél.

Ha már indításkor traktorozik a motor, akkor némileg segít enyhíteni a problémát, ugyanis a 0W-s olaj előbb felér a szelepekhez az 5W-s társaikkal szemben így előbb állítódnak a kerekek és megszűnik a hang, persze ez nem megoldás, csak javít valamit a helyzeten, amíg a tulajdonos összeszedi az ülés alól és a résekből a cserére az összeget.

Amíg viszont nem szól bele a motor működésébe nem szükséges feltétlenül cserélni, de ekkor már a fent említett olaj használata nagyon ajánlott.

Másik ismert hibája még ennek a motornak az olajhűtő. Sajnos megesik hogy az olajhűtő hibája miatt összefolyik a hűtővíz és az olaj.
Ennek szemmel látható nyomai vannak, egyrészt fogy a víz a kiegyenlítő tartályból de nincs nyoma az autó alatt, másrészt a kiegyenlítő tartályban olajfoltok nyomai találhatóak, rosszabb esetben a kupakon megjelenik a "kávéhab" ami a víz és olaj keverékének kicsapódása.

Ilyenkor a legtöbb szerelő egyből hengerfejtömítés átszakadását mondja, azonban első körben a szóban forgó olajhűtőt kell ellenőrizni.

Maga az olajhűtő a leömlő/katalizátor mögött található felfogatva a blokkra.

Ha a hiba fennáll akkor cserélni kell a hűtőt és a későbbiekben már nem fog előfordulni ez a hiba, mert az új hűtőnél már kijavították a hiba okát.

A Z18XER motor, teljesen ugyan az mint a Z16XER, a fent leírtak ugyan úgy érvényesek rá.

Ezen kívül a 1.6 és 1.8 XER motorok hajtókarjai megegyeznek.

Abban az esetben ha turbósításon gondolkodnánk, az XER motor tökéletes alap, ugyanis a motor belseje teljesen megfelel a turbósításhoz! 

Z16XER Negatívum:
-    Visszacsapó szelep hiba
-    Elforduló szűrő a gyári szolenoid szelepeken
-    Hibás gyári olajhűtő

Remélem a fenti leírás alapján közelebb jutottál a döntéshez, ha épp ezen gondolkozol!

Részemről a Z16XER-t tartom jobb választásnak minden tekintetben! 

Ezúton is köszönöm Weisz Dániel segítségét és javítását a leírással kapcsolatban!
írta:Davee