Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Elektronikák, elektromos kérdések


uhuhu

Recommended Posts

Sziasztok! Van  egy gond ami  évek óta fennáll, a multikormány gombjai! A bal oldalon lévők funkciói összekeveredtek, később a jobb oldalon is jelentkezett, vagy egyátalán nem működött. Ez főleg akkor volt jellemző amikor bekapcsoltam a világítást!!! A szervíben 4x is volt!! CIM modul, kábelköteget cseréltek. Jah, a duda is ezt csinálta, azt valami gyűrűvel a kormányban megoldották. Perrel fenyegetőztünk, de végül beletörödtünk, ( nem volt akkoriban idő, energia ezzel foglalkozni), a multikormány nem fog működni. Azóta eltelt 8 év. Olvastam, hogy ez is típushiba, hiába cseréltek mindent valami érintkezési hiba miatt ez mindig jelentkezett egy szervíz látogatás után kb 1-2 héttel. A 4-5. után adtuk fel....
Gondoltam megosztom, hátha valaki megoldást talált rá, mert azóta rájöttem, a márkaszervízben pancserek vannak, mondjon bárki azt amit akar, én így gondolom.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Van  egy gond ami  évek óta fennáll, a multikormány gombjai! A bal oldalon lévők funkciói összekeveredtek, később a jobb oldalon is jelentkezett, vagy egyátalán nem működött. Ez főleg akkor volt jellemző amikor bekapcsoltam a világítást!!! A szervíben 4x is volt!! CIM modul, kábelköteget cseréltek. Jah, a duda is ezt csinálta, azt valami gyűrűvel a kormányban megoldották. Perrel fenyegetőztünk, de végül beletörödtünk, ( nem volt akkoriban idő, energia ezzel foglalkozni), a multikormány nem fog működni. Azóta eltelt 8 év. Olvastam, hogy ez is típushiba, hiába cseréltek mindent valami érintkezési hiba miatt ez mindig jelentkezett egy szervíz látogatás után kb 1-2 héttel. A 4-5. után adtuk fel....
Gondoltam megosztom, hátha valaki megoldást talált rá, mert azóta rájöttem, a márkaszervízben pancserek vannak, mondjon bárki azt amit akar, én így gondolom.

Pancserek mindenhol vannak, ahhoz nem kell markaszervizbe menni :) Hogy mast ne mondjak, itt a listan is akad, aki nagy mellennyel tolja a hulyeseget, aztan amikor ez egyertelmuen kiderul, akkor szepen elsunnyog.

Ettol fuggetlenul bizonyos dolgokkal erdemes markaszervizbe menni, es visszatero hiba eseten nem szabad feladni, bar vilagos, hogy elobb-utobb belefarad az ember.

En sem jarok gyakran markaszervizbe (sot, egyeb szervizbe sem :) ), de egyreszt ott vettem a kocsit, masreszt pl. a vezermuszij cseret veluk csinaltatom. Szerviz 4+ -ban olcso is, es nyilvanvaloan tobb gyakorlatuk van benne, mint barmilyen altalanos szerelonek.

A CIM tipushibajat elvileg a csere es jo rogzites megoldja, igy ha feltesszuk, hogy az uj CIM es kabelkoteg nem helybol hibas, akkor marad az, hogy a csatlakozasok, vagy a gombok rosszak...

Link to comment
Megosztás:

Pancserek mindenhol vannak, ahhoz nem kell markaszervizbe menni :) Hogy mast ne mondjak, itt a listan is akad, aki nagy mellennyel tolja a hulyeseget, aztan amikor ez egyertelmuen kiderul, akkor szepen elsunnyog.

Ettol fuggetlenul bizonyos dolgokkal erdemes markaszervizbe menni, es visszatero hiba eseten nem szabad feladni, bar vilagos, hogy elobb-utobb belefarad az ember.

En sem jarok gyakran markaszervizbe (sot, egyeb szervizbe sem :) ), de egyreszt ott vettem a kocsit, masreszt pl. a vezermuszij cseret veluk csinaltatom. Szerviz 4+ -ban olcso is, es nyilvanvaloan tobb gyakorlatuk van benne, mint barmilyen altalanos szerelonek.

A CIM tipushibajat elvileg a csere es jo rogzites megoldja, igy ha feltesszuk, hogy az uj CIM es kabelkoteg nem helybol hibas, akkor marad az, hogy a csatlakozasok, vagy a gombok rosszak...

egyszerre csak nem romlik el minden gomb, (anno 2-3  1x-re)én is valami csatlakozóra, érintkezésre gondolok.  Diagnosztizálnám a problémát magam, idő lenne rá, csak a kormányt nem tudom szétszedni, pontosabban a duda-légzsák egyben lévő részt nem tudom hogyan kell leszedni. Azzal kezdődne a dolog....

Link to comment
Megosztás:

egyszerre csak nem romlik el minden gomb, (anno 2-3  1x-re)én is valami csatlakozóra, érintkezésre gondolok.  Diagnosztizálnám a problémát magam, idő lenne rá, csak a kormányt nem tudom szétszedni, pontosabban a duda-légzsák egyben lévő részt nem tudom hogyan kell leszedni. Azzal kezdődne a dolog....

Szia. Nekem is volt ilyen problémám. Magam orvosoltam egy külföldi oldal segítségével ahol pontosan levezették hogy mit és hogyan kell csinálni. A dudát nyomtam akkor a hangerőt növelte a rádión plusz a gombok a kormányon nekem is behülyültek. Volt erre visszahívás, tettek a cim-re egy rögzítő szorítő fém akármit a nagy csati környékére ami jobban össze szorítja így jobb lesz a kontakt. Mivel én rendelkezem némi elektromos szaktudással így levettem a cim-et. szétkaptam és a külföldi oldal segítségével átforrasztottam azokat a pontokat amelyeket kellett. Kb. egy éve és hibátlanul működik. Maga a forrasztás nem nagy kaland, de ha nem vagy jártas a szerelésbe akkor inkább ne kezdj hozzá. Aki először szedi le pl. a kormányt mivel azzal kell kezdeni az egésszet az már elakadhat, mert ugyebár nem csavar fogja hanem egy trükkösen megoldott vékony ksi rugós akármi. Van a kormány hátulján jobb és bal oldalt két kicsi kis furat ahol egy megfelelő lapos csavarhúzóval be kell nyulni és a fém rudacskát a megfelelő irányba eltolni mind a két oldalt és akkor szépen kiugrik a kormány közepe. De ha nem jól csinálod és elkezded feszegetni stb. akkor elég csúnya munkát lehet csinálni és aztán még nehezebben fog lejönni a kormány. Tapasztalat. :) Ha jársz Hajdú-Bihar megyében összefuthatunk és nagyon szívesen megcsinálom neked.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok! Van  egy gond ami  évek óta fennáll, a multikormány gombjai! A bal oldalon lévők funkciói összekeveredtek, később a jobb oldalon is jelentkezett, vagy egyátalán nem működött. Ez főleg akkor volt jellemző amikor bekapcsoltam a világítást!!! A szervíben 4x is volt!! CIM modul, kábelköteget cseréltek. Jah, a duda is ezt csinálta, azt valami gyűrűvel a kormányban megoldották. Perrel fenyegetőztünk, de végül beletörödtünk, ( nem volt akkoriban idő, energia ezzel foglalkozni), a multikormány nem fog működni. Azóta eltelt 8 év. Olvastam, hogy ez is típushiba, hiába cseréltek mindent valami érintkezési hiba miatt ez mindig jelentkezett egy szervíz látogatás után kb 1-2 héttel. A 4-5. után adtuk fel....
Gondoltam megosztom, hátha valaki megoldást talált rá, mert azóta rájöttem, a márkaszervízben pancserek vannak, mondjon bárki azt amit akar, én így gondolom.

Szia!

Júniusban itt írtam a javításról.

És itt egy kicsit részletesebben.

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

Pár hozzászólással ezelőtt volt téma, de megmérve én nem találtam kapcsolt 12v-ot. Se a lámpakapcsolónál, se az elakadás jelzőnél. Állandó voltok vannak. 2006-os Can Bus -os. Valaki tudna segíteni, honnan tudnék kapcsolt 12 voltot szerezni?

Segítségeteket előre is köszönöm.

Link to comment
Megosztás:

On 2015. 11. 04., janyka19 írta:

Szia. Nekem is volt ilyen problémám. Magam orvosoltam egy külföldi oldal segítségével ahol pontosan levezették hogy mit és hogyan kell csinálni. A dudát nyomtam akkor a hangerőt növelte a rádión plusz a gombok a kormányon nekem is behülyültek. Volt erre visszahívás, tettek a cim-re egy rögzítő szorítő fém akármit a nagy csati környékére ami jobban össze szorítja így jobb lesz a kontakt. Mivel én rendelkezem némi elektromos szaktudással így levettem a cim-et. szétkaptam és a külföldi oldal segítségével átforrasztottam azokat a pontokat amelyeket kellett. Kb. egy éve és hibátlanul működik. Maga a forrasztás nem nagy kaland, de ha nem vagy jártas a szerelésbe akkor inkább ne kezdj hozzá. Aki először szedi le pl. a kormányt mivel azzal kell kezdeni az egésszet az már elakadhat, mert ugyebár nem csavar fogja hanem egy trükkösen megoldott vékony ksi rugós akármi. Van a kormány hátulján jobb és bal oldalt két kicsi kis furat ahol egy megfelelő lapos csavarhúzóval be kell nyulni és a fém rudacskát a megfelelő irányba eltolni mind a két oldalt és akkor szépen kiugrik a kormány közepe. De ha nem jól csinálod és elkezded feszegetni stb. akkor elég csúnya munkát lehet csinálni és aztán még nehezebben fog lejönni a kormány. Tapasztalat. :) Ha jársz Hajdú-Bihar megyében összefuthatunk és nagyon szívesen megcsinálom neked.

Köszönöm!! Sajnos Somogy megyei vagyok, kicsit messze van. egyelőre kinyomtatom amit írtál és elviszem egy autovillamossági szerelőhöz, odanyomom az orra alá, forassza meg, és talán 8 év után újra működni fog :) 
De valaki somogy megyében vállalná elvinném, mert Kaposváron nincs csak elviszem valahova, ahol talán még nem is hallottak erről a problémáról. 

Módosítva : klaca78
Link to comment
Megosztás:

2 hours ago, klaca78 said:

Köszönöm!! Sajnos Somogy megyei vagyok, kicsit messze van. egyelőre kinyomtatom amit írtál és elviszem egy autovillamossági szerelőhöz, odanyomom az orra alá, forassza meg, és talán 8 év után újra működni fog :) 
De valaki somogy megyében vállalná elvinném, mert Kaposváron nincs csak elviszem valahova, ahol talán még nem is hallottak erről a problémáról. 

Szerintem nem a CIM-mel van baj, ha ujra csereltek, es utana rogton rossz volt...

Link to comment
Megosztás:

18 hours ago, czombos írta:

Meg tudod mondani, hogy melyik ez? Nekem is kellene! Köszi!

A csomagtér bal oldalán egy kis ajtó mögötti biztosítékdoboz. De nem mindegyik H Astrában van REC. De amelyikben nincs, abban is úgy rémlik van valami kisebb biztosítéktábla.

Én erről vettem le: http://kepfeltoltes.hu/151107/WP_20151004_10_29_46_Pro_www.kepfeltoltes.hu_.jpg (A képen még a multiméter van bedugva amivel kimértem, melyik hely is lenne alkalmas.)

Módosítva : Cserenkov
  • Like 1
Link to comment
Megosztás:

On ‎2015‎.‎10‎.‎30‎.‎ ‎7‎:‎44‎:‎24, csaba66 írta:

Ugy tunik, kedves vitapartnerem nagyon elfoglalt, nem tud idot szakitani a kiserletre, ezert megcsinaltam en.

Elovettem egy osi tapegysegbol kibontott, 8 x 11 centis panelt, amin szerencsere pont van egy, a celunknak megfelelo, 1.25 mm szeles, 12 cm hosszu vezetosav.

Ez keresztmetszeteben azonos a korabban vizsgalt drottal, es a http://circuitcalculator.com/wordpress/2006/01/31/pcb-trace-width-calculator/ szerint 2.8 amperrel terhelheto, 10 fokos maximalis melegedessel szamolva.

Meg is kapta ezt az aramot, es egy infra homerovel nezve 10 perc utan is csak 4-5 fokot melegedett.

Ezutan jott a haromszoros, 8.4 amperes aram, amivel 5 perc utan 75 fokos volt az emelkedes a panel legmelegebb reszein. Mivel a homerseklet negyed ora elteltevel sem nott tovabb, ekkor befejeztem a merest.

Meg a kalkulatorbol kapott melegedest sem ertuk el (nyilvan azert, mert ott azzal szamolnak, hogy tobb, szomszedos vezetoben is folyhat az adott aram, nem csak egyben).

Vilagos, hogy kozelebe sem kerulunk a vezetosav, vagy a forrasztasok megolvadasahoz szukseges homersekleteknek, ahogy az is, hogy az azonos keresztmetszet es aramok ellenere milyen elkepeszto kulonbseg van a szabadon allo drot es a nyakon levo vezetosav kozott. Ez egyebkent teljesen ertheto is, hiszen az utobbi esetben joval nagyobb tomegu es feluletu anyag adja le a hot.

A problemat ezzel sem tekintem lezartnak; barmilyen esetleges tovabbi kerdest, eszrevetelt nyugodtan beszeljunk meg.

Termeszetesen a legjobb szakemberek is tevedhetnek, akar egyszeru kerdesekben is, bar ok figyelmeztetes utan erre azonnal ra is jonnek, hiszen ertenek hozza. Egy jo tanar sem lesz semmivel kevesebb a diakok szemeben, ha belatja tevedeset, sot, eppen ellenkezoleg. Nevetsegesse az valik, aki ugy gondolja, hogy mivel tanar, tevedhetetlen.

Persze ez csak filozofalgatas; ahogy mar irtam, kedves vitapartneremnel biztos vagyok abban, hogy csupan azert nem tud a temaval foglalkozni, mert bokros teendoi, a csaladjaert es a hazaert vegzett megfeszitett munka gatoljak ebben.

Erre az üzenetedre mégis csak válaszolok, mert úgy látom nem bírod ki, hogy naponta ne célozgass a fórumon.
A többiektől meg elnézést kérek előre is.

Kezdjük a közepén:
Az infra hőmérő nem egy kis pontban mér, hanem egy viszonylag nagy területen. Készüléktől (leginkább minőségtől) függően már 10-20 cm távolságból is legalább 1-3cm (vagy akár nagyobb) átmérőjű területen méri az átlaghőnmérsékletet (ha van rajta célzólézer, az csak a mérés kb. helyét mutatja, és a pont méretének köze nincs a mérés nagyságához, a mérés nagyságát a távolság függvényében a kezelési kézőkönyv jó esetben mutatja). Ráadásul van egy minimum és maximum távolság is, ahol a mérés már a készülékre jellemző és meghatározott pontosságon jelentősen kívül esik.
Ezen kívül a mérés pontossága függ a felületi emisszió mértékétől, amely ideális esetben 1, viszont a NYÁK horzodó lemez, ill. a vezető messze van ettől, ami a mérés pontatlanná teszi (lefelé módosítja a mért és így a kijelzett értéket). Ezért a jobb készülékeken van lehetőség az emisszió mérték beállítására a pontosság növelése érdekében.

A fentiek miatt neked sikerült a nyák és a vezető átlaghőmérsékletét megmérned, ahol a tényleges vezető a mért terület nagyon kis részét adja (így a mért hőmérsékletre is kis befolyása van). Azaz a mérésed kb .a nyák lemez kb. hőmérsékletét mutatja ráadásul egy olyan készülékkel, ahol a felületi emissziónak megfelelően nem állítottad át a készüléket, mert gondolom a fentiek alapján, hogy fogalmad sem volt erről, ill. nem tudod, hogy mennyi a NYÁK és a vezető átlag ilyen irányú értéke (én nem tudom). Azaz az általad mért érték (akár jóval) kevesebbet mutatott a tényleges értéknél. Ráadásul ez is a NYÁK átlaghőmérsékletét mutatta a vezető helyett.

"Meg a kalkulatorbol kapott melegedest sem ertuk el (nyilvan azert, mert ott azzal szamolnak, hogy tobb, szomszedos vezetoben is folyhat az adott aram, nem csak egyben)."
Nem ezért nem érte el az általad mért hőmérséklet a kalkuláltat, hanem azért mert totálisan rosszul mértél, egy erre a mérésre teljesen alkalmatlan eszközzel.

Tehát megint tudatlanság és ismerethiány miatt egy téves mérésből vontál le messzemenő következtetéseket.


De nézzük a többit:
A REC-et kívülről elnézve, ill. a bemenő és kimenő csatlakozók helyzetét látva a kettő között legalább 30cm távolság van, a NYÁK-on a vezető ettől biztos, hogy jelentősen is hosszabb lehet. Te meg megmértél egy 12cm-es darabot. Márpedig a termelt hő lineárisan nő a vezeték hosszával, ami azért érdekes, mert a REC egy kis, teljesen zárt doboz, ami bent tartja a keletkező hőt, tovább növelve a NYÁK lemez hőmérsékletét (ezzel szemben te a szobát fűtötted, ami nagyságrendekkel nagyobb). Nem gondolonám, hogy a REC kibírná hosszabb távon a belsejében keletkező min. 50W hőmennyiséget (ami az áramerősség és a vezeték hosszából min. adódik figyelmen kívül hagyva a számításból a zárt doboz miatt adódó az extra melegedést). És akkor a bent lévő, tervezett keletkező hővel nem is számoltunk.

A nagy mennyiségben használt NYÁK hordozónak ki kel bírnia 120fokot 30 percen keresztül. Ennél nagyobb hőterhelés, ill. hosszabb hőterhelés esetén a NYÁK hordozó sérül, az anyaga megbomlik (márpedig a vezető alatt ennél magasabb hőmérséklet van a kalkuláció alapján is) . Ez általában úgy jelentkezik, hogy az anyag először megfeketedik, idővel "elszenesedeik", hosszabb távon "el is tűnik", amelyek következtében a vezető alatt a hővezetés jelenősen romlik, idővel teljesen megszűnik, a vezető leválik a NYÁK-ról (NYÁK minőségtől függ, hogy ez melyik fázisban történik meg). Innentől kezdve csak idő kérdése, hogy vagy elég, vagy a nagyfokú hőmérsékletváltozások hatására (sokszor felmelegszik-lehül) a vezető egyszerűen elszakad. Persze ez nem 15 perc alatt megy végbe, de idővel ez lesz az eredmény.


A hozzászólásodból látszik, hogy a fenti dolgokhoz lövésed nincs, mégis meggyőződéssel osztod a hülyeséget leginkább tudatlanságoból.
Ha már mindehol a beégést írogatod: a fenti hozzászolásoddal tudatlanságból sikerült megint beégetned magad, mint amikor az általad nem ismert fizikai jelenségre azt írtad, hogy "akkora baromsag, mint ide Lachaza".

Link to comment
Megosztás:

On ‎2015‎.‎10‎.‎26‎.‎ ‎10‎:‎20‎:‎34, csaba66 írta:

 

Ha a gyari kabelen megy, akkor miert nem az ahhoz tartozo biztositekot hasznalod?

 

 

Ez mar tenyleg kabare... Szo sem volt 5 amperes biztositekra kotendo 15 amperes fogyasztorol, az egyetlen ertekelheto reszlet a hozzaszolasban az, hogy lattal mar mosfetet, ami igazan orvendetes :)

Egy megfeleloen valasztott rele vagy mosfet nem fog leegni, a kerdes az volt, mi lesz a REC-ben mar adott, es nehezen modosithato vezetekkel. Egyebkent errol nem tudunk sokat, az a legrosszabb eset, ha nyakon van kialakitva, es eppen hogy 5 amperre van meretezve.

Elegni ebben az esetben sem fog, de izgatottan varom a tovabbi mely hozzaertest, de legalabb a kerdes megerteset tanusito hozzaszolasokat.

 

Persze, jo: http://www.energy-solutions.co.uk/technical-information

Kedves csaba66 akkor én is reagálnék erre a hozzászólásodra de nem azért mert nyerni akarok,ahogy te fogalmaztál ,hanem mert nincs igazad mikor fikázol másokat ezen a fórumon.

Nem olvasok vissza oldalakat de a lényeg,hogy a kérdező eredeti kérdése ez volt  :

"Van valakinek infoja arról hogy mekkora áramot illik átngedni a REC modulon?

A kérdés konkrétan hogy az XR2 es csatiról kéne kapcsolt tápot lopnom, de jó volna tudni hogy belül hogy van vezetékelve, nehogy a bizti helyett a REC modult küldjem haza.

Mellékelt képen a csatit bekarikáztam illetve a hozzá tartozó 5A biztit. Biztonságos az 5A helyett 15A használni, vagy relézzem le?"

A helyes válasz :nem biztonságos,mert XR2 csati 5 amperre van méretezva nem pedig 15 amperre(ez azt jelenti ,hogy a vezetékezés sincs 15A-re méretezve)....és azért sem biztonságos mert XR2 csatit nem lehet tudni,hogy KL15-ön van e vagy KL30-on.

csaba66 válasza a kérdésre ez volt:

"Egy vezetek (meg nyak-on kialakitva sem) fog elfustolni a nevleges aram haromszorosatol, legfeljebb melegszik valamennyire.De a hivatalos valasz nyilvan az, hogy nem novelgetjuk a biztositekokat"

ezzel a válasszal nem is lenne gond csak a továbbiakkal amit írt oldalakon keresztül... nem is részletezem amiket csaba66 írt mert a többi felesleges hülyeség kategóriájába tartozik,ami arra irányul ,hogy csaba66 szerint nem gond ha 3-szor nagyobb terhelést kötünk valamire a megengedettnél....a lényeg szerinte,hogy a vezeték ne füstöljön el.....és ezt be is bizonyította.gratulálok .

egyetlen ertekelheto reszlet ezen hozzaszolasaidban kedves csaba66,hogy tudod mi az a vezeték :)

 

 

 

 

Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

A REC modulos témához: tervezem, hogy a hátsó szélső ülésekbe is szerelek ülésfűtést. Nézegettem én is a REC-et, de abban maradtam, hogy veszek egy bontottat, szétszedem, és megnézem a belső vezetékezést. Más forrásból hallottam, hogy vannak a REC-en belül olyan biztosítékhelyek, amelyeknél a behelyezett biztosíték a leggyengébb pont és nem a csatlakozóihoz vezető nyák vagy kábel. Ha meglesz a REC akkor ez is kiderül majd, és veletek is megosztom a tapasztalatom.

Üdv: Laci

Link to comment
Megosztás:

2 hours ago, koco írta:

Sziasztok!

A REC modulos témához: tervezem, hogy a hátsó szélső ülésekbe is szerelek ülésfűtést. Nézegettem én is a REC-et, de abban maradtam, hogy veszek egy bontottat, szétszedem, és megnézem a belső vezetékezést. Más forrásból hallottam, hogy vannak a REC-en belül olyan biztosítékhelyek, amelyeknél a behelyezett biztosíték a leggyengébb pont és nem a csatlakozóihoz vezető nyák vagy kábel. Ha meglesz a REC akkor ez is kiderül majd, és veletek is megosztom a tapasztalatom.

Üdv: Laci

Nekem már megvan a bontott REC, de még nem volt időm szétszedni teljesen. Talán holnap.

Ami eddig látszik, hogy két panel van benne. A hátulját leszedve fölül egy kisebb panel van "vékonyabb" vezetékekkel. Ezen van a zöld és kék csatlakozó. Alul egy nagy nyák "vastag" vezetékekkel. Erre vannak a biztosítékok érintkezői forrasztva. 

Link to comment
Megosztás:

On 11/9/2015, 11:58:39, grep said:

Erre az üzenetedre mégis csak válaszolok, mert úgy látom nem bírod ki, hogy naponta ne célozgass a fórumon.
A többiektől meg elnézést kérek előre is.

Kezdjük a közepén:
Az infra hőmérő nem egy kis pontban mér, hanem egy viszonylag nagy területen. Készüléktől (leginkább minőségtől) függően már 10-20 cm távolságból is legalább 1-3cm (vagy akár nagyobb) átmérőjű területen méri az átlaghőnmérsékletet (ha van rajta célzólézer, az csak a mérés kb. helyét mutatja, és a pont méretének köze nincs a mérés nagyságához, a mérés nagyságát a távolság függvényében a kezelési kézőkönyv jó esetben mutatja). Ráadásul van egy minimum és maximum távolság is, ahol a mérés már a készülékre jellemző és meghatározott pontosságon jelentősen kívül esik.
Ezen kívül a mérés pontossága függ a felületi emisszió mértékétől, amely ideális esetben 1, viszont a NYÁK horzodó lemez, ill. a vezető messze van ettől, ami a mérés pontatlanná teszi (lefelé módosítja a mért és így a kijelzett értéket). Ezért a jobb készülékeken van lehetőség az emisszió mérték beállítására a pontosság növelése érdekében.

A fentiek miatt neked sikerült a nyák és a vezető átlaghőmérsékletét megmérned, ahol a tényleges vezető a mért terület nagyon kis részét adja (így a mért hőmérsékletre is kis befolyása van). Azaz a mérésed kb .a nyák lemez kb. hőmérsékletét mutatja ráadásul egy olyan készülékkel, ahol a felületi emissziónak megfelelően nem állítottad át a készüléket, mert gondolom a fentiek alapján, hogy fogalmad sem volt erről, ill. nem tudod, hogy mennyi a NYÁK és a vezető átlag ilyen irányú értéke (én nem tudom). Azaz az általad mért érték (akár jóval) kevesebbet mutatott a tényleges értéknél. Ráadásul ez is a NYÁK átlaghőmérsékletét mutatta a vezető helyett.

"Meg a kalkulatorbol kapott melegedest sem ertuk el (nyilvan azert, mert ott azzal szamolnak, hogy tobb, szomszedos vezetoben is folyhat az adott aram, nem csak egyben)."
Nem ezért nem érte el az általad mért hőmérséklet a kalkuláltat, hanem azért mert totálisan rosszul mértél, egy erre a mérésre teljesen alkalmatlan eszközzel.

Tehát megint tudatlanság és ismerethiány miatt egy téves mérésből vontál le messzemenő következtetéseket.


De nézzük a többit:
A REC-et kívülről elnézve, ill. a bemenő és kimenő csatlakozók helyzetét látva a kettő között legalább 30cm távolság van, a NYÁK-on a vezető ettől biztos, hogy jelentősen is hosszabb lehet. Te meg megmértél egy 12cm-es darabot. Márpedig a termelt hő lineárisan nő a vezeték hosszával, ami azért érdekes, mert a REC egy kis, teljesen zárt doboz, ami bent tartja a keletkező hőt, tovább növelve a NYÁK lemez hőmérsékletét (ezzel szemben te a szobát fűtötted, ami nagyságrendekkel nagyobb). Nem gondolonám, hogy a REC kibírná hosszabb távon a belsejében keletkező min. 50W hőmennyiséget (ami az áramerősség és a vezeték hosszából min. adódik figyelmen kívül hagyva a számításból a zárt doboz miatt adódó az extra melegedést). És akkor a bent lévő, tervezett keletkező hővel nem is számoltunk.

A nagy mennyiségben használt NYÁK hordozónak ki kel bírnia 120fokot 30 percen keresztül. Ennél nagyobb hőterhelés, ill. hosszabb hőterhelés esetén a NYÁK hordozó sérül, az anyaga megbomlik (márpedig a vezető alatt ennél magasabb hőmérséklet van a kalkuláció alapján is) . Ez általában úgy jelentkezik, hogy az anyag először megfeketedik, idővel "elszenesedeik", hosszabb távon "el is tűnik", amelyek következtében a vezető alatt a hővezetés jelenősen romlik, idővel teljesen megszűnik, a vezető leválik a NYÁK-ról (NYÁK minőségtől függ, hogy ez melyik fázisban történik meg). Innentől kezdve csak idő kérdése, hogy vagy elég, vagy a nagyfokú hőmérsékletváltozások hatására (sokszor felmelegszik-lehül) a vezető egyszerűen elszakad. Persze ez nem 15 perc alatt megy végbe, de idővel ez lesz az eredmény.


A hozzászólásodból látszik, hogy a fenti dolgokhoz lövésed nincs, mégis meggyőződéssel osztod a hülyeséget leginkább tudatlanságoból.
Ha már mindehol a beégést írogatod: a fenti hozzászolásoddal tudatlanságból sikerült megint beégetned magad, mint amikor az általad nem ismert fizikai jelenségre azt írtad, hogy "akkora baromsag, mint ide Lachaza".

Eleg remenytelen egy ilyen gatlastalan emberrel vitatkozni, de legalabb elnezest ker, hogy ismet csusztat, ami azert pozitivum. Ha attol elegulsz ki, hogy leirod, a masiknak lovese sincs, akkor egeszsegedre, ez a resz annyira nem izgalmas, hiszen a kerdes az, mennyire fedi a valosagot, amit irsz. Ad abszurdum ugye egy loves nelkuli ember is ra tud mutatni egy total belott altal elkovetett hibara...

Nem tudod, mivel es hogy mertem, de azert elmagyarazod, hogy nem jol :) Sosem mondtam, hogy ez egy abszolut preciz meres, de azert tajekoztatonak eleg jo... Raadasul statikus allapotban nem lesz tul nagy elteres a vezeto, es a kozvetlenul alatta, illetve mellette levo nyak homerseklete kozott.

Tovabba nem is a pontos homerseklet volt a kerdes, hanem hogy eleg-e a nyakon levo vezetek, ahogy azt a pore drottal vegzett, elvileg is hibas kiserleted alapjan allitottad. A valasz tovabbra is az, hogy nem, akkor is, ha negyvenhatszor irod le, hogy lovesem sincs a dologhoz.

Nekem amugy nem gond elismerni, ha tevedek; lehet, hogy a kalkulator altal adott ertek nem csak az altalam irtak miatt nagyobb a mertnel, de ugye akkor is vilagos, hogy szo nincs a vezeto elegeserol, es a drottal vegzett meresed, es a belole levont kovetkeztetes alapvetoen hibas.

Zarojeles megjegyzes: a kalkulator feltehetoen nem a vezeto legmelegebb pontjanak a homersekletet adja meg, mert az nem tul erdekes, de errol nincs preciz leiras, tovabba eleve csak kozelites az egesz.

Ertem en, hogy a sajat hulyesegedet elhallgatva, ex has adatokkal probalod bizonygatni, hogy a REC-ben csak el fog egni valami, de azt nem, hogy a hosszabb vezetek altal termelt nagyobb hon miert lovagolsz... Persze, hogy tobb hot termel egy hosszabb vezetek, de tobb nyak is van alatta, nagyobb tomeget melegit, stb., igy a homerseklet ettol nem lesz nagyobb.

Igazan mely szakertelemre utal az is, hogy ha valaminek 120 fokot kell kibirnia, akkor szerinted ennel magasabb homersekleten tonkre fog menni...

Az ide Lachaza kitetelem pedig erre az orokbecsu kijelentesedre vonatkozott: "Az eldisszipált teljesítmény meg nem is 9x-eres, hanem 15x-örös mivel a hővezetés nem erre lett tervezve, mivel a hordozóanyag rossz hővezető."

A disszipacio tovabbra sem fugg a hovezetestol, ha megfeszulsz, akkor sem.

Nagyra ertekelem az erofeszitesedet, amivel azt probalod igazolni, hogy en vagyok a hulye, de mi lenne, ha az altalam konkretan kifogasolt kijelenteseidet probalnad megvedeni?

Pl. ezt: "A fizika mai állása alapján pedig a réz továbbra sem tudja, hogy egy adott keresztmetszet esetén az anyag négyzetes (mint a NYÁK-ra felgőzölt vezető), vagy kerek formályú (mint a vezeték).
Mind a két esetben ugyanannyi áram esetén, ugyanakkor hőmérséklet emelkedést fog produkálni (mivel a vezetőképessége és a hőmérsékleti együtthatója megegyezik)."

Az altalam vegzett kiserlet ugye azt volt hivatott demonstralni, hogy ez mekkora baromsag, hiszen elfelejtetted figyelembe venni a kornyezetet. Ezt teljes mertekben demonstralta is, de te akkora baromi nagy szakerto vagy, hogy ezt keptelen vagy elismerni, es inkabb magyarazol minden masrol. Pedig a fenti tobbszoros Lachaza meretu baromsag attol sem valik igazza, ha esetleg jogos eszreveteleket teszel a meressel kapcsolatban. 

Jo lenne, ha ezt sikerulne felfognod, jobban mondva beismerned, mert remelhetoleg mar regen belattad, csak annyi gerinc nincs benned, hogy be is ismerd.

Link to comment
Megosztás:

On 11/9/2015, 11:13:32, banatila said:

ezzel a válasszal nem is lenne gond csak a továbbiakkal amit írt oldalakon keresztül... nem is részletezem amiket csaba66 írt mert a többi felesleges hülyeség kategóriájába tartozik,ami arra irányul ,hogy csaba66 szerint nem gond ha 3-szor nagyobb terhelést kötünk valamire a megengedettnél....a lényeg szerinte,hogy a vezeték ne füstöljön el.....és ezt be is bizonyította.gratulálok .

egyetlen ertekelheto reszlet ezen hozzaszolasaidban kedves csaba66,hogy tudod mi az a vezeték :)

 

Ha nem reszletezed, hogy mi hulyeseg szerinted, azzal nehez mit kezdeni, igy csak arra az explicit hazugsagra reagalok, amit itt irsz, ugyanis szo sincs arrol, hogy szerintem nem gond a haromszoros tulterheles. Gond, ahogy irtam is, ne csinalja senki, de ettol meg teny, hogy elegni nem fog a vezetek.

Ha ugy tetszik, mellekes erdekesseg, jo tudni, stb., de ugy latom, hogy a tudas az, ami greppel egyutt teged a legkevesbe sem izgat, csak a kotekedes es masok minositese.

Link to comment
Megosztás:

21 hours ago, Sztaricsnaja said:

Nekem már megvan a bontott REC, de még nem volt időm szétszedni teljesen. Talán holnap.

Ami eddig látszik, hogy két panel van benne. A hátulját leszedve fölül egy kisebb panel van "vékonyabb" vezetékekkel. Ezen van a zöld és kék csatlakozó. Alul egy nagy nyák "vastag" vezetékekkel. Erre vannak a biztosítékok érintkezői forrasztva. 

A kerdes az, hogy mas szelesseguek-e az 5 es 15 amperes biztositekokhoz meno vezetok. Ha van eleg hely, akkor gondolom nem, mert folosleges tobb rezet lemaratni csak azert, hogy nehogy kevesbe melegedjen a megengedett maximumnal.

Link to comment
Megosztás:

1 hour ago, csaba66 írta:

A kerdes az, hogy mas szelesseguek-e az 5 es 15 amperes biztositekokhoz meno vezetok. Ha van eleg hely, akkor gondolom nem, mert folosleges tobb rezet lemaratni csak azert, hogy nehogy kevesbe melegedjen a megengedett maximumnal.

Ahogy gondoltad. A minimumot maratták le. A gyenge pont valószínű a relé lesz. Az ülésfűtés 2x15A-éhez valószínű nem volt elég az az egy relé ami minden mást kapcsol.

REC szétszedése: A műanyag hátulját kis fülek tartják oldalt. Ezeket kipattintva lejön a REC hátulja.

Itt néhány torx 10 csavar tartja a fölső panelt. Ezeket kiszedve a "belső" oldalon csak a két panelt összekötő tüskék tartják. A külső oldalon a zöld és kék csatiknál, valamint a vonóhorog modul mindkét oldalt van 1-1 kis műanyag fül, ezeket kiakasztva kijön a panel.

A biztosítékok nyákja viszont be van forrasztva az első burkolatba, ezért azt nem tudtam kivenni.  

Csatolom a képeket.

hátsó borítás leszedve, fölső panel 1, fölső panel 2 fölső panel3, alsó (biztosíték panel) alsó panel 2,  

/Ez egy HG típus/

Sajnos itt sincs minden tüske beforrasztva, de úgy tűnik beépíthető utólag is /már ha valaki talál ilyen tüskéket/.

 

Link to comment
Megosztás:

9 hours ago, Sztaricsnaja said:

Ahogy gondoltad. A minimumot maratták le. A gyenge pont valószínű a relé lesz. Az ülésfűtés 2x15A-éhez valószínű nem volt elég az az egy relé ami minden mást kapcsol.

Koszonom a kepeket; remelhetoleg ezek alapjan mindenkinek egyertelmu, hogy a REC biztositekos nyakjan nincs olyan resz, amelyik 15 ampertol elegne.

Ettol fuggetlenul, altalanossagban erdekes kerdes, mi tortenik egy vezetovel, ha a nevleges aram haromszorosa megy at rajta.

Az alabbiak derultek ki ezzel kapcsolatban:

Joval kisebb egy adott keresztmetszetu vezeto terhelhetosege drotkent, mint ha nyakon van, mivel egeszen masok a hoatadasi viszonyok.

Kiserletileg lattuk, hogy egy tizszeres arammal terhelt drot kb. fel ora alatt eleg, egy haromszoros arammal terhelt, nyakon levo vezeto viszont messze van ettol.

Kb. ennyi a lenyeg; mar csak legfobb szakertonk beismerese hianyzik, nem arrol, hogy teljesen hulye, vagy lovese sincs a temahoz, hanem csak arrol, hogy nehany dologban tevedett. 

Elismerem, az adott elozmenyek utan ez sem egy konnyu lepes, de hatha...
 

Link to comment
Megosztás:

Ha már ennyire belemélyedtünk a témába akkor valaki nem tudja milyen saruk kellenek a REC-be az ülésfűtés biztijéhez és a reléjéhez? És persze hol lehetne ezeket beszerezni :) Esetleg valaki csinált már ilyet? Ha van hasznos infótok az ülésfűtés beépítéséhez akkor ne tartsátok magatokban :D

Előre is köszi !

Link to comment
Megosztás:

Üdv Mindenkinek!

Pár napja van velünk az új családtag a H Astránk. A világításkapcsolóval kapcsolatban van kérdésem, ugyanis a motor beindítását követően 0 állásban is felgyullad a tompított fényszóróm. Egészen addig világít, amíg a gyújtást le nem veszem róla. Helyzetjelzőnél elalszik, a felkapcsolt állapotban pedig természetesen világít rendesen. A kapcsoló nem AUTOMATA funkciós. Fény és esőérzékelős az autó. Beállítás, vagy valami elektromos bibi lehet?

Köszönöm előre is a segítséget!

 

Link to comment
Megosztás:

20 minutes ago, ManoBeer írta:

Üdv Mindenkinek!

Pár napja van velünk az új családtag a H Astránk. A világításkapcsolóval kapcsolatban van kérdésem, ugyanis a motor beindítását követően 0 állásban is felgyullad a tompított fényszóróm. Egészen addig világít, amíg a gyújtást le nem veszem róla. Helyzetjelzőnél elalszik, a felkapcsolt állapotban pedig természetesen világít rendesen. A kapcsoló nem AUTOMATA funkciós. Fény és esőérzékelős az autó. Beállítás, vagy valami elektromos bibi lehet?

Köszönöm előre is a segítséget!

 

A menetfény funkció aktiválva van. Elvileg ha gyorsan fel és lekapcsolod a lámpát, úgy deaktiválni tudod...

Ha nem, akkor op-com.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.