Jump to content
OPEL MAGAZIN és TUDÁSTÁR

Fogyasztás


Amusing

Recommended Posts

Na ezt nem igazán értem, akkor milyen tartományban érdems hsználni? :)

Mi van a 2000el? mit csináljak?

Tényleg nem értem. :)

Van aki erre esküszik, van aki arra. Van aki azt mondja, hogy minél hamarabb elváltani, mert akkor nem pörög, nem eszik annyit. De ha épp szenved a motor mert annyira alacsony a fordulat, akkor is tud többet fogyasztani. De ilyen esetben "ellustul" és hamar bekokszolódik.

Van aki azt mondja hogy városban 3nál magasabba nem kapcsol, mert had pörögjön kicsit, akkor nem lesz kokszolódás és a fogyasztásban sincs nagy különbség. Ha jól emlékszem talán TGabika aki ez utóbbi szerint kapcsolgat. Majd talán ő tud neked többet mondani.

Link to comment
Megosztás:

Na ezt nem igazán értem, akkor milyen tartományban érdems hsználni? :)

Mi van a 2000el? mit csináljak?

Tényleg nem értem. :)

Kis fordulaton erőlködik a motorod, szétráz mindent, elkoszosodik, és rosszabb a kenése is... 2000 alatt NE használd 3-4-5-ben!

Link to comment
Megosztás:

Kis fordulaton erőlködik a motorod, szétráz mindent, elkoszosodik, és rosszabb a kenése is... 2000 alatt NE használd 3-4-5-ben!

Szóval akkor, ha jól értelmezem, akkor 3ban, vagy 4ben kb 2100 körül használva a legoptimálisabb és itt fog a legkevesebb koszolódás mellett a legkevesebbet fogyasztani.

Igaz?

Link to comment
Megosztás:

Szóval akkor, ha jól értelmezem, akkor 3ban, vagy 4ben kb 2100 körül használva a legoptimálisabb és itt fog a legkevesebb koszolódás mellett a legkevesebbet fogyasztani.

Igaz?

Városban 50-nel 3-ban épp 2100-2200 körül forog, ez még nem is tekinthető túl soknak, szóval nem érdemes feljebb kapcsolni.

Persze 60-nál már lehetne.

Link to comment
Megosztás:

A régebbi szívódízelekkel lehetett a legjobban alapjárat körül ketyegni. Csak egy finom pedálnyomás és már jött is a nyomaték, nem kellett pörgetni, fordulaton tartani.

A mai, főleg 16 szelepes benzinesek ereje viszont 3000 rpm körül jön meg, úgyhogy ezért nem érdemes túlzottan finomkodni, pláne üzemanyagtakarékossági szempontból: hogy a gyorsításhoz szükséges nyomaték létrejöjjön, oda csak plusz üzemanyag árán tudom eljuttatni a motort.

Link to comment
Megosztás:

Városban 50-nel 3-ban épp 2100-2200 körül forog, ez még nem is tekinthető túl soknak, szóval nem érdemes feljebb kapcsolni.

Persze 60-nál már lehetne.

Ez motorfüggő is, mindegyik máshol adja le a legnagyobb nyomatékot és más a váltóáttétele is. Én pl. a Coupéval egészen 80-ig elmegyek harmadikban, de a télen használt Z10XE-vel már simán ötödikben vagyok ennél a tempónál (az még 5.-ben 90-nél is 3000-et pörög).

Link to comment
Megosztás:

van egy érdekes írás erről a nyomaték kérdésről ....

és egyet értek vele

pl nálam 1700 nál már megvan a 360Nm (talán5500ig) mégse ott kezdi elforgatni a kerek menet közben ,hanem olyan 3500től végig

és íme az írás:

Egy egyszerű példa:

vegyünk két képzeletbeli autót, pl. egy benzinest és egy dízelt, amiknek ugyanakkora a légellenállása, és ugyanakkora a tömegük

- a dízel n1=2400-as fordulaton adja le M1=300 Nm-es max nyomatékát. n1 = 2400/perc = 40/s

- a benzines n2=4800-as fordulaton adja le maximális M2=200 Nm-es nyomatékát. n2 = 4800/perc = 80/s

P = M * [omega], tehát

ekkor a dízelmotor teljesítménye főtengelyen:

P1 = 2 * pí * n1 * 300 = 75360 W = 102,5 LE

benzinmotor teljesítménye pedig főtengelyen:

P2 = 2* pí * n2 * 200 = 100480 W = 136.6 LE

Nézzük tehát az urban legend szerint, az a kocsi gyorsul jobban, amelyik nyomatékosabb, illetve a nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó...

Legyen az autókon 16"-os kerék 205/45-ös gumival ez kb 50 cm-es teljes kerékátmérő. Nézzük meg, hogy 108 km/h-nál

melyik autónak nagyobb a nyomatéka, illetve erről a sebességről melyik gyorsul jobban. Tegyük fel,

hogy a benzines kocsi 4800-as fordulaton 3.-ban pont 108-al megy, és a dízel pedig 4. fokozatban 2400-as fordulaton szintén 108-al halad. (azért 108, hogy kerek számok legyenek)

a kerék tehát D = 0.5 m átmérőjű, ha a kocsi 108 km/h-val megy, akkor a kerék kerületi sebessége is Vk = 108 km/h,

ami egyenlő 30m/s. A kerék szögsebessége:

[omega] = Vk / (D/2) = 120 radián/s

[omega] = 2 * pí * Nk, tehát a kerék fordulatszáma nk = 19.1/s, tehát legyen durván 20 fordulat másodpercenként hogy kerek számok legyenek...

Tehát:

- a dízel autó kerékre leadott nyomatéka:

M1 * n1 = Mk1 * nk összefüggésből --> Mk1 = (M1 * n1)/nk = (300 * 40)/20 = 600 Nm

- a benzines autó kerékre leadott nyomatéka: M2 * n2 = Mk2 * nk --> Mk2 = (M2 * n2)/ nk = (200 * 80)/20 = 800 Nm

(hajtási veszteségektől eltekintünk)

Tehát miközben a benzinmotor kisebb nyomatékot ad le a főtengelyen, ugyanez alatt nagyobbat ad le keréken a nagyobb lassítóáttétel miatt, és ugyanakkora kerékfordulatszámot produkál mint a dízel...

Másképpen egy nagyobb fordulatú motornak (pl. egy benzinesnek a dízelhez képest) hiába kisebb a nyomatéka, azt a kisebb nyomatékot jóval magasabb fordulaton tudja, ezért "jobban le lehet áttételezni", ami miatt a keréken

jelentkező nyomatéka már nagyobb lesz.

Ezért tehát ez a "nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó" állítás csak úgy igaz, ha a nyomatékon a keréken mért nyomatékot értjük, ami pedig a teljesítménytől függ, vagyis minden autó azon a fordulaton adja le kerékre a legnagyobb nyomatékát egy adott váltófokozaton belül, amely fordulaton legnagyobb a teljesítménye

Link to comment
Megosztás:

van egy érdekes írás erről a nyomaték kérdésről ....

és egyet értek vele

pl nálam 1700 nál már megvan a 360Nm (talán5500ig) mégse ott kezdi elforgatni a kerek menet közben ,hanem olyan 3500től végig

és íme az írás:

Egy egyszerű példa:

vegyünk két képzeletbeli autót, pl. egy benzinest és egy dízelt, amiknek ugyanakkora a légellenállása, és ugyanakkora a tömegük

- a dízel n1=2400-as fordulaton adja le M1=300 Nm-es max nyomatékát. n1 = 2400/perc = 40/s

- a benzines n2=4800-as fordulaton adja le maximális M2=200 Nm-es nyomatékát. n2 = 4800/perc = 80/s

P = M * [omega], tehát

ekkor a dízelmotor teljesítménye főtengelyen:

P1 = 2 * pí * n1 * 300 = 75360 W = 102,5 LE

benzinmotor teljesítménye pedig főtengelyen:

P2 = 2* pí * n2 * 200 = 100480 W = 136.6 LE

Nézzük tehát az urban legend szerint, az a kocsi gyorsul jobban, amelyik nyomatékosabb, illetve a nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó...

Legyen az autókon 16"-os kerék 205/45-ös gumival ez kb 50 cm-es teljes kerékátmérő. Nézzük meg, hogy 108 km/h-nál

melyik autónak nagyobb a nyomatéka, illetve erről a sebességről melyik gyorsul jobban. Tegyük fel,

hogy a benzines kocsi 4800-as fordulaton 3.-ban pont 108-al megy, és a dízel pedig 4. fokozatban 2400-as fordulaton szintén 108-al halad. (azért 108, hogy kerek számok legyenek)

a kerék tehát D = 0.5 m átmérőjű, ha a kocsi 108 km/h-val megy, akkor a kerék kerületi sebessége is Vk = 108 km/h,

ami egyenlő 30m/s. A kerék szögsebessége:

[omega] = Vk / (D/2) = 120 radián/s

[omega] = 2 * pí * Nk, tehát a kerék fordulatszáma nk = 19.1/s, tehát legyen durván 20 fordulat másodpercenként hogy kerek számok legyenek...

Tehát:

- a dízel autó kerékre leadott nyomatéka:

M1 * n1 = Mk1 * nk összefüggésből --> Mk1 = (M1 * n1)/nk = (300 * 40)/20 = 600 Nm

- a benzines autó kerékre leadott nyomatéka: M2 * n2 = Mk2 * nk --> Mk2 = (M2 * n2)/ nk = (200 * 80)/20 = 800 Nm

(hajtási veszteségektől eltekintünk)

Tehát miközben a benzinmotor kisebb nyomatékot ad le a főtengelyen, ugyanez alatt nagyobbat ad le keréken a nagyobb lassítóáttétel miatt, és ugyanakkora kerékfordulatszámot produkál mint a dízel...

Másképpen egy nagyobb fordulatú motornak (pl. egy benzinesnek a dízelhez képest) hiába kisebb a nyomatéka, azt a kisebb nyomatékot jóval magasabb fordulaton tudja, ezért "jobban le lehet áttételezni", ami miatt a keréken

jelentkező nyomatéka már nagyobb lesz.

Ezért tehát ez a "nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó" állítás csak úgy igaz, ha a nyomatékon a keréken mért nyomatékot értjük, ami pedig a teljesítménytől függ, vagyis minden autó azon a fordulaton adja le kerékre a legnagyobb nyomatékát egy adott váltófokozaton belül, amely fordulaton legnagyobb a teljesítménye

mondhatnám azt: szerintem is, ez evidens...izé..ha tudnám miről beszélsz... :icon11:

azzért úgy látom lapít itt mindenki :D

Link to comment
Megosztás:

Így este felé már kicsit erős ez a sok matekozás :blink: , de a lényeg ahogy kivettem hogy nem a motor nyomatéka számít a leginkább hanem a keréken mért nyomaték, és így a benzines alacsonyabb fordulatnál is tud nyomatékos lenni... talán.

Jó "kis" leírás.... :D

Link to comment
Megosztás:

Marha jó kis leírás csupa fizika :D És ez az alapja az egész hajtás mikéntjének. Én azt mondom hogy mégis egy ugyanakkora diesellel jobban lehet városozni mint benzinessel. Rugalmasabb adott fokozatban gázadásra sokkal jobban reagál, városba fogyasztásba is verhetetlen. A céges off mulitjet punto on 5,5 L el eljárt városba a mostani céges oktáviám amit most hajtok szintén 6 alatt. Pedig sokszor sietős a figura. Az meg kimondottan tetszik hogy 4. be 50 nél nyomok egy kövéret és lenyomom a 4 sávoson a sort nagyon tetszik. Astrával ez akármelyikhez képest kínlódás 4. ből esélytelen 3ba visszatéve is éppen hogy csak kis előnnyel tudom. Kinnt városon kívül is sokkal rugalmasabban lehet előzni diesellel. Amire vigyázni kell nehogy elfogyjon a fokozat mert az kellemetlen előzéskor, ami viszont benzinesnél nem igazán van. Opelért mint márkáért marhára odavagyok minden téren, tetszik a beltere a technika, de egy tuti hogy a következő nem benzines lesz. Mert a 10-12 liter a 430 forintosból nem barát nagyon nem!!!!

Link to comment
Megosztás:

de lásd a benzines jó oldalát :) na nem a Te esetedet :)

nincs DPF , nincs állandó EGR probléma,nincs kettős tömegű lendkerék,nincs CR rendszer :) és stb ...

Ez igaz de ha ha vki nem nyúl marhára bele vmi széthajtott dieselbe akkor ezek eltörpülnek a városi fogyasztás többlet kiadásai mellet. Mert ha kell esetleg egy EGR-t cserélni 40-50 rugó. Abból 100-120 l benzint veszek a fogyasztása kb fele a dieselnek a benzinhez képest. Tehát havi 1000-1500 km futásnál dúrván 32000 hufot fogok meg a diesellel. Ugyanis én 1500km-t megyek max 1hónapba. Most ha fél évente betojik az egr akkor is jobban jártam. A DPF meg a CR az már szopás. De az meg szerintem ha vki jól választ mikor megveszi meg utána sem szarja le a kocsit akkor nem lehet gond. A cégesekben van amelyikbe már jól 200e felett van km és még a CR rendszerrel semmi gond. De az EGR is csak egy oktáviába lett cserélve. Persze időbe szerviz normális helyen. Az én általam használt oktáviába 116 ezer km van és 2006os ebbe a legnagyobb probléma az volt hogy elment az izzó gyertya aztán nehezen indult.

Link to comment
Megosztás:

Marha jó kis leírás csupa fizika :D És ez az alapja az egész hajtás mikéntjének. Én azt mondom hogy mégis egy ugyanakkora diesellel jobban lehet városozni mint benzinessel. Rugalmasabb adott fokozatban gázadásra sokkal jobban reagál, városba fogyasztásba is verhetetlen. A céges off mulitjet punto on 5,5 L el eljárt városba a mostani céges oktáviám amit most hajtok szintén 6 alatt. Pedig sokszor sietős a figura. Az meg kimondottan tetszik hogy 4. be 50 nél nyomok egy kövéret és lenyomom a 4 sávoson a sort nagyon tetszik. Astrával ez akármelyikhez képest kínlódás 4. ből esélytelen 3ba visszatéve is éppen hogy csak kis előnnyel tudom. Kinnt városon kívül is sokkal rugalmasabban lehet előzni diesellel. Amire vigyázni kell nehogy elfogyjon a fokozat mert az kellemetlen előzéskor, ami viszont benzinesnél nem igazán van. Opelért mint márkáért marhára odavagyok minden téren, tetszik a beltere a technika, de egy tuti hogy a következő nem benzines lesz. Mert a 10-12 liter a 430 forintosból nem barát nagyon nem!!!!

Igazad van ezt én is így látom :D
Link to comment
Megosztás:

Sziasztok!

ECU szerinti fogyasztásadatok:

1-2-3 sebességi fokban mindig sokat fogyaszt. 7 - 7 fölött.

Motorfék 0.

5-ben 2100-as fordulatnál ~(80km/h) 5,5-5,8

5-ben 2600-as fordulatnál ~(90km/h) 6,0-6,4

4-ben 2200-as fordulatnál ~(55km/h) 5,5-6,2

~ = ha jól emlékszem...

Link to comment
Megosztás:

Lesz egy hosszabb utam a sok téli városi tötyögés után, arra gondoltam, hogy valami jobb anyaggal pörgetem meg a motort, nem a megszokott kagylós 95-el. A kagyló maradhat, de érdemesebb tenni bele valami nitrót esetleg?

Biztos hogy van különbség benzin és kút kötözz is. Mint azt szinte mindenki tudja hogy a Mol-os benya egy nagy kaki, míg a Shell-nél pl. több adalék van a benzinben. Egy időben ENVI kúton tankoltam, de mivel csak 2-3 Ft-al olcsóbb mint a Shell Full Save így már pár éve csak ezt tankolok.

Link to comment
Megosztás:

Biztos hogy van különbség benzin és kút kötözz is. Mint azt szinte mindenki tudja hogy a Mol-os benya egy nagy kaki, míg a Shell-nél pl. több adalék van a benzinben. Egy időben ENVI kúton tankoltam, de mivel csak 2-3 Ft-al olcsóbb mint a Shell Full Save így már pár éve csak ezt tankolok.

Tudtommal minden hazai benzinkúton MOL-os anyag van, kivéve az OMV-t, aki Ausztriából tartályban hozza be a saját üzemanyagát. Igen, minden hálózat rak bele valamilyen saját adalékot (vagy nem...), de ettől még alapjaiban MOL-os marad. Nem tudom, a csodaadalékok mennyit dobnak a dolgon...

Hozzáteszem, én is a Shell-kutakon szoktam tankolni, de a JóskaPista-kutak kivételével majdnem mindegy, hol eteti meg az ember a lovakat.

Link to comment
Megosztás:

Tudtommal minden hazai benzinkúton MOL-os anyag van, kivéve az OMV-t, aki Ausztriából tartályban hozza be a saját üzemanyagát. Igen, minden hálózat rak bele valamilyen saját adalékot (vagy nem...), de ettől még alapjaiban MOL-os marad. Nem tudom, a csodaadalékok mennyit dobnak a dolgon...

Hozzáteszem, én is a Shell-kutakon szoktam tankolni, de a JóskaPista-kutak kivételével majdnem mindegy, hol eteti meg az ember a lovakat.

Én spurit adok neki, jó cucc. Amúgy meg ahogy írod szinte mindegy hogy hol tankol az ember normál benzint. Az extra cuccok más tészta.

Link to comment
Megosztás:

Tudtommal minden hazai benzinkúton MOL-os anyag van, kivéve az OMV-t, aki Ausztriából tartályban hozza be a saját üzemanyagát. Igen, minden hálózat rak bele valamilyen saját adalékot (vagy nem...), de ettől még alapjaiban MOL-os marad. Nem tudom, a csodaadalékok mennyit dobnak a dolgon...

Hozzáteszem, én is a Shell-kutakon szoktam tankolni, de a JóskaPista-kutak kivételével majdnem mindegy, hol eteti meg az ember a lovakat.

Valahol azt olvastam, hogy az omv sima 95-öse is mol alapú, de a maxxmotion95 viszont tényleg az osztrákoktól jön, tehát nem mol 95-ös + némi adalék.

Link to comment
Megosztás:

Valahol azt olvastam, hogy az omv sima 95-öse is mol alapú, de a maxxmotion95 viszont tényleg az osztrákoktól jön, tehát nem mol 95-ös + némi adalék.

Nálam az OMV jó pár éve kihúzta a gyufát: még a Trabantommal sikerült náluk tiszta benzint tankolni a keverék kútfejnél. Kuka lett a kis Trabi motorja... Lassan azért gyógyulnak a lelki sebek... :icon1:

Régebben Metabond Megalene-t töltögettem a benzinbe, a szelepek tisztántartása miatt, de jó ideje nem bíbelődök már vele. Azóta változtattam a vezetési stílusomon, az itt a fórumon gyakran emlegetett pörgetősebbre, és úgy látom, nincs is szükség semmiféle külön anyagra. Néha egy-egy nyalat fagyi, meg persze a jó olaj, aztán ennyi.

Link to comment
Megosztás:

Tudtommal minden hazai benzinkúton MOL-os anyag van, kivéve az OMV-t, aki Ausztriából tartályban hozza be a saját üzemanyagát. Igen, minden hálózat rak bele valamilyen saját adalékot (vagy nem...), de ettől még alapjaiban MOL-os marad. Nem tudom, a csodaadalékok mennyit dobnak a dolgon...

Hozzáteszem, én is a Shell-kutakon szoktam tankolni, de a JóskaPista-kutak kivételével majdnem mindegy, hol eteti meg az ember a lovakat.

Azért ez nem ilyen egyszerű...

Az OMV-nél alapesetben csak a prémium üzemanyagok jönnek Ausztriából (ez amúgy a Shell-nél is így van, csak oda Németországból szállítanak), de a kutak földrajzi elhelyezkedésétől is függ a dolog, ugyanis a Vas megyei kutakhoz közelebb van az osztrák finomító mint a százhalombattai, így oda a sima benzint meg gázolajat is Ausztriából viszi az OMV, nem csak a prémium minőséget.

Link to comment
Megosztás:

Guest
Ez a téma már lezárult.
×
×
  • Create New...

Fontos információ

Sütiket (cookies) helyeztünk el az eszközén, hogy segítsünk a webhely jobbá tételében. Módosíthatja a sütik beállításait , különben feltételezzük, hogy rendben van a folytatás.